Stránka 1 z 1

světla pro denní svícení

Napsal: 02 dub 2006, 17:55
od Zdeněk-stříbrný Getz
Zdravím příznivce našich miláčků, :mrgreen: chtěl jsem se Vás zeptat,zda nemáte zkušenosti s denním svícením,který bude od 1.7.2006.
Ve Světě Motorů píšou -
Tlumená světla-spotřeba/watt/ 150-200
spotřeba/l/100 km-0,207
očekávaná životnost žárovek/h/-700
Světla pro denní svícení-spotřeba/Watt/-35
spotřeba/l/100km-0,052
očekávaná životnost žárovek/h/-5000
Světla pro¨denní svícení LED-spotřeba/watt/-10-15
spotřeba/l/100/-0,021
očekávaná životnost žárovek-10 000 h
Nevím ,zda je potřeba vyměnit žárovky nebo něco s elektrikou,děkuji všem za odpověď,
zdraví Zdeněk -stříbrný Getz :lol:

Napsal: 02 dub 2006, 18:14
od vipe
S elektrikou nemusíš dělat vůbec nic ( ten výpočet je tam jen pro informaci kolik nás to bude stát a za jak dlouho budeme muset měnit žárovky atd. ) hlavně musíš od 1.7.2006 pri jízdě svítit a to buď :

Osvětlení vozidel
§ 32

(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2) Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.2)

(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.

úplné znění zákona je TADY
malej výcuc je TADY

svetla pro denni sviceni

Napsal: 02 dub 2006, 19:57
od ROOOM
Ahoj,

hele chapu to dobre, ze svetla pro denni sviceni se tykaji jen vozidel, ktera s nimi byla vyrobena (pro americky trh a severske zeme, atd ...)

U nas to prece nejde jen tak predelat Fabku nebo treba Getze ... ty svetla jsou dana .... oder? Jedine co nam zbyva je menit zaroFky :?

Napsal: 02 dub 2006, 20:45
od vipe
Muj názor je ten že na vozy které světla pro denní svícení nemají namontované z výroby je možné je dodělat při splnění určitých podmínek a to:

Dodatečnou montáž světel upravuje vyhláška ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb.

§18 (1) Na vozidlech kategorie M, N, O, L, T, OT nebo S se mohou užívat jen takové světelné zdroje a zařízení (i co do počtu), která jsou pro daný druh a kategorii vozidla předepsána nebo povolena. Světelná zařízení lze použít na vozidlech, splňují-li podmínky stanovené technickými předpisy uvedenými pro automobily a jejich přípojná vozidla v příloze č. 1, pro dvoukolová a tříkolová vozidla a jejich přípojná vozidla v příloze č. 2, pro traktory a jejich přípojná vozidla v příloze č. 3, pojízdné pracovní stroje v příloze č. 4, další zvláštní vozidla v příloze č. 5. Světelná zařízení musí být homologována.


§18 (2) Jiná světelná zařízení, než jsou předepsána nebo povolena v souladu s odstavcem 1 nebo která jsou povolena podle odstavců 3 až 5, nesmí být na vozidle použita.


§18 (3) Na vozidla je možno dodatečně montovat světelná zařízení k označení vozidel taxislužby, autoškoly, vozidel hromadné veřejné dopravy (prosvětlené směrové a číselné tabule), sanitních vozidel a vozidel policie. ...


§18 (4) Ustanovení odstavce 3 neplatí pro světelná zařízení vyzařující světlo bílé barvy určená


a) k osvětlení ložné plochy vozidla,


b) k osvětlení spojovacího zařízení pro přípojná vozidla,


c) na zádi tahačů návěsů k osvětlení návěsů při zapojování vozidel do souprav,


d) k osvětlení přívěsného nářadí pro práce výlučně mimo pozemní komunikace,


e) hledací světlomet,


f) pracovní světlomety,


tato zařízení není přípustné užívat za obvyklého silničního provozu. Jejich činnost musí být signalizována v zorném poli řidiče nepřerušovaně svítícím sdělovačem žluté barvy.

