Re: Nový Tucson
Napsal: 22 říj 2017, 20:41
Před rokem jsem si projel novou Sportage GDI... třeba ti to něco napoví...
Nová KIA SPORTAGE – 1.6 GDI (97 kW / 129 koní)
Už je to nějaký ten pátek, co jsem sepsal reportáže na Škodu Fabia 1.2 TSI a Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4. A tak, když se naskytla možnost zapůjčit si na dva dny „novou“ Kiu Sportage, neváhala jsem ani minutu. Zavolal jsem prodejci KIA v Ústí nad Labem a domluvil si zapůjčení Kia Sportage s motorizací 1.6 GDI o výkonu 97 kW. Mohl jsem si vybrat právě mezi tímto benzínovým motorem, který dobře znám ze svého auta, a naftovým motorem 1.7 CRDi o výkonu 85 kW. Oba vozy byly vybavený „pouze“ náhonem na přední nápravu. Ale protože je dneska „IN“ mít eSÚVéčko s náhonem na předek, „musel“ jsem to taky zkusit. Jak jsem zmínil, volba padla na GéDéÍčko, protože 1.7 CRDi už jsem mohl vyzkoušet v Tucsonu a popravdě, úplně nadšený jsem z toho nebyl. Než se vrhnu na samotný popis vozu a dojmy z něho dáme si krapet čísel. Takže voalááá… technická data.
TECHNICKÁ DATA
Motor 1.6 GDi
Pohon 4x2
Typ paliva Benzín
Zdvihový objem (ccm) 1 591
Max. výkon (kW/ot/min) 97 / 6 300
Max. točivý moment
(Nm/ot/min) 161 / 4 850
Max. rychlost 182 km/h
Kombinovaná spotřeba 6,7 l
Palivová nádrž (l) 62
Objem zavazadlového prostoru (l) 491
Kola 225/60 R17 z lehkých slitin
Zrychlení z
0-100 km/h 11,5 vteřiny
Cena testovaného vozu se všemi příplatky je dle ceníku Kia, který platí od 1. 9. 2016 – Kč 592.880,-
Zdroj: www.hyundai.cz, www.kia.cz, propagační materiály KIA Sportage
Protože vlastním Hyundai i30 kombi s GDi, tak si dovolím malé porovnání technických dat.
Kia Sportage s motorem GDi, udává na rozdíl od Hyundai i30 max. výkon 97 kW v 6.300 ot/min a maximální krouticí moment 161 Nm v 4.850 ot/min., přičemž právě zmíněný Hyundai i30 dává 99 kW v 6.300 ot/min a maximální krouticí moment je 164 Nm v 4.850 ot/min. Z toho lze usoudit, že rozdíl je zanedbatelný, v tomto případě prakticky nic neznamenající. Rozdíl je však v hmotnosti vozu, kdy nám tabulky technických dat říkají, že Hyundai i30 kombi s motorem GDI má provozní hmotnost v rozmezí od 1 294 do 1 455 kg, přičemž Kia Sportage uvádí rozmezí od 1 454 kg do 1 546 kg vše závislé na výbavě vozu. Hmotnost i tvar karoserie pak mají samozřejmě vliv i na poslední porovnávanou hodnotu, a to zrychlení z 0 na 100 km/h, kde Kia Sportage zaostává oproti Hyundai i30 kombi o 1,3 vteřiny. Vím, že tu teď porovnávám dva koncepčně úplně rozdílné vozy, ale chci, abyste si vy majitelé i30 GDI udělali malou představu o tom, jaká je dynamika vozu KIA Sportage se stejným motorem, který pohání vaše plechové miláčky. Pojďme dál, na další ožehavé téma, a to exteriér…
EXTERIÉR
Pane Bože, ptám se tě proč??? Ano, i takhle by se dalo reagovat při pohledu na novou Kiu Sportage, která v sobě, minimálně tvarově, nezapře svého předchůdce, o kterém si dovolím tvrdit, že byl krásnější než například Hyundai ix35. Teď se však karty obrací a já musím uznat, že nový Hyundai Tucson strčí novou Kiu Sportage do kapsy, protože není tak „blbě“ kulatý a navíc má prostě mnohem větší šmrnc. Co hraje v otázce vzhledu auta velkou roli je také barva a tady musím konstatovat, že auto, které jsem dostal k zapůjčení je v barvě Zelená Alchemy, která mi tedy nápadně připomíná barvu mojí staré vojenské deky, a vím, že bych si takovou barvu na auto prostě nepořídil. No, a protože je design čistě subjektivní věc, posuďte a udělejte si názor sami.
Tvar karoserie nápadně připomíná předchozí generaci Sportage, zásadních změn v designu doznala zejména příď, které teď dominují obrovské přední světlomety a pro současnou generaci vozů Kia tak typická maska chladiče…
INTERIÉR
Jak mě moc nepotěšil zevnějšek, tak interiér nové Sportage se mi docela zamlouvá, a to hlavně po vzhledové stránce. S použitými materiály je to už horší, protože je to tvrdý, ale fest tvrdý. Palubka, výplně dveří, prostě všechno je tak tvrdý. Snad jen vršek palubky je z měkčeného materiálu a hodně dobře vypadá například loketní opěrka. Další věc, která vás upoutá, je volant, který se dobře drží, je z příjemné kůže a navíc hezky vypadá. Na volantu je spousta tlačítek tak, jak jsme z dnešních aut koncernu Hyundai a Kia zvyklí. Ze začátku jsem se trochu pral s ergonomií, zkrátka jsem nemohl najít to, co jsem hledal. Toto je však problém u každého nového auta, než si na to zkrátka člověk zvykne.
Co mě velmi potěšilo, jsou sedačky, které nabízí příjemnou tvrdost a kvalitní materiály. Co se mi však úplně nepodařilo nastavit, je hlavová opěrka, která byla na můj vkus hodně dopředu, přesto jsem se jí hlavou nedotýkal, ale ten divný pocit… Prostoru je v autě tak akorát. Auta této kategorie působí zvenku velmi robusním dojmem, přesto právě ve vnitřním prostoru pak zaostávají za auty nižší třídy. Kia Sportage není dle mě výjimkou.
Co se mi na autě vyloženě nelíbí, a co souvisí s interiérem a výbavou je roletka zavazadlového prostoru, která je prostě „divná“. Špatně se mi ovládá a tak nějak zle nedobře plandá. A další věc je to, že chybí rezervní kolo. To je prostě takový nedostatek, že nedovedu pochopit, koho napadlo přestat dávat do aut rezervní kola?! Představa, že v zimě na lyžích píchnu, mě děsí a jediné co mě může zachránit je asistenční služba.
Jinak výbava vozu obsahoval paket Winter za Kč 8.000,-, který zahrnuje vyhřívané přední a zadní sedačky, vyhřívaný kůží potažený volant (to my můžeme ) a kůží potaženou hlavici řadicí páky.
Z další výbavy vozu jen tak namátkou. Dešťový senzor, automatická světla, duální klimatizace, projektorové světlomety, LED denní svícení, tempomat a omezovač rychlosti, asistent pro sjíždění z kopce, couvací kamer, aktivní asistent pro jízdu v pruzích a například čtení dopravních značek. Z tohoto pohledu by se dalo konstatovat, že auto je vybavené velmi dobře a postačuje nárokům valné většiny motoristů.
Motor a jízda
Se Sportage jsem zatím najel necelých 95 km, a to zejména po městě. Samozřejmě jsem vyjel i za město a protáhl jsem Sportage do kopců, kterých je v okolí Ústí nad Labem dost a dost. A právě v kopcích jsem poznal, co téhle Sportage chybí. Jsou to, ty nám dobře známe, Nm… ano, bohužel, je to tak. Jinak jízda samotná je se Sportage doslova parádní. Sedmnácti palcová kola, s líbivým designem, ve spolupráci s dobře naladěným podvozkem krásně filtrují nerovnosti. Co musím taky pochválit je to, že hluk od motoru i od kol je prostě velmi dobře utlumen. Bravo! Jak jsem již zmínil, jezdil jsem s autem hlavně po městě, takže jsem si krásně vyzkoušel práci se spojkou. Dalo by se říct, že Kia Sportage s motorem GDI je právě do města a do příměstských oblastí jako dělaná. Auto jako by si užívalo právě jízdu po městě, je takové obratné. Překvapivé, že? Na silnicích mimo město se Sportage s GDI chová podobně jako GDI v i30 kombi. Auto je tiché, a když potřebujete zrychlit, je potřeba podřadit a pořádně tomu šlápnout na krk. Odměnou je samozřejmě slušná dynamika. Ovšem jízda v kopcích, jak jsem již zmínil, je pro Sportage trochu problém. Je prostě potřeba motor hodně točit. Jsem přesvědčený, že spousta jiných řidičů by tyto věci vůbec neřešila, ale já měl hlavně v prudkých stoupáních pocit, že motor je hlučný, jak kdyby jel o život, ale přitom se mu moc nechce. V této souvislosti ale musím říct, že auto nemá najeto ani tisíc km. Teď to nejdůležitější, tedy alespoň pro většinu z vás, a to je spotřeba. Vím, že těch 95 km je strašně malý „vzorek“, ale přesto to zmíním. Za těchto pár km mi palubní počítač ukázal 8,3 l na sto. Přiznám se, že jsem tam měl i přes 9 litrů, a to bylo hlavně po výjezdu na Komáří Vížku.
