Stránka 51 z 162
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 15:21
od slabostka
na výdrž baterie bude mať okrem "dizajnu" vplyv hlavne ako sa budú nabíjať - ak to bude pomaly, mimo rýchlonabíjačky, príkladne v noci zo siete tak nebude problém po čas života auta. Ak sa bude bateria katovať štýlom "firemné auto" na 3 roky len rýchlonabíjaním bude to poznať.
Otázka je kto baterie bude vyrábať - či si to budú robiť vo svojej réžii alebo to nechajú na dodávateľov - napr. pre toyotu robí baterky panasonic.
Ďalšia otázka servisné zázemie - bude treba dosť šikovných elektrikárov - na diagnostiku a opravu - nebude treba meniť celé baterky ale jednotlivé články a bude treba ich správne "párovať".
Bojím sa že technologia baterie sa tak skoro nepohne v zmysle ceny, kapacity, váhy.
Skôr sa mi páči koncept palivového článku.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 16:19
od PomalyPredek
Ocekavam, ze se vrustajicim objemem provozovanych BEV budou vznikat firmy zabyvajici se repasi baterii, tak, jak to zname u elektroniky a rucniho naradi. A stejne tak ocekavam, ze bude mozne nechat si u takove firmy vymenit clanky v baterii za nove, modernejsi, s vetsi kapacitou. Sam jsem si nechaval repasovat baterie do notebooku a mely lepsi parametry, nez puvodni. Ostane, jiz dnes je mozne na internetu najit navody, jak si repasovat baterie do HEV nebo BEV...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 16:37
od stefanpilat
U BEV, co jsou už delší dobu v prodeji, se to už běžně dělá, třeba u Leafů nebo BMW i3. Určitě to časem půjde i u Hyundajů a Kií, akorát k tomu ještě není důvod, protože žádné jejich BEV ještě nejsou po záruce.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 17:29
od cernymotyl
stefanpilat píše: ↑27 srp 2021, 14:34
Když se podíváme na současnou nabídku předfaceliftových Kon, tak je tam Kona EV Style Premium 64 kWh za 839 990 Kč, sleva 446 900 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona-electric/50214
Před krátkou dobou tam byla ve stejné konfiguraci asi za 780 000 Kč, ale ta byla rychle pryč.
S ní srovnatelná je v nabídce předváděček Kona Style 1,6 T-GDI 130 kW DCT za 560 000 Kč, sleva 68 180 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona/51160
Existují samozřejmě i lacinější modely Kony, ale ty nejsou co se týče výbavy a výkonu s tou Konou EV srovnatelné.
Cenový rozdíl je tak 280 000 Kč. To se někomu, kdo třeba ročně najezdí kolem 30 000 km a to převážně ve městě a po okreskách, může už v nějakém rozumném čase vyplatit, a to za podmínky, že se spokojí s předváděčkou před faceliftem. Já si ale klidně ještě pár let počkám, až ten cenový rozdíl bude příznivější, není kam spěchat.
Co se degradace baterie u současných elektrických Hyundajů týče, tak vlastně nikdo neví. Ta auta nejsou na trhu ještě tak dlouho, aby se dokázala výrazněji projevit. Před časem nějaký borec podrobně analyzoval stav baterie u Kii e-Niro asi po 70 000 km, tedy zhruba v polovině kilometrů, na které se vztahuje záruka. Niro má stejné vnitřnosti jako Kona. Zjistil degradaci asi 0,8 % a to jen kvůli jednomu slabšímu článku, který by se dal teoreticky vyměnit. Ta degradace se schovala do té nevyužitelné části kapacity, takže reálný pokles dojezdu stále nula. Čísla tahám z paměti, nechce se mi to teď dohledávat, ale tak nějak to bylo. Jestli se to potvrdí i dalšími testy, tak ti vypadá že by ty Li-pol baterie u
mohly být držáky a obavy z jejich brzké degradace snad budou neoprávněné.
Hyundai ale bral baterie od LG Chem a Kia od SK Inovation. I tak se degradace dojezdu u Kony nebojím. V průměru jsou to 2% ročně.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 28 srp 2021, 08:42
od sarin007
Když to tak počítám, tak rozdíl nákladů spojený s koupí EV Kony oproti běžné - 280 000 Kč to je benzínu při spotřebě 6l tak na 150 000 km (jako bych jezdil celou tu dobu zadarmo) . Pak je otázka, na kolik vyjde 1 km s elektrikou. U běžného auta dražší servis, no ať tak nebo tak, vyrovnají se ty auta provozem někde skoro u 200 000 km. Do té doby je dražší provoz EV Kony, po tomto nájezdu začíná být ekonomičtější EV.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 28 srp 2021, 11:22
od stefanpilat
U EV hodně záleží, jaký má kdo tarif a jak ho bude nabíjet. Jestli má někdo nabíjení zdarma jako benefit v práci a mimo to si občas zasockuje zdarma u Lídlu, může mít provozní náklady klidně kolem 0 Kč na km. I ten, kdo může čerpat zvýhodněný tarif 2,5 Kč za kWh na domácí nabíjení a ještě to může doplňovat vlastní fotovoltaikou, na tom bude úplně jinak, než ten, kdo může používat jen veřejné nabíječky z cenami od 3,5 Kč, ale většinou spíš kolem 4-5 Kč za kWh pro registrované. Prostě cena provozu elektromobilu se nedá řešit obecně, ale každý si to musí spočítat individuálně podle svých vlastních možností.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 29 srp 2021, 12:46
od Mexican
2,5kc za kWh je hrozne moc. Mam dvojtarif a NT mam za 1,72 (vranane DPH)
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 29 srp 2021, 18:05
od Georges
Na chalupě mám od ČEZ tarif asi 35 Kč za 1 kWh. Bohužel to tak je. Dle vyjádření ČEZ se s tím nic nic dělat nedá, tak prý to tak je, tak je tarif stanoven, určen, nastaven.
