Stránka 1 z 4

Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 09 led 2010, 23:26
od alarm
Ak dovolíte, trocha teórie v týchto zimných mesiacoch. Možno to niekomu pomôže.
Asi každý už dostal šmyk. Možno ale nie každý vie, čo sa tam vlastne deje ,medzi pneumatikou a vozovkou. Volá sa to teória trecej kružnice, v skutočnosti je to trecia elipsa.
Znamená to, že pneumatika dokáže preniesť treciu silu na vozovku akýmkoľvek smerom. Táto trecia sila je ale výslednicou dvoch síl, ktoré pôsobia pri jazde.
Obr.A
Bežný jazdný stav – bezpečný - výslednica neprekročila kružnicu.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením
Obr.B
Výslednica síl je na hranici fyzikálnych vlastností trecieho prenosu - auto začne plávať.
Prípad prejazdu zákrutou s plynom, alebo brzdením.
Vyplýva s toho, že ak sa auto ocitne v tomto stave, zákrutu nezmením, a teda nie som schopný ovplyvniť bočnú silu. Jediné, čo mi ostáva je,prestať brzdiť a modliť sa :mrgreen: Dokážem využiť rezervu na bočné vedenie na maximum (obr.D)

Obr.C
Priama jazda- pneumatika prenesie maximálnu brzdnú silu.
Pri akomkoľvek dodatočnom natočení kolies je auto v šmyku
Obr.D
Jazda v zákrute bez brzdenia - maximálne bočné vedenie auta.
Pri pokuse o brzdenie auto opúšťa vozovku, pneumatika už nie je schopná preniesť ďaľšiu silu.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 15:10
od pepan
cožpak voto...teorie neuškodí..ale během zlomku fteřiny ji převést do praxe
na sněhu jezdím prakticky tak dlouho jako v létě a i po nějakejch 15ti letech v horách je to pokaždý o něčem novým..základy si tam tak nějak nastínil,ale esli pojedeš jak prase-což spousta lidí na sněhu ráda dělá..nic nenaděláš....
já mám 4x4 džípa a jezdím max 50-60 ....a sem na sračky zvyklej,ale když vidím ty kretény co mě předjížděj a mastěj si to 80 a za kilák mě stopujou at je vytáhnu tak je posílám do řitě...

jináč v pohodě ..myšlenka dobrá =D>

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 15:18
od alarm
To je to, čo som tam nenapísal. A to je to, že priemer kružnice je premenlivý.
Môže byť približne 0,9 , ak je suchá vozovka, až 0,05 ak je lad a na ňom voda. V praxi ten horší prípad je , že pri záťaži 400 kg/koleso prenesie sa na vozovku len cca 20kg. A vtedy treba mať na aute krídla :mrgreen:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 18:54
od mechoun
Jde o Kammovu "kružnici" přilnavosti, viz http://cs.autolexicon.net/articles/kamm ... rilnavosti . Hele, jak by tuto teorii zpracovával ten kdo se na jistém webu ptá kam má dát na zadokolce sněhové řetězy? Nejlepší by bylo doporučit mu, aby si dal řetězy na volant :-)

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 18:59
od zdenek76
je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:24
od 89majlo96
ja ked som mal auto prvu zimu, tak som cuval a cesta bola ako zrkadlo. Cuval som vazne velmi opatrne a pomali, ale neviem akym zazrakom, po zabrzdeni sa auto posuvalo stale dalej a dalej. Az nakoniec som skoncil v priekope. A netahalo ma ziadne 4x4 ale hned dokonca 6x6 8) Stopol som si TATRU :mrgreen:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:38
od alarm
V škole nám docent prednášal systémom "škola hrou", aj keď major Majsner ešte nebol na svete :mrgreen:
Doniesol bicykel (ukrajina), jeden si sadol, štyria ho držali a posúvali.Vytočil volant stlačil brzdu a tí štyria ho tlačili priamym smerom. Akonáhle pustil brzdu na krátko, bicykel začal zatáčať. Keď opäť stlačil brzdu, znovu išiel rovno. Takto nám demonštroval bočné vedenie auta , ako aj brzdné sily.
majlo:
sila, potrebná na uvedenie auta do šmyku je väčšia ako sila potrebná na udržanie auta v šmyku.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:40
od alarm
melouch.
určite na všetky štyri.
Darmo sa pohneš, keď nevieš riadil smer pohybu :lol:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:45
od 89majlo96
mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:50
od mechoun
Nee, na zadokolku dozadu. Vepředu by byly platné asi jako na volantu...

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:52
od alarm
Vidíš, všetci brzdili, a tak ich šmýkalo :lol:
Ale keby som bol na ich mieste, tiež asi pretlačím podlahu :mrgreen:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:53
od pepan
zdenek76 píše:je to jak píše pepan, je to vždy jiný a s každým autem rozdílný, taky nechápu lidi, kteří na sněhu letí se 4x4 100 km/hod přičemž jim to na sněhu brzdí stejně blbě jako 4x2. Jinak já většinou vytáhnout pomůžu, když to teda není extra kokot, mám ještě v paměti jaké to je jezdit na sněhu s dvoukolkou a že ty lidi toho mají kolikrát plný brejle a nemusí to správně odhadnout. Za letošní zimu mám zatím na kontě výpomoc 3x tahání z příkopu a snad 7x vytáhnutí auta do kopce.
jj máš recht..já teda občas s lantrou vyjedu...ale po chvilce jedu 30..raděj..a nechápu ty blby na náledí kteří jedo 80 :roll:
těm pak vztyčuju prostředník...
89majlo96 píše:mam taky pocit ze tu je vidiet vsetky teorie v praxi :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=XGnOHg8K ... r_embedded
:lol: ...

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:55
od alarm
melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.

aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:56
od alarm
pepan:
tým treba za chvílu vztýčiť pomník :mrgreen:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 19:59
od pepan
alarm píše:melouch:
prečo?
reťaze vpredu by mali tiež pomôcť udržať vozidlo na ceste, samozrejme, pokial sa budú otáčať.

aj keď pravdupovediac nie som o tom presvedčený a reťaze na škodovke som mal len vzadu
pokud máš náhon na prdel ,tak otáčkama se ti auto ukluzuje...v předu sou ti řetězy nachuje když hrabe zadek ..ale maximálně ti pomůžou udržet směr když ostřejc točíš...teda když se rozjedeš se zadokolkou s řetězama na předních kolech :lol: