Muj názor je ten že na vozy které světla pro denní svícení nemají namontované z výroby je možné je dodělat při splnění určitých podmínek a to:
Dodatečnou montáž světel upravuje vyhláška ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb.
§18 (1) Na vozidlech kategorie M, N, O, L, T, OT nebo S se mohou užívat jen takové světelné zdroje a zařízení (i co do počtu), která jsou pro daný druh a kategorii vozidla předepsána nebo povolena. Světelná zařízení lze použít na vozidlech, splňují-li podmínky stanovené technickými předpisy uvedenými pro automobily a jejich přípojná vozidla v příloze č. 1, pro dvoukolová a tříkolová vozidla a jejich přípojná vozidla v příloze č. 2, pro traktory a jejich přípojná vozidla v příloze č. 3, pojízdné pracovní stroje v příloze č. 4, další zvláštní vozidla v příloze č. 5. Světelná zařízení musí být homologována.
§18 (2) Jiná světelná zařízení, než jsou předepsána nebo povolena v souladu s odstavcem 1 nebo která jsou povolena podle odstavců 3 až 5, nesmí být na vozidle použita.
§18 (3) Na vozidla je možno dodatečně montovat světelná zařízení k označení vozidel taxislužby, autoškoly, vozidel hromadné veřejné dopravy (prosvětlené směrové a číselné tabule), sanitních vozidel a vozidel policie. ...
§18 (4) Ustanovení odstavce 3 neplatí pro světelná zařízení vyzařující světlo bílé barvy určená
a) k osvětlení ložné plochy vozidla,
b) k osvětlení spojovacího zařízení pro přípojná vozidla,
c) na zádi tahačů návěsů k osvětlení návěsů při zapojování vozidel do souprav,
d) k osvětlení přívěsného nářadí pro práce výlučně mimo pozemní komunikace,
e) hledací světlomet,
f) pracovní světlomety,
tato zařízení není přípustné užívat za obvyklého silničního provozu. Jejich činnost musí být signalizována v zorném poli řidiče nepřerušovaně svítícím sdělovačem žluté barvy.
Jen bych doplnil, že ta příloha 1 jsou homologační předpisy EHK/ECE a denní světla tam jsou (EHK/ECE č.87). Na montáž se vztahuje předpis EHK/ECE č. 48, odstavec 6.19.
1)Montáž: nepovinná na automobilech. Zakázaná na přípojných vozidlech.
2)Počet: dvě
3)Uspořádání: žádný zvláštní požadavek
4)Umístění:
Na šířku: bod přivrácené plochy ve směru vztažné osy, který je nejdál od podélné střední roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 400 mm od vnějšího obrysu vozidla. Vzdálenost mezi vnitřními okraji obou přivrácených ploch ve směru vztažných os nesmí být menší než 600 mm. Tato vzdálenost může být zmenšena až na 400 mm tam, kde je celková šířka vozidla menší než 1300 mm.
na výšku: nejméně 250 mm a nejvýše 1500 mm nad vozovkou.
na délku: na předku vozidla. Tato podmínka se považuje za splněnou, jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče ani přímo, ani nepřímo přes zpětná zrcátka nebo jiné světlo odrážející plochy na vozidle.
5)Geometrická viditelnost:
Horizontální úhel +- 20 stupňů, vertikální úhel +- 10 stupňů
6)Orientace: směrem dopředu
7)Elektrické zapojení - denní svítilna MUSÍ být AUTOMATICKY vypnuta, jakmile se zapnou světlomety, s výjimkou, jsou -li světlomety užity pro přechodné varování v krátkých intervalech.
8)Sdělovač(kontrolka) : nepovinný.
Připravte se ale na to, že jak policajtům tak na STK budete těžko vysvětlovat že to nejsou mlhovky. Většinou se setkáte s tvrzením, že:
1)se to u nás nesmí používat
2)žádná taková světla u nás nejsou homologována
3)homologace na skle světla je neplatná a ten papír mě nezajímá, ten jste si stejně nejspíš vytisknul sám
4)homologaci to sice má, ale nesmí se to na auto domontovat když to není homologované z výroby
5)zákon ani vyhlášky nic takového nezná, nikdy jsem to neviděl, nic o tom nevím a tak to nesmí být, a basta.
6)Stejně jsou to mlhovky...
7) Tak víte co, ukažte mě žárovky, pojistky, rezervu, trojůhelník, lékárničku....
Protože oni o tom fakt vetšinou nic nevědí, a tak místo aby si přečetli platnou vyhlášku, tak se řídí tím co si myslí že tam je, eventuelně co jim někdo řekl že tam je.
Jinak samozřejmě alespoň v ČR (nevím jak na Slovensku) je možné denní světla s homologací RL používat a na auto domontovat dodatečně.
To neni z mé hlavy ale vyšťoural jsem to na netu.
Ještě jeden odkaz
TADY