Klima - manuál , nebo automatiku ?
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Caute, myslim, ze najlepsie to popisal Staflik. Zial automat funguje tak ako sa pisalo, kedze som presedlal na i30 z feldy, pod pojmom automaticka klima som si predstavoval presne to co psie Staflik, vsade senzory a klima presne vie co kde kedy ako ma robit. Podla skusenosti vsak viem, ze aj pri automatickej klime musim zadavat smer fukania, ak necham vsetko auto, tak sa vzduch bude miesat ako to pisal staflik, ale aktivovane budu len sterdne vetraky a horne s dolnymi mozno budu pustat nejaky vzduch, ale oproti strednym len s 10-20%nym vykonom...
Hyundai Elantra, 1.6i Premium, 94kW, Marina Blue (2016)
Hyundai i30cw, 1.6CVVT Style, 92kW, Continental Silver (2009)
Hyundai i30cw, 1.6CVVT Style, 92kW, Continental Silver (2009)
- Reklama
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
ty vis kde jsou v i30 senzory na klimu Stafliku?
i30 1.4 + kn, 12/2007
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Senzor je zřejmě jeden. Máš ho u pravého kolena. O jiném nevím. S tím,že klima jede pořád a pouze se přímýchava teplý vzduch,nemůžu souhlasit. Kompresor se zapíná a vypíná podle potřeby. A je to i cítit,u benzínu dost výrazně. Mne tenhle systém vyhovuje. Co se týče směrování vzduchu,opravdu to moc nezvládá. Ale aspoň mi na nohy nefouká studený vzduch. Bylo by hezké mít víc čidel,podle kterých se klima řídí,ale to je výsada poněkud dražších aut.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Senzor je jeden (u kolene), měl by být současně kombinovaný se senzorem vlhkosti. Pod oknem je senzor osvitu. Dále se bere venkovní teplota a teplota chladící kapaliny.matysekul píše:Senzor je zřejmě jeden. Máš ho u pravého kolena. O jiném nevím. S tím,že klima jede pořád a pouze se přímýchava teplý vzduch,nemůžu souhlasit. Kompresor se zapíná a vypíná podle potřeby. A je to i cítit,u benzínu dost výrazně. Mne tenhle systém vyhovuje. Co se týče směrování vzduchu,opravdu to moc nezvládá. Ale aspoň mi na nohy nefouká studený vzduch. Bylo by hezké mít víc čidel,podle kterých se klima řídí,ale to je výsada poněkud dražších aut.
A klima teplý vzduch přimíchává a tím zcela degraduje jakoukoli energetickou efektívnost. Vzduch nemíchá jedině tehdy, když je požadovaná a skutečná teplota velmi rozdílná. A mám pocit (netvrdím to na 100%), že kompresor se vypíná při pevně nastavené teplotě výparníku a to z toho důvodu, aby nenamrzal. Jinak je to jen o otáčkách ventilátoru a procentu ohřátého vzduchu od radiátoru. V tom je právě výhoda vyriabilního kompresoru - vyrábí jen tolik chladu kolik je třeba.
i30 1.6i CVVT COMFORT, ESP, MOONLIGHT BLUE, CZ 2009
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
A máš nějaké konkrétní informace,nebo je to pouze hypotéza. Proč mi neleze spotřeba nahoru,když mám zapnutou klimu déle. Naopak,když ji v tomhle vedru zapnu,na spotřebě se to projevuje. Samozřejmě mluvím o spotřebě po vynulování průměrné spotřeby.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Je to hypotéza, která vyplývá z pozorování (kompresor běží i když by už nemusel), dále z jakéhosi servisně školícího cance pro Kiu Ceed (tam je jasně vyznačen cyklus závisející na teplotě výparníku, kdy je kompresor on nebo off). Přimíchávání jsem si ověřil tak, že jsem dal ventilátor na minimum (tj. při manuální klimě), a to kvůli hlučnosti, aby bylo slyšet servo klapky. Auto bylo vyhřáté na sluníčku a venku bylo 30°C. Když jsem otáčel regulátorem teploty, do 24°C se nic nedělo, pak už bylo slyšet servo míchání vzduchu a to muselo být v autě daleko přes 40°C. Pokud není takové extrémní teplo, musí být nastaveno 16°C nebo Low. Cokoliv nad už hýbe se servem.
