Ahoj, mám se Santou najeto cca 120 tis km a snažím se dodržovat zásady pro používání automatické převodovky tak, jak doporučuje rozmanitá literatura. Zatím se mi to osvědčuje - automat funguje tak, jak má. (nový olej dostal v 90 tis. ve značkovém servisu
)
Automatickou převodovku nejvíce opotřebovává její funkce, tedy automatické řazení. Čím méně bude převodovka řadit, tím déle vydrží. Vyřazování rychlostního stupně např. při stání na křižovatce, nebo při jízdě z kopce, se nedoporučuje (ale nezakazuje), to tedy neznamená, že není možno využít sekvenční řazení např. pro brzdění motorem, když už to tam výrobce dal. Když stojím na červenou na "D" sice "neopotřebovávám převodovku řazením, ale brzdím měnič a roste mi spotřeba. Co je pak lepší?
Volba rychlostních stupňů:
Při rozjezdu a stojícím vozidle se provádí vždy se současně sešlápnutou nožní brzdou a to, pokud možno, rychlejším pohybem voliče rovnou na požadovaný rychlostní stupeň. Během rychlejšího pohybu páky především z P na D zabráníš zařazení zpátečky a tedy zbytečnému opotřebení převodovky.
"P" - parking (parkovací poloha voliče)
zajišťuje vozidlo proti samovolnému rozjetí. Jedná se o mechanické zablokování hřídele převodovky. Jelikož je toto zablokování provedeno způsobem, kterým se "vrazí kus železa mezi zuby", je nutné tento stupeň volit výhradně tehdy, když vozidlo stojí a v žádném případě se nepohybuje ani tou nejmenší rychlostí. Při jízdě vyšší rychlostí se tuto polohu zařadit nepodaří, většinou díky zvuku, který se přitom ozývá, při malých rychlostech je štěstí, když se nic nestane. Ono se stane, ale bývá to zpravidla naposled před tím, kdy se "P" pokusíš během jízdy navolit ještě jednou. Zcela bez nežádoucích účinků na mechanizmus převodovky je tedy dobré používat tohoto postupu:
Po úplném zastavení vozidla s ještě sešlápnutým pedálem brzdy navolit "P", zašlápnout ruční parkovací brzdu, vypnout motor, pomalu uvolnit pedál brzdy. Já jsem to vylepšil tak, že zařadím "N", zabrzdím auto a až se nehýbe a visí na ručce, tak dám "P". A je to.
"R" – reverse - zpátečka
Volí se zásadně když vozidlo stojí. Neřaď zpátečku, dokud vozidlo při jízdě vpřed úplně nezastavilo!
"N" – neutral
Při přeřazování ze zpátečky na D a naopak je vhodné na této pozici chvilku vytrvat - srovnají se otáčky hřídelů.
"D" – drive - jízda vpřed
Šetrné zacházení s plynem, znamená menší namáhání převodovky (souvisí to s okamžitým přenášeným točivým momentem motoru), její vyšší životnost a také nižší spotřebu paliva dosaženou provozem motoru v optimálních otáčkách.
Standa