Já jsem na tom trošku hůře. Waw efekt se u mě už nedostavuje
Měl jsem to štěstí/smůlu se posledních pár víkendů vozit v prototypech BMW M850i s V8 4.4 o výkonu 530 koní. Sám jsem s auty najel dohromady už snad ke 300 km a můžu vám říct, že když z luxusního GT přesednete do eNka, tak se spíš dostaví pocit, jako že sedíte v něčem zastaralém a pomalém
To BMW se totiž rozjede díky pomohu 4x4 a launch controlu na stovku za 3.7 sec a musím říct, že zažít něco podobného prvně v životě je prostě nezapomenutelný zážitek. Ten launch control jsem si vychutnal snad už 10x
Jen přítelkyni je z toho obcas šoufl.
Ale ta brutalita zrychlení je prostě tak opojná, chcete zas a zas...
Ale s kamarádem jsme si asi už před měsícem udělali výlet do jižních Čech. Rozhodli jsme se vyrazit cestičkama po Šumavě, směr Sušice, Vacov... kde jsou krásně točivé silničky a nemusí se tak jezdit moc rychle. Co mě překvapilo, bylo to, že eNko se toho bavoráku dokáže udržet. Sice jsem z toho musel ždímat opravdu všechno, ale na výjezdech z vraceček jsem až tolik neztrácel, protože BMW šlo hned do smyku a eNko se naopak zakouslo do asfaltu a vyrazilo. V podstatě každá rovinka znamenala úprk BMW, ale na brzdách a v zatáčkách jsem ztrátu dohnal.
Ale vidět toho bavoráka, jak vystřelí bokem ze zatáčky je něco neuvěřitelného. No užíval jsem si každou sekundu a byl jsem na eNko náležitě pyšný.
Dokonce i ten kamarád/testovací řidič složil eNku velkou poklonu a hned se soukal za volant. Já s tím problém samozřejmé neměl, protože to znamenalo jediné. Klíčky od 530 koní a 750Nm krouťaku
Co vám budu povídat. Sedět v autě za 4 mil je něco zcela jiného a hned vidíte, že tu cenu si to auto obhájí. Kvalita, materiály, zpracování. To se s Hyundaiem nedá ani zdaleka srovnávat. Rozdíl asi jako když presednete z felicie do i30....
Zapínám hned režim sport plus, stabilizaci do sportu a manuální režim převodovky. Blíží se první vracečka, podřazuji na dvojku, trhnu volantem, dám plný plyn a čekám, co se stane. Turba se nafoukla okamžitě, je cítit, jak auto jde bokem, ale žádné drama, žádné hnědé spodky se nekonají. Asi jsem talent od přírody, prostě king
Říkám si ouky douky, to musím zažit ještě jednou, když mi to tak jde. Při další vracečce si už ale uvědomuji, že to já nejsem ten machr, ale BMW. Když se zaměříte na to, co dělá podvozek, tak je krásně cítit, jak vás zadek hodí pod tím náporem mocné V8 bokem, ale v ten okamžik se připojí předek a v podstatě vás vytáhne za ručičky ven zcela efektivním driftem, bez nějakého dramatu za volantem a vy máte z toho tak úžasný pocit, který vám ani eNko nedokáže zprostředkovat.
Díky benevolentní stabilizaci vám skoro nic nehrozí. Dovolí vám se krásně sklouznout a pokud to nemáte pod kontrolou, tak si vás zase hezky hodí do latě, aniž by jste to při té eufórii vůbec postřehli. Pak nastává ten okamžik, kdy musím BMW opustit a jít zpět do eNka. Po takovém zažitku si najednou připadáte, jako byste si právě sedli do něčeho, co se vyrobilo v minulém století
Kamarád ale byl ze schopností eNka celkem překvapen a jen říkal, že už chápe, proč mě nemohl setřást ze zpětného zrcátka. Prý se mu tohle ještě nikdy nestalo, aby se ho v takovém autě dokázal někdo udržet.
Schopnosti eNka jsou opravdu vynikající a dokáže potrápit i 2x výkonnější auta
Jen přesednout z M850i do eNka je prostě něco, co nechcete. Přitom si řikám, co by většina lidí za to dala a mě se do eNka skoro ani nechce. Ale přímé srovnání ukazuje, že se eNko opravdu nemá za co stydět. Nemá sice tolik trakce, ale je oproti BMW takové hravější, můžete si s nim pohrávat a nemáte nějaké obavy. To BMW je sice úžasný stroj, ale dvou tunový stroj a ta hmotnost je strašně cítit. Nemá tak briskní reakce. BMW vás prostě baví jiným způsobem. Dalo by se říci, že surovým, kdežto eNko svoji hravostí, prostě si ho do zatáčky hodite a i když to přeženete, tak pořád se nic dramatického neděje. Naopak u BMW je to jiné. Tam, když to přeženete, tak jen čekáte a modlíte se, aby se to chytlo. Pořád se sune po předku blíž a blíž k tomu příkopu a začíná být zle. V tomhle je enko mnohem ochotnější odpouštět. V enku stačí ubrat, zadek se mu sklouzne, auto výrazně zpomaluje a zatáčka se najednou krásné utáhne a vy můžete jít hned zase na plyn a máte úsměv od ucha k uchu. U BMW si naopak musíte vyměnit kalhoty.
Obě auta jsou zábavná, jen každe jinak a to, že eNko se dokáže udržet za zadkem takhle vymazleného stroje je jasným důkazem jeho kvalit. Navíc za ty prachy...