Stránka 1 z 1

akceleracia

Napsal: 19 zář 2008, 12:01
od behe
Vacsinou clovek pri jazdeni mysli na dobru spotrebu. Niekedy su ale dolezitejsie veci. Pri predbiehani je dobre dokoncit manever co najskor, inymi slovami, treba z auta dostat maximalnu akceleraciu. Dolezita je pritom nielen sila motora, ale aj sposob radenia.

Ake mate s tym skusenosti? Ako a kedy preradovat, ked ide ozaj o rychlost?

Ja som urobil taky mensi pokus s Matrixom 1.6. Experimentalne som si len zistil pomery medzi jednotlivymi prevodmi. Pri konstantnych otackach 2000 mam na 1ke rychlost 18km/h, na 2ke 30, na 3ke 40, na 4ke 50 a na 5ke 70.

Zobral som si krivku krutiaceho momentu motora, co je na oficialnych strankach a po nejakych mensich vypoctoch a kresleni grafov mi vychadza, ze najvacsiu akceleraciu vytlacim z auta, ak preradujem cca pri 6000. Presnejsie:
1 na 2 pri 6300, 57 km/h
2 na 3 pri 6100, 92 km/h
3 na 4 pri 6000, 120 km/h
4 na 5 pri 6200, 154 km/h

Preradenie o cosi skor (5800) nie je az taka katastrofa, ale nad 6300 uz nie je dobre ist, tam krut. moment ide tak dole, ze ani vyhoda podradenia uz nestaci.

Takze na jednej strane plati, ze sa netreba zlaknut ramusu a poriadne to tocit, na druhej strane ale nie je pravda, ze treba ist az do cerveneho pola.

Co je pre mna klucove - na dialnici je pohoda, ale na beznej ceste ked odvisnem za nejakym 70 km/h Avia-tikom, predbiehat na 5ke je sialenstvo, na 4ke nevelmi zodpovedne, na 3ke prijatelne, ale ak ozaj ide o cas, mozno sa oplati na chvilu podradit aj na 2ku... ak neprekrocim povolenu rychlost. zvladnem to aj bez preradovania vyssie a ked dokoncim predbiehanie, mozem rovno hodit 5ku...

Tolko teoria, v praxi overime...

Napsal: 20 zář 2008, 10:26
od kaspi
Tak to je teda velmi zajímavé, předjíždět v 70-ce na dvojku by mě nenapadlo :shock:
Ale na tu trojku bych řekl, že to bude mít logiku...

Napsal: 21 zář 2008, 20:43
od rastos
To by som sa bal, ze tam u dvojku ani nepichnem... :D

Napsal: 22 zář 2008, 09:17
od behe
rastos píše:To by som sa bal, ze tam u dvojku ani nepichnem... :D
Ide to, len treba dat stedrejsi medziplyn.

Napsal: 22 zář 2008, 09:43
od behe
Velmi zhruba skusim dovodovu spravu.

Porovnajme si to pri rychlosti 90 km/h.

Na II. stupni pri 90ke mame otacky 6000, motor ma vtedy podla grafu este 120 Nm krutiaci moment, na kolesa teda ide 120*K, kde K je mne neznamy prevodovy pomer.

Na III. stupni mame pri 90ke otacky 4500. Vieme pri tom, ze III. je voci II. tazsi prevod a to v pomere 4:3 (z experimentu, na otackach 2000 mam rychlost 30 na dvojke a 40 na trojke). Z grafu vidim, ze pri 4500 je krut. moment 142 N.m., na kolesa teda ide 142*K*(3/4) = 106.5*K, co je menej ako pri zaradenom II. stupni.

Pri nizsich otackach a rychlostiach je prevaha IIky voci IIIke este vacsia.

Re:

Napsal: 06 kvě 2010, 16:12
od behe
Vratim sa k tejto teme.
Nasiel som na webe modelove zrychlenie 0-100
(ale pozor, je to len po tachometrovych 100...)

pre 1.5 crdi

http://www.youtube.com/watch?v=ivk2lYlL7qw&NR=1

pre benzin 1.6:

http://www.youtube.com/watch?v=Yx3tuJ1L0rs&NR=1

Co sa benzinu tyka, stavim sa ze by som to spravil rychlejsie.
Musim to niekedy skusit.... a dam potom vediet.

Re: akceleracia

Napsal: 06 kvě 2010, 18:16
od ross07
Tady to máte do tachometrových 205-7km/h , to je fičák.
http://www.youtube.com/watch?v=_uVtLJS9 ... re=related


Z vlastní zkušenosti jsem jel "jen" max 170km/h a jelo by to určitě víc ,ale spolujezdec začal brblat kdy se odlepíme konečně od země a půjdeme nahoru :lol: :lol: :lol:

Je to tak měsíc (jel jsem sám) jsem si akceleraci taky skusil a co si pamatuju tak cca ve 130 jsem řadil z 3 na 4, zvuk už je opravdu sportovní. Ještě že není vidět okamžitá spotřeba .Jel jsem jen do 160. (Takhle se dá v pohodě řadit z 3 rovnou na 5) Dál bych řadil asi ve 160 ze 4 na 5 a potom na doraz do těch 200-210 jestli to dá. Co mám matrixe přes 2 roky tak jsem tohle zkoušel asi jen 3 x. Přijde mi to trápení auti to točit pořád k 6000. ... ačkoliv občas je potřeba vyhnat saze z komína... :mrgreen: Jinak nejsem nějakej pirát, jezdím předpisově 50/90/130 to už kvůli rodině co vozím a taky kvůli spotřebě, kdo to má platit. 8) :lol: :lol:

Re: akceleracia

Napsal: 06 kvě 2010, 19:08
od behe
ross07 píše:Tady to máte do tachometrových 205-7km/h , to je fičák.
To hej, ale sam priznava ze to bolo dole kopcom, predtym na rovine nie a nie preskocit 190 na tachometri.

Kto si kupuje Matrix, spravidla nema sportove ambicie. Mna tato tema - specialne akceleracia, zaujima nie kvoli frajerine, ale kvoli taktike pri predbiehani. Su situacie ked je naozaj dobre zrychlit co najskor a kazda sekunda je k dobru.
Vyssie som to uz riesil nejakymi vypoctami a velka vdaka za toto video, ktore experimentalne potvrdzuje moj vypocet.

Ten moj odkaz ukazuje chlapika co toci po 5000 a na 100ku to dal za nejakych 15 s. V tvojom odkaze toci cca. po 6000 a ma to za 11.4 s. Vysledok je teda jednoznacny - preradovat pri 6000. Mozno aj kusok vyssie...

V praxi motor bezne netrapim, ale pri predbiehani naozaj ziadna milost. Najma ak veziem rodinu, bezpecnost je nadovsetko a prave kvoli nej musi byt predbiehanie co najskor vybavene. Dodnes ma oblieva studeny pot ked si spomeniem, ako ma nechal Matrix v stichu, ked som chcel radit ludsky... az som ocami do skla tlacil aby pridal, lenivec.

Re: akceleracia

Napsal: 12 říj 2010, 13:38
od Bernye
Ahoj,

mám otázku z opačného konce. Vzhledem k tomu že mám :hyu: Máťu 1.8 GLS tak s předjížděním problém zrovna nemám (vlastně stejně moc nepředjíždím). Vzhlemek k žravosti této motorizace mě zajímá, jak co nejúsporněji jezdit (samozřejmě možnost nejezdit vůbec jsem zvažoval, ale tato varianta mi nějak nesedí :D ).

Zatím se držím svého zvyku co jsem měl na předchozím voze (Škoda Forman 1.3 1993) což je držet otáčky kolem 2000
a 50km/h jezdit na rychlostní stupeň 4

Má tu někdo jinou, úspornější metodu jak jezdit?

Re: akceleracia

Napsal: 12 říj 2010, 14:01
od behe
Bernye píše:Má tu někdo jinou, úspornější metodu jak jezdit?
Neviem, nech robim co robim, zerie to furt rovnako alebo aj o nieco viac :)
Pri 50ke je 4ty stupen uplne v pohode.
Otacky 2000 su tak na hranici. Cim mensie otacky, tym menej akceleracie, co i len drobnej, znesie. Teda akceleruje, ale motor sa trasie a klepe, co nie je dobre na jeho zivotnost a asi ani na spotrebu (detonacny sposob spalovania).