Stránka 1 z 6
Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 00:06
od lada 71
Hledal jsem v historii, ale něco podobného jsem našel jen u Getze. Nic mi to ale nedalo, proto jsem založil nové téma. Trochu jsem si četl v manuálu pro i30-ku a tam se píše, že startování benzinového motoru, by se mělo provádět BEZ vyšlápnutého spojkového pedálu. Naopak pro dieselový motor se uvádí, že startovat by se mělo zásadně S vyšlápnutým spojkovým pedálem. Jaké to má odůvodnění a proč? Já se přiznám, že celou svou řidičskou kariéru, jsem startoval zásadně se spojkou. Někde jsem se dočetl, že startování se spojkou, je víceméně přežitek z pravěku, kdy auta měla slabé baterie a studený olej nebyl tak kvalitní a právě studené starty dost zatěžovaly motor. Dnes tedy doporučují startovat zásadně bez spojky, ať se jedná o benzinový, či dieselový motor. Mám v tom hokej a vůbec nevím, co při startu motor víc zatěžuje a může způsobit větší opotřebení, či závadu. Při sešlápnuté spojce se sice motoru zásadně odlehčí a je odpojen od převodovky, ale zase údajně při sešlápnutí spojky a studeném oleji, je velký tlak na axiální ložisko na klice. Co je tedy menší, nebo větší zlo pro motor, ložiska, hřídel? Svého diesela téměř od začátku provozu (po přečtení chytrého článku), startuji BEZ spojky. Ať se jedná vyloženě o studený start, nebo opětovné startování již zahřátého motoru po předešlé jízdě. Je tu někdo, kdo má na to jasné a konstruktivní vysvětlení (bez toho, že mu to doporučil táta a tomu zase jeho děda) a jestli má i opodstatnění popis v manuálu, že benzin startovat bez spojky a diesela se spojkou?
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 00:52
od kanal
Hmm, tak to me taky zajima...
Ja naopak startuji dieslovy motor, i ostatni, s vyslapnutym spojkovym pedalem (tedy spojka dole)- nekde jsem se docetl, ze se to tak ma (tusim AutoDiesel, nebo priloha Diesel Sveta motoru), ale uz si vubec nevybavuju pro a proti. Zkusim to dohledat a dat to sem. A pockam na osvetu zdejsich vzdelanejsich motoristu.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 05:41
od Bolo
Já jsem někde četl, že s vyšlápnutou spojkou se startovalo jen za dob škodovek, protože měli slabé startery apod. a tenhle přežitek nám zůstal. Ale třeba lantru/coupé bez zmáčknuté spojky nenastartuješ. U aut s dvouhmotným setrvákem se startování se spojkou nedoporučuje, protože prý dostává zabrat a škodí mu to. Myslím že u jednohmot. setrváku to je jedno , jestli s nebo bez...
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 06:36
od mnkk
Štartujem vždy so stlačenou spojkou- učili ma to v autoškole. Prečo? To už fakt neviem. Na troch autach v rodine sa najazdilo cca milion km a vždy so stlačenou spojkou- je to zvyk. Ale problem nikdy nebol- spojka fungovala. Myslím, že sa nič nestane. No, všetky auta boli diesle. Ako je to s benzínom neviem, ale i30 tiež štartujem so spojkou (tá chrčí už od nova, tak uvidíme)
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 06:48
od jaroslav5
Ak je na spojke spínač,musíš štartovat so šlapnutou spojkou.Ale bez sínača si myslím,že slapnutou spojkou len pomôžeš štartéru lebo vtedy netočí predlohovu hriadel v prevodovke a je teda menší odpor pri štarte.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 07:30
od enjoy
Tenhle problem jsem vyresil ciste laickou cestou,jelikoz auto nastartuje uplne stejne jak se spojkou,tak bez spojky...startuju bez spojky.
Kdybych mel pocit,ze to jde nejak hur,tak bych to samozrejme zmenil,ale je to uplne stejny.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 07:47
od jaroslav5
Ako povedam je to len o tom odpore.Pokial sa mení olej v prevodovke a daš tam predpísaný ako sa určuje v manualy tak ok ale ak tam šupneš nejaku hustejšiu náhradu vtedy to je trochu cítit hlavne v zimných mesiacoch.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 07:59
od Amalfi
Taky tak souhlasim, startuju bez spojky, ale to taky az na zaklade informaci odtud z fora. Drive jsem mel zvyk vzdy se spojkou. Pak ale s i10 a i20 uz bez spojky a pokracuju tak i s big carem, je to naftak a obsah 2.3 ale vubec mu to v zime nevadilo a startoval v pohode. No ale v manualu mam ze se ma spojka pouzivat (ted jsem se tam dival, protoze jsem uz nevedel co tam je). Takze jak pise enjoy, kdyz mu to nevadi tak to neresim. A pote co se tady nekdo zminil o dvouhmotaku, tak to bych taky nemel se spojkou.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 10:44
od pietro32i
Nie som odborník, ale pred časom som sa o to trochu zaujímal a došiel som viacmenej k jednoznačnému stanovisku - spojku pri štartovaní nestláčať. Odcitujem tu s dovolením časť jedného článku, čo som pred časom vygooglil:
Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čím silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať. Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská „za sebou“? Motor pri voľnobehu podozrivo „klope“ a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.
To sú dosť silné argumenty, prečo nestláčať spojku pri štartovaní. Na druhej strane sú autá, ktoré bez zošliapnutia spojkového pedálu ani nenaštartujú - tu však dal výrobca prednosť bezpečnosti pri štartovaní pred snahou čo najviac ochrániť motor. Osobne štartujem väčšinou so stlačenou spojkou - sila zvyku - ale keď mi to príde na um, tak ju samozrejme nestláčam. A myslím, že je v podstate jedno, či ide o benzín alebo diesel. Ešte by to chcelo, aby to nejaký konštruktér objasnil aj nejakou schémou, či obrázkom, aby sme si to vedeli aj predstaviť ako to s tými axiálnymi ložiskami vyzerá.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 18:31
od pilotzz
lada 71 píše:Je tu někdo, kdo má na to jasné a konstruktivní vysvětlení (bez toho, že mu to doporučil táta a tomu zase jeho děda) a jestli má i opodstatnění popis v manuálu, že benzin startovat bez spojky a diesela se spojkou?
Nevím, jestli ti moje vysvětlení bude připadat jako jasné a konstruktivní, nicméně je takové:
1. Sešlápnutá spojka zejména eliminuje riziko, že nastartuješ se zařazenou rychlostí a způsobíš tím škodu nebo dokonce zranění.
2. Sešlápnutá spojka je u některých vozů nutnou podmínkou pro nastartování. (jestli je důvod zejména mnou uvedený důvod v bodě 1 -tedy bezpečnost - nevím)
3. U aut, kde je startování se spojkou podmínkou, se ložiska nesypou z důvodu těchto startů, přesněji řečeno neznám žádnou takovou statistiku.
4. U start-stop systému je sešlápnutí spouštěcí akcí pro startování
5. Jestliže mám mít univerzální a bezpečné návyky bez rozdílu auta, ve kterém mám jet/jezdit (doma, v práci, na dovolené z půjčovny..), pak mi logicky z výše uvedeného vyplývá, že startuju vždy se spojkou a ani o tom nepřemýšlím.
Stejně tak nepřemýšlím o tom, že mám po usednutí do vozu okamžitě zamknout a zapnout si pás.
Pokud si někdo dokáže vypěstovat jednoduchou rutinu, nemusí pak řešit spojky, zapomenuté pásy, ukradené věci při zastavení v koloně apod. Je to ale asi závislé od naježděných kilometrů a osobnosti každého pilota, ale přirovnal bych to prostě k rutině jakou má lékař-operatér - má vžitou sekvenci kroků a pravidla, které eliminují rizika a omyly a nemá potřebu/důvod o nich přemýšlet, zdůvodňovat, revidovat..
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 18:43
od Hardcam
2x v zivote jsem startoval bez seslapnuteho pedalu. Tak me to ucili v autoskole a nejaky reflexem mi to delalo i samo, takze u toho nadale zustanu. Vysvetleni pilotzze mi prijde logicky, opodstatneny a jen me utvrdilo v tom, ze s tim mam pokracovat.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 19:10
od jiri.vacha
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 19:50
od mnkk
Vždy keď parkujem mám zaradenú rýchlosť, takže si myslím, že je úplne jedno či stačím spojku pred štartom a vyradím (vytlačím olej), alebo štartujem so spojkou a tiež vyradím rýchlosť.
Vypozoroval som jednú vec, že keď v zime štartujem suzuki samurai a hneď po štarte pustím spojku, tak zdochne motor- má tak velký odpor. (cca od -10st) A to točí 2500 ot. na sytič a zdochne.
preto štartujem každé auto so spojkou, bez rozdielu.
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 16 bře 2012, 23:46
od Chasnik
Každý má nějaké preference a ty si odůvodní různě. Někomu připadne logické pilotzzovo vysvětlení, někomu pietrovo. Asi to není důležité, protože ani jedna z těch dvou variant startování nepřináší autu nějaké závažnější poškození.
Taky jsem na popud té informace o axiálních ložiskách začal před pár lety startovat bez spojky. A narozdíl od pilotzze si nemyslím, že určité návyky mají být trvalé. Ony se totiž mění s tím, jak se mění auta a technologie. Kdybych přijal teorii zažitých návyků, tak dodnes startuji takto:
Příchod k autu - klíčkem odemknout dveře řidiče - odjistit kapotu - ručně načepovat benzín AC pumpou - sednout do auta - párkrát našlápnout pedál plynu - vypnout spojku + cca čtvrt plynu (v kopci vypnout spojku, pravá pata brzda, pravá špička čtvrt plynu) - nastartovat - zařadit jedničku (neúspěšně) - zařadit dvojku a potom jedničku - odjezd
Tím nechci hanět někoho za to, že startuje se spojkou, ono je to asi fakt šumák, ale s těma návykama bych byl trošku flexibilnější...
Re: Startování se spojkou, ANO či NE?
Napsal: 17 bře 2012, 07:47
od willy50
Ten poslední odstavec je dobrý
. Mohl jsi to ještě dotáhnout ad absurdum - já si ještě pamatuju jak strejda startoval starého Spartaka klikou
K tématu: celý život startuju se sešlápnutou spojkou a nikdy jsem na žádném autě neměl problémy které se tu jako možné rozebírají.
(měl jsem jen atmosférické benzíny)