Ahojte, nejdem sa vyjadrovať k čiptuningu všeobecne, či áno, alebo nie. Do podrobna je to prebraté tu:
http://www.alfatuning.sk/rizika.php
Je to síce moja stránka, ale účelom odkazu je otvoriť oči všetkým, ktorí slepo vidia iba pozitíva. Neberte to teda ako reklamu.
Na druhej strane, mám upravené oba 2 kusy SantaFe II, 2006 a 2008, 110kW a 114kW.
Pre zaujímavosť - oba softvéry sú naprosto totožné, motory takisto. 4kW dolu v papieroch bol marketing pre niektoré trhy Európy, bez akéhokoľvek rozdielu v autách!!!
A keďže svoje autá si upravujem vždy sám a verím, že po prečítaní mojich stránok pochopíte, že sa tým nezaoberám iba z dôvodu kšeftu, ale hlavne preto, že ma to baví, dúfam, že mi budete veriť aj pri čítaní nasledujúcich riadkov.
Prvé Santa Fe sme kúpli pre manželku. Keďže som pochopil, že SantFe nie je kópia touaregu, ale podobné auto, ktoré má na rozdiel od VW vychytané chyby, začal som manželke tročku závidieť komfort, nehlučnosť a krásny design. Rozhodol som sa kúpiť aj druhé pre seba a tak mám dnes na krku úver.
Problémom autal ani nie je slabý motor (114kW je v pohode), ale neideálne odstupňovaná manuálna prevodovka, s čím myslím bude každý súhlasiť. Dvojka je proste krátka a trojka je strašne dlhá. A ak vytočíte dvojku do 3000, trojka má okolo 1800 ot/min. Kým sa pozbiera, trvá to. Nedajbože rozbeh prudkým kopcom, dvojka vypáli jak strela a trojka sa nechce chytiť.
A tak som sa začal hrať so softvérom. Urobil som rozbor fabrického softvéru do detailu. Turbo TB35 sa používa aj vo verzii 194k a má obrovskú rezervu. Začal som ladiť mapy regulácie turba. originál používa maximálne 80% otvorenia regulácie, čo znamená, že turbo dokáže nastúpiť naplno okolo 2000ot/min. Otvoril som softvérovo reguláciu na 100% pod 2000 otáčkami a mohol som pridať tým pádom aj palivo bez rizika dymenia. Uzvrel som EGR ventil a výsledkom je nádherný záťah od 1500 ot/min. Zotrvačník sa ukázal ako pomerne odolný a pri skúškach aj s extrémnymi dávkami obstál na jednotku.
Teraz sa už neprejavuje diera pri preradení z dvojky na trojku. A keďže ma lákal aj vyšší výkon, pokračoval som. Narazil som na hranice, ktoré prekvapivo nie sú v motore. 200k nie je problém, problémom je krútiaci moment. Ak uvažujete nad navyšovaním výkonu, nech to robí ktokoľvek, pozor na moment, lebo spojka nie je schopná preniesť viac, ako 380N.m, ak aj prenesie, nie nadlho.
A tak som upravil priebeh momentu tak, že mám 370N.m od 1800 do 3600 otáčok a výkon mám okolo 210k. Podmienkou bolo, aby auto nedymilo, a turbo netrpelo. Toto turbo dokáže dodať 28 lb vzduchu za minútu, čo zodpovedá cca 1400mg vzduchu na zdvih pri 4000 otáčkach, takže palivo by mohlo ísť do 87mg/zdvih, alebo inak 104mm3/zdvih. Teoreticky by sa výkon dal dostať niekde na 240k, ale nad 95mm3 (220k) ide EGT nad 900 stupňov. Dávku paliva som vo vyšších otáčkach nastavil na 90mm3 (tam nedosahuje taký veľká krútiaci moment), takže rezerva stále zostáva. V nižších otáčkach mám necelých 80mm3, aby netrpela spojka, medzinápravový diferenciál, ani predné poloosy. EGT (exhaust gas temperature) neprekročí 800 stupňov celsia, Garrett udáva dlhodobo prípustnú teplotu 850 stupňov pre TB35.
O výsledku viac napovie video:
http://www.youtube.com/watch?v=mRo8D1JLKAw
Toto (rýchlosti okolo 200km/h) síce nebolo cieľom, ale na demonštráciu je to postačujúce. Nd 190km/h som už nemohol, prekážali mi iné vozidlá.
Každopádne môj názor je - úprava áno, ale navýšenie momentu v miestach, kde dosahuje maximum (2000-2500ot), iba mierne, vo vyšších a nižších otáčkach výraznejšie. Takto upravené auto sa správa na neporovnanie od originálu a dynamika je plne zrovnateľná s menšími vozidlami s výkonom okolo 150k.
Cieľom môjho príspevku naozaj nie je reklama, ani navádzanie na úpravu. Skôr by som chcel varovať pred zásahom tzv. profesionálnych tunerov, ktorí navzdory pôsobivej reklame nekontrolujú emisie, teplotu spaľovacieho priestoru, ani tzv. "surge line" turbokompresora. Auto sa upraviť dá, ale ak chcete, aby jazdilo dlhodobo bez problémov, nejde to urobiť za pár hodín.
Ja som ho dolaďoval postupne 2 mesiace. Ak by mal niekto záujem sa na mojom aute zviezť, môže mi zavolať na 0948011483, rád hopreveziem.
Ak máte odborné otázky, rád zodpoviem, ale prosím emailom na moju adresu, sem zatiaľ často nechodievam. Adresa je na mojej stránke. Všetkým Hyundaiom a Hyundaistom veľa zdaru a veľa šťastných kilometrov.