Stránka 1 z 2
Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 17 pro 2009, 18:33
od amaize
tak nám nastala ta Ladovská zima, u nás na severu moravy, se černé haldy zabělaly, a i cesty jsou bílé, a je to super silničáři už po 12-ti hodinách vyjeli,no a než vyjeli,tak jsem jakožto majitel
i20 zkoušel ABS na svém modrém zmrzlíkovi,na vodě v létě to bylo o něčem jiném,než teď na sněhu a náledí.
No kluci je to docela paráda,ono né jen,že to fungovalo,ale někteří tu určitě napíšete(až zkusíte),že se ten zvuk vycházející od kol nedal vůbec poslouchat,ano ono by vás to i probralo kdyby jste usli za volantem, no ale k věci , zkoušel jsem prvně do kopce pak z kopce a nakonec na rovince jednoho nepoužívaného parkoviště jedné nejmenované šachty.
Tak jsem si hrál bez provozu na daných místech,abych nikoho neohrožoval a měl jsem zájem se naučit reagovat na pedál brzdy v dané situaci,na meganu jsem ABS neměl,včera a dnes jsem si ověřil,že u i20 budu brzdit úplně jinak.Auto se chovalo stabilně,žádné smykování,jak na rovném úseku tak v zatáčkách.Brždění je skutečně dobré a to jsem pedál moc nešetřil a docela se do něj opíral,abych skutečně zjistil chování se celého vozu při různých rychlostech.Nemám sice žádné poznámky co se dělo při 30,40,50,60 a necelých 80 km/hod,jako v jakém čase nebo metrech se auto zastavilo,nebo mělo tendenci ujíždět při zatáčení a brždění,ale získal jsem jistou skušenost,kterou bych raději nechtěl použít.Při zapůsobení ABS vyjde od kol řekl bych zvuk jakoby "řehtačky"ale v menší frekvenci a je doslova "cítit" jak se kola "protrhávají" po uježděném sněhu.Snažil jsem se tak trochu jezdit svižněji,max.80 víc to ani nešlo,nechtěl jsem zase zbytečně riskovat,
Tak mě to dostalo že jsem zapoměl vyzkoušet zatažení ruční brzdy,někdy příště,jo a ještě při tom mém zkoušení 7,5l/100km a to jsem najezdil kolem 80 km,ale stálo to za to
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 17 pro 2009, 19:58
od jirikstbk
Dobré zhodnocení, dík za ně.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 17 pro 2009, 21:23
od zdenek76
za mě u Santíka úplně spokojen nejsem, ABS je moc citlivé oproti autům, které jsem měl nebo s nimiž jezdím. Občas není třeba mít řiditelná kola, ale je třeba to moc zašlápnout - ať už v létě na šotolině nebo v zimě v hlubším sněhu, kde je lepší "ponořit" čumák díky hmotnosti auta a hrnout to před sebou, než se jen díky ABS klouzat stále dál.
Prostě i po skoro čtyřech letech mně ABS občas překvapí: někdy v létě (dobrzdění na písečku a už dupe ABS), někdy v zimě (kloužu se ABS přískoky vpřed přičemž pod popraškem je asfalt na němž by to zastavilo hned, akorát se holt k němu neprobořím).
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 18 pro 2009, 07:34
od Amalfi
Ijaaa zkousel vcera ABS jak na i20 tak i10 a trosku srovnam. i20 pohoda, brzdeni dobre pro srovnani s Getzem zabira pozdeji a ucinnost brzdeni s ABS je podle mne vetsi nez s Getzem (s Getzem jsem mel podobnou zkusenost jako
zdenek76 se santou). Takze jsem si vyzkousel i hratky s rucni brzdou - otocky o 90° a 180° a hned na to s rozjezdy naplno. Bylo to fajn, utrhnout zad a krasneho pretoceni zabralo mene usili nez za sucha v zari
, kdy jsem to zkousel taky. ESP (obsahuje i TCS) je velice schopne - nejvic pomuze napriklad pri najezdu do rozbredleho snehu nebo tam kde jsou snehove jazyky, kdy udrzi auto v primem smeru i kdyz klade nektera strana auta vetsi odpor, situaci kdy se ESP hodi je dost - napriklad levy pruh na ctyrproudovych komunikacich, ktery neni moc vyuzivan a obsahuje snih se da s vetsim klidem projet. A ted i10 jizda krom jineho na ujetem snehu Dehylov - Haj ve Slezsku a zpet - zadna solnicka, krasny ujezdeny snih, tak to byla pohoda je to cesta lesem a pak serpentiny, prudke stoupaky. i10 to zvladla naprosto bravurne ABS je citlive jako u i20 a zpomaleni je tudiz rychle. Kopec ktery me cekal na konci cesty (opet jen ujety snih a krasne beloucky a krupavy
) tak ten jsem nepredpokladal ze i10 vyjede. Ale vyjela a bez prohrabavani - s auty naprosta spokojenost.
