...
Oprava omezovače dveří Accent MC (a pravděpodobně nejen Accent):
Nutné vybavení:
na demontáž/montáž obložení dveří křížový šroubovák, na demontáž/montáž omezovače z auta klíče 10 a 12 (ideálně ráčna s nástavcem).
na rozborku a sborku samotného omezovače kladívko, staré dláto, resp. do ostra sbroušený šroubovák na který se nechá tlouct kladivem, menší šroubovák na vydloubnutí gumových bloků z omezovače, kulatý pilník průměr 5.5mm, pilku na železo, pilník, posuvné měřítko (šupleru), kleště Sikovky, klíč 10 a hlavně SVĚRÁK
Nutný materiál:
NEREZOVÁ (je tvrdá a nekoroduje)! tažená kulatina (hlazenka) průměr 5,5mm - na 4 dveře stačí 200mm, užší (10-15mm) lepící páska (ne papírová!), troška oleje (motorový, převodový,...), olej ve spreji WD40, hadřík a tech. benzin.
Po demontáži obložení dveří opatrně odlepte fólii - stačí kousek, tak, aby šel omezovač vyndat ze dveří (ve dveřích je klíč 10, na sloupku 12). Šroubky ze dveří vezměte s sebou ke svěráku, budou později potřeba.
Prohlédněte si omezovač, ať táhlo, které vidíte při otevření dveří mezi dveřmi a sloupkem nedáte pak při skládání omezovače obráceně!
Omezovač upněte pevně do svěráku a dlátem (špičatým šroubovákem) + kladívkem odehněte čtyři packy, které drží víčko omezovače na svém místě. Žádný stres, nerozskočí se to na všechny strany - pokud nebudete nějak víc hýbat táhlem omezovače. Zase mrkněte jak to vypadá, abyste to pak složili jak to bylo.
Šroubovákem vydloubněte jednu gumovou vložku a v tu chvíli jsou třecí segmenty vaše. Pokud dveře nedrží vůbec, nebo mizerně, tak jsou segmenty (minimálně jeden) "ometené" o ten výstupek, který díky profilu táhla drží otevřené dveře. Třecí segmenty i táhlo otřete hadříkem namočeným v benzinu. Vyndejte ze svěráku a upněte tam tu kulatinu, ze které nařežete do každého omezovače 2ks válečků dlouhých 23mm, zapilujete čela na 22mm a srazíte hranu. Potom upněte segment do svěráku a středem kratší strany - rovnoběžně s delší stranou propilujte drážku kulatým pilníkem. Drážka musí být hluboká tak, aby byla výška toho výstupku po vložení válečku do drážky 8.5mm. Takto se upraví oba segmenty omezovače. Docela to pilování drážky trvá dlouho - snažil jsem se to zrychlit použitím vrtačky a nebyl to dobrý nápad - část segmentu se při vrtání utrhla a celý segment byl na vyhození. Třeba někdo z vás vymyslí snadnější vydrážkování segmentu, respektive bude mít třeba nějaké strojní možnosti...
Složení omezovače - upněte omezovač do svěráku za tu vaničku, kde jsou vložené třecí segmenty plus gumové vložky, víčko omezovače protáhněte po táhle až ke kloubku kterým je omezovač chycený ke sloupku karoserie. Z jedné strany vložíte gumovou vložku a upravený segment válečkem k táhlu, pak to přelepte páskou aby vložená gumová vložka a segment při vmačkávání druhé strany nevyskočily ven. Z druhé, volné strany dejte k táhlu segment s válečkem (zrcadlově jak na přelepené straně) a táhlo posuňte omezovačem do jeho nejtenčí polohy. Potom přijde to "hardcore" nacpat pomocí kleští Sikovek a šroubováku do omezovače tu druhou gumovou vložku... Stačí aby se podařilo nacpat aspoň část výšky gumové vložky - ovšem v celém profilu (nenapadá mě jak to jinak napsat) a zároveň aby nevyskočila ta přelepená strana. Hned to přiklopte víčkem omezovače a to přišroubujte šrouby které jste si přinesli z auta (pomocí nich drží omezovač ve dveřích) tak, aby šla vytáhnout ta lepící páska. Po jejím vytažení zatočte šrouby až na doraz. Sešroubovaný omezovač ve svěráku otočte odehnutými packami nahoru a packy Sikovkami nebo kladívkem zpátky zahnout aby držel omezovač pohromadě po vyšroubování šroubů kterými jste omezovač "slisovali". Pak WDčkem lehce stříkněte škvírou kolem táhla na nerezové válečky v omezovači. Omezovač je po opravě tak tuhý, že rukou táhlem ve směru pohybu který činí při své funkci ve dveřích nepohnete ani náhodou - nelekejte se toho, je to OK.
Potom obráceným postupem demontáže vraťte omezovač do dveří. Bacha, poctivě přilepte zpátky fólii na dveřích, jinak může do auta zatékat. Omezovač pořádně dotáhněte. Otevřete dveře naplno a lehce pomázněte olejem táhlo omezovače. Několikrát úplně otevřete a zavřete dveře, poté olej z táhla otřete (aby se na něm časem nevytvořila z oleje a nečistot "brusná pasta" která omezovač zlikviduje znovu, tentokrát neopravitelně, protože se poničí poplastované táhlo). Dveře se budou zhruba týden otevírat dost ztuha, pak se to zlepší (ovšem tak lehounce jako originál to zatím není - na jedněch dveřích to mám udělané cca dva týdny, na ostatních třech cca týden), takže pozor ať se díky síle zvyku o dveře neporaníte.
Po opravě drží dveře v poloviční i maximální poloze otevření i kdybyste (s trochou nadsázky) otočili auto na bok.
Nemám spisovatelský střevo, tak jsem to snad sesmolil srozumitelně... Fotky jsou ilustrativní a pouze z pokusného kusu - přímo při opravě jsem nefotil (špinavé ruce - soucit s mobilem). Pokusný kus jsem zakoupil na
http://www.hyundaivrakoviste.cz za 200,-Kč/kus.
Jo a pozor, každé dveře mají svůj omezovač - nejsou jakkoliv zaměnitelné!!!
odehnuté packy:
vnitřek po otevření:
rozebrané součásti omezovače:
opotřebený třecí segment (tak nějak jsem ho neuměle polepil v malování, protože nemám k vyfocení původní stav bez drážky, spoléhám na vaši představivost):
propilovaná drážka:
drážka ze dvou pohledů:
drážka a kulatina: