Stránka 1 z 1

Haldex IX35

Napsal: 05 dub 2012, 23:43
od doni
Takže dnes som vymyslel novú tému :D No zvazoval som aj 2.0 4X4 tak ale aby sa to oplatilo ten haldex musi za nieco stáť. Nikde som sa zatial nedocital len to,že ked predne kolesa presmyknu zapne zadok. Napríklad takto funguje haldex 2 na VW:
Haldex 2. generace: Popíšu zde různé situace a funkci :

Stání (parkování) – vypnutý motor
Po zapnutí zapalování (nikoliv nastartování) stojícího vozu se aktivuje pouze řídicí
jednotka spojky Haldex, k vytvoření tlaku v systému však nedojde. Elektrické
čerpadlo oleje je nečinné a řídicí ventil je otevřen.


Nastartování
Jakmile motor dosáhne 400 otáček za minutu aktivuje se elektrické čerpadlo oleje.
To čerpá olej přes olejový filtr do zásobníku tlaku až do doby, kdy je v okruhu
dosažen tlak 30 bar.


Rozjezd a zrychlování
Při rozjezdu a zrychlování je nejefektivnější pohon zadní nápravy. Během akcelerace
je proto řídicí ventil zcela uzavřen, aby pracovní tlak na lamely spojky mohl dosáhnout maxima a pro kola zadní nápravy byl k dispozici co nejvyšší točivý moment.

Rychlá jízda
Pro jízdu vyšší rychlostí je na zadní nápravě potřeba pouze malý točivý moment.
Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby

Brzdění
Při brzdění není zapotřebí přenášet točivý moment na kola zadní nápravy. Řídicí
ventil se proto otevře, čímž klesne tlak v systému a spojka se rozpojí.

Stání – běžící motor
U zabrzděného vozu s běžícím motorem je spojka rozpojena. K řízení spojky Haldex
je v tuto chvíli využíván signál polohy plynového pedálu. Při rozjezdu (po sešlápnutí plynového pedálu) se pracovní tlak v systému opět zvyšuje, aby byl k dispozici
v plné míře.


Parkování (pohyb auta)
Při parkování je přenášen na kola zadní nápravy pouze malý točivý moment.
Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby


Jízda na povrchu s nízkou adhezí
Při jízdě na kluzkém povrchu je pracovní tlak působící na pracovní píst regulován
dle potřeby. Signály pro řízení spojky Haldex přicházejí od řídicí jednotky ABS, která
rozpoznává prokluz kol pomocí senzorů otáček kol a propočítává potřebnou trakci.

Zásah systému ABS – zásah systému ESP
Při zásahu systému ABS je spojka Haldex zcela rozpojena, zatímco při zásahu elektronického stabilizujícího systému ESP je míra sepnutí spojky Haldex řízena signály
řídicí jednotky ABS.

Zásah systému ASR
Protáčejí-li se obě kola přední nápravy, spojka Haldex se sepne a pohon přebírají
zadní kola.


Zásah systému EDS
Protáčí-li se jedno kolo na přední nápravě, zasáhne elektronická uzávěrka
diferenciálu (EDS) tím, že přibrzdí protáčející se kolo. Točivý moment je směřován na druhé kolo na nápravě a zároveň se sepne mezinápravová
spojka Haldex, která přenese větší část točivého momentu na kola zadní nápravy.

Přínosy spojky Haldex 2. generace:
okamžitá reakce v závislosti na jízdní situaci,
bez nutnosti prokluzu předních kol, bezpečnější jízdní vlastnosti díky okamžitému
přerozdělení točivého momentu dle trakčních
možností jednotlivých kol, lepší ovladatelnost, neomezená kompatibilita se systémy ABS a ESP díky napojení řídicí jednotky spojky Haldex
na datovou síť CAN-Bus.
Ako funguje na IX35

Re: Haldex IX35

Napsal: 06 dub 2012, 11:11
od FISHkaa
Ahoj ix35 má, tuším, Haldex 4. generace. Obecně je to pořád to samé ( http://www.autorubik.sk/technika/ako-fu ... ka-haldex/ ). Za normální jízdy nic nepoznáš a zadek je odpojen. Při ztrátě adheze se dynamicky připojuje zadek a to až na 50:50 točivého momentu. Zadní náhon můžeš aktivovat sám (tlačítkem) - zámek nápravového diff - kdy do cca 40km/h zůstane zamčený. Nad tuto rychlost se automaticky odemkne a při poklesu zase zamkne. Je to ochrana před přetěžováním systému.

Obecně řečeno je to příjmený, tichý pomocník, který oproti prvním generacím reaguje takřka okamžitě na ztráty odheze (ano, komunikuje s ABS, ESP čidly přes CAN-BUS)

Re: Haldex IX35

Napsal: 06 dub 2012, 11:17
od doni
Takže neni to tak, ako na prvý pohlad z recenzií vzíde. Teda, že sa to zapína len keď predkĺzne predok.

Re: Haldex IX35

Napsal: 06 dub 2012, 11:20
od FISHkaa
automatika to zapne dřív než dojde k prokluzu, resp. je tak malý, že o něm nevíš. Krásně se to dá porovnat jestli si někdy jel s Koktou s Haldexem I generace 8)

ještě doplním o citaci z odkazovaného článku:
Inými slovami povedané, aktuálne prevedenie nespína zadný pohon len pri preklze kolies, ale elektronika predvída situácie dopredu a napríklad pri rozjazde a brzdení prítlak medzinápravovej spojky aktívne riadi. Rozjazd aj pri razantnom stlačení plynového pedálu znamená rozjazd všetkými kolesami v zábere, bez čakania na preklz.

Re: Haldex IX35

Napsal: 23 dub 2012, 17:13
od maroavip
Pri pátraní po "medzinápravovom" diff na IX 35 mi bola poskytnuté info že sa jedná o ITCC - Intelligent Torque Controlled Coupling. Táto spojka ale nefunguje na tlaku oleja ale elektromagnetických cievkach. Logiku pripájania zadnej nápravy sa mi ale nepodarilo získať. Tvrdí sa že by mala "predvídať" a pripájať zadok nie len v prípade preklzu predku. Budem vďačný za relevantné info. BTW aj pri brzdení motorom je výhoda pripojenia zadku vzhľadom k tomu že sa brzdný efekt rozloží na štyri kolá.

Re: Haldex IX35

Napsal: 23 dub 2012, 23:07
od FISHkaa
Myslel sem, že tuto verzi má pouze Kia Sportage?
Taky budu rád za detailní informace...

Re: Haldex IX35

Napsal: 25 dub 2012, 15:36
od doni
http://www.google.sk/url?sa=t&rct=j&q=i ... rr8zW3S_IQ

Tu sa píše o funkčnosti tej spojky

Re: Haldex IX35

Napsal: 10 kvě 2012, 15:18
od FISHkaa

Re: Haldex IX35

Napsal: 06 lis 2022, 20:47
od Dominik117
Dobrý den chtěl bych se zeptat chci vyměnit olej v převodovce a haldexu kolik oleje se dává do převodovky a haldexu hyundai ix35 4×4 manual dík