Vsem doporucuju vyzkouset si chovani aut v zime (pripomenout si to na starsim aute a vyzkouset chovani auta noveho) autu pak budete mnohem vice duverovat, kdyz budete vedet kde ma sve meze, a taky se naucite spravne reagovat. V pripade krizove situace v provozu pak nebudete zbytecne vystresovani, udelate presne to co je potreba udelat. Zakladem vseho jsou zimni gumy. Tak snehu zdar!
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 18 pro 2009, 16:39
od amaize
Amalfi při zatažení ručky ABS nefunguje ? dneska jsem neměl tu možnost to vyzkoušet,nedělám se "chytrým",ale jen se ptám
to jirik : nedej na můj názor ,raději to zkus když máš kde,osobní pocity se tu dají dost obtížně popsat,je to fakt o tom vyzkoušení dřív než se do té situace dostanu
jinak já na svém "comfortu" ESP nemám , tak ty levé pruhy jezdím stylem "rally finská zima" tzv.Collin 5 na PC
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 18 pro 2009, 20:42
od jirikstbk
Zkoušel jsem se také trošku (v rámci možností) klouzat a i když ESP mám, tak nevím, v čem ho poznám, že zafungovalo. Nic zvláštního jsem nepozoroval. Když jsem čekal, že zadek ustřelí, tak ustřelil.
Jak se to projevuje v praxi? Obrázky mám nastudované, ale jak to poznám zadkem nebo na pedálech či volantu netuším.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 18 pro 2009, 21:57
od Amalfi
Amaize ABS samozrejme s rucni brzdou nefunguje.
Jiristbk ESP poznas tak jak jsem psal - proste vjedes pulkou auta na jiny povrch s vetsim odporem a nedostanes smyk, dale pak v zatacce pridej vic plynu a ona ti ridici jednotka stejne ubere vykon a nedovoli smyk (dle potreby pribrzdi i potrebna kola). ESP je o jistote, tj serpentinky se spatnym povrchem - treba zamokra (pripadne i za sucha) a neschopnost ridice to projet. ESP se postara ze pojedes tam kam smeruji kola, ale bacha neni blbuvzdorne a kdyz prijedes do zatacky 150 tak ji po tecne opustis do pole
Okamzik kdy ESP zabere poznas - rozsviti se ti, nebo jen problikne kontrolka. Ale fakticky ho nepoznas na chovani auta - auto bude delat proste normalne to co ty chces.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 18 pro 2009, 23:14
od jirikstbk
Aha, tak to jo. Přiznám se, že kontrolky jsem nekontroloval. Měl jsem za to, že to poznám zadkem nebo na pedálech.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 19 pro 2009, 01:40
od Tringi
Taky mám ABS na Coupé příliš citlivé, a jako zdenek76 bych chtěl mít možnost to občas spíš zašlápnout, a ne se vyklepávat dál. Ale zase jsem si většinou už vychytal, kolik brzdit aby se ABS ještě nespustilo, a tudíž to brzdilo nejlépe.
Ruční brzda je kapitola sama pro sebe, blbnu s ní teď kdekoliv je to jen trochu možné. V létě bych pro stejnou zábavu musel jet bůhví kolik a stejně nemá dostatečnou účinnost, na těch sjetých letních mi stačí jet 20
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 19 pro 2009, 14:22
od ičkař
Amalfi píše:A ted i10 jizda krom jineho na ujetem snehu Dehylov - Haj ve Slezsku a zpet - zadna solnicka, krasny ujezdeny snih, tak to byla pohoda je to cesta lesem a pak serpentiny, prudke stoupaky. i10 to zvladla naprosto bravurne ABS je citlive jako u i20 a zpomaleni je tudiz rychle. Kopec ktery me cekal na konci cesty (opet jen ujety snih a krasne beloucky a krupavy
) tak ten jsem nepredpokladal ze i10 vyjede. Ale vyjela a bez prohrabavani - s auty naprosta spokojenost.
