Recenze Hyundai Tucson 1.6 TGDI 4x2
Je to přesně dva roky, co jsem měl k dispozici Tucsona na víkendový test. Tenkrát na podzim to byl Tucson s naftovým motorem 2.0 CRDi, o výkonu 100 kW, spřažený s manuální šestistupňovou převodovkou, pohonem všech čtyř kol, ve výbavové specifikaci Style. Dva roky uplynuly jako voda a já mám před barákem úplně nového Tucsona. Tentokrát konečně s benzínovým motorem a navrch v té nejvyšší výkonové verzi. Rovných 130 kilowat, 177 neposedných koníků při 5.500 ot/min. a velmi solidních 265 Nm mezi 1.500 – 4.500 otáčkami. Takže co víc si přát? Ano, 4x4, ale to tentokrát nevyšlo, takže mám „pouze“ předokolku. Přesně tohle jsem si říkal, že jsem si pro auto šel. To jsem ale netušil… No, o tom víc později. Takže jedinou podobností oproti testovanému naftovému provedení je šestistupňová manuální převodovka. Jinak se toho změnilo docela dost. Zejména to, že Tucson letos dostal v rámci omlazení nový „face“, a to nejen zvenčí, ale i uvnitř. Vzhledem k tomu, že „vládce“ českých SUV je tu už nějaký pátek, asi nemá cenu se tu rozepisovat o technických datech. Snad jen pro porovnání. Nový Tucson narost o 5 mm. Ano, to je vše. S nadsázkou by se dalo říct, že se jedná o jediný „rozdíl“ v technických datech, mezi starým a novým Tucsonem. Ostatní základní parametry zůstaly shodné. Rozměry, světlá výška apod. Při bližším zkoumání technických dat zjistíme, že ve srovnatelné konfiguraci je nový Tucson o 19 kg těžší, má o 0,2 m větší poloměr otáčení, má o deset kilo menší nejvyšší přípustnou hmotnost a o 2 km/h menší maximální rychlost. Asi vás taky zajímají emise, co? Ale tady nevím, ve starých technických datech není o emisích ani zmínka, asi to tehdy před 3 roky nebylo ještě tak důležité, ale teď, teď se na to klade ten největší důraz. Jo, málem bych zapomněl. Průměrná spotřeba vzrostla o 0,1 – 0,3 litru na sto km.
Exteriér
Pravidelně po úvodu následuje pohled na exteriér auta a ani dnes tomu nebude jinak. Už jsem zmínil, že Tucson narostl o celých 5 mm do délky, přičemž šířka, výška i světlá výška zůstaly nezměněny, stejně tak rozvor náprav. Ale ok, tohle asi není to nejdůležitější. Z mého pohledu se ty nejdůležitější změny staly dvě a jedna k tomu ne příliš podstatná. Když začnu tím, co možná ani nikdo nezaznamená, je to odlišný design 17“ alu disků, které jsou součástí o výbavy Trikolor. Z mého pohledu jsou obyčejné, ale tím nechci říct, že ošklivé. Velkou výhodu těchto disků bude bezesporu ten fakt, že se v zimě nezničí, tak jako leštěné disky, takže se dají použít pro celoroční provoz. A teď ty zásadní změny. Za prvé je to přední část vozu, které nyní dominuje ještě výraznější gril přední masky olemovaný chromovanou lištou s ostrými hranami zakončenou jakoby do hrany přední kapoty. Žebrování masky je rovněž opatřeno chromovanou lištou. Ještě větší změnu vidím v předních světlometech, které jsou ve výbavě Trikolor pouze halogenové, přesto svítí velmi dobře. A navíc předpokládám, že je hodně uživatelů nahradí výkonnějšími žárovkami a tudíž bude výsledek ještě lepší. Ale to zásadní je nová grafika denního svícení, které nápadně připomíná denní svícení z i30 GD, a to se mi vážně líbí. Umístění je rovněž stejné, takže tento malý, dalo by se říci bumerang, lemuje dvě hrany předních mlhových světel. Poslední velmi pěknou změnou jsou parkovací světla, která jsou v provedení LED a ze dvou stran rámují čočku halogenového světla, přičemž zasahují až jakoby směrem ke spojnici předního grilu a kapoty. Tento prvek se mi líbí moc. Samozřejmě, že tady trošku kazí dojem barva světla klasické halogenové žárovky. Ve spojení s Full-LED předními světly bude tento pásek vypadat ještě líp. Když se ještě v krátkosti podíváme na zadní část vozu, tak zjistíme tři zásadní věci. Zadní koncová světla dostala novou grafiku, odpadlo takové to rozdělení zadních dveří na dvě části horizontální spárou nad zlomem víka zadního kufru a odrazky se ze spodní části kufru přesunuly více nahoru, tak jak je to teď u vozů Hyundai zvykem. Někdo se s tím nemůže smířit, mě osobně to na rozdíl od nového kombíku i30 vůbec nevadí, ba naopak. Když to shrnu, Tucson je po faceliftu trochu uhlazenější, sebralo mu to trochu agresivity, ale přesto pořád působí dost dynamickým dojmem. Nutno podotknout, že nový Tucson vypadá na živo rozhodně lépe než na fotkách. Uff… opět jsem si říkal, že napíšu pár slov… a teď tohle….
