Stránka 1 z 10
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 08:26
od cert
ZdeněkSvoboda píše:Mám tažné připevněné stejně a správně by mělo být sundané, ale zjistil jsem si, že klič, kterým ty 2 šrouby povolíš není součástí povinné výbavy a tudíš ji tam mužeš mít dál
Asi tak bych to upřesnil... měl jsem tažné na Golfu se stejným systémem - tj. na dva pevnostní šrouby. Auto jsem prodal bratránkovi a ten když přehlašoval auto z Vysočiny na Středočeský kraj, tak musel na STK na evidenční kontrolu. Když to technik obešel, tak ho sjel za to, že si sundal kouli z tažného. Řekl mu, že pokud není na bajonet, tak musí být stále namontovaná protože se ty pevnostní šrouby mají utahovat na určitý moment (o čemž se dá v případě montáže servisem pochybovat a při svépomoci to tuty nikdo momenťákem nedělá). Je to i technicky odůvodnitelné - pokud budu často takové spojení rozebírat, bude se pevnost snižovat (jak u závitu matice, tak šroubu - předepsaným momentem by se měly dotáhnout těsně pod mez kluzu, bez momenťáku, při utažení na "krev" se lze dostat právě i přes mez kluzu - což je pro spojení KO).
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 10:07
od 69pavel
k tomu taznemu-pozor-pokud je tazne pripevneno dvema srouby tak nesmis ho sundavat-jedna se o pevne spojeni,pokud se jedna o tzv bajonet, ten musis sundavat, pokud ti policajt bude oponovat tak mu rekni ze ty srouby jsou jen na jedno pouziti, pokud bys jednou ty srouby povolil,pote musis pouzit nove srouby -nesmis dat zpet stare srouby jinak hrozi ze se samy od sebe povoli a muze dojit k tomu nejhorrsimu.
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 11:02
od FISHkaa
osobně si myslím, že nesundavat tažné (v případě, že to jde), je jedna z prasáren, kterou řidiči dokážou.
Kdo pravidelně vyklepává důlky v přední RZ od neschopů, kteří nejenom, že neumí parkovat, ale mají tažné, ví o čem mluvím.
Od toho jsou nárazníky, ne koule na tažném
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 13:04
od 69pavel
Fisshka pokud je to tazne ktere je spojeno a prisroubovano dvema srouby tak toto se NESMI demontovat, pri demontazi a nasledne montazi musis pouzit nove srouby a matky-pouziti jen 1X, je na tom neco k nepochopeni a pokud nevis oc tu bezi tak potom bych v zadnem pripade nechtel s takovym taznym tahat vozik a riskovat ze mi prave na tom spoji se to rozleti jen proto ze jsem sundal tazne abych druheho neohrozil svou kouli a vozikem nekoho zabil.
pokud je to bajonet tak bez debat sundavat
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 13:34
od Engineer
To 69Pavel: FISHkaa to pochopil velmi dobre a dobre to aj napísal...
FISHkaa píše:osobně si myslím, že nesundavat tažné (v případě, že to jde), je jedna z prasáren, kterou řidiči dokážou.
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 13:47
od Gandalf
Argumenty mají obě strany, ale mělo by být jednoznačně zakázáno nově montovat tažná zařízení, která není možné jednoduše demontovat. Znám spoustu lidí, kteří rádi kouli vozí stále, i když by neměli a k tomu přibývají Ti, kterým to "dovoluje" konstrukce zařízení. Ale koule je velmi nebezpečné těleso pevně spojené s vozidlem a při jakémkoliv nárazu působí zcela zbytečné škody. Ovšem obvykle druhému vozidlu, proto je tam jejich majitelé mají tak rádi...
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 14:09
od 69pavel
Eninger, ja vim ale je spousta lidi kteri si mysli ze kdyz tam ty srouby jsou tak je to proste na odnimani, vsak povolim dva srouby a je to......
gandalf, jiste ve svym slova smyslu mas pravdu ale priznejme si kolik idiotu dnes jezdi a lepi se ti na prdel jen proto ze on je nekdo a hrozne specha, kdybych mohl tak si na zadek klidne necham namontovat 2metrove bajonety s dorazem az takovy debil co se lepi na kufr mi pri narazu nedosahne ani na lak narazniku. je to proste zezadu a ten je vzdy vinen tak ma dodrzet odstup az si neponici auto od koule-proste jeho problem. ted ale nastava druha strana veci ato ze takovy koular pri couvani likviduje SPZ,bohuzel i toto je,lec se stim neda nic delat kdyz je nekdo nouma a ma ridicak tak takovy se nkdy nenauci jezdit,dokonce par takovych znam , ale to nemusi ani ten co ma tazne, delaji to i takovi co tazne nemaji a nejvic se smeju kdyz jeste na aute maji couvaci senzory, tak co si potom mas o tom myslet.
myslim ze jsme dost odbocili od tematu tak se knemu vratme, nema cenu tady rozepisovat kdo co a jak, vsichni o tom vime sve a naokonec by to vypadalo ze se tu handrkujeme a to my prece necheme.
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 14:50
od Vilda
A hlavně závěsný zařízení miluju, když ve tmě procházíš mezi autama a napálíš ho holenní kostí
nedávno se mi to stalo .... jsem normálně myslel, že mu tu kouli urvu i se zadkem
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 16:46
od FISHkaa
agrumentace: dám si tam kouli, aby mě nikdo nenaboural je smutná. To si pak celé auto oplátujte, nebo víte co? Vůbec nejezděte
Ona věc, která se jmenuje "nárazník" je od slova narážet, či nárazová plocha.
