Akumulator AGM
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
Re: Akumulator AGM
dibarbora :
cituji
inak sa nedá vysvetliť, že napätie na aku, ktorý je bežne priamo prepojený s alternátorom má výrazne nižšiu hodnotu ako napätie v palubnej sieti...
Akumulátor není a nenmůže být natvrdo napojen na napúětí , které dává alternátor. Pak by byl akumulátor neustále dobíjen, to je ten kirhof - součet proudů do uzlu vtékajících se rovná součtu proudů z uzlu vytékající.
TZedy pokud má aku 12,8 V , a alternátor vyrábí 14,5 - a pokud by byla dle tvého tvrzení baterka přímo napojena na altik, pak by byla neustále dobíjena , protože altík i na volnoběh dává pořád víc než 12,8 V
cituji
inak sa nedá vysvetliť, že napätie na aku, ktorý je bežne priamo prepojený s alternátorom má výrazne nižšiu hodnotu ako napätie v palubnej sieti...
Akumulátor není a nenmůže být natvrdo napojen na napúětí , které dává alternátor. Pak by byl akumulátor neustále dobíjen, to je ten kirhof - součet proudů do uzlu vtékajících se rovná součtu proudů z uzlu vytékající.
TZedy pokud má aku 12,8 V , a alternátor vyrábí 14,5 - a pokud by byla dle tvého tvrzení baterka přímo napojena na altik, pak by byla neustále dobíjena , protože altík i na volnoběh dává pořád víc než 12,8 V
- Reklama
Re: Akumulator AGM
Alternátor má výstupné napätie závislé od budiaceho prúdu... nenabudíš, nenabíjaš... a možeš točiť do aleluja.....alternátor nie je magneto na fichtli..
Skús si pozrieť niektoré veci okolo elektrinštalácie na elantre (2016-2020), čo tu postoval pampa..... potom môžeme pokračovať v polemike, takto to nemá cenu....
Skús si pozrieť niektoré veci okolo elektrinštalácie na elantre (2016-2020), čo tu postoval pampa..... potom môžeme pokračovať v polemike, takto to nemá cenu....
Naposledy upravil(a) dibarbora dne 24 úno 2021, 21:24, celkem upraveno 2 x.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Re: Akumulator AGM
No jedine ze by nevyrabal tych 14,5Vkolomaz píše: ↑24 úno 2021, 20:50 Akumulátor není a nenmůže být natvrdo napojen na napúětí , které dává alternátor. Pak by byl akumulátor neustále dobíjen, to je ten kirhof - součet proudů do uzlu vtékajících se rovná součtu proudů z uzlu vytékající.
TZedy pokud má aku 12,8 V , a alternátor vyrábí 14,5 - a pokud by byla dle tvého tvrzení baterka přímo napojena na altik, pak by byla neustále dobíjena , protože altík i na volnoběh dává pořád víc než 12,8 V
ale potvrdit mozem (ale uz som nejako zvyklany z toho co sa tu pise) ze tiez som nameral neustale napetie >13V ale tentokrat na baterke ... takze zase inak
asi budem musiet reinkarnovat ten logger a prirobit mu este jeden kanal na logovanie aj siete aj akumulatora
I30, Scenic II, Megan II, Scenic I, Megan I, Leganza, Espero, Nexia, Tempra kombi, Escort kombi, Favorit kombi, Favorit, S 120, S 105, MB 1000
Re: Akumulator AGM
Dnes som sa pýtal kolegu ktorý 30 rokov doma repasuje štartére a alternátory. Ako fungujú tie nove alternátory riedené riadiacou jednotkou motora .
Vraj alternátor ma 2 režimy "STANDBY " kedy dobýja stále asi cca 5A a 12..V a druhy režim dobýjania už riadi riadiaca jednotka . Ktorá reguluje podľa odberu atd..ISG do 100% výkonu alternátora . Takže nemôže nastať situácia aby alternátor vôbec nedobýjal .Jedine pri poruche alternátora .
Občas dobyť akumulátor a neriešiť. Lebo vraj ELEKTRIKA je paveda, Bola skôr ako Boh povedal Budiš svetlo a bolo svetlo.(lebo káble už boli dávno naťahané )
Vraj alternátor ma 2 režimy "STANDBY " kedy dobýja stále asi cca 5A a 12..V a druhy režim dobýjania už riadi riadiaca jednotka . Ktorá reguluje podľa odberu atd..ISG do 100% výkonu alternátora . Takže nemôže nastať situácia aby alternátor vôbec nedobýjal .Jedine pri poruche alternátora .
