Zapis aleternatívných rozmerov diskov do OEV
Napsal: 06 dub 2012, 14:12
Zápis alternatívneho rozmeru hliníkových diskov do technického preukazu v zmysle platnej legislatívy Slovenskej republiky.
Pokiaľ máte na svojom aute disky, ktoré nie sú vpísané v Osvedčení o evidencií vozidla, policajti sú oprávnení Vás pokutovať.
V prvom rade, je dôležité, aby zakúpené disky mali TUV certifikát na premávku po cestných komunikáciách. Disk je vlastne súčiastka (náhradny diel), ktorý by mal mať typové označenie ako napríklad fólie na sklá.
Výrobcom takejto súčiastky môže byť každý, kto splní normy a svoj tovar si nechá riadne certifikovať. To, že výrobca auta ponúka a má schválené iba základné rozmery pneumatík a diskov ( povedzme 14" a 15" ) neznamená, že výrobca dizajnových diskov si nemôže dať na daný typ automobilu dodatočne schváliť aj väčšie rozmery. Pre tieto účely sú realizované tzv. skúšky TUV. TUV certifikát je v podstate znalecký posudok o montáži daných diskov na daný typ automobilu s danými pneumatikami.
AKO ZAPISOVAŤ
Existujú dva postupy v závislosti od rôznych značiek diskov.
Prvý je zápis diskov s dodatočným schválením Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a druhým spôsobom je postup zápisu kolies so schválením TUV/KBA, pre ktoré však nie je dodatočné schválenie ministerstvom dopravy. Tu však pozor, podstatné schválenie je TUV/KBA a dodatočné schválenie našimi úradmi je iba administratívna záležitosť. Certifikácia samotného tovaru je dôležitá, z nej vyplývajú postupy zápisu.
Nemecké značky diskov Aez, Dotz, Dezent, Enzo, Proline, Borbet, OZ poskytujú schválenie ministerstva dopravy, ktoré slúži pre zápis do technické preukazu aj s ďalšími dodatkami.
Hlinikové disky talianskej výroby Mak poskytujú možnosť zápisu na niektoré dizajny.
Importéri týchto značiek disponujú dodatočným schválením komponentu a pre zápis týchto značiek stačí protokol o montáži kolies u školeného montážneho pracoviska. Následne s týmto protokolom a certifikátom TUV prídete na Obvodný úrad dopravy, spolu s kolkami v hodote 6€ zapíšete nový rozmer kolies do technického preukazu.
Disky od iného výrobcu
Navštívite STK, kde podľa paragrafu 49 odsek 2 písmena c) zákona 725/2004 Zz Stanica technickej kontroly overí praktickú montáž na dané vozidlo v súlade s podmienkami posudku TUV a vykoná kontrolu v rozsahu kontrolých úkonov 404 - kolesá a ich pripevnenie, 405 - disky, 406 - pneumatiky, ich konštrukcia a dezén. Následne Vám je vydaný tzv "protokol o zvláštnej kontrole STK". Poplatok je rádovo 6€.
S týmto protokolom a certifikátom TUV navštívite Obvodný úrad dopravy v mieste svojho trvalého bydliska a za poplatok 50€ ( podľa zákona 145/1995 Zz ) vykoná schválenie komponentu a za finálny poplatok 6€ vykoná zmenu v technickom preukaze.
Tento postup je v súlade s paragrafom 15 platného zákona č. 725/2004 o podmienkach prepravy vozidiel na pozemných komunikáciách.
Osobne som absolvoval prvý postup s certifikátom TUV s dodatočným schválením Ministerstva dopravy na obvodnom úrade dopravy.
Pokiaľ máte na svojom aute disky, ktoré nie sú vpísané v Osvedčení o evidencií vozidla, policajti sú oprávnení Vás pokutovať.
V prvom rade, je dôležité, aby zakúpené disky mali TUV certifikát na premávku po cestných komunikáciách. Disk je vlastne súčiastka (náhradny diel), ktorý by mal mať typové označenie ako napríklad fólie na sklá.
Výrobcom takejto súčiastky môže byť každý, kto splní normy a svoj tovar si nechá riadne certifikovať. To, že výrobca auta ponúka a má schválené iba základné rozmery pneumatík a diskov ( povedzme 14" a 15" ) neznamená, že výrobca dizajnových diskov si nemôže dať na daný typ automobilu dodatočne schváliť aj väčšie rozmery. Pre tieto účely sú realizované tzv. skúšky TUV. TUV certifikát je v podstate znalecký posudok o montáži daných diskov na daný typ automobilu s danými pneumatikami.
AKO ZAPISOVAŤ
Existujú dva postupy v závislosti od rôznych značiek diskov.
Prvý je zápis diskov s dodatočným schválením Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a druhým spôsobom je postup zápisu kolies so schválením TUV/KBA, pre ktoré však nie je dodatočné schválenie ministerstvom dopravy. Tu však pozor, podstatné schválenie je TUV/KBA a dodatočné schválenie našimi úradmi je iba administratívna záležitosť. Certifikácia samotného tovaru je dôležitá, z nej vyplývajú postupy zápisu.
Nemecké značky diskov Aez, Dotz, Dezent, Enzo, Proline, Borbet, OZ poskytujú schválenie ministerstva dopravy, ktoré slúži pre zápis do technické preukazu aj s ďalšími dodatkami.
Hlinikové disky talianskej výroby Mak poskytujú možnosť zápisu na niektoré dizajny.
Importéri týchto značiek disponujú dodatočným schválením komponentu a pre zápis týchto značiek stačí protokol o montáži kolies u školeného montážneho pracoviska. Následne s týmto protokolom a certifikátom TUV prídete na Obvodný úrad dopravy, spolu s kolkami v hodote 6€ zapíšete nový rozmer kolies do technického preukazu.
Disky od iného výrobcu
Navštívite STK, kde podľa paragrafu 49 odsek 2 písmena c) zákona 725/2004 Zz Stanica technickej kontroly overí praktickú montáž na dané vozidlo v súlade s podmienkami posudku TUV a vykoná kontrolu v rozsahu kontrolých úkonov 404 - kolesá a ich pripevnenie, 405 - disky, 406 - pneumatiky, ich konštrukcia a dezén. Následne Vám je vydaný tzv "protokol o zvláštnej kontrole STK". Poplatok je rádovo 6€.
S týmto protokolom a certifikátom TUV navštívite Obvodný úrad dopravy v mieste svojho trvalého bydliska a za poplatok 50€ ( podľa zákona 145/1995 Zz ) vykoná schválenie komponentu a za finálny poplatok 6€ vykoná zmenu v technickom preukaze.
Tento postup je v súlade s paragrafom 15 platného zákona č. 725/2004 o podmienkach prepravy vozidiel na pozemných komunikáciách.
Osobne som absolvoval prvý postup s certifikátom TUV s dodatočným schválením Ministerstva dopravy na obvodnom úrade dopravy.