Jistě, všichni se bojíme fuj fuj "pirátů" (přesněji agresivních řidičů), ale ruku na srdce:
- kolik už jste potkali "učitelů", co se snaží svojí jízdou v rychlém pruhu vychovávat?
- když dojíždíte ke koloně, necháváte se vždy odstup od posledního auta do doby než za vás přijede několik aut?
- kolikrát jste při parkování drnkli nárazníkem o jiné auto?
Až to budete vy, kdo si rozmrdnou předek auta o kouli blbky, co jej úmyslně nesundala, tak budete mluvit jinak (a ne, nestalo se mi to).
Prostě zlaté přísloví :
Co nechceš aby jiní činili tobě, nečiň ty jim!
edit: chtěl bych vidět statistiku a % lidí, kteří při každé instalaci "šroubového tažného" mění spojovací materiál... Bude asi stejné jako % těch, kteří mění šroub řízení po každém třetím sundání volantu...
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 08 zář 2011, 17:34
od 69pavel
no pokud mi je znamo tak pod matkou na tyci volantu je bud perova podlozka nebo vretenova ktera ma svuj ucel a ted nevim jak to je u Hyu ale vetsinou tam byva drazkovani do konusu coz samo osobe drzi uz ten konus a matka s podlozkou je jen pojistka,ktera se dotahuje lehce.
matky na srouby na tazne jsou samosvorne a ty matky jsou jen na jedno pouziti, pri druhem pouziti uz je riziko ze matka se otresy sama povoli.
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 09 zář 2011, 08:18
od cert
69pavel píše:no pokud mi je znamo tak pod matkou na tyci volantu je bud perova podlozka nebo vretenova ktera ma svuj ucel a ted nevim jak to je u Hyu ale vetsinou tam byva drazkovani do konusu coz samo osobe drzi uz ten konus a matka s podlozkou je jen pojistka,ktera se dotahuje lehce.
matky na srouby na tazne jsou samosvorne a ty matky jsou jen na jedno pouziti, pri druhem pouziti uz je riziko ze matka se otresy sama povoli.
Jen bych upřesnil... každý šroubový spoj je SAMOSVORNÝ (Závit si jde představit jako nakloněnou rovinu, kde záleží právě na tom úhlu naklonění. Čím menší úhel - tj. stoupání závitu, tím vyšší je třeba moment na povolení spoje - proto mají extrémně pevnostní šroubová spojení jemný závit (s malým stoupáním) a tudíž se sám od sebe nemůže povolit. Povolí se pouze vnější příčinou - např. otřesy, které vyvolají kroutící moment způsobující povolení spoje.
V případě závěsného zařízení jde podle mně opravdu o pevnost závitového spoje než o jeho povolení (já jsem na závěsu nikdy neměl samojistné matice, vždycky byla pod maticí pružná podložka).
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 12 zář 2011, 18:38
od 69pavel
zalezi na vyrobci jaky pouzije material(druh sroubu s zavitem), ale jeste nikdy jsem nevidel ze by na tech sroubech bylo stoupani zavitu 12X1 nebo 14x1 ci zavitove stoupani 1.25, je tam klasicky metricky zavit(2 stoupani) nebo max stoupani 12x1.5 ale toto je spis vyjimka
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 12 zář 2011, 20:04
od cert
Materiál šroubů i matic je dán pevností - 8G (popř. 8.8 ), 10K (10.9), 12K.... Samojistné matice jsou provedeny buďto s vlisovaným plastovým kroužkem neparně menšího průměru než je šroub nebo má matice nepatrně smáčknutý nákružek. Obyčejné matice bez tohoto jištění se jistí proti povolení pružnou nebo vějířovou podložkou. Pokud nejsou pevnostní šrouby černé (bez povrchové úpravy) - jt. jsou zinkované, tak se ještě po zinkování tzv. odvodíkují pro odstranění povrchové křehkosti. Aspoň takhle to funguje u nás ve firmě.
Re: Dnešní nehoda
Napsal: 12 zář 2011, 20:37
od 69pavel
jo ale ja nepsal o pevnosti materialu pouziteho k vyrobe sroubu ale o stoupani zavitu,jsou typy taznych ze tam jsou normalne sproste srouby s normalnim metrickym zavitem ale se spec matkou(takove se pouzivaji treba i na vyfukove sberace,kdy je pouzita jen matka nebot by tam podlozka a je jedno at uz vretenova ci perovka tak ty by casem se vyzihaly a zmekly a timpadem by se to uvolnilo, proto se davaji tzv samosvorne matky viz ttreba tato
http://www.fixnvis.cz/matky-0/samosvorn ... 980-0.html kdyz se na ni podivas tak hrana toho zavitu je jakoby zmacknuta, pri dotazeni se to napasuje na zavit a ten to jakoby jeste prozezal zavit, pri dotazeni dojde k pevnemu spoji,pri naslednym povoleni takove matky uz ztraci samosvornou silu a stava se zni obycejna matka,proto se nesmi pouzit podruhe, kdysi byly standartne k taznym tyto matky, dnes kdy vyrobci setri na kazdem rohu tak davaji bud ty stou plastovou hranou ci to resi pruznou podlozkou s pevnostnim sroubem. ja mel prave tento typ matky s jemnym zavitem(M12x1.5) na taznym u S120L 2x sroub
Technické věci týkající se New Accenta
Napsal: 13 zář 2011, 22:44
od Martun
Takže pánové, přesunul jsem to, co se nám zvrhlo v "nehodě" . Původně jsem to chtěl dát do pokecu New accent ale v těch 300 stránkách by se to zachvíli ztratilo..
Takže pokud budete mít cokoliv, co by se technických věcí týkalo.. sem stím..