Trošku to sesumíruju. Neměl jsem zatím žádný problém na Albínovi a ani na předchozích vozech nebyl nikdy žádný zásadní zádrhel. Buď jsem měl štěstí na jednotlivé kusy, nebo jsem důkazem toho, že se koncern H/K snaží penetrovat evropský trh a udržuje proto kvalitu na vysoké úrovni. Od r. 2011 jsem provozoval nebo jsem se staral o celkem 8 vozů H/K (plus ta týden stará KIA, ale tu zatím nepočítám, tam nebylo o co se starat) s celkovým nájezdem cca 570 tkm. Na vozech se řešilo následující:
i30 1.6 CVVT CW: na obou vozech šoupaná kůže na volantu a mezi 80 a 100 tkm výměna tyček stabilizátorů. Notoricky známé závady, vždy vyřešeno na reklamaci bez reptání a na počkání. U jednoho vozu ve 125 tkm odtah kvůli problémům s přívodem paliva (odtah a náhradní vozidlo zdarma v rámci záruky). Zjistilo se, že při výměně palivového filtru technik tento špatně usadil a přes zvlněné těsnění byl do palivového systému přisávan vzduch. To byl také jediný moment, kdy jsem byl z důvodu závady nepojízdný;
Kia Ceed 1.6 GDI: v 70 tkm výměna spojky na záruku, servis na to přišel sám z vlastní vůle bez toho, že bych si stěžoval na zhoršené rozjezdy či řazení. Pouze se omluvili, že v rámci garančky nebude auto v poledne ale až ve 4 odpoledne a bylo vyměněno. Spojil jsem si tuto závadu s faktem, že jsem tahal cca 600 km oplachtovaný bržděný přívěs. Od té doby při tahání přívěsů držím spíše nižší kvalty při vyšších otáčkách. Potvrzuje se můj předpoklad, že spojka je na moderních vozech nejslabším článkem pohonného ústrojí a je třeba s ní zacházet opatrně;
i30 GD 1.6 CRDi: ve 35 tkm kontrolka motoru, následně na záruku vyměněna horní lambda sonda. Trvalo to půl hodiny, samozřejmě jsem nic neplatil. Dál už nic. Bylo to kouzelné auto, vydrželo 140 tkm na původních brzdách, původních letních pneu a dokonce i s původními stěrači! Jediné, co jsem do něj koupil, byly 2 žárovky H7, které chcíply v cca 90 tkm a 2 sady zimních pneu, přičemž tu druhou jsem si přenesl do Albína. Doufám, že následnému majiteli slouží dále k plné spokojenosti!
ix20: nic, akorát po 3 letech chcípnul AKU. Vzhledem k faktu, že s tím manželka (tehdy na mateřské) jezdila jen sporadicky krátké trasy okolo komína, tak se nebylo čemu divit
i30 PD 1.5 DPi: zatím nic. Leju do toho N95, cca každá druhá nádrž s aditivem. Ten motor mi dělá radost, je to obyčejný benzín s téměř spotřebou nafty. Umí se roztočit a jediná jeho slabina je dýchavičnost v nízkých otáčkách, kdy ochotně bez drnčení a vibrování zabírá, ale nesmí se na něj tlačit. Na druhou stranu je to moje volba, jak s autem pojedu, jestli ekoteroristicky nebo sportovněji, motor má velký využitelný rozsah otáček, např. rychlost 80 km/h si můžu dopřát stejně tak na dvojku jako na šestku. Jedinou potenciální slabinou tohoto motoru může být, že v honbě za nižšími třecími ztrátami vývojáři podcenili nějaký prvek, který se může ukázat při vyšším nájezdu kazovým. Ford a jeho problémy s prvními EcoBoosty by mohl povídat. Ale to se ukáže až časem a já prozatím na základě předchozích zkušeností (vlastních i ostatních) věřím, že Hyundai tu pohonnou jednotku řádně otestoval a že se stane časem etalonem třídy a oblíbenou volbou v bazarech až do doby, kdy nám spalováky nějaké bruselské trdlo definitivně zakáže.
I když je to motor, který dokáže uživateli tolerovat krátké studené jízdy, i pro něj platí moje doporučení. I když jezdíte s autem jen okolo komína, dopřejte mu čas od času pěkný výlet. A nezapomeňte ho občas prohnat. Já mám rád nízkou spotřebu, protože jezdím hodně a projevuje se to na penězích, ale i tak občas "zapomenu", že mám na šaltpáce šestku a nechám motor běžet i v jiných otáčkách než obvykle. A při předjíždění nezaškodí protáhnout zahřátý motor až k omezovači, vzhledem ke tvaru výkonnové křivky to i dává smysl.
Hlavně mě baví, když mě někdo přesvědčuje, že čtyřválce už se dnes nedělají a nepřímovstřikové už vůbec, jak pak zírají...
Pokud udržím svoje podnikání (což v dnešních dobách není bohužel úplně jisté) a nebudu nucen auto předčasně prodat, tak na něm bude stovka skutečně relativně brzo, většinou mi to trvá něco přes 2 roky. Sám jsem zvědav, jak se pak bude motor chovat, ale věřím, že bude fungovat jako nový.