Tak na přání přidám po určité době zhodnocení, zkušenosti a spokojenost. Design nebudu rozvádět, ten ja na každém. Výbavu asi také nemá cenu porovnávat, jelikož je rozdíl mezi auty skoro 8 let. Případně mohu nějaké dotazy k výbavě zodpovědět.
Začnu asi od pohonu. Rozdíly byly 1.6 CRDi 81 kW šesti rychlostní manuál VS 1.5 BlueHDi 96kW osmi rychlostní automat. Co se týče zvukového projevu, tak jsou oba motory tak cca stejné. Po nastartování jdou lehce slyšet že to je nafta, během jízdy o naftovém projevu moc nejde vědět. Peugeot je svižnější a pružnější, bude k tomu přispívat o něco vyšší výkon a také automatická převodovka. Která si pořadí klidně o více stupňů, kdežto u manuálu má člověk tendenci to tahat na stejném převodovém stupni. Převodovka řadí hladce, žádné kopání jako o dvouspojky. Přeřazení do čtvrtého stupně jde cítit, potom už o něm skoro ani nevíte. Nejčastěji jezdím na režim Normal, který nějak nepodtáčí zbytečně motor. Snaží se držet motor v rozmezí 1400 - 2000 otáček, potom řadí.
V obci kolem 50 km/h se jezdí na pětku s nějakými 1500 otáčky. Okresky do 90 km/h znamenají jízdu na sedmičku s nějakými 1700 otáčkami. Výš se řadí osmička. Při dálniční 130 to točí cca 2000 otáček. Hyundai tady měl kolem 2300 otáček tuším. Jediné s čím má převodovka trošku problém je, když se zpomaluje k obci a je tam zařazena šestka. Nechci se mi ji moc podřadit na pětku a je schopna nechat motor točit na 1200 otáček. Je potřeba nechat spadnout rychlost na 49 km/h a potom tam dá pětku a tu klidně nechá i na 56 km/h.
Auto mám na 17 kolech, větší 18 se dávají na GT linu. Upřímně jsem za ty 17 rád. Je to tak akorát tvrdé a auto sedí jak přilepené k silnici. Hyundai jsem měl na 16, které byly o kousek komfortnější, ale auto tak dobře nesedělo.
Co se týče spotřeby (vždy měřeno dle dotankování do plna přes Sprintmonitor), tak dlouhodobá spotřeba u i30 byla 4,96 (za celou dobu co jsem ji měl). 308 mám zatím na spotřebě 4,92, ale s každým tankováním mi to klesá. Přes léto jsem teď na průměrných 4,7. Pro příklad jednu z cest co jezdím pravidelně Brno - Znojmo (v obou směrech, část je dálnice 120-130 km/h na tempomat a část okreska 90 - 100 km/h) se dá bez nějakého omezování jet za 4,1 litru na 100 km. Po městě téměr nejezdím, nejkratší trasy mám cca 15 km, a hlavně jezdím dálnice. Takže v podstatě se se studeným autem nikde neskáče. Motor je pořád poměrně surový, pamatuji že u i30 spotřeba trošku klesla ještě kolem 30 tisíc km. Tak jsem zvědavý tady, zda dojde ke změně.
Nějaké vnímání prostoru. Pokud jsem správně dohledal rozměry, tak 308 je o 15 centimetrů delší, je také širší a nižší. Kufr je u ní delší a hlubší. Má lépe využitý prostor než měla i30. U které byla roletka zbytečně nízko. Rozhodně lépe se mi převáží uvnitř jízdní kolo i výstroj na hokej. Hodně oceňuji dělení sedaček 40/20/40. To mi přijde mnohem lepší něž nějaký středový tunel. Na zadních sedačkách zvlášť na nohy ale bylo více místa u i30. Otázka je, jak to je ve srovnání s aktuální generací i30. Ta toho místa měla také o něco méně než druhá generace. Při porovnání od oka bych řekl že vychází místo na nohy u 308 a aktuální generace i30 stejně. Na předních sedačkách s místem problém nemám. Stísněně se necítím, ač prostě v i30 bylo více místa. Tady je širší středový tunel. Sedačky jsou u 308 pohodlné, s dobrým bočním vedením (nejde o sedačky ze základní verze). Volant byl ze začátku trošku nezvyk. Menší a níže u kolen. Sedí se zde celkově jinak. Ale rychle jsem si zvyknul a začalo se mi tohle řešení líbit. Když jsem přesednul do Superbu, tak jsem měl potom pocit, že mám místo volantu kormidlo na loď
. Snad jediná výtka jde k výhledu z auta, co se týče směrem pod zpětné zrcátko. Jak je auto celkově nižší, tak místa nad hlavou není tolik jako v i30 a občas je potřeba se jakoby dívat pod zrcátko. Typicky když se jedná o nějakou prudkou zatáčku, která se začíná stáčet. Ale není to nic hrozného. Naopak oceňují, že digitální přístrojový štít před řidičem je schovaný v kapličce a je tak krytý před ostrým slunečním světlem, kdy by na něm toho moc vidět nešlo.
Co bych naopak vytknul, tak jsou některá francouzská řešení
uchycení rezervního kola (které je potřeba dokoupit), tak na to jsem musel otevřít návod. Když je člověk zvyknutý na klasický šroub s matkou, tak tady nepochodí
. Další věc se týká spíše servisu. Výměna olejového a vzduchového filtru tady není tak snadná. Musí se rozpojit nějaké vzduchové hadice, aby se člověk k tomu dostal. Naopak oceňuji, že už se upustilo od aktivních ventilků na kolech. Ač jsem za celou dobu s nimi u i30 neměl problémy, ale i tak
Na závěr snad ještě k jízdním asistentům. Trošku mi vadí hlídáním únavy, které se občas ozve - zvlášť na rovné D2. Na dálnicích, která není tak rovná, tak problém není a o tomto systému ani nevíte. Na okreskách se neozval ani jednou. Výhodou je, že je možné nakonfigurovat vypnutí různých asistentů na podržení tlačítka. Takže jich jde vypnout jedním podržením více zároveň (např. Start-stop, hlídání v jízdních pruzích a hlídání únavy).
Celkově k zhodnocení… když zhodnotím výbavu, pořizovací cenu, užitkovou hodnotu, i nějaké mouchy, tak bych do 308 šel znovu. Myslím, že v současné době nemá moc konkurenci. Koncern až nesmyslně drahý (Octavie, Golf, Leon). Astra je stejné auto (co se týče techniky), ale mě se ten interiér prostě absolutně nelíbí. A pokud chce člověk kombík s naftou v nižší střední třídě, tak víc už nemá moc z čeho vybírat. Na dálniční ježdění a dlouhé trasy se mi prostě pořád ukazuje, že nafta dává největší smysl.