Občas dobyť akumulátor a neriešiť. Lebo vraj ELEKTRIKA je paveda, Bola skôr ako Boh povedal Budiš svetlo a bolo svetlo.(lebo káble už boli dávno naťahané )
Hyndai IX35 1.7CRDI Style 2011 (full LED)
Škoda Favorit 136LS
Škoda 110L
Škoda Favorit 136LS
Škoda 110L
Re: Akumulator AGM
Alternátor je elektrický generátor, který mění mechanický pohyb rotoru na střídavý proud. Dynamo na stejnosměrný. Ve většině alternátorů je proto sada 6- 8 výkonových diod , pomocí nichž je tento střídavý proud převeden na stejnosměrný.
Alternátor je řemenem spojen s motorem, takže pokud běží motor pak se otáčí rotor alternátoru a alternátor vyrábí proud - Ze školy všichni víme, že platí : " Cívka jako dívka - tedy napřed napětí a potom proud "
Alternátor jako takový vyrábí napětí v závislosti na otáčkách !!!!!!!!!!!
Málo otáček málo proudu !!!!!!!!!!
Další režimy - co se děje a jak se děje je dáno regulátorem , který je řízen u moderních automobilů řídící jednotkou a software řídící jednotky, který je ovlivňován čidly na baterii, čidly teploty, čidly o odběru proudu soustavou automobilu - stanovuje systém a druh dobíjení palubního akumulátoru.
Z hlediska fyziky , není možné , aby na akumulátoru, pokud by byl měděným drátem , natvrdo spojen s alternátorem a dále s palubní sítí bylo dále nějak ovlivňování dobíjení , kdy ano a kdy ne. I když kabel má nějaký vnitřní odpor, a úbytek na tomto kabelu, i měděném nějaký je , pak úbytek napěti na kabelu = I * Ri , kde I je proud který kabelem teče a Ri je odpor daného kabelu . Tedy rozdíl mezi napětím generovaným alternátorem a napětí na akumultátoru by se rovnal Napětí alternátoru - Ubytek na kabelu.
Mám pokračovat ?
Aby to nebylo tak jednoduché -
Alternátor, aby pracoval, musí být buzen - tedy přes uhlíky, které se opírají do stěracích kroužků je přivedeno napětí do cívky na rotoru, a otáčením tohoto rotoru v závislosti na otáčkách motoru se v cívkách statoru indukuje ono střídavé napětí
Puntík
Alternátor je řemenem spojen s motorem, takže pokud běží motor pak se otáčí rotor alternátoru a alternátor vyrábí proud - Ze školy všichni víme, že platí : " Cívka jako dívka - tedy napřed napětí a potom proud "
Alternátor jako takový vyrábí napětí v závislosti na otáčkách !!!!!!!!!!!
Málo otáček málo proudu !!!!!!!!!!
Další režimy - co se děje a jak se děje je dáno regulátorem , který je řízen u moderních automobilů řídící jednotkou a software řídící jednotky, který je ovlivňován čidly na baterii, čidly teploty, čidly o odběru proudu soustavou automobilu - stanovuje systém a druh dobíjení palubního akumulátoru.
Z hlediska fyziky , není možné , aby na akumulátoru, pokud by byl měděným drátem , natvrdo spojen s alternátorem a dále s palubní sítí bylo dále nějak ovlivňování dobíjení , kdy ano a kdy ne. I když kabel má nějaký vnitřní odpor, a úbytek na tomto kabelu, i měděném nějaký je , pak úbytek napěti na kabelu = I * Ri , kde I je proud který kabelem teče a Ri je odpor daného kabelu . Tedy rozdíl mezi napětím generovaným alternátorem a napětí na akumultátoru by se rovnal Napětí alternátoru - Ubytek na kabelu.
Mám pokračovat ?
Aby to nebylo tak jednoduché -
Alternátor, aby pracoval, musí být buzen - tedy přes uhlíky, které se opírají do stěracích kroužků je přivedeno napětí do cívky na rotoru, a otáčením tohoto rotoru v závislosti na otáčkách motoru se v cívkách statoru indukuje ono střídavé napětí
Puntík
Re: Akumulator AGM
Alternator vyraba napetie ktore je zavisle nie len od otacok, ale aj od budenia. To budenie dava pri danych parametroch alternatora konstantu "Kv" ktora udava ake elektromotoricke napetie sa vytvori (EMF). Platie ze EMF = otacky x Kv.