i30 1.6i CVVT COMFORT, ESP, MOONLIGHT BLUE, CZ 2009
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Pokud by byl kompresor spínaný jen podle potřeby, bylo by to moc fajn, ale mé pozorování tomu prostě nenasvědčuje, ale i tak se utěšuji, že mám třeba jen špatnou metodiku
.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
i30 1.6i CVVT COMFORT, ESP, MOONLIGHT BLUE, CZ 2009
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Ano,to je ale při manuálním režimu. V tu chvíli se klima chová jako manuální,tedy přimícháva teplý vzduch,jakoby jsi otáčel kolečkem manuální klimatizace.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Nevi nekdo, jestli ma i30 vazne jen jeden senzor/cidlo na teplotu v aute a to u toho kolena? Jich musi byt vic, ne?
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
i30 1.4 + kn, 12/2007
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Blbě jsem se vyjádřil, promiň. Myslel jsem to tak, že kompresor běží naplno, pokud běží. Resp. že prostě buďto jede, nebo ne. Nic mezi. Nepřesná formulace.matysekul píše: S tím,že klima jede pořád a pouze se přímýchava teplý vzduch,nemůžu souhlasit. Kompresor se zapíná a vypíná podle potřeby. A je to i cítit,u benzínu dost výrazně. Mne tenhle systém vyhovuje.
Mohu se zeptat, co Ti na tom tak specielně vyhovuje? Osobně mě to nechává zcela chladným (doslova
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex i30cw 1.6 CVVT Classic; Ulsan
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Matysku SKV má na 99% pravdu. Na Tvém autě se rozdíl ve spotřebě projevuje minimálně, protože máš turbodiesela. Ty jsou obecně minimálně citlivé na zátěž. Na mém benzínu to znát je.matysekul píše:Ano,to je ale při manuálním režimu. V tu chvíli se klima chová jako manuální,tedy přimícháva teplý vzduch,jakoby jsi otáčel kolečkem manuální klimatizace.
Jinak způsob míchání je stejný v manuálu i automatu. Mají stejný kompresor bez regulace. Změna teploty nemůže být dána ničím jiným, než mícháním. To vypínání také myslím souhlasí s tím namrzáním. Stál jsem v teple, ale ve stínu a čekal na ženu. Klimačka běžela. Pak jsme vyjeli na sluníčko, v autě se udělalo teplo, ale kompresor zrovna na chvilku vypl, dokonce jsem měl pocit hodně vlhkého vzduchu (z výparníku, ale možná to byl jen pocit). Takže navzdory nárůstu teploty zrovna na moment vypnul kompresor. Asi proto, že před tím dlouho běžel s větrákem naplno a hrozilo namrzání. Mimochodem stejně se mi chovají klimatizce v serverovně. Rozdíl v automatu a manuálu v tomto není. V automatu to reguluje čidlo u řidiče dle nastavené teploty, v manuálu jouda za volantem, dle toho, jak má zrovna pocit, že je mu hic či ne. Na funkci rostlináře to vliv nemá.
ex i30cw 1.6 CVVT Classic; Ulsan
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Nemá ta (mírně řečeno) hloupá nutnost vysušování filtru klimatizace nějaké rozumné řešení?
Vždyť i ty malé mobilní klimatizace mají sběrnou nádobu, kam se tahle vlhkost svádí a pak se vypustí. V autě by to snad mohlo odtékat pod něho průběžně. Vycházím-li z toho, že klimu používám především ve vedru, tak po vypnutí se mi vedro vrátí a ještě se doplní vlhkem, které úspěčně evokuje tropy. Nebo je tedy lepší nechat klimu běžet až do konce i za cenu, že to ovlivní bakteriálně pestré prostředí filtru? Není někde vyobrazení konstrukčního a prostorového řešení klimy?