Se Sportage jsem si zkusil pár rychlejších průjezdů zatáček a musím říct, že drží opravdu moc dobře. Náklony karoserie byly překvapivě minimální. Na druhou stranu jsem měl v některých momentech pocit, že i30 kombi některé nerovnosti odfiltruje ještě líp. Asi je to daň za tvrdost podvozku. Taky je ještě potřeba poznamenat, že auto mělo obuté pneumatiky Hankook Ventus Prime 2.
Závěr
A je to tady… závěr… Kia Sportage přináší na trh nový design, který z mého pohledu není úplně top. Nápadně mi přídí toto auto připomíná Porsche Cayenne, na druhou stranu, proč ne. Každý máme jiný vkus. Interiér auta je až na pár tvrdých plastů pěkný a ergonomie je taky v pohodě. Tady Kiu určitě chválím. Motor 1.6 GDI patří překvapivě mezi nejprodávanější motorizace, tedy alespoň podle tvrzení prodejce. Dokáže totiž přesně vyhovět zákazníkům tohoto segmentu. Za relativně málo peněz mohou koupit robusní, velmi pěkně jezdící auto, které nabízí pocit bezpečí a pro nenáročného motoristu i dostatek výkonu. Spotřeba se bude odvíjet od stylu ježdění a na trasách, na kterých se bude auto provozovat. Jsem přesvědčený, že klidný řidič bude jezdit v pohodě do 8 litrů, a to není špatná hodnota. Celkově na mě Kia zapůsobila příjemně. Když už bych se ale rozhodl kupovat auto tohoto segmentu malých SUV, asi bych spíše zavítal ke konkurenci do Hyundai, kde mi nový Tucson nabízí minimálně stejnou výbavu a techniku, ale v líbivějším kabátě.
Nová KIA SPORTAGE – 1.6 GDI (97 kW / 129 koní)
Už je to nějaký ten pátek, co jsem sepsal reportáže na Škodu Fabia 1.2 TSI a Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4. A tak, když se naskytla možnost zapůjčit si na dva dny „novou“ Kiu Sportage, neváhala jsem ani minutu. Zavolal jsem prodejci KIA v Ústí nad Labem a domluvil si zapůjčení Kia Sportage s motorizací 1.6 GDI o výkonu 97 kW. Mohl jsem si vybrat právě mezi tímto benzínovým motorem, který dobře znám ze svého auta, a naftovým motorem 1.7 CRDi o výkonu 85 kW. Oba vozy byly vybavený „pouze“ náhonem na přední nápravu. Ale protože je dneska „IN“ mít eSÚVéčko s náhonem na předek, „musel“ jsem to taky zkusit. Jak jsem zmínil, volba padla na GéDéÍčko, protože 1.7 CRDi už jsem mohl vyzkoušet v Tucsonu a popravdě, úplně nadšený jsem z toho nebyl. Než se vrhnu na samotný popis vozu a dojmy z něho dáme si krapet čísel. Takže voalááá… technická data.
TECHNICKÁ DATA
Motor 1.6 GDi
Pohon 4x2
Typ paliva Benzín
Zdvihový objem (ccm) 1 591
Max. výkon (kW/ot/min) 97 / 6 300
Max. točivý moment
(Nm/ot/min) 161 / 4 850
Max. rychlost 182 km/h
Kombinovaná spotřeba 6,7 l
Palivová nádrž (l) 62
Objem zavazadlového prostoru (l) 491
Kola 225/60 R17 z lehkých slitin
Zrychlení z
0-100 km/h 11,5 vteřiny
Cena testovaného vozu se všemi příplatky je dle ceníku Kia, který platí od 1. 9. 2016 – Kč 592.880,-
Zdroj: www.hyundai.cz, www.kia.cz, propagační materiály KIA Sportage
Protože vlastním Hyundai i30 kombi s GDi, tak si dovolím malé porovnání technických dat.