Vsem doporucuju vyzkouset si chovani aut v zime (pripomenout si to na starsim aute a vyzkouset chovani auta noveho) autu pak budete mnohem vice duverovat, kdyz budete vedet kde ma sve meze, a taky se naucite spravne reagovat. V pripade krizove situace v provozu pak nebudete zbytecne vystresovani, udelate presne to co je potreba udelat. Zakladem vseho jsou zimni gumy. Tak snehu zdar!
Zdravím, čekal jsem když jsem začal číst že i10 oproti i20 pošleš do kytek
překvapilo mě tedy hodně co píšeš o i10. Soudím že ty jakožto zkušený řidíč myslím co vystřídal pár aut můžeš posoudit co by auto mohlo zvládnout a co ne, tak Tě asi překvapilo že to i10 vyjela bez prohrabání v pohodě, že ? ...
zdar
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 19 pro 2009, 15:02
od amaize
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 20 pro 2009, 11:28
od Amalfi
ičkař píše:
Zdravím, čekal jsem když jsem začal číst že i10 oproti i20 pošleš do kytek
překvapilo mě tedy hodně co píšeš o i10. Soudím že ty jakožto zkušený řidíč myslím co vystřídal pár aut můžeš posoudit co by auto mohlo zvládnout a co ne, tak Tě asi překvapilo že to i10 vyjela bez prohrabání v pohodě, že ? ...
zdar
No hlavne neuvizla (pro detailisty se jednalo v Chabicove uo ulici Na horach - kdo to tam trosku zna, tak vi co je to za stoupacek). No samozrejme jsem neblbnul, strcil jsem tam za dva a jel 40 cely kopec, neni radno menit otacky behem nejakeho vyjezdu. A auto poslouchalo a jeste jsem citil rezervy v zaberu - samozrejme je to o pneumatikach, ale taky o motoru, ktery presne nekopiruje nohu na plynu a jeho "pomalejsi a gumovejsi" odezva ve strednich otackach je na snehu prinosem. Mam velkou duveru jak v i10 tak i20 na snehu.
S i20 jsem si o vikendu taky uzival - jezdil kopce a silnice se snehem. Potom taky delsi presuny a vse OK az na to ze auto je velky spinavy kus neceho na 4 kolech
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 22 pro 2009, 14:15
od dj.brouk
Tak teď v neděli mi to v autě ukazovalo -18 stupňů venku,startování v pohodě,vše fungovalo jak má.
Akorát se nechtěl motor nějak rychle zahřát.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 08 led 2010, 14:50
od jirikstbk
jirikstbk píše:Zkoušel jsem se také trošku (v rámci možností) klouzat a i když ESP mám, tak nevím, v čem ho poznám, že zafungovalo. Nic zvláštního jsem nepozoroval. Když jsem čekal, že zadek ustřelí, tak ustřelil.
Jak se to projevuje v praxi? Obrázky mám nastudované, ale jak to poznám zadkem nebo na pedálech či volantu netuším.
Už vím, jak se projevuje ESP.
Dnes svítilo prakticky pořád a je to poznat i "zadkem" na tom, že auto sebou jako by cukne.
Re: Sníh,brzdy a ABS
Napsal: 08 led 2010, 17:53
od Hardcam
Aj ja mam dost citlive ABS na Elantre a tez bych obcas uvital, kdyby nebylo. Na Lantre to bylo to same. Na Nexii ABS bylo, lec nefunkcni - svitila kontrolka - tedy me prvni auto bylo bez ABS a hned druhe, 2x silnejsi s ABS. Byl to obrovsky rozdil a bez ABS uz ani ranu. Velmi casto stridam Elantru s Getzem, Getz je o mnoho lehci, skoro 2x slabsi a nema ABS (coz u Getzu neni tak bezne), ani jiny podpurny system a musim rict, ze po tech letech, co nemam Nexii, je to zmena jet s autem bez ABS. Getz jsou trosku sanky, z kopce slapnu na brzdu a cekam, do toho zacne zadek cestovat smerem v bok, aspon ze ta rucka funguje. Sonatu v automatu komentovat nebudu, ABS je dobre - ne tak citlive, ale nemnoznost zaradit pozadovanou rychlost mi celkem vadi.
Pritelkyne hned rano dostala s Getzem smyk a mela stesti, ze nikdo nejel v protismeru. Takze davejte pozor a nedelejte blbosti:)