Takze ak bude budenie nulove, dostaneme nulove EMF a ziadne nabijanie akumulatora aj keby bol natrvalo pripojeny k akumulatoru.
Prud ktory vytvori akumulator a ktorym sa dotuje siet a akumulator je rovny momentu (nie otackam) na hriadeli alternatora / Kv (alebo x Ki a to Ki = 1/Kv).
My nijako neovladame aky moment alternator dostane, ten je dany tym ako ten alternator zatazime prudom. A ta zataz pochadzajuca od nabijania (pokial ignorujem polarizacne napetie akumulatora) je zjednodusene dana v pripade natrvalo zapojeneho akumulatora rozdielu napetia akumulatora a generovaneho nepetia alternatorom / Ri (vmutorny odpor akumulatora ... samozrejme plus odpory po ceste, ubytok na diodach atp ).
Takze v konecnom dosledku nabijaci prud pevne pripojeneho akumulatora je priamo dany jednak otackami a jednak budenim. Takze ak alternator vybudim tak ze mi vyraba vyraba12V a napetie akumulatora naprazdno je 12,5V tak nenabijem ani prd a alternator nezatazi motor ziadnym momentom (zase zjednodusene - lebo mame nejake straty, mechanicke, virive prudy atd). Ak alternator vybudim ze vyraba povedzme 13,8V co je napetie float nabijania tak sa mi akumulator nabija nejakym prudom, povedzme 2A a teda alternator mi zozerie 2A/Kv co bude relativne malo. Pokial mam akumutor prazdny a RJ ho vybudi na 14,7V do akumulatora moze tiect povedme 20A a potom 20A / Kv da ovela vecsi moment. Preto ho RJ niekedy vybudi, niekedy nie (z kopceka / do kopceka).
To je cele. Kludne moze byt akumulator napevno napojeny na alternator, robilo sa to tak tak 50 rokov dozadu a auta fungovali v celku bez problemov. dc/dc menice su potrebne az od zavedenia S/S aby pri starte neskolabovali dolezite spotrebice ako RJ atp.
Takze teraz akumulator naozaj NIE je napojeny napevno, ale podla vsetkeho co viem by pocas jazdy u I30 mal byt napevno (odpaja sa pri startovani - vid moj prispevok vyssie). Pokial si TY nameral co si nameral, tak to vyzera ze asi nie je. Teda pokial si sa nesekol, ja som nic take nezaregistroval, ale ruku do ohna za to by som nedal, lebo ani vo sne by ma taka vec nenapadla a teda aj keby som taku vec videl asi by som ju ignoroval ako moju chybu merania
Asi budem musiet este trocha merat ... ale to az ked zacnem jazdit. A to bude az v aprili.
Takze ak bude budenie nulove, dostaneme nulove EMF a ziadne nabijanie akumulatora aj keby bol natrvalo pripojeny k akumulatoru.
Prud ktory vytvori akumulator a ktorym sa dotuje siet a akumulator je rovny momentu (nie otackam) na hriadeli alternatora / Kv (alebo x Ki a to Ki = 1/Kv).
My nijako neovladame aky moment alternator dostane, ten je dany tym ako ten alternator zatazime prudom. A ta zataz pochadzajuca od nabijania (pokial ignorujem polarizacne napetie akumulatora) je zjednodusene dana v pripade natrvalo zapojeneho akumulatora rozdielu napetia akumulatora a generovaneho nepetia alternatorom / Ri (vmutorny odpor akumulatora ... samozrejme plus odpory po ceste, ubytok na diodach atp ).
Takze v konecnom dosledku nabijaci prud pevne pripojeneho akumulatora je priamo dany jednak otackami a jednak budenim. Takze ak alternator vybudim tak ze mi vyraba vyraba12V a napetie akumulatora naprazdno je 12,5V tak nenabijem ani prd a alternator nezatazi motor ziadnym momentom (zase zjednodusene - lebo mame nejake straty, mechanicke, virive prudy atd). Ak alternator vybudim ze vyraba povedzme 13,8V co je napetie float nabijania tak sa mi akumulator nabija nejakym prudom, povedzme 2A a teda alternator mi zozerie 2A/Kv co bude relativne malo. Pokial mam akumutor prazdny a RJ ho vybudi na 14,7V do akumulatora moze tiect povedme 20A a potom 20A / Kv da ovela vecsi moment. Preto ho RJ niekedy vybudi, niekedy nie (z kopceka / do kopceka).
To je cele. Kludne moze byt akumulator napevno napojeny na alternator, robilo sa to tak tak 50 rokov dozadu a auta fungovali v celku bez problemov. dc/dc menice su potrebne az od zavedenia S/S aby pri starte neskolabovali dolezite spotrebice ako RJ atp.
Takze teraz akumulator naozaj NIE je napojeny napevno, ale podla vsetkeho co viem by pocas jazdy u I30 mal byt napevno (odpaja sa pri startovani - vid moj prispevok vyssie). Pokial si TY nameral co si nameral, tak to vyzera ze asi nie je. Teda pokial si sa nesekol, ja som nic take nezaregistroval, ale ruku do ohna za to by som nedal, lebo ani vo sne by ma taka vec nenapadla a teda aj keby som taku vec videl asi by som ju ignoroval ako moju chybu merania
Asi budem musiet este trocha merat ... ale to az ked zacnem jazdit. A to bude az v aprili.
I30, Scenic II, Megan II, Scenic I, Megan I, Leganza, Espero, Nexia, Tempra kombi, Escort kombi, Favorit kombi, Favorit, S 120, S 105, MB 1000
- PomalyPredek
- **
- Příspěvky: 107
- Registrován: 01 srp 2019, 15:44
Re: Akumulator AGM
Pridam k zajimavemu tematu praktickou otazku (pokud jiz byla zodpovezena, tak se omlouvam): Jaka je typicka zivotnost akumulatoru (mysleno AGM v i30 III)? Kolika lidem zde jiz odesel a po jake dobe?
Opel Crossland 1.2 AT6 Ultimate 2022
Hyundai i30 III Fastback 1.4 T-GDI Style + Nav 2019
---
ex Nejaka auta...
Hyundai i30 III Fastback 1.4 T-GDI Style + Nav 2019
---
ex Nejaka auta...
Re: Akumulator AGM
2r+ .... ja mám zatiaľ tri roky... ale už je poznať na chovaní ISG, že nejaká extra rezerva nad minimom tam nie je..
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Re: Akumulator AGM
Poznám to na tom, že systém podstatne skrátil vybíjacie a nabíjacie cykly počas dlhšej ustálenej jazdy bez brzdenia motorom. Ak som pred dvomi rokmi vybíjal baterku napr. 30-40min pri jazde po diaľnici a potom +/- cca. 30min zase nabíjal.... cyklus ISG keď nemá príležitosť rekuperovať pri brzdení motorom. Tak dnes sa to strieda rádovo v minútach... max. cca. 10-15min... takže akumulátor už prišiel o nezanedbateľnú časť kapacity použiteľnej na "šetrenie CO2".... podstatne rýchlejšie padne na dolnú kritickú medzu a na druhú stranu už nemá kde bezpečne uložiť energiu pri rekuperácii bez rizika prebíjania akumulátora...
Ja to sledujem na Voltmetri v zapaľovači.... očakávam, že ďalší prejav v nejakej budúcnosti bude podstatne častejšie blokovaný ŠS systém...
Ja to sledujem na Voltmetri v zapaľovači.... očakávam, že ďalší prejav v nejakej budúcnosti bude podstatne častejšie blokovaný ŠS systém...
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Re: Akumulator AGM
???? Ja to sledujem na Voltmetri v zapaľovači....
a v zapalovači máš nějaké čínské USB ? Ale to je vlastně jedno, napětí v zapalovači neudává napětí na baterce.
Tedy , možná jak u kalého auta, ale u standartu u žádného.
Kvalitu baterky zjistíte testerem na baterie , např. viz https://www.elancar.cz/rady-a-tipy/jak- ... tobaterii/
rozhodně ne na voltmetru na usb v zapalovači
na obyčejném zátěžáku také zjistíš co máš v autě. Když napětí nedrží a klesá je po baterce ! čím nižší napětí, tím je stav horší.
a v zapalovači máš nějaké čínské USB ? Ale to je vlastně jedno, napětí v zapalovači neudává napětí na baterce.
Tedy , možná jak u kalého auta, ale u standartu u žádného.
Kvalitu baterky zjistíte testerem na baterie , např. viz https://www.elancar.cz/rady-a-tipy/jak- ... tobaterii/
rozhodně ne na voltmetru na usb v zapalovači
na obyčejném zátěžáku také zjistíš co máš v autě. Když napětí nedrží a klesá je po baterce ! čím nižší napětí, tím je stav horší.
Re: Akumulator AGM
Kolomaz... evidentne má viac verzií zapojenia elektroinštalácie. Mám overené aj presnejším meraním(na mojom aute), že napätie na aku=napätie v zapaľovači... takže čínskej krabičke nemám dôvod neveriť.... tak skús pls. moje závery neustále nerozporovať (v elektrike laik rozhodne nie som a viem čo píšem). Keďže to sledujem už nejaké dva roky, tak holt na správani systému vidím opotrebenie aku... pretože časové relácie sa jednoducho zmenili... a inak ako opotrebením aku sa to vysvetliť nedá...
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Re: Akumulator AGM
dibarbora to popsal velmi pěkně. V tomto měření nejde o přesnou kapacitu nebo napětí, ale sledování jak se chová battery management v autě a ten má dostatečně přesné hodnoty pro svoje rozhodování. Poučná myšlenka. Dík
i30 kombi 2020- Style 1.4 t-gdi navi Olivine Grey
ex : Nissan Primera 2.0i
ex : Nissan Primera 2.0i
Re: Akumulator AGM
Takže jink :
- Může být, že pro každou kapacitu akumulátoru má řídící jednotka Hyundai jiný průběh inteligentního dobíjení.
- Dobíjení se řídí teplotou, způsobem jízdy, stavem akumulátoru tak , aby baterka byla nabita jen na nezbytně nutnou kapacitu pro další startování.
- dobíjení řídí řídící jednotka přes výkonový prvek - přes který ŘJ přepíná kdy bude napětí a jaké posíláno na akumulátor.
- alternátor vyrábí "elektriku" neustále, i když není baterie dobíjena
- napětí na akumulátoru není shodné s napětím na zásuvce zapalovače , pokud si to někdo myslí, ať se pokusí nabít baterii přes zapalovač.
- "batery managment" není promítán na zásuvku zapalovače !!!
- během jízda alternátor dodává napětí do palubní sítě , pokud ŘJ rozhodně, že je nutné baterii dobít pak posílá i na akumulátor .
Nebudu zde rozebírat jednotlivé prvky, "čidla" soustavy. Není to s tzv intelig. dobíjením až tak jednoduché
- Může být, že pro každou kapacitu akumulátoru má řídící jednotka Hyundai jiný průběh inteligentního dobíjení.
- Dobíjení se řídí teplotou, způsobem jízdy, stavem akumulátoru tak , aby baterka byla nabita jen na nezbytně nutnou kapacitu pro další startování.
- dobíjení řídí řídící jednotka přes výkonový prvek - přes který ŘJ přepíná kdy bude napětí a jaké posíláno na akumulátor.
- alternátor vyrábí "elektriku" neustále, i když není baterie dobíjena
- napětí na akumulátoru není shodné s napětím na zásuvce zapalovače , pokud si to někdo myslí, ať se pokusí nabít baterii přes zapalovač.
- "batery managment" není promítán na zásuvku zapalovače !!!
- během jízda alternátor dodává napětí do palubní sítě , pokud ŘJ rozhodně, že je nutné baterii dobít pak posílá i na akumulátor .
Nebudu zde rozebírat jednotlivé prvky, "čidla" soustavy. Není to s tzv intelig. dobíjením až tak jednoduché
Re: Akumulator AGM
Tak aj ja skúsim ešte.. raz ... môžeš my nejako racionálne podľa tvojich tvrdení vysvetliť chovanie napätia v mojom aute (v zapaľovači)
https://uloz.to/tamhle/yONFqamxGxxo
15.2V = brzdenie motorom
poklesy k 12,8 = pridanie plynu..
+ by som bol vďačný za schému zapojenia z dielenskej dokumentácie ktorá podporí tvoje tvrdenia... pretože podľa dostupnej dielenskej dokumentácie elantra 2016-2020... čo je dosť podobné i30 som žiadny výkonový spínací prvok medzi akumulátorom a alternátorom nenašiel....
https://uloz.to/tamhle/yONFqamxGxxo
15.2V = brzdenie motorom
poklesy k 12,8 = pridanie plynu..
+ by som bol vďačný za schému zapojenia z dielenskej dokumentácie ktorá podporí tvoje tvrdenia... pretože podľa dostupnej dielenskej dokumentácie elantra 2016-2020... čo je dosť podobné i30 som žiadny výkonový spínací prvok medzi akumulátorom a alternátorom nenašiel....
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.