Haldex IX35
Napsal: 05 dub 2012, 23:43
Takže dnes som vymyslel novú tému No zvazoval som aj 2.0 4X4 tak ale aby sa to oplatilo ten haldex musi za nieco stáť. Nikde som sa zatial nedocital len to,že ked predne kolesa presmyknu zapne zadok. Napríklad takto funguje haldex 2 na VW:
Ako funguje na IX35Haldex 2. generace: Popíšu zde různé situace a funkci :
Stání (parkování) – vypnutý motor
Po zapnutí zapalování (nikoliv nastartování) stojícího vozu se aktivuje pouze řídicí
jednotka spojky Haldex, k vytvoření tlaku v systému však nedojde. Elektrické
čerpadlo oleje je nečinné a řídicí ventil je otevřen.
Nastartování
Jakmile motor dosáhne 400 otáček za minutu aktivuje se elektrické čerpadlo oleje.
To čerpá olej přes olejový filtr do zásobníku tlaku až do doby, kdy je v okruhu
dosažen tlak 30 bar.
Rozjezd a zrychlování
Při rozjezdu a zrychlování je nejefektivnější pohon zadní nápravy. Během akcelerace
je proto řídicí ventil zcela uzavřen, aby pracovní tlak na lamely spojky mohl dosáhnout maxima a pro kola zadní nápravy byl k dispozici co nejvyšší točivý moment.
Rychlá jízda
Pro jízdu vyšší rychlostí je na zadní nápravě potřeba pouze malý točivý moment.
Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby
Brzdění
Při brzdění není zapotřebí přenášet točivý moment na kola zadní nápravy. Řídicí
ventil se proto otevře, čímž klesne tlak v systému a spojka se rozpojí.
Stání – běžící motor
U zabrzděného vozu s běžícím motorem je spojka rozpojena. K řízení spojky Haldex
je v tuto chvíli využíván signál polohy plynového pedálu. Při rozjezdu (po sešlápnutí plynového pedálu) se pracovní tlak v systému opět zvyšuje, aby byl k dispozici
v plné míře.
Parkování (pohyb auta)
Při parkování je přenášen na kola zadní nápravy pouze malý točivý moment.
Pracovní tlak působící na pracovní píst je regulován dle potřeby
Jízda na povrchu s nízkou adhezí
Při jízdě na kluzkém povrchu je pracovní tlak působící na pracovní píst regulován
dle potřeby. Signály pro řízení spojky Haldex přicházejí od řídicí jednotky ABS, která
rozpoznává prokluz kol pomocí senzorů otáček kol a propočítává potřebnou trakci.
Zásah systému ABS – zásah systému ESP
Při zásahu systému ABS je spojka Haldex zcela rozpojena, zatímco při zásahu elektronického stabilizujícího systému ESP je míra sepnutí spojky Haldex řízena signály
řídicí jednotky ABS.
Zásah systému ASR
Protáčejí-li se obě kola přední nápravy, spojka Haldex se sepne a pohon přebírají
zadní kola.
Zásah systému EDS
Protáčí-li se jedno kolo na přední nápravě, zasáhne elektronická uzávěrka
diferenciálu (EDS) tím, že přibrzdí protáčející se kolo. Točivý moment je směřován na druhé kolo na nápravě a zároveň se sepne mezinápravová
spojka Haldex, která přenese větší část točivého momentu na kola zadní nápravy.
Přínosy spojky Haldex 2. generace:
okamžitá reakce v závislosti na jízdní situaci,
bez nutnosti prokluzu předních kol, bezpečnější jízdní vlastnosti díky okamžitému
přerozdělení točivého momentu dle trakčních
možností jednotlivých kol, lepší ovladatelnost, neomezená kompatibilita se systémy ABS a ESP díky napojení řídicí jednotky spojky Haldex
na datovou síť CAN-Bus.