Interiér
Přiznám se, že jsem čekal v zásadě jednu změnu a ta se udála. Ano, je to tolik populární table trčící vzhůru uprostřed palubní desky. Ale ruku na srdce, když se s těmi tablety začalo, tak měly řadu odpůrců a troufnu si říct, že dnes, je tomu přesně naopak. Lidi nemají obecně rádi změny a nechtějí si připustit, že něco nového může být lepší než něco, na co jsou léta zvyklí. Já za sebe říkám, že tablet v Tucsonu vypadá dobře. Stejně jako mi nevadil v Koně nebo v novém Ceedu. Jenže tam je situace ještě o něco jiná. Ceed nemá tablet doplnění o manuální tlačítka jako nový Tucson a přesně to je věc, která kazí trochu dojem. Přeci jenom ten tablet bez tlačítek je tak uhlazený, elegantní… zkrátka nádherný. Na druhou stranu, hardwarová tlačítka mají pořád něco do sebe. Takže, si vyberte sami, co se vám líbí nebo ne. Já říkám, za mě table ok. Navíc jeho displej je prostě krásný a má výbornou odezvu na doteky prstů. Pojďme od tabletu k volantu. Ten má optimálně široký věnec a zkrátka dobře se drží. Nastavit lze ve dvou osách a i díky tomu se najde optimální pozice za volantem prakticky okamžitě. Kdo zná vozy Hyundai, nemá problém se na volantu zorientovat a zapamatovat si funkce na volantu je tak otázkou několika málo kilometrů. Na rozdíl od multimediální jednotky vozu bych řekl, že přístrojový štít zůstal nezměněn. Možná je změna ve funkci palubního počítače, v množství zobrazovaných dat apod., ale to nemohu posoudit, protože nemám starší model Tucsona tak nastudovaný. Každopádně palubní počítač nabízí již slušnou porci informací, takže tady nemám co vytknout. V interiéru jsou pak různé detaily, které mě potěšily. Například chromované zakončení ovládacích tlačítek na stahování bočních oken (díky Mirusi za upozornění). Tady jsem si ještě všiml jedné věci, že nyní jsou v automatickém dojezdu obě přední boční okénka, přičemž na stažení a vytažení zadních bočních oken je potřeba tlačítko stále držet. Dalším hezkým prvkem je „karbonová“ lišta, která vede horizontálně přes celou palubku. Možná by mi vůbec nevadila, kdyby byla spíše vyvedena v tmavě šedém lakování, jako například lišty v Hyundai i30 GD ve verzi Festival. Ale účel této lišty je trošku „rozbít“ tu fádnost palubní desky, a to se jí myslím daří na výbornou i díky zajímavému tvarování v oblasti tabletu. Když už sedíme za volantem, tak musím opět pochválit sedačky, které jsou zkrátka parádní. Kdo by čekal nějaké další změny, bude možná potěšen, protože k nim nedošlo. Interiér Tucsonu je povedený už od začátku, takže proč dělat změny? I když, já bych jeden nápad měl. Výškově stavitelná opěrka by se mi tuze líbila. Tak snad příště… Možná se vám zdá, že jenom chválím, ale ono je to vážně všechno skvělý, teda až na jednu věc a ta mě normálně tak štve, že bych si to auto kvůli tomu zkrátka nemohl koupit. Pravá noha se mi opírá tak nešťastně o středový tunel, který mi způsobuje doslova bolestivé otlaky na pravé noze kousek pod kolenem. Bohužel, dost zásadní problém. Ještě než se dostanu k motoru, tak si řekneme něco o výbavě…
Výbava
U nového Tucsonu jsou v současnosti na výběr dva stupně výbavy. Základní Trikolor a vyšší Style. Cenový rozdíl mezi těmito dvěma stupni, ve srovnatelných motorizacích, je Kč 55.000,- vč. DPH. Věřím, že jako správní fanoušci vozů Hyundai máte výbavy nastudované…, takže uvedu jenom to, co mě nejvíc upoutalo a co by mi asi nejvíc scházelo. Trikolor nemá v základu navigaci, výhřev volantu a sedaček. Pro mě osobně jsou to v dnešní době již standardní věci, takže si je můžu přikoupit v paketu Traveller za Kč 30.000,- vč. DPH. Super, jenže v ten moment vychází výbava Style už jenom o Kč 20.000,- víc, ale rozhodně mi nabízí další skvělé věci. Zejména Full-LED přední světla, bezklíčkový vstup, asistenta pro vedení v pruzích, solární přední skla a zatmavená zadní skla, chromovanou lištu kolem oken a 18“ kola. Když to zjednoduším, tak mi dává smysl Trikolor bez paketu Traveller nebo pak rovnou Style. Ale všechno je o penězích… takže jdeme na ten motor.