Jen bych doplnil, že ta příloha 1 jsou homologační předpisy EHK/ECE a denní světla tam jsou (EHK/ECE č.87). Na montáž se vztahuje předpis EHK/ECE č. 48, odstavec 6.19.
1)Montáž: nepovinná na automobilech. Zakázaná na přípojných vozidlech.
2)Počet: dvě
3)Uspořádání: žádný zvláštní požadavek
4)Umístění:
Na šířku: bod přivrácené plochy ve směru vztažné osy, který je nejdál od podélné střední roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 400 mm od vnějšího obrysu vozidla. Vzdálenost mezi vnitřními okraji obou přivrácených ploch ve směru vztažných os nesmí být menší než 600 mm. Tato vzdálenost může být zmenšena až na 400 mm tam, kde je celková šířka vozidla menší než 1300 mm.
na výšku: nejméně 250 mm a nejvýše 1500 mm nad vozovkou.
na délku: na předku vozidla. Tato podmínka se považuje za splněnou, jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče ani přímo, ani nepřímo přes zpětná zrcátka nebo jiné světlo odrážející plochy na vozidle.
5)Geometrická viditelnost:
Horizontální úhel +- 20 stupňů, vertikální úhel +- 10 stupňů
6)Orientace: směrem dopředu
7)Elektrické zapojení - denní svítilna MUSÍ být AUTOMATICKY vypnuta, jakmile se zapnou světlomety, s výjimkou, jsou -li světlomety užity pro přechodné varování v krátkých intervalech.
8)Sdělovač(kontrolka) : nepovinný.
Připravte se ale na to, že jak policajtům tak na STK budete těžko vysvětlovat že to nejsou mlhovky. Většinou se setkáte s tvrzením, že:
1)se to u nás nesmí používat
2)žádná taková světla u nás nejsou homologována
3)homologace na skle světla je neplatná a ten papír mě nezajímá, ten jste si stejně nejspíš vytisknul sám
4)homologaci to sice má, ale nesmí se to na auto domontovat když to není homologované z výroby
5)zákon ani vyhlášky nic takového nezná, nikdy jsem to neviděl, nic o tom nevím a tak to nesmí být, a basta.
6)Stejně jsou to mlhovky...
7) Tak víte co, ukažte mě žárovky, pojistky, rezervu, trojůhelník, lékárničku....
Protože oni o tom fakt vetšinou nic nevědí, a tak místo aby si přečetli platnou vyhlášku, tak se řídí tím co si myslí že tam je, eventuelně co jim někdo řekl že tam je.
Jinak samozřejmě alespoň v ČR (nevím jak na Slovensku) je možné denní světla s homologací RL používat a na auto domontovat dodatečně.


To neni z mé hlavy ale vyšťoural jsem to na netu.
Ještě jeden odkaz TADY

Automaticke zapinani svetel

Napsal: 12 kvě 2006, 08:49
od XMira
Ani jsem se s Vami nepodelil o muj novy upgrade. Behem garancni prohlidky jsem si nechal namontovat automaticke zapinani svetel. Mam totiz strach, ze v lete za jasneho dne pri popojizdeni po meste bych na to urcite zapominal. :( I s praci to stalo cca 900Kc. Krabicka je umistena primo v prostoru pro pojistky. Na krabicce je i vypinac, ktery tuhle funkci deaktivuje. Spinac ma spozdeni takovych 8-10 sekund, takze to bohate staci na zapnuti zapalovani a napumpovani benzinu :) . Cele to (dle slov mechanika) reaguje na palubni napeti, takze pokud pry mate dobrou baterku, zapne se to i pri zapnutem zapalovani a motor ani nemusi bezet. pokud bude baterka slabsi, tak se to pry nezapne. Me tedy pripada lepsi treba reseni s kontrolkou tlaku oleje. A nevyhoda je, ze nejde zapnout zadni mlhovka (predni nemam). Pokud ji chcete zapnout, musite otocit packou, jako kdyz normalne zapinate svetla.