Vždyť i ty malé mobilní klimatizace mají sběrnou nádobu, kam se tahle vlhkost svádí a pak se vypustí. V autě by to snad mohlo odtékat pod něho průběžně. Vycházím-li z toho, že klimu používám především ve vedru, tak po vypnutí se mi vedro vrátí a ještě se doplní vlhkem, které úspěčně evokuje tropy. Nebo je tedy lepší nechat klimu běžet až do konce i za cenu, že to ovlivní bakteriálně pestré prostředí filtru? Není někde vyobrazení konstrukčního a prostorového řešení klimy?
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Kondenzát z auta odtéká celou dobu. Ale samozřejmě pokud je výměník vlhký, tak už to v kabině sakra nepřijemně cítíš, ale na odtékání to ještě není. Prostě problém.oKo píše:Nemá ta (mírně řečeno) hloupá nutnost vysušování filtru klimatizace nějaké rozumné řešení?
Vždyť i ty malé mobilní klimatizace mají sběrnou nádobu, kam se tahle vlhkost svádí a pak se vypustí. V autě by to snad mohlo odtékat pod něho průběžně. Vycházím-li z toho, že klimu používám především ve vedru, tak po vypnutí se mi vedro vrátí a ještě se doplní vlhkem, které úspěčně evokuje tropy. Nebo je tedy lepší nechat klimu běžet až do konce i za cenu, že to ovlivní bakteriálně pestré prostředí filtru? Není někde vyobrazení konstrukčního a prostorového řešení klimy?
ex i30cw 1.6 CVVT Classic; Ulsan
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
Rozumím tomu tedy tak, že filtr je pod výparníkem a když klimu vypnu tak kondenzovaná voda z něho kape na filtr a tam podporuje to bakteriálně pestré prostředí. Nebo je ještě jiný důvod, proč klimu vypínat dříve?
- DEDe
- *****
- Příspěvky: 1787
- Registrován: 31 led 2008, 06:28
- Bydliště: Brno, Ceska Trebova
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klima - manuál , nebo automatiku ?
neprecetl sem uplne vsechny prispevky ale myslim ze v coupe je to uplne stejny.
Muj nazor : automat klimu bych bral (nevim kolik se za ni priplaci pri koupi novyho ale) protoze prepnout se na manual muzu vzdy.
Vyuziti auto:
Pozitiva: To pouzivam v podstate pokazdy jen kdyz nefunguje jak bych chtel prepinam na manual a taky protoze se nechci posrad hrabat v nastaveni te manualni a porad zbesile klikat a menit klimu nebo kdyz to chci rychle nastavit namlatim tam proste treba 23 a dam auto a jedu nic neresim. Stejne tak to pouzivam kdyz je ted venku treba 32 tak tam proste frknu treba 26.5 a cvaknu auto a jedu schladi to rychle vzduch a pak uz jen trochu prifukuje a reguluje si to samo. U manualu musim nacvakat kombinaci kolik stupnu a jak moc nechat foukat vetracek a to je takova alchymie a klikacka to by auto melo vyresit samo![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Negativa: 1) Nereguluje to uplne presne napr jedu 50 nekde pres vesnci dam tam 23 stupnu je to akorat ale vyjedu na dalnici frcim 140 a jak se rychleji siri vzduch i pri nastavenych 23 je proste vic zima (problem v tom ze vetracek fouka porad stejne rychle ale ten vzdych se tam proste tlaci rychleji a to ta klima uz proste nejak neovlada) Takze vetsinou proste jen pricvaknu 2 stupne ale porad nechavam auto.
2) v zime pokud clovek ma zaply auto nejak se tomu nechce hned zapnout a fouka to malo az kdyz prepnu na manual trochu to okotlim a prepnu na auto uz to jede proc to nefouka poradne hned nevim mozna je to schvalne aby po studenym startu v zime z nejakych duvodu hned nejelo naplno.
