saldy píše:Budu s Tebou rád souhlasit, pokud mi ukážeš jediný Turbobenzin, např. objem 2.0 který má vrchol či rozsah otáček 400,450 či 500Nm.
To by musel říct konstruktér, jestli to jde vyrobit. Ale to číslo je tak akorát dobré do reklamy pro lidi, kteří kupují tak, že vyšší číslo je lepší. Samotný točivý moment člověku nic neřekne a na příkladu ukážu proč:
Podařilo se mi najít průběhy výkonu pro i30 CW
http://www.hyundai.cz/nabizene-modely/i ... motor.html
(1.4 TCe
http://www.clutchd.com/wp-content/galle ... pecs-1.jpg)
1,4i MPI DOHC CVVT 80kw / 6200, 137Nm / 5000, max 187km/h
0-100 11.7s
1,6i MPI DOHC CVVT 93kw / 6300, 157Nm / 4200, max 192km/h
0-100 11.5s
1,6 CRDi VGT 85kw / 4000, 255Nm / 1900-2500, max 188km/h,
0-100 11.9s
1,4 TCe 96kw / 5500, 190Nm / 2250-3500, max 200km/h,
0-100 9.9s
Maximální výkon (kW) určuje maximální rychlost, takže když to zjednoduším, tak CRDI má o 1/3 těžší převody, aby auta dosáhla stejné maximální rychlosti.
Když si vezmu maximální výkon, tak podle tabulek:
1.4 CVVT 80kW / 6200 / 125Nm
1.6 CVVT 93kw / 6300 / 140Nm
1.6 CRDI 85kw / 4000 / 200Nm a když použijeme cca o 1/3 těžší převod, tak se dostaneme na 133Nm na kolech
1.4 TCe 96kW / 5500 / 165Nm (92kW / 6000 / 145Nm)
a teď rychlost 130km/h (benzíny točí cca 4000, diesel 2700?) podle grafů:
1.4 CVVT 58kW / 4000 / 135Nm
1.6 CVVT 66kw / 4000 / 152Nm
1.6 CRDI 80kw / 2700 / 250Nm a když přepočítáme převod (2700/4000), tak se dostaneme na 168Nm na kolech
tady by to mělo taky vyjít blízko sebe, ale z těch mini grafů to přesně prostě nejde
1.4 TCe 70kW / 3500 / 190Nm (na 5. stupeň cca 4000 otáček, takže 78kW 185Nm)
A je to logické, kola se musí otáčet podobnou silou, aby ta auta jela stejně rychle, odpor vzduchu je stejný. A to u i30 porovnávám turbo diesel a atmosférický benzín, na tom turbo benzínu od Renaultu je vidět výkonový náskok benzínového motoru.
Ještě je potřeba si uvědomit, že na zrychlení má vliv i zdvih válců, čím nižší, tím rychleji jde motor do otáček, hmotnost setrvačníku a samotné řazení, pokud je potřeba přeřadit, tak to ve výsledku může udělat i 0,5s - 1s.
Pokud v tom mám někde chybu, tak mě opravte, tak jsem to sepsal to chápu.