Napsal: 12 kvě 2006, 13:39
od Bruno
Načerpal jsem určité zkušenosti se zapojením svícení. Nechal jsem si namontovat modul s vypínačem je to model ASS1. Má dva spínané okruhy, jeden pro parkovačky a druhý pro hlavní světla. Při zapojení funguje všechno normal, jde přepnout i na dálkové. Aby šly i mlhovky tak tam dal mechanik diodu a mlhovky fungují.Dal jsem si ještě jeden přepinač na palubku a ten na té krabičce mám pořád zapnutý.Byl jsem překvapen, že to spíná po zapnutí klíčku cca 6 - 7 vteřin a nečeká to na nastartovaný motor, tedy dobíjení. Spojil jsem se s výrobcem a ten mě ubezpečil, že je tam přednastavené napětí 12,6 V a spínač sepne. Já mám na baterce normal 12,9 V, takže to spíná dřív něž nastartuje motor. Dá se to vyřešit zapojením diody do přívodu toho modulu a bude to zapínat o 0,8 V později, tedy 13,4 V. Mechanik mě řekl, ať tam tu diodu nedávám, že stejně při startování auta dojde k odpojení celé instalace přímo ve spínací skříňce a pokud by mě světla už svítila /po těch 6 - 7 vteřinách /, tak se stejně při startu odpojí. Zatím to tak nechám. Stejně nastartuji dřív něž za 6 vteřin. Pak by to mohlo blbnout při slabší baterce, třeba v zimě. To zapojení té diody není žádný tech. problém. Jen se divím, že ti ten mechanik v servise nezapojil tu diodu na spínání mlhovek. Ten můj to umí.Jinak existuje modul na spínaní světel, který spíná až po zvýšení původního napětí o 0,4 V/ tzn. napětí před startem/ a pak zapne, když začne altec dobíjet / má taky dva spínané okruhy/.

Napsal: 12 kvě 2006, 21:16
od XMira
Diky za info, to s tou diodou je zajimavy, ale rikam si, ze mlhovku zas tak casto nezapinam, takze otocit packou uz taky zvladnu. Ale jestli se nekdy Temelin rozjede na plny pecky na delsi dobu, treba mlhovku ani nevypnu :D :D :D

Napsal: 12 kvě 2006, 21:56
od Bruno
Jenom na vysvětlenou. To zapojení s modulem na denní svícení je plnohodnotné zapojení tzn., že sepnutím modulu ASS1 nahrazuješ otočení otočného přepinače světel. To znamená, že můžeš normálně přepínat na dálkové a používat i mlhovky. Když už jsi do toho vrazil ty prachy, tak by ta funkce měla být komplexní! To jsi taky mohl uvažovat jako ten kolega, který říká, že otočení páčky ho nezabije, tak proč vyhazovat peníze za modul. Stejně se od 1.7. musí svítit, tak prostě při sednutí do auta zapneš otočným spínačem světla a při startu ti to stejně přeruší spínací skříňka, tak nač ten modul na automatické spínaní světel? A navíc, když se dostaneš do mlhy, tak stejně musíš použít otočný spinač. Nebyla tedy tvoje investice do modulu zbytečná? Já osobně jsem to udělal kvůli tomu, že prostě zapomínám zapnout ten otočný spínač, tak abych nejezdil bez světel. Je to můj pohled na problém a nechci ho nikomu vnucovat.

Napsal: 13 kvě 2006, 10:34
od XMira
Mozna jsi to spatne pochopil. Dalkovy samozrejme prepinat muzu a mlhovky vepredu zadne nemam. Takze jde opravdu jen o zadni mlhovku, a tu jsem za pul roku, co mame tohle auto pouzil jenom jednou (a to nejsem magor, kterej by jezdil v mlze 30kmh s vypnutejma svetlama). Z toho jsem usoudil, ze to opravdu tak dulezity neni. Ale mas samozrejme pravdu, ze pokud funguje vsechno jak ma, je to vzdycky lepsi. Proto jsem taky psal, ze se nad tim zamyslim....