3) odmlzovani v zime na zacatku to funguje suprove a odmlzi a odmrazi to okna ale potom se to prepne na foukani normalne a stava se ze se to zase zacne mlzit a musim si to prepnout sam.
4) Spina klimu moc casto a u mojeho coupe to proste bere vykon brutalne i zvuk se mi nelibi takze ja si obcas samovolny zapnuti hned vypinam.
Takze ja proste pouzivam kombinaci auto a kdyz to nedela co bych si pral prepnu na manual. Libej se mi obe varianty a chtel bych mit vzdycky takle navyber. Ona i ta manual je trochu automaticka a kdyz jen preklikam teplotu a nemam zaple auto samo to kolikrat zreguluje foukani za me (zmenit si to ale muzu jen to usetri klikani![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
stejne co me sere nejvic je to ze v tom aute je proste moc teplo
asi je to tim vyssim obsahem motoru nebo i to ze sem trochu zamezil grilem pristupu vzduchu proste jak jedu tak se mi to teplotou od motoru otepli natolik ze i kdyz je venku 18 stupnu ma tendenci se zapinak klima i kdyz mam nastavenych treba 22 proste se to neni schopnu uchladit vzduchem z venku . naopak v zime nemusim pak topit temer vubec jak to rozjedu.
Muj nazor : automat klimu bych bral (nevim kolik se za ni priplaci pri koupi novyho ale) protoze prepnout se na manual muzu vzdy.
Vyuziti auto:
Pozitiva: To pouzivam v podstate pokazdy jen kdyz nefunguje jak bych chtel prepinam na manual a taky protoze se nechci posrad hrabat v nastaveni te manualni a porad zbesile klikat a menit klimu nebo kdyz to chci rychle nastavit namlatim tam proste treba 23 a dam auto a jedu nic neresim. Stejne tak to pouzivam kdyz je ted venku treba 32 tak tam proste frknu treba 26.5 a cvaknu auto a jedu schladi to rychle vzduch a pak uz jen trochu prifukuje a reguluje si to samo. U manualu musim nacvakat kombinaci kolik stupnu a jak moc nechat foukat vetracek a to je takova alchymie a klikacka to by auto melo vyresit samo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Negativa: 1) Nereguluje to uplne presne napr jedu 50 nekde pres vesnci dam tam 23 stupnu je to akorat ale vyjedu na dalnici frcim 140 a jak se rychleji siri vzduch i pri nastavenych 23 je proste vic zima (problem v tom ze vetracek fouka porad stejne rychle ale ten vzdych se tam proste tlaci rychleji a to ta klima uz proste nejak neovlada) Takze vetsinou proste jen pricvaknu 2 stupne ale porad nechavam auto.
2) v zime pokud clovek ma zaply auto nejak se tomu nechce hned zapnout a fouka to malo az kdyz prepnu na manual trochu to okotlim a prepnu na auto uz to jede proc to nefouka poradne hned nevim mozna je to schvalne aby po studenym startu v zime z nejakych duvodu hned nejelo naplno.
3) odmlzovani v zime na zacatku to funguje suprove a odmlzi a odmrazi to okna ale potom se to prepne na foukani normalne a stava se ze se to zase zacne mlzit a musim si to prepnout sam.
4) Spina klimu moc casto a u mojeho coupe to proste bere vykon brutalne i zvuk se mi nelibi takze ja si obcas samovolny zapnuti hned vypinam.
Takze ja proste pouzivam kombinaci auto a kdyz to nedela co bych si pral prepnu na manual. Libej se mi obe varianty a chtel bych mit vzdycky takle navyber. Ona i ta manual je trochu automaticka a kdyz jen preklikam teplotu a nemam zaple auto samo to kolikrat zreguluje foukani za me (zmenit si to ale muzu jen to usetri klikani
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
stejne co me sere nejvic je to ze v tom aute je proste moc teplo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hyundai Tuscani 2,7 Elisa - 12/2003