Ahoj, já se tady ještě jednou pokusím popsat jak to funguje podle výkresů, kterě jsem si stáhnul ze stránek
http://www.hmaservice.com - doporučuji tyto stránky navštívit.
Od předního diferenciálu je pomocí dutého hřídele, který se otáčí okolo náhonu na pravou poloosu, vyveden kroutící moment na tzv. Transfer Case - ta je tvořena viskózní spojkou a hypoidním převodem.
Viskózní spojku tvoří lamely hnací a poháněné, zalité viskózní kapalinou - lamely se vzájemně nedotýkají, ale kroutící moment se přenáší pomocí tření v té viskózní kapalině-oleji. Takže pokud tam olej není, nemůže se přenášet kroutící moment.
Hypoidní převod je vlastně kuželový převod s vyosením.
Z Transfer Case se přes kardan přenese kroutící moment na zadní diferenciál s omezenou svorností, (tzv.Limited Slip Diferenciál), kde je kromě diferenciálu soustava třecích lamel, které - pokud ztratí některé z kol adhezi (začne se protáčet) - se snaží přenést část kroutícíko momentu na druhé zadní kolo.
Bohužel není z výkresů jasné, odkud je poháněn ten dutý hřídel z předního diferenciálu, ale pochybuji, že by byl v převodovce umístěn mezinápravový diferenciál - pokud má někdo jiný poznatek, dejte nám ho vědět.
Takže to vypadá, že ten poměr přenosu 60:40 - jak je někdy udáván a jindy zase ne - je dán tím, že viskózní spojka nikdy nepřenese 100% výkonu, vždy dochází k nějakému prokluzu. Čím větší je rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou,(protáčí se přední kola), tím více kroutícího momentu se přenáší na zadek, až do teoretických 50% - které nelze nikdy dosáhnout. Při nízkých otáčkách se zadní kola vůbec nemusí protáčet, prozože to proklouzne na viskózní spojce.
Jelikož tam zřejmě není mezinápravový diferenciál, jeho funkci plní právě viskózní spojka - pokud jsou rozdílné otáčky mezi přední a zadní nápravou (např. podhuštěné pneu na jedné z nich), rozdíl otáček se neprojeví proklouznutím některého z kol, ale dojde k proklouznutí viskózní spojky. To je také důvod, proč se nesmí naše auto vléci na jedné nápravě - došlo by ke spálení viskózní spojky. (Má to i své výhody- u TP se nedá měřit účinnost brzd.)
U novějších typů je místo viskózní spojky elmagnetická suchá spojka, jak píše Richard555, která umožňuje zapnout zadní náhon natvrdo - a přenáší poměr 50:50. Pokud ale dojde k rozdílu otáček mezi nápravami, trpí celé soustrojí, protože někde to proklouznout musí, když ne na kolech, tak v té suché spojce, která se může i spálit (majitelé si stěžují na smrad).