Stránka 1 z 1

Nehoda způsobená technikou

Napsal: 28 lis 2008, 22:10
od Haer
Zdravím. Dnes jsem shlédl test Hondy Accord (já vím, jiná značka, ale má taky háčko ve znaku, no nééé? :) ) a zaujal mě tam popis systému MTBS (pokud ty písmenka nepletu). Auto v případě neodvratně hrozící kolize s překážkou začne samo brzdit. Vím, že na podobných systémech se už dříve pracovalo, ale nebyly zaváděny zejména z právních důvodů, protože nebylo jasné, kdo by byl viníkem kdyby elektronika vyhodnotila situaci chybně a díky nečekaného prudkého brždění vznikla nehoda. Co hůř, nemusí jít jen o brždění, ale třeba o nečekanou změnu směru jízdy, škody vzniklé při automatickém parkování nebo další...
Jaký je Váš názor na zavinění nehody? (Viz anketní otázka)

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 28 lis 2008, 22:14
od Hardcam
Ja bych si takovy auto nekoupil a ani bych v nem nikam nejel. Tot vse, co k tomu rict. Nejlepsi je spolehnout se jen sam na sebe.

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 28 lis 2008, 22:41
od ivan
Haer píše:Zdravím. Dnes jsem shlédl test Hondy Accord (já vím, jiná značka, ale má taky háčko ve znaku, no nééé? :) ) a zaujal mě tam popis systému MTBS (pokud ty písmenka nepletu). Auto v případě neodvratně hrozící kolize s překážkou začne samo brzdit. Vím, že na podobných systémech se už dříve pracovalo, ale nebyly zaváděny zejména z právních důvodů, protože nebylo jasné, kdo by byl viníkem kdyby elektronika vyhodnotila situaci chybně a díky nečekaného prudkého brždění vznikla nehoda. Co hůř, nemusí jít jen o brždění, ale třeba o nečekanou změnu směru jízdy, škody vzniklé při automatickém parkování nebo další...
Jaký je Váš názor na zavinění nehody? (Viz anketní otázka)
Tyhle nový systémy budou brzy ve všech nových autech co o to,ale v autě by měla být jak to říct zjednodušeně jo černá skřínka , ve Usa už to používají,tam poznají zda to zavinil řidič či byl jinej problém na autě jako selhání brzd a podobně ,u nás Evropě teprve bude standartně montován systém TSC,což třeba v USA nebo v Kanadě je již povinná výbava, ono ani nejde o ty písmenka ,ale hlavně o to zda to zavinil lidskej faktor nebo něco jiného,ale pokud lidi budou jezdit s tímhle stylem,tak žádnej sebelepší systém nás neochrání před zkázou a až k tomu maléru dojde tak asi o tom přemýšlet zda to udělal ten či ona věc asi bude v celku jedno pokud tu nehodu přežijem,ono to tiž jde o to,že čím rychlejc se jezdí tím větší pravděpodobnost nějaký nehody. Pokud jde přímo o zodpovědnost za komponenty tak nese výrobce vozu,ale po určité době určitě ta odpovědnost padne,dokud na tohle naše zákony nepamatují,tak bych řekl podle selskýho rozumu,že to bude řidič k do jiný,že :?:

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 28 lis 2008, 23:25
od Haer
To Hardcam: Ono nemusí jít o nějaké zatím futuristické koncepce typu steer-by-wire, docela postačí, když třeba za jízdy vystřelí airbag. Těžko kdo určí, zda nebouchl o chvíli později, když se už auto poroučelo do svodidel...

To Ivan: Přístup USA ke kvalitě a bezpečnosti aut mi přijde poněkud schizofrenní. Konsorcium výrobců automobilů v USA přijde s požadavkem nové, přísnější normy, která má zvednout kvalitu dodávaných součástí. Evropa ve snaze nezaostat normy přebere. Subdodavaetl podle nich udělá novou verzi, resp. verze dvě - jednu určenou pro evropský trh, která vyhovuje "duchu" normy a druhou verzi, jednodušší a levnější pro americký trh, vyhovující "liteře" normy. Abych uvedl konkrétnější příklad - norma požaduje řízení ECU na základě dvou nezávislých signálů měřících stejnou veličinu. Evropská verze = dva měřící kanály, dva budiče do ECU. Americká verze = jeden měřící kanál připojeny na dva budiče do ECU. Norma splněna... :roll:

