Stránka 1 z 1

Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 04 zář 2009, 10:08
od Melkor
Zdravím,
odpoví mi někdo, jak funguje spínání manuální klimatizace? Řekněme třeba v novém Accentu.
Zmáčknu tlačítko A/C,spojka mi připne kompresor k motoru a kompresor mi ochladí výparník studeného okruhu. Co se ale děje dál? když v autě chladím naplno, tak samozřejmě z výparníku odebírám studený vzduch a tím ho ohřívám. Kompresor běží a dochlazuje výparník. Tomu celkem rozumím (jen to možná špatně popisuju)
Co se ale děje pokud mám tlačítko A/C zapnuté, kompresor mi ochladí výparník a já si v autě chladím jen z lehýnka? v tom případě se mi buď
a) kompresor po dosažení určité hodnoty teploty na výparníku odpojí, a jen co teplota vzroste se zase připojí. (hystereze jako u domácí ledničky)
b) kompresor beží pořád stejným výkonem, tudíž mi výparník přechlazuje.
c) další možnosti mě nenapadají, ale třeba se tam děje i něco víc

Díky za hodnotné odpovědi.
BTW: nepište sem blbosti jako neřešto, nebo nevím ale myslím si a pod. Jen kdo ví o čem mluví a je sti tím jistý.

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 04 zář 2009, 20:05
od XMira
"a" je spravne. To je prave to cvakani v motoru. A je i slyset (na volnobeh), ze neco klade motoru odpor. Na vyparniku je termostat, ktery hlida, aby se nezacal namrazovat.

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 05 zář 2009, 01:54
od Dr Meduza
2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 05 zář 2009, 10:41
od zahyx
urcite je to stejen u vsech manualnich klim odpina vzroste teplota uvnitr tak sepne
Dr Meduza píše:2 XMira:
+ bejva v okruhu este tlakomer pro nizkotlakou a vysokotlakou cast (aspon treba v Lantre/Kupecku to tak je)
jeto tak ty ti hlidaji spravny tlak a chladici mediu kdyz by tam nebyl tak znicis kompresor

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 05 zář 2009, 19:33
od JardaH
Jelikož pracuji ve firmě vyrábějící jedny z důležitých komponent klimatizací, tak se to pokusím vysvětlit: O správnou teplotu se stará také tato součástka:
http://auto-moto.veletrh.com/obrazky_zb ... 123802.jpg
Termostatický expanzní ventil

Viz. obrázek:
http://mtw.fordclubs.org/nahledy/dir_20 ... res/11.JPG
Kapalné (stlačené) chladivo přichází otvorem "1", teče přes kuličkový ventil "9" a otvorem "8" pokračuje do výparníku. Z výparníku putuje zpět přes otvory "7" a "3" zpět do kondenzátoru a kompresoru. V závislosti na množství přijatého tepla (teplota vzduchu který proudí výparníkem do interieru) a tlaku chladiva je pomocí "elementu" (součást č."5" - ve svařené kapsli se nachází plyn, který mění svůj objem v závislosti na teplotě) tlačeno na tyčku "4, 2", která silou působící na kuličku ventilu řídí průtok chladícího média. Výchozí průtok je nastaven továrně pomocí hloubky zašroubování pružiny "10". Čili pokud se teplota v interiéru snižuje, klima chladí méně.

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 18 srp 2010, 10:09
od mirpie
jen drobný detail. Z výparníku putuje přes otvory "7" a "3" zpět pouze do kompresoru jako plyn, tedy po té, co medium prošlo výparníkem, odebralo teplo prudícímu vzduchu, čímž změnil skupenství z kapalného na plynný a ochladilo tak vzduch proudící do kabiny. Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.

Obrázek

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 18 srp 2010, 10:24
od Dr Meduza
mirpie píše:... Tedy narážím jen na to, že kondenzátor je až za kompresorem.
a jak jinak by to melo bejt?
stejny jako u kazdy lednice i cehokoliv jinyho

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 18 srp 2010, 10:56
od mirpie
jen že jarda psal, že medium z expanz.ventilu jde do kondenzátoru a kompresoru, což není pravda. Jde jen o pořádek slov, že to má přehozený.

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 18 srp 2010, 11:30
od black_sheep
chladici okruh je vzdy stejny :lol: ty jo pripomina mi to casy na strojarne :lol:

Re: Manuální klimatizace - princip funkce

Napsal: 18 srp 2010, 11:43
od Dr Meduza
black_sheep píše:chladici okruh je vzdy stejny :lol: ty jo pripomina mi to casy na strojarne :lol:
no moh by bejt bez kompresoru s tepelnym pohonem (z vejfuku se da brat spousta vykonu), pak by to vypadalo jinak, ale nevim jestli by se vesel do auta s takovym vykonem, aby to bylo pouzitelny na klimatizaci, ale jako lednicka na piti by to slo :D