Kia Sportage s motorem GDi, udává na rozdíl od Hyundai i30 max. výkon 97 kW v 6.300 ot/min a maximální krouticí moment 161 Nm v 4.850 ot/min., přičemž právě zmíněný Hyundai i30 dává 99 kW v 6.300 ot/min a maximální krouticí moment je 164 Nm v 4.850 ot/min. Z toho lze usoudit, že rozdíl je zanedbatelný, v tomto případě prakticky nic neznamenající. Rozdíl je však v hmotnosti vozu, kdy nám tabulky technických dat říkají, že Hyundai i30 kombi s motorem GDI má provozní hmotnost v rozmezí od 1 294 do 1 455 kg, přičemž Kia Sportage uvádí rozmezí od 1 454 kg do 1 546 kg vše závislé na výbavě vozu. Hmotnost i tvar karoserie pak mají samozřejmě vliv i na poslední porovnávanou hodnotu, a to zrychlení z 0 na 100 km/h, kde Kia Sportage zaostává oproti Hyundai i30 kombi o 1,3 vteřiny. Vím, že tu teď porovnávám dva koncepčně úplně rozdílné vozy, ale chci, abyste si vy majitelé i30 GDI udělali malou představu o tom, jaká je dynamika vozu KIA Sportage se stejným motorem, který pohání vaše plechové miláčky. Pojďme dál, na další ožehavé téma, a to exteriér…
EXTERIÉR
Pane Bože, ptám se tě proč??? Ano, i takhle by se dalo reagovat při pohledu na novou Kiu Sportage, která v sobě, minimálně tvarově, nezapře svého předchůdce, o kterém si dovolím tvrdit, že byl krásnější než například Hyundai ix35. Teď se však karty obrací a já musím uznat, že nový Hyundai Tucson strčí novou Kiu Sportage do kapsy, protože není tak „blbě“ kulatý a navíc má prostě mnohem větší šmrnc. Co hraje v otázce vzhledu auta velkou roli je také barva a tady musím konstatovat, že auto, které jsem dostal k zapůjčení je v barvě Zelená Alchemy, která mi tedy nápadně připomíná barvu mojí staré vojenské deky, a vím, že bych si takovou barvu na auto prostě nepořídil. No, a protože je design čistě subjektivní věc, posuďte a udělejte si názor sami.
Tvar karoserie nápadně připomíná předchozí generaci Sportage, zásadních změn v designu doznala zejména příď, které teď dominují obrovské přední světlomety a pro současnou generaci vozů Kia tak typická maska chladiče…
INTERIÉR
Jak mě moc nepotěšil zevnějšek, tak interiér nové Sportage se mi docela zamlouvá, a to hlavně po vzhledové stránce. S použitými materiály je to už horší, protože je to tvrdý, ale fest tvrdý. Palubka, výplně dveří, prostě všechno je tak tvrdý. Snad jen vršek palubky je z měkčeného materiálu a hodně dobře vypadá například loketní opěrka. Další věc, která vás upoutá, je volant, který se dobře drží, je z příjemné kůže a navíc hezky vypadá. Na volantu je spousta tlačítek tak, jak jsme z dnešních aut koncernu Hyundai a Kia zvyklí. Ze začátku jsem se trochu pral s ergonomií, zkrátka jsem nemohl najít to, co jsem hledal. Toto je však problém u každého nového auta, než si na to zkrátka člověk zvykne.
Co mě velmi potěšilo, jsou sedačky, které nabízí příjemnou tvrdost a kvalitní materiály. Co se mi však úplně nepodařilo nastavit, je hlavová opěrka, která byla na můj vkus hodně dopředu, přesto jsem se jí hlavou nedotýkal, ale ten divný pocit… Prostoru je v autě tak akorát. Auta této kategorie působí zvenku velmi robusním dojmem, přesto právě ve vnitřním prostoru pak zaostávají za auty nižší třídy. Kia Sportage není dle mě výjimkou.
Co se mi na autě vyloženě nelíbí, a co souvisí s interiérem a výbavou je roletka zavazadlového prostoru, která je prostě „divná“. Špatně se mi ovládá a tak nějak zle nedobře plandá. A další věc je to, že chybí rezervní kolo. To je prostě takový nedostatek, že nedovedu pochopit, koho napadlo přestat dávat do aut rezervní kola?! Představa, že v zimě na lyžích píchnu, mě děsí a jediné co mě může zachránit je asistenční služba.
