Rozvodový řetěz 1.6 DOHC (timing chain)
Napsal: 16 říj 2013, 15:29
Ahoj, něco jsem si o tom přečetl tady na fóru, takže jsem si byl dost jistý, že to klepání hlavně při volnoběhu, který vypadalo jako že klepou zdvihátka na ventilech, bude právě vytahaný řetěz.Koukl jsem na autě pod víko a řetěz se zdal být dost volný, +/- 5mm nahorů a dolů mezi ozubenými koly.Nový řetěz stal v Hyundai v Chomutově rovných 900Kč a byl za dva dny na prodejně.Takže nějaký postřehy výměny řetězu.Odpojit dvě hadičky směrem do sání, sundat víko, nezapomenout na ten šroub uprostřed u poslední svíčky vlevo.Povolit vpravo vedle zapalovacích cívek dva šrouby a sundat takovej domeček s čidlem polohy vačky, senzor jen odpojit, není třeba ho vyndavat.Celý to půjde nahoru, ze spod není žadný šroubek, kdyby nešlo, tak lehce ťuknout násadou od kladívka a je to venku.Motor není třeba si natáčet na nějaký značky,origo řetěz je má na sobě a ty se dají na značky na ozubených kolech, ale vychází to tak, že značky jsou při pohledu od řidiče na levém kole vlevo vodorovně a na pravém kole vpravo vodorovně.Povolit ložiska sací vačky, postupně, a tady je třeba říct, že jsou ložiska popsaný z vleva I1 až I4 a první pravo má na sobě jen R (je jich pět) a všechny vedle znaků mají šipečky ukazující doleva.Vačku ven, sundat řetízek.Druhou vačku výfukovou, povolit, postupně, popsaný jsou E1 a E4 a vpravo má L vč. šipeček.Sundat všechny ložiska ,uplně levý jen víc povolit, nesundavat, odklopit vačku, jen tolik, aby šel sundat řetěz.Origo řetěz má na sobě tři zlatý vnější články, dva jsou hned vedle sebe, ten třetí je dál od nich, na výfukou vačku nasadit řetěz tak, aby dva zlatý články měli značku na kole přesně mezi sebou, zub se značkou jde do vnitřního článku.Vačku zpět, postupně utáhnout, momentem 14-15NM. Na sací vačku nasadit retěz tak, aby zub se značkou , byl do zlatýho članku.Vačku zpět, postupně utáhnout 14-15 NM. Jinak mezi kolama, dole jsou dva šroubky, je tam vodítko, není třeba ho měnit, nebo nějak vyndavat, pokud je řetěz bez vůle, tak se ho nedotkne.Až u tahnete vačky, zkontrolujte jestli značky, sedí se zlatýma člankama na řetězu, jak se s tím bude točit, tak se ty značky rozutíkají a už to nepoznáte.Takže zkontrolovat před utažením vaček. Stalo se mi, že po smontování motor nechtěl naskočit, ani neškyt zkontroloval jsem rozvody, jestli to neskočilo, všechno sedělo, po otočení motorem přes kliku, motor šel lehce, úplně bez komprese. Zkontroloval jsem vačky, jestli sedí dobře, taky v pořádku, a jak jsem s tím točil, pomocí račny, až to najednou začalo mit kompresi, takže asi jak se ti vačky dali ven, tak se roztáhli zdvihátka, a jak se dala vačka zpět, tak byli zmáčklý ventily, párkrát (10x) otočit motorem a povolili. Výsledek ? Krásně tichý motor, žádný ťukavý zvuky.Při tahu odspodu bez škubanců. To jsou moje postřehy, nebát se toho, cca dvě hodinky klidný práce, origo řetěz je made in japan.