Pokud bych tedy chtěl po příjezdu na chalupu, což je cca 120 km, dobít malé elektrické autíčko za řekněme za "milion a něco", jehož dobití mi schramstne zhruba 60 kWh, jsem na částce, která připomíná státní obchodní deficit.
Mým starým Accentem 1.5 CRDi tam dojedu asi za hoďku a půl, se spotřebou 4,5 l /100km, tedy asi 280 Kč tam, i zpátky.
Vyrážím s plnou 45 l nádrží, takže bych měl teoreticky ujet 1000 km. Klepat se strachy, jestli vůbec dojedu k nějaké nabíječce, jestli tam bude volno, jestli tam strávím 3- 4 hodiny pitím kafe, na to ve svém věku nervy prostě nemám. Takže takhle mám kilometr bratru za 1,50 Kč, a nema problema.
Ne, elektromobilita pro mě zatím není ...
Možná je můj příspěvek k elektromobilitě drobátko negativní, ale zatím to jde všechno mimo mě ...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 29 srp 2021, 18:37
od WalterB
Georges, 35 Kc/kWh je nesmysl, mozna ti tak vyjde pomerna cena za kWh pri vydeleni celkove ceny faktury a poctu kWh pri velmi nizke spotrebe, ale pak je to dano ne cenou za kWh, ale podilem fixnich plateb.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 29 srp 2021, 19:46
od Mexican
presne ako pise Walter. Fixne platby su fixne platby ci ma clovek rocnu spotrebu 7500kWh rocne (nas pripad) alebo 750kWh (nasi najomnici). rozdiel je v tom, ze nasich najomnikov ten kWh spotrebovany stoji 4kc s dph, fixne platby mame rovnake. my mame v baraku len elektrinu (ohrev vody, topenie) tqkze mame D57d. nachystana vonku trojfaza prave pre elektromobil, len cakam ked sa upravia ceny. najblizsie roky vidim skor realne PHEV (spominal som Niro) to sa mi s dojazdom cca 50km zda fakt dostacujuce
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 30 srp 2021, 08:56
od Minko
stefanpilat: napadá ma ešte toto video Martina Vaculíka:
https://www.youtube.com/watch?v=4J3NYQUILGM po niečo vyše 30 tisíc km bez degradácie baterky. To by neznamenalo ani tých 2% ročne pri intenzívne využívanom aute (veľa vodičov čo nabehá 30 a viac tisíc ročne až zasa nie je). A to píšem ako nie moc fanúšik elektroaut.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 30 srp 2021, 10:39
od stefanpilat
Ty dvě procenta ročně je všeobecný průměr všech aut všech výrobců, takže je to včetně letitých Leafů určitých ročníků, které kvůli nedořešenému BMS degradovaly poměrně rychle. Myslím, že jsou do toho započítané i plug-in hybridy, kde to bývá s ochrannou baterie ještě výrazně horší.
Na tomhle grafu to je dobře vidět, už tu na něj někdo tuším i odkazoval:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Novější Hyundaje a Kie s Li-Pol bateriemi tam ale nejsou, protože u nich je zatím degradace v podstatě nezjistitelná, případně se stále schová do bufferu v nevyužitelné části baterie. Ale je z toho ale i tak jasně vidět, že žádné katastrofické scénáře s hromadným umíráním baterií po pár letech provozu se prostě nekonají.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 01 zář 2021, 05:59
od Mr. HYUNDAI
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 01 zář 2021, 06:51
od milosh
Vesmes souhlas, kdyz mas kde nabijet, chces novy auto, mas na to a jsi ajtak, je to jasna volba. Navic to ticho, to musi byt super.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 01 zář 2021, 12:30
od sarin007
No s tím tichem to bude dobrý až se u nás naučí dělat silnice s dobrým asfaltem. Poslední dobou mám pocit, že největší hluk při jízdě dělá právě hluk od gum jak se valí po asfaltě, který je mnohdy tak hrubý, že není slyšet ani motor.