Na různých auto testech jsem si vždy přečetl o motoru 1,7 CRDI něco ve smyslu totální lenochod a v extrémech, že auto snad jede jen z kopce a už po rovině ho bude posádka tlačit a podobné jako dovětkové poznámky testujích redaktorů a přispívajích diskutujích. No je to jejich názor a každý má na něj právo.
Zkusím tedy i já přidat svoji trošku do mlýna, popsat motor ne jako testující řidič technik a nebo pisálek co vlastně možná o motoru vůbec nic neví, ale jako běžný každodenní uživatel.
Motor sem koupil (tedy celé auto) jako předváděcí s najetými kilometry 24 800. Totální syrovost motoru jsem tedy neměl možnost zažít. Když jsem sedl do auta poprvé a vezl si ho domů, tak jsem s motorem až tak příliš spokojen nebyl, prostě uspokojil a pracoval jak měl, ale nijak nenadchl. První dojem, hlavně u aut nebyvá ten úplně správný a vše chce svůj čas. Tak jak se vozidlo zajíždí, tak se musí také řidič zajet se svým autem.
Spotřeba: Jsou asi tři varianty jak jezdit.
Na absolutně nejmenší spotřebu, pak bere auto cca 5litrů.
Bězný provoz v klidu s podílem všech druhů silnic zhruba v podobném poměru. V tomto případě je spotřeba zhruba 5,6 litru na sto km.
Pospíchám bez přehánění: Zde si troufnu tvrdit že se zvedne spotřeba asi na 5,9 až šest litrů.
Ještě do srovnání přidám méně obvyklé použití Dálnice plus všechny věci na dovolenou a plné obsazení (zde je spotřeba odečtena z tankovacíh lístků 4180 km Bulharsko a zpět 6.16 na sto.
Pružnost motoru, ale v použitelných a běžných otáčkách provozu.
Vždy mi rozesměje terminologie testujících: Maličká výkonová špíčka daleko za spektrem běžného ježdění, záběr u 4000 otáček (a mnohdy i více), popis 160 km rychlosti, zrychlení z 0 na 100 a pak zase z 90 na 130, prudké přidávaní na čtyřku a jeho zrychlení, plošší nárúst výkonu, KW na brzdě a podobné absolutně nevyužitelné nesmysly pro běžné cestovaní autem.
Pro mně je důležité na jaký kvalt pojedu obec, jestli zrychlím z padesáti bez přeřazení, kolik otáček mám při běžné dalniční rychlosti cca 110 až 120.
Takže vesnice na čtyřku v pohodě projedete celou ves i když jsou tam radary a nemusíte nic hlídat. Lze i na pětku, ale pak bych si rychlost trochu hlídal, protože jste opravdu u hranice povolené rychlosti v obci. Navíc na pětku nejde již přidat v této rychlosti, jen nechat motor převalovat.
Na dálnici jezdím kolem stodeset, ale častěji jen sto a otáčky se pohybují kousek za dva tisíce. 130km v hodině je asi 2300 -2400 otáček. Přidáním na vyšší rychlosti už auto nijak moc nezrychluje a požadované vyšší rychlosti (než dálniční) docílí trochu pomaleji. Není to ale žádná tragedie. Nejlepší je po dálnici tak nějak plachtit stejnou rychlostí.
Motor si zabrumlá při podtáčení ale to se již bavíme třeba o 1300 otáčkách pokud vidíte na otáčkoměru 1450-1500 můžete být uplně v klidu a motor už dělá vše co zrovna chcete.
O záběru turba formou zaražení do sedadel budete slyšet jen z vyprávění z VW koncernových aut. Tady se vám nic takového nestane nikdy, ani když se budete snažit sebevíc. Možná tam to turbo není.
Jízda připomíná spíše atmosferické motory, což tedy není žádná výtka, ale spíše pochvala.
Brždění motorem.
Asi největší achilova pata tohoto motoru, zvláštní je, že si toho nikdo nikdy v autotestech nevšiml. Tady je třeba, pokud nechcete po třech tisících vyměnit destičky či kotouče, naučit se odřazovat z kopců hodně dolů, až třeba o tři kvalty. Na čtyřku nebo na trojku už motor brzdí dobře.
Zvuk motoru.
Motor je absolutně tichý ve všech spektrech používaných otáček, pokud posloucháte rádio v autě o motoru nebudete vědět vůbec a že tam je a běží, poznáte jen že jedete. Toto platí i hodně přes dálniční rychlost. Motor je tlumeně slyšet jen když je motor studený, ale ne dlouho. Pak už o něm nevíte.
Použitelnost motoru.
Motor se nejlépe cítí ve městě a v členité krajině, trochu zatáček, trochu kopečků, semtam rovinky.
Dálnice motoru nijak nevadí a tam platí uspokojí, ale nijak nenadchne. Myslím, že kdyby si auto mohlo vybrat trasu samo, tak dálnicícm se asi vyhne, ale nic na dálnici nedělá vyloženě špatně.
Spolehlivost motoru.
U koncernu H/K jsou toto oblíbené motory u vícero aut, s různým výkonovým naladěním nejspíše jen nastavení řídící jednotky. Nějak sem nikde nezaregistroval nejaké konstrukční problémy uvedeného motoru a i mezi bazarovými auty patří tahle nafta mezi vyhledávané motororizace i s velkým nájezdem km. Proč taky ne, když je motor mnohdy i v záruce a nějaké falšovaní údajů se v koncernu Hyundai/Kia skoro vůbec nekoná.
Plné zatížení versus prázdné zatížení.
Ohledně obsazení jednou nebo pěti osobami na palubě vozu vůbec nepoznáte rozdíl při běžné jízdě ani po dálnicích, pokud se zrovna nechystáte překonat Alpy v jejich nejvyšších vrcholech. Asi se jako řidič přistihnete, pokud lidé v autě mlčí nebo spí, že se raději podíváte, jestli tam ti lidé vůbec jsou.
Maximálka motoru.
V techničáku je tuším 168km v hodině jako konstrukční rychlost, ale ruku na srdce, kdy jste tuhle rychlost vůbec potřebovali použít. Někteří nikdy v životě včetně mě. Je to prostě jen údaj, nejspíše zaměřený spíše na brzdy a pneumatiky, než aby pro běžného řidiče byl nějak zvláště důležitý.
Ještě závěrem bych dodal, že velmi dobrý motor doplňuje i výborná šestikvaltová manuální převodovka. V této kombinaci je toto pohonné ústrojí jako velmi dobrá volba a mohu ji jen doporučit.