Motor, spotřeba a jízdní vlastnosti
Přeplňovaná 1.6 s přímým vstřikováním paliva. Jen na ten motor pomyslím, ukápne mi slina. Je vážně tak skvělý, tak tichý, tak silný, tak příjemný. Přiznám se, že jsem plný dojmů a vůbec nevím, kde mám začít. Když jsem do auta poprvé nasedl, tak jsem nevěděl, co čekat. Jako bych se bál přidat plyn. Protože když jsem ho přidal, tak to jelo. Když jsem ho přidal víc, takt to jelo víc, a když jsem tomu šlápnul na krk, tak jsem vystřelil jako raketa. Říkám si:“Kurwa, to jede!“. Ano, mnozí z vás mají zkušenosti z ještě silnějších aut, já ne, a proto mě to možná tolik uchvátilo. Každopádně Tucson s 1.6 TGDI je pro mě milým překvapením. Neskutečně dobře odhlučněný motor není v kabině moc slyšet, přeseto o něm víte, což je samozřejmě dobře. Výkon je prostě skvělý, kolem těch 1.700 ot. motor skutečně jede a je jedno, jestli na rovince nebo do kopce. Stačí sešlápnout plyn, ano, tak jednoduché to je. Výhodou je, že s 1.6 TGDI se dá jet prostě na pohodu, ale i tak trochu si to řízení užívat. Reakce na stlačení plynového pedálu je příkladná, žádné zbytečné prodlevy. Taky sem i zdálo, že v otáčkách kolem 3 tis., jakoby motor ještě víc zabral. Paráda. Jenže, k čemu by byl skvělý motor, když by to nepodpořilo naladění podvozku. A tady si troufnu říct, že Tucson skutečně vládne. Podvozek je zkrátka famózní a je úplně jedno jak jedete, na čem jedete a jak rychle jedete. Filtrování nerovností, jistota v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru je příkladné. Tleskám a smekám. Minimálně tohle je důvod, proč to tomto autě uvažovat. Samozřejmě, že všechno není tak růžové, jak se zdá. Ano, tušíte správně. Spotřeba je alfou a omegou každého nového vozu a tady je potřeba si ujasnit priority a přístup k věci jako takové. Nemůžeme očekávat spotřebu kolem 5 – 6 litrů na sto, ale rovněž nechceme očekávat spotřebu kolem 10 litrů na sto a právě tady narážíme, protože těch 10 litrů na sto tam hravě uděláte. Já osobně najel zatím cca 300 km a průměr držím kolem 8,4 litru na sto. To nezní špatně, ale bylo to vykoupeno tím, že 2 třetiny najetých km byly v režimu na pohodu. Jak tomuto autu začnete šlapat na krk, budete se bavit, ale zároveň „
krvácet“.
Závěr
Na závěr bych se nejdřív chtěl omluvit za všechny pravopisné chyby a překlepy. Ale věřím, že mi to odpustíte. No, a ještě pár slov k novému Tucsonu. Je skvělý, rychlý, dynamický, komfortní a dostatečně prostorný. V kombinaci s předním náhonem nenabízí víc prostoru než kombíky nižší střední třídy, ale je prostě tak dobrý, že si zaslouží pozornost. Nebude nikdy terénním vozem a ani nemá tyto ambice. Bude pořádně rychlým a komfortním SUV, které nabídne své posádce výborný posez s příjemným nastupování a vystupování (ale pozor na nohavice) a větší pocit bezpečí. Jedinými negativy jsou vyšší spotřeba a málo prostoru pro pravou nohu u středového tunelu. Když budu uvažovat racionálně, tak bych si Tucsona pořídil s naftovým dvoulitrem o výkonu 100 kW a s pohonem 4x4, protože ten byl taky skvělý. Jenže tady mám problém, naftový dvoulitr o výkonu 100 kW již není v nabídce. Nahradila ho naftová 1.6 o stejném výkonu. Tu jsem zatím neměl tu možnost vyzkoušet. Když se podíváme do ceníku, tak testovaný vůz v bílé barvě má cenovku Kč 684.990,- vč. DPH (Trikolor + Traveller). Jestli je to moc nebo málo si musí každý posoudit sám.
Děkuji za pozornost