Jinak výbava vozu obsahoval paket Winter za Kč 8.000,-, který zahrnuje vyhřívané přední a zadní sedačky, vyhřívaný kůží potažený volant (to my můžeme ) a kůží potaženou hlavici řadicí páky.
Z další výbavy vozu jen tak namátkou. Dešťový senzor, automatická světla, duální klimatizace, projektorové světlomety, LED denní svícení, tempomat a omezovač rychlosti, asistent pro sjíždění z kopce, couvací kamer, aktivní asistent pro jízdu v pruzích a například čtení dopravních značek. Z tohoto pohledu by se dalo konstatovat, že auto je vybavené velmi dobře a postačuje nárokům valné většiny motoristů.
Motor a jízda
Se Sportage jsem zatím najel necelých 95 km, a to zejména po městě. Samozřejmě jsem vyjel i za město a protáhl jsem Sportage do kopců, kterých je v okolí Ústí nad Labem dost a dost. A právě v kopcích jsem poznal, co téhle Sportage chybí. Jsou to, ty nám dobře známe, Nm… ano, bohužel, je to tak. Jinak jízda samotná je se Sportage doslova parádní. Sedmnácti palcová kola, s líbivým designem, ve spolupráci s dobře naladěným podvozkem krásně filtrují nerovnosti. Co musím taky pochválit je to, že hluk od motoru i od kol je prostě velmi dobře utlumen. Bravo! Jak jsem již zmínil, jezdil jsem s autem hlavně po městě, takže jsem si krásně vyzkoušel práci se spojkou. Dalo by se říct, že Kia Sportage s motorem GDI je právě do města a do příměstských oblastí jako dělaná. Auto jako by si užívalo právě jízdu po městě, je takové obratné. Překvapivé, že? Na silnicích mimo město se Sportage s GDI chová podobně jako GDI v i30 kombi. Auto je tiché, a když potřebujete zrychlit, je potřeba podřadit a pořádně tomu šlápnout na krk. Odměnou je samozřejmě slušná dynamika. Ovšem jízda v kopcích, jak jsem již zmínil, je pro Sportage trochu problém. Je prostě potřeba motor hodně točit. Jsem přesvědčený, že spousta jiných řidičů by tyto věci vůbec neřešila, ale já měl hlavně v prudkých stoupáních pocit, že motor je hlučný, jak kdyby jel o život, ale přitom se mu moc nechce. V této souvislosti ale musím říct, že auto nemá najeto ani tisíc km. Teď to nejdůležitější, tedy alespoň pro většinu z vás, a to je spotřeba. Vím, že těch 95 km je strašně malý „vzorek“, ale přesto to zmíním. Za těchto pár km mi palubní počítač ukázal 8,3 l na sto. Přiznám se, že jsem tam měl i přes 9 litrů, a to bylo hlavně po výjezdu na Komáří Vížku.
Se Sportage jsem si zkusil pár rychlejších průjezdů zatáček a musím říct, že drží opravdu moc dobře. Náklony karoserie byly překvapivě minimální. Na druhou stranu jsem měl v některých momentech pocit, že i30 kombi některé nerovnosti odfiltruje ještě líp. Asi je to daň za tvrdost podvozku. Taky je ještě potřeba poznamenat, že auto mělo obuté pneumatiky Hankook Ventus Prime 2.
Závěr
A je to tady… závěr… Kia Sportage přináší na trh nový design, který z mého pohledu není úplně top. Nápadně mi přídí toto auto připomíná Porsche Cayenne, na druhou stranu, proč ne. Každý máme jiný vkus. Interiér auta je až na pár tvrdých plastů pěkný a ergonomie je taky v pohodě. Tady Kiu určitě chválím. Motor 1.6 GDI patří překvapivě mezi nejprodávanější motorizace, tedy alespoň podle tvrzení prodejce. Dokáže totiž přesně vyhovět zákazníkům tohoto segmentu. Za relativně málo peněz mohou koupit robusní, velmi pěkně jezdící auto, které nabízí pocit bezpečí a pro nenáročného motoristu i dostatek výkonu. Spotřeba se bude odvíjet od stylu ježdění a na trasách, na kterých se bude auto provozovat. Jsem přesvědčený, že klidný řidič bude jezdit v pohodě do 8 litrů, a to není špatná hodnota. Celkově na mě Kia zapůsobila příjemně. Když už bych se ale rozhodl kupovat auto tohoto segmentu malých SUV, asi bych spíše zavítal ke konkurenci do Hyundai, kde mi nový Tucson nabízí minimálně stejnou výbavu a techniku, ale v líbivějším kabátě.