Elektromobilita pokec komplexně...
Moderátoři: frawd, Moderátoři
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
na výdrž baterie bude mať okrem "dizajnu" vplyv hlavne ako sa budú nabíjať - ak to bude pomaly, mimo rýchlonabíjačky, príkladne v noci zo siete tak nebude problém po čas života auta. Ak sa bude bateria katovať štýlom "firemné auto" na 3 roky len rýchlonabíjaním bude to poznať.
Otázka je kto baterie bude vyrábať - či si to budú robiť vo svojej réžii alebo to nechajú na dodávateľov - napr. pre toyotu robí baterky panasonic.
Ďalšia otázka servisné zázemie - bude treba dosť šikovných elektrikárov - na diagnostiku a opravu - nebude treba meniť celé baterky ale jednotlivé články a bude treba ich správne "párovať".
Bojím sa že technologia baterie sa tak skoro nepohne v zmysle ceny, kapacity, váhy.
Skôr sa mi páči koncept palivového článku.
Otázka je kto baterie bude vyrábať - či si to budú robiť vo svojej réžii alebo to nechajú na dodávateľov - napr. pre toyotu robí baterky panasonic.
Ďalšia otázka servisné zázemie - bude treba dosť šikovných elektrikárov - na diagnostiku a opravu - nebude treba meniť celé baterky ale jednotlivé články a bude treba ich správne "párovať".
Bojím sa že technologia baterie sa tak skoro nepohne v zmysle ceny, kapacity, váhy.
Skôr sa mi páči koncept palivového článku.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
- Reklama
- PomalyPredek
- **
- Příspěvky: 107
- Registrován: 01 srp 2019, 15:44
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Ocekavam, ze se vrustajicim objemem provozovanych BEV budou vznikat firmy zabyvajici se repasi baterii, tak, jak to zname u elektroniky a rucniho naradi. A stejne tak ocekavam, ze bude mozne nechat si u takove firmy vymenit clanky v baterii za nove, modernejsi, s vetsi kapacitou. Sam jsem si nechaval repasovat baterie do notebooku a mely lepsi parametry, nez puvodni. Ostane, jiz dnes je mozne na internetu najit navody, jak si repasovat baterie do HEV nebo BEV...
Opel Crossland 1.2 AT6 Ultimate 2022
Hyundai i30 III Fastback 1.4 T-GDI Style + Nav 2019
---
ex Nejaka auta...
Hyundai i30 III Fastback 1.4 T-GDI Style + Nav 2019
---
ex Nejaka auta...
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
U BEV, co jsou už delší dobu v prodeji, se to už běžně dělá, třeba u Leafů nebo BMW i3. Určitě to časem půjde i u Hyundajů a Kií, akorát k tomu ještě není důvod, protože žádné jejich BEV ještě nejsou po záruce.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
- cernymotyl
- **
- Příspěvky: 223
- Registrován: 19 říj 2019, 20:01
- Bydliště: Kozinec
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Hyundai ale bral baterie od LG Chem a Kia od SK Inovation. I tak se degradace dojezdu u Kony nebojím. V průměru jsou to 2% ročně.stefanpilat píše: ↑27 srp 2021, 14:34 Když se podíváme na současnou nabídku předfaceliftových Kon, tak je tam Kona EV Style Premium 64 kWh za 839 990 Kč, sleva 446 900 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona-electric/50214
Před krátkou dobou tam byla ve stejné konfiguraci asi za 780 000 Kč, ale ta byla rychle pryč.
S ní srovnatelná je v nabídce předváděček Kona Style 1,6 T-GDI 130 kW DCT za 560 000 Kč, sleva 68 180 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona/51160
Existují samozřejmě i lacinější modely Kony, ale ty nejsou co se týče výbavy a výkonu s tou Konou EV srovnatelné.
Cenový rozdíl je tak 280 000 Kč. To se někomu, kdo třeba ročně najezdí kolem 30 000 km a to převážně ve městě a po okreskách, může už v nějakém rozumném čase vyplatit, a to za podmínky, že se spokojí s předváděčkou před faceliftem. Já si ale klidně ještě pár let počkám, až ten cenový rozdíl bude příznivější, není kam spěchat.
Co se degradace baterie u současných elektrických Hyundajů týče, tak vlastně nikdo neví. Ta auta nejsou na trhu ještě tak dlouho, aby se dokázala výrazněji projevit. Před časem nějaký borec podrobně analyzoval stav baterie u Kii e-Niro asi po 70 000 km, tedy zhruba v polovině kilometrů, na které se vztahuje záruka. Niro má stejné vnitřnosti jako Kona. Zjistil degradaci asi 0,8 % a to jen kvůli jednomu slabšímu článku, který by se dal teoreticky vyměnit. Ta degradace se schovala do té nevyužitelné části kapacity, takže reálný pokles dojezdu stále nula. Čísla tahám z paměti, nechce se mi to teď dohledávat, ale tak nějak to bylo. Jestli se to potvrdí i dalšími testy, tak ti vypadá že by ty Li-pol baterie u mohly být držáky a obavy z jejich brzké degradace snad budou neoprávněné.
Hyundai Kona EV Smart
Suzuki SX4 1.6 VVT, 4x4, 2013
Staré pověsti české: Hyundai Kona
Suzuki S-Cross, Honda CR-V, Honda Civic, Honda Jazz, Renault Mégane, Š 120LS, Š 120L.
Suzuki SX4, VW Lupo, Suzuki Ignis, Subaru Justy, Suzuki Alto 2x.
Suzuki SX4 1.6 VVT, 4x4, 2013
Staré pověsti české: Hyundai Kona
Suzuki S-Cross, Honda CR-V, Honda Civic, Honda Jazz, Renault Mégane, Š 120LS, Š 120L.
Suzuki SX4, VW Lupo, Suzuki Ignis, Subaru Justy, Suzuki Alto 2x.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Když to tak počítám, tak rozdíl nákladů spojený s koupí EV Kony oproti běžné - 280 000 Kč to je benzínu při spotřebě 6l tak na 150 000 km (jako bych jezdil celou tu dobu zadarmo) . Pak je otázka, na kolik vyjde 1 km s elektrikou. U běžného auta dražší servis, no ať tak nebo tak, vyrovnají se ty auta provozem někde skoro u 200 000 km. Do té doby je dražší provoz EV Kony, po tomto nájezdu začíná být ekonomičtější EV.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
U EV hodně záleží, jaký má kdo tarif a jak ho bude nabíjet. Jestli má někdo nabíjení zdarma jako benefit v práci a mimo to si občas zasockuje zdarma u Lídlu, může mít provozní náklady klidně kolem 0 Kč na km. I ten, kdo může čerpat zvýhodněný tarif 2,5 Kč za kWh na domácí nabíjení a ještě to může doplňovat vlastní fotovoltaikou, na tom bude úplně jinak, než ten, kdo může používat jen veřejné nabíječky z cenami od 3,5 Kč, ale většinou spíš kolem 4-5 Kč za kWh pro registrované. Prostě cena provozu elektromobilu se nedá řešit obecně, ale každý si to musí spočítat individuálně podle svých vlastních možností.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
- Mexican
- *******
- Příspěvky: 8137
- Registrován: 05 srp 2007, 14:39
- Bydliště: Střelice (JmK)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
2,5kc za kWh je hrozne moc. Mam dvojtarif a NT mam za 1,72 (vranane DPH)
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Na chalupě mám od ČEZ tarif asi 35 Kč za 1 kWh. Bohužel to tak je. Dle vyjádření ČEZ se s tím nic nic dělat nedá, tak prý to tak je, tak je tarif stanoven, určen, nastaven.
Pokud bych tedy chtěl po příjezdu na chalupu, což je cca 120 km, dobít malé elektrické autíčko za řekněme za "milion a něco", jehož dobití mi schramstne zhruba 60 kWh, jsem na částce, která připomíná státní obchodní deficit.
Mým starým Accentem 1.5 CRDi tam dojedu asi za hoďku a půl, se spotřebou 4,5 l /100km, tedy asi 280 Kč tam, i zpátky.
Vyrážím s plnou 45 l nádrží, takže bych měl teoreticky ujet 1000 km. Klepat se strachy, jestli vůbec dojedu k nějaké nabíječce, jestli tam bude volno, jestli tam strávím 3- 4 hodiny pitím kafe, na to ve svém věku nervy prostě nemám. Takže takhle mám kilometr bratru za 1,50 Kč, a nema problema.
Ne, elektromobilita pro mě zatím není ...
Možná je můj příspěvek k elektromobilitě drobátko negativní, ale zatím to jde všechno mimo mě ...
Pokud bych tedy chtěl po příjezdu na chalupu, což je cca 120 km, dobít malé elektrické autíčko za řekněme za "milion a něco", jehož dobití mi schramstne zhruba 60 kWh, jsem na částce, která připomíná státní obchodní deficit.
Mým starým Accentem 1.5 CRDi tam dojedu asi za hoďku a půl, se spotřebou 4,5 l /100km, tedy asi 280 Kč tam, i zpátky.
Vyrážím s plnou 45 l nádrží, takže bych měl teoreticky ujet 1000 km. Klepat se strachy, jestli vůbec dojedu k nějaké nabíječce, jestli tam bude volno, jestli tam strávím 3- 4 hodiny pitím kafe, na to ve svém věku nervy prostě nemám. Takže takhle mám kilometr bratru za 1,50 Kč, a nema problema.
Ne, elektromobilita pro mě zatím není ...
Možná je můj příspěvek k elektromobilitě drobátko negativní, ale zatím to jde všechno mimo mě ...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Georges, 35 Kc/kWh je nesmysl, mozna ti tak vyjde pomerna cena za kWh pri vydeleni celkove ceny faktury a poctu kWh pri velmi nizke spotrebe, ale pak je to dano ne cenou za kWh, ale podilem fixnich plateb.
je: Hyundai i30 Combi 1,5 DPI Smart - Heduše (21-)
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
je2: KIA Ceed II 1.4 MPI (15-), Škoda Octavia I 1.9 TDI Combi (04-)
bylo: Opel CorsaB 1.0, BMW X1 1.8D F48, Šk. Fabia I 1.2 HTP
dávno: Šk. Fabia I 1.4 MPI, Šk. Forman LX, Šk. 105 L, VAZ 21011
- Mexican
- *******
- Příspěvky: 8137
- Registrován: 05 srp 2007, 14:39
- Bydliště: Střelice (JmK)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
presne ako pise Walter. Fixne platby su fixne platby ci ma clovek rocnu spotrebu 7500kWh rocne (nas pripad) alebo 750kWh (nasi najomnici). rozdiel je v tom, ze nasich najomnikov ten kWh spotrebovany stoji 4kc s dph, fixne platby mame rovnake. my mame v baraku len elektrinu (ohrev vody, topenie) tqkze mame D57d. nachystana vonku trojfaza prave pre elektromobil, len cakam ked sa upravia ceny. najblizsie roky vidim skor realne PHEV (spominal som Niro) to sa mi s dojazdom cca 50km zda fakt dostacujuce
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
stefanpilat: napadá ma ešte toto video Martina Vaculíka: https://www.youtube.com/watch?v=4J3NYQUILGM po niečo vyše 30 tisíc km bez degradácie baterky. To by neznamenalo ani tých 2% ročne pri intenzívne využívanom aute (veľa vodičov čo nabehá 30 a viac tisíc ročne až zasa nie je). A to píšem ako nie moc fanúšik elektroaut.
Dacia Duster TCe 100 LPG Arizona Orange Journey + country pack 01/2024-
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
- stefanpilat
- **
- Příspěvky: 494
- Registrován: 11 úno 2020, 11:26
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Ty dvě procenta ročně je všeobecný průměr všech aut všech výrobců, takže je to včetně letitých Leafů určitých ročníků, které kvůli nedořešenému BMS degradovaly poměrně rychle. Myslím, že jsou do toho započítané i plug-in hybridy, kde to bývá s ochrannou baterie ještě výrazně horší.
Na tomhle grafu to je dobře vidět, už tu na něj někdo tuším i odkazoval:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Novější Hyundaje a Kie s Li-Pol bateriemi tam ale nejsou, protože u nich je zatím degradace v podstatě nezjistitelná, případně se stále schová do bufferu v nevyužitelné části baterie. Ale je z toho ale i tak jasně vidět, že žádné katastrofické scénáře s hromadným umíráním baterií po pár letech provozu se prostě nekonají.
Na tomhle grafu to je dobře vidět, už tu na něj někdo tuším i odkazoval:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Novější Hyundaje a Kie s Li-Pol bateriemi tam ale nejsou, protože u nich je zatím degradace v podstatě nezjistitelná, případně se stále schová do bufferu v nevyužitelné části baterie. Ale je z toho ale i tak jasně vidět, že žádné katastrofické scénáře s hromadným umíráním baterií po pár letech provozu se prostě nekonají.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
- Mr. HYUNDAI
- *******
- Příspěvky: 11626
- Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Vesmes souhlas, kdyz mas kde nabijet, chces novy auto, mas na to a jsi ajtak, je to jasna volba. Navic to ticho, to musi byt super.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
No s tím tichem to bude dobrý až se u nás naučí dělat silnice s dobrým asfaltem. Poslední dobou mám pocit, že největší hluk při jízdě dělá právě hluk od gum jak se valí po asfaltě, který je mnohdy tak hrubý, že není slyšet ani motor.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená
Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979