Čo sa týka spotreby automobilov, pohybujeme sa na tenkom ľade. Rozhlas v relácii "Pozor zákruta" nedávno odvysielal rozhovor s pracovníkom nejakej skúšobne, ktorý presne opísal ako sa vyčaruje spotreba, ktorú vidíme v technických parametroch vozidla. V archíve by sa asi dal rozhovor nájsť. Pre smrteľníka bola však najdôležitejšia informácia, že dosiahnuť spotrebu aká sa uvádza v tech. parametroch vozidla je v praxi prakticky nemožné. Nie som automobilový konštruktér, ale z praxe /vlastnil som 9 automobilov, z toho 6 prvý majiteľ/ si dovolím tvrdiť, že na spotrebu vplýva veľké množstvo faktorov a v praxi nie je možné prejsť čo len 100km, kde by boli vplyvy na spotrebu konštantné. Každoročne chodím autom na ostrov Krk. Odchádzam s plnou nádržou a po príchode doplním palivo, následne vypočítam priemernú spotrebu. Auto je vždy zhruba rovnako zaťažené /traja dospelí, jedno dieťa+batožina do plna/, jazdím predpisovo a trasa je na 80% po diaľnici. Ideálne na porovnanie. Posledné roky sa na Forde S-Max 2.0 TDCi na tejto trase pohybovala priemerná spotreba od 5,6 l do 6,8 l na 100km. Spotreba bola vypočítaná, nakoľko ukazovateľ palubného počítača bol cca o 0,3 litra optimistickejší. Dovolím si tvrdiť, že spotrebu zvyšuje jazda v noci, prípadne jazda v daždi, a jazda za chladného počasia - to je ten rozdiel cca 1,2 l na 100 km na tej istej trase. Paradoxom je, že k udávanej spotrebe sa z mojich áut priblížila len predpotopná Škoda Favorit z roku 1990. Pokiaľ si pamätám, Favorit mal prakticky konštantnú spotrebu.
A teraz k našej dieselovej I30-ke, automat s 94 kW motorom. Výrobca udáva priemernú spotrebu 4,5l pre manuálnu prevodovku. Pre automat som údaj nenašiel, možno niekde v testoch to aj udávajú, ale priznám, že pri počte km, ktoré ročne auto nabehá, spotrebu nejako zvlášť neriešime. „Handicapom“ oproti manuálu je hydrodynamický menič prevodovky, ktorý nemá 100% účinnosť. Hovorí sa, že tento typ automatu dokáže zvýšiť spotrebu do cca 1,0 litra na 100 km. Ja tomu hovorím „trest“ za pohodlnosť, že sa nemusí kutáčovať. Spomínaný údaj neviem posúdiť, lebo som nemal možnosť porovnať za rovnakých podmienok manuál s automatom.
Testy sa zhodujú, že s manuálom vie 81 kW verzia jazdiť za cca 5,0l. A tu je tiež problém. Táto verzia manuálu jazdí na 15-kach kolesách a my máme 17-ky. K tomu číslu si môžeme ako majitelia najvyššej výbavy hneď pripočítať min. 0,5l za širšie pneumatiky. To viem z vlastnej skúsenosti, keď som mal na predchádzajúcom aute 195-ky gumy a po zodraní som kúpil 205-ky, lebo to lepšie vyzeralo. Rozmer bol podľa techničáka, ale spotreba šla okamžite o 0,5 l hore. V Sme-čku
http://auto.sme.sk/c/6426721/test-nafto ... enzin.html píšu pre 94 kW manuál spotrebu od 4,3 do 6,4, priemer v teste 4,9l. Všetko sú to však hodnoty, ktoré majú viacmenej význam pri porovnávaní s inými značkami, ktoré redakcia testovala, nakoľko testy robia na rovnakých trasách a realita bežnej prevádzky je niekde inde. Prečítal som si už aj komentár, že spotrebu zvyšuje napr. jazda na tempomat. Proste tých momentov, ktoré majú vplyv na spotrebu, je strašne veľa. Ale neviem sa ubrániť pocitu, že krátkodobé testy uvádzané v tlači /a namerané hodnoty/ majú vždy ďaleko od využívania auta v praxi.
I30-ku jazdí moja manželka. Každý pracovný deň naštartuje studený motor a prejde cca 8 km do práce. Po práci sa zopakuje to isté smerom domov. V takom režime jazdí auto prakticky stále. Má najazdené 4000 km, z toho mimo mesta možno 600. Teraz v lete je to ešte OK, motor sa zohreje rýchlo, ale v zime ukazovateľ priemernej spotreby ukazoval nejakých 8,8 l /od začiatku prevádzky-merač nebol nulovaný/!!! Motor sa totiž nestačil zohriať. Žiaľ neviem, aký má priemer vypočítaný z tankovania. Musím zistiť. Pravdou však je, že predtým mala Opel Astra, manual s klasickým 1,9 diesel a ten sa nevedel s priemerkou dostať nad 6,0 l. Bolo to výborné auto s dobrou spotrebou, ale s I30-kou v súčasnosti sa to nedá absolútne porovnávať. Opel bol uhučaný traktor, I30-ka je proti nemu absolútne „nehlučná limuzína“ s výborným a tichým podvozkom.
Na mojom benzínovom dvojlitri automate v pohode urobím diaľničný priemer 8,0 - 8,5 l. Ale v zime pri cestách do práce, keď neopustím mesto vie spotreba skočiť aj na 14,0 l.
V tej výbave, akú máš, by mohlo byť tých 7,0 l po dvoch tisíckach km OK. Časom by mohla ísť táto hodnota dole, ale ako som spomenul vyššie, všetko záleží od spôsobu využívania auta. Pravdou je že iné značky deklarujú nižšie hodnoty, ale beriem to s rezervou, nakoľko pre fair hru by sa mali porovnávať modely v rovnakej výbave a v rovnakom čase. Vtedy by to malo akú-takú výpovednú hodnotu.
I30-ka je u nás v poradí tretí Hyundai. Dve Sonaty jazdili /jedna ešte jazdí/, excelentne. Vzhľadom na prakticky bezporuchovú prevádzku som v pohode bral aj relatívne vyššiu spotrebu. Pokiaľ bude i30-ka pokračovať v trende na aký som pri tejto značke zvyknutý, tak budú majitelia určite spokojní. Nechajme sa prekvapiť. Prajem tisíce spokojných kilometrov bez nehody.