Mexican,pokud se chceš vrátit k faktům a upustíš od nadávek (v jiném vlákně),tak tady je správné vlákno.
Porovnával jsi 1,6l benzín a 1,5Crdi.Ale jízdní výkony jsou srovnatelnější u 1,4l a 1,5Crdi.Jak max.rychlost,tak zrychlení(u Crdi o 0,8s lepší než 1,4l,ale o 1,3s horšíCrdi než 1,6l,o max.rychlosti ani nehovořím).A u 1,4l už je cena o 30000,-KČ nižší než u nafťáka a to už je pořádná cisterna benzínu.
Ta spotřeba na pritmotoru je z hlediska 3 účastníků dost neprůkazná,ale to jsi připustil a i já souhlasím +- s tvým použitým průměrem spotřeby u obou motorů.Ale i když vezmu tvůj výpočet s dražší 1,6l,tak je stále i po 30000km výhodnější benzín(u 1,4l-nižší cena,nižší spotřeba než 1,6l- je hranice vyrovnání už dost vysoká).
Chápu,že se v době,kdy byla nafta lacinější(to už se dle odborníků nikdy nevrátí)než benzín a kvůli spotřebě rozhodla řada lidí pro naftu.Ale otázka zní-vyplatí se dnes ještě koupit auto s nafťákem?Pominu teréní auta(pokud jejich majitel někdy do terénu vjede
)nebo lidi,kteří mají "lacinný"zdroj nafty nebo lidi s velkými auty,kteří velice často tahají třeba karavan....tam vidím rozumný důvod koupě nafťáka.
Nutno napsat,že zrovna u Accenta s řekněme menším rozdílem ceny NxB a auty s Crdi na prodejnách(menší ček.doba než na zmiňovanou 1,6l)je nákup nafťáku ještě snad pochopitelný.Pokud zůstanu u tvého porovnání 1,6l a1,5Crdi u Accenta-závislost naft.motoru na kvalitě nafty(zanášení čerpadel,filtrů a vstřik.trysek)-a řekněme si na rovinu,že kvalita nafty je prokazatelně dost často mizerná,,,díky přeplňování pracují naft.motory s vyššími tlaky a teplotami(tepelné a únavové opotřebení),rychlejším degradováním kvality maz.oleje-takže turbo se dá spíše považovat za problém,než výhodu.Zimní provoz naftového auta není zrovna také jeho silnou stránkou-zamrzání nafty(případné dolívání aditiv
,zvedá cenu paliva ještě výš),velké nároky na stav baterie....
Pokud vezmu tvou cenu benzínu a nafty a stejně tak i tvé udávané spotřeby:řekněme,že si auto necháš 5 roků-tak výpočtem podle vzorce SM pro výpočet hranice,od které se stává vznětový motor provozně výhodnější-vychází 1,6l benzín x 1,5Crdi - nafťák se začíná vyplácet lidem,kteří najedou více jak 14000km/rok(tzn po najetí více než 70000km).
U srovnání porovnatelných Accentů 1,4l x 1,5Crdi= nafta se vyplatí lidem,kteří najedou minimálně přes 26000km/rok(tzn.nafta se začne vyplácet po najetí více než 130000km
-turbo,vstřikovače,žhav.svíčky.... v těch km asi budou potřebovat pár
korunek na vzpamatování
).
A TO NEJSOU ZAPOČÍTÁNY SERV.NÁKLADY :!:Takže hranice se ještě posouvá.
Pokud porovnáme náklady na palivo,pojistku,nákup.cenu auta a přičteme servisní náklady-na jízdními vlastnostmi porovnatelné Accenty 1,4l a 1,5Crdi,tak pochybuji,že je tady alespoň pár lidí,kteří si nafťáka chtějí nechat nad nějakých 160000km,kdy se jim začne vyplácet
.
Pokud mluvíme o 1,6l,tam už se začne nafta vyplácet dříve,ale 90000km není také zrovna málo.
A navíc NELZE
vydávat jízdními vlastnostmi za stejná Accent 1,6l benzín a 1,5Crdi.Kdo zkusil dvě stejná auta-1.benzín,2.nafta v zatáčkách,nejlépe bezpečně v losím testu mezi překážkami-ví,že ovladatelnost nerovnoměrně rozložené hmotnosti u nafťáku,přetížené přední nápravě- je oproti lehkému předku a rovnoměrnějšímu rozložení hmotnosti NEPOROVNATELNÁ
Kdo někdy mohl zkusit brzdění tzv.na tvrdo-zašlápnutí,ví také své. :roll:Používáme často na měření brzdné dráhy(pneumatik)-nejdříve sucho,poté na mokrém povrchu. Ponořování předku a neklidné lítání(kroucení) lehkého zadku u naftových aut,také není zrovna to pravé.Pravda,určitě se najde "někdo",který bude tvrdit,že zrovna Accent je vyjímka
.Osobně jsem s Accentem nejel,tak to nikomu vymlouvat nebudu.Je to 10 dní,co jsme měli možnost vyzkoušet pár sad pneumatik a měli jsme k dispozici také od měst.úřadu jejich nová služ.auta-Kia Ceed 1,4CVVT(80kW) a Kiu Ceed 1,6Crdi(85kW).Když použiju přirovnání "nebe a dudy",tak neochota zatáčení,nejdříve hrnutí předku ven a následná snaha ustřelování zadní části auta,pasovala u všech účastníků testů,Crdi do rolí "dud"
.Ono o 100kg více na přední nápravě,se hůře přemlouvá k zatočení
U Accenta je to JEN o něco přes 70kg více na předku.
Aby bylo jasno,nejsem nepřítelem naft.motorů,naopak třeba již zmiňovaná 1,6Crdi je skvělý motor s vyrovnanějším příjemnějším tahem než kopanec a doslova chcípnutí u TDI.Ale nevidím důvod,PROČ by si měl někdo dnes kupovat nafťáka-o finanční výhodnosti srovnatelných motorů nemůže být řeč a jízdní vlastnosti třeba Accenta 1,6l benzín-jsou naprosto jinde(ono to kvedlání (zdržování)šaltpákou u diesla při předjíždění kolony-to se někdy zdá čas nekonečný a nebezpečný)
.A samozřejmě,že auto,které je stavěné a podvozek laděný na vyšší max.rychlost,se i při běžné dáln.rychlosti bude chovat jistěji.Takže v tomto případě bych jednoznačně volil Accent 1,6l benzín.
Pokud je jinde ve světě cena nafťáku stejná s benzinovou verzí,tak to už by byl důvod k zvážení,ale v Čechách tomu zatím tak není.