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 29 lis 2008, 10:40
od Davepic
Teď to ukazovali v nějakem novem Volvu ..dělali přiklad kdy řidič dojíždí ke křižovatce a před ním bylo auto a řidíč dělal jako, že se nekouka na cestu měl i ruce z volantu a auto hned na to duplo jak bylo v určité vzdalenosti a zastavilo i motor což je na hovno ne?? jak se přiblížilo ke stojícímu autu na křižovatce v tomhle tom to může být dobré..Ale radějí to mám sám pod kontrolou jak tady někdo psal co kdybych nějak náhle měnil směr jízdy a chtěl bych se nějak vyhnout tak by mi auto na to duplo a udělal bych tak hovno

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 29 lis 2008, 11:43
od Haer
Davepic píše:Teď to ukazovali v nějakem novem Volvu ..dělali přiklad kdy řidič dojíždí ke křižovatce a před ním bylo auto a řidíč dělal jako, že se nekouka na cestu měl i ruce z volantu a auto hned na to duplo jak bylo v určité vzdalenosti a zastavilo i motor což je na hovno ne??
Jestli myslíš City Safety (má to nové XC60 nebo 70), tak to je trošku jiné. Jestli zháší motor jsem neslyšel, ale pracuje jen při hodně nízkých rychlostech, max do 30km/hod, při vyšších se deaktivuje.

Podíval jsem se na zmíněnou Hondu a našel tohle:

je k dispozici systém rozšířené podpory řízení (ADAS) tvořený souborem tří průlomových technologií, které zvyšují bezpečnost jízdy na novou úroveň. První z těchto technologií je Systém pro udržování jízdního pruhu (LKAS), který za pomoci kamery sleduje polohu vozidla v jízdním pruhu a v případě potřeby ji upraví lehkým zásahem do řízení, čímž se snižuje zatížení řidiče při jízdě na dálnici a současně se zvyšuje bezpečnost.
Adaptivní tempomat (ACC) využívá radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln pro udržení stálé vzdálenosti od vozidla vpředu. Tím se zvyšuje komfort jízdy a snižuje se únava řidiče.
Třetím systémem ADAS je Systém pro zmírňování následků kolize (CMBS), který sleduje vzdálenost Hondy Accord od vozidla vpředu a rychlost přibližování obou vozidel. Systém dokáže řidiče upozornit na hrozící nebezpečí srážky a v případě, že je nehoda nevyhnutelná, pomáhá zmírnit její následky.

K CMBS samotnému:
Při nebezpečném překročení minimální vzdálenosti např. od vozidla vpředu, je řidič na tuto skutečnost nejprve upozorněn akustickým signálem a blikající kontrolkou na přístrojové desce. Pokud na vzniklou situaci nereaguje a vzdálenost se nebezpečně zmenšuje, přidá se k tomuto varování krátké pocukání bezpečnostním pásem a vozidlo zároveň začne samo mírně brzdit. Jestliže systém vyhodnotí situaci jako již neodvrtanou kolizi, tak se snaží zmírnit její následky, tím že začne automaticky intenzivně brzdit a zároveň přitáhne bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech. Systém CMBS se nezapne, pokud rozdíl rychlostí nedosáhne 15 km/h. CMBS se také nemusí zapnout při náhlém otočení volantu, např. při vyhýbání kolizi.
Řekl bych docela rozumné, pokud to bude vždy fungovat jak má :)

Re: Nehoda způsobená technikou

Napsal: 29 lis 2008, 17:02
od vlastaFR
tenkrat v prvaku (1999) na automechanikovy sem mel mensi rozpor s ucitelem, kterej uz tenkrat rikal o takovyhle "vychytavkach" a ja sem mu nedokazal vysvetlit co kdyz to bude v rozporu z reakcema ridice. na uplne jiny okolni vjemi, kterejch muze bejt dost pri blizicim se konfliktu. nikdy neco takovyho v aute nechci... a jestly tak at se to da vypnout.
ale nechapu tohle:
"Adaptivní tempomat (ACC) využívá radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln pro udržení stálé vzdálenosti od vozidla vpředu. Tím se zvyšuje komfort jízdy a snižuje se únava řidiče"
jak to souvisi se snizovanim unavy ridice??? spis naopak ne?