Stránka 1 z 1

Zkrácená historie značky Hyundai

Napsal: 15 črc 2005, 00:13
od Hardcam
Něco málo z historie, čtěte pozorně, ať nešíříte hlody:)

Hyundai motor Co. navázala spolupráci s japonskou automobilkou Mitsubishi s cílem připravit výrobu vlastních automobilů na základě licenčně vyráběných dílů. Mitsubishi pomohla zpočátku svým know-how, ale získala rovněž v HMC majetkový podíl. Výsledkem spolupráce s Mitsubishi se stal první v Jižní Koreji vyvinutý a vyrobený osobní automobil. V roce 1974 se na autosalonu v Turíně představil Hyundai Pony. Měl motor a podvozek převzatý z Mitsubishi Colt 1200, ale od japonského originálu mimo jiné lišil evropskou karosérií, na které pracovalo studio Ital Design pod vedením Giugara. Výroba se rozeběhla v roce 1975 a o rok později začal i vývoz. Od roku 1977 dostal Pony také motor 1,4l.

V roce 1978 se představil větší licenční model Hyundai Granada určený pouze pro domácí trh. Roku 1982 následoval modernizovaný Pony 2, nově vyráběný rovněž se čtyřdveřovou karosérií. Ve vývozní verzi pro Kanadu se tento model nazýval Stellar (1983). Konzervativně tvarovaný kompaktní sedan Stellar navzdory své technické zaostalosti přečkal změnu koncepce původního Pony a vydržel ve výrobním programu přes deset let.

V roce 1985 se představil Hyundai Excel, vyvinutý z nové generace Mitsubishi Colt/Lancer jako první Hyundai s předním pohonem. Karoserie se dodávaly jako verzích označovaných jako hatchback a votchback. Excel se od roku 1986 začal vyvážet do USA také pod jménem Presto a stal se tam v roce 1988 nejprodávanějším dováženým automobilem.

Obrázek

Roku 1986 se v Koreji představil velký luxusní model Grandeur, což je licenčně vyráběný Mitsubishi Debonair. Dosavadní zkušenosti HMC zhodnotila v podobě nového sedanu vyšší střední třídy Sonata, představeném dva roky po Grandeuru. Základem Sonaty byl Mitsubishi Galant překarosovaný opět u Ital Design. Od roku 1989 se Sonata dodává i s novým motorem V6 a s úspěchem se vyváží.

V roce 1989 se představila další generace Pony, což byl Guigarem překarosériovaný Excel z roku 1985. Tento model se v některých zemích prodával nadále pod jménem Excel a ve Spojených státech se s motorem 1,5 nabízel jako Mitsubishi Precis. Karoserie byly tří-, čtyř-, nebo pětidveřové a motory 1,3 nebo 1,5.

V roce 1990 rozšířil výrobu první model, pro který neexistovala přímá paralela s vozem Mitsubishi. šlo o sportovní kompaktní kupé 2+2 na bázi podvozkových skupin Pony nazvané SCoupé, vybavené motorem 1,5i s výkonem 62kW. Od roku 1992 se dodává rovněž ve verzi Turbo.

Dalším mezníkem se stal rok 1991, kdy do výroby přišel kompaktní sedan Lantra ( v Koreji a USA zvaný Elantra) vyvinutý na bázi Mitsubishi Lancer, opět s karoserií Ital Design. Tento model střední třídy s předním pohonem používal 16 ventilové motory Mitsubishi DOHC 1,6 nebo 1,8. Pro některé trhy se dodával motor 1,5. Současně se představila nová řada vlastních motorů nazvaných Alpha a převodových ústrojí. Jednalo se o úplně první kompletní pohonnou jednotku vyvinutou pouze v Jižní Koreji. S Tímto motorem s přeplňováním vyhrálo SCoupé americký závod do vrchu Pikes Peak v roce 1992. Od té doby pohánějí Alpha motory modelové řady Pony/Excel, SCoupe. Zároveň přišla na trh nová generace velké luxusní limuzíny Grandeur. O rok později se objevila modernizovaná Sonata II s karoserií navrženou tradičně Guigarem. Grandeur i Sonatu poháněly motory Mitsubishi, alternativně dvoulitrový čtyřválec 16V nebo třílitrový V6. V Sonatě se pro Koreu a USA objevoval rovněž čtyřválec 1,8. V první polovině roku 1994 se představil model Accent (nahradil řadu Pony/Excel), který s motorem Alpha byl výsledkem vlastního vývoje.

Březen 1995 byl datem představení velkého sedanu Marcia a sedanu střední třídy Avante. Oba modely pouze pro domácí trh. Avante byl ovšem ve skutečnosti předpremiérou nové generace exportní Lantry, připravené na rok 1996. V témže roce začala výroba nového motoru Alpha 1500 DOHC a představil se nový motor Beta 1800.

Velkou pozornost vzbudily koncepční studie Hyundai Concept Design (HCD).HCD-I byl technickými novinkami překypující kabriolet nezvyklých tvarů. poprvé se představil v Detroitu v roce 1992. Krátce na to se objevilo elegantní kupé HCD-II s neobvyklým uspořádáním vnitřního prostoru. Z něho později vznikl produkční model Hyundai Coupe. V lednu 1995 se představil opět v Detroitu studie HCD-III vytvořená v americkém vývojovém středisku Hyundai. Snadnou přestavbou střechy je možné vytvořit podle potřeby dvoumístné kupé, kupé 2+2, kabriolet či pick-up. Konstrukce podvozku umožňuje i jízdu v terénu. K technickým lahůdkám HCD-III patří navigační systém NAVITAC. Všechna čtyři kola pohání dvoulitrový přeplňovaný šestnáctiventilový motor s variabilním časováním ventilů s výkonem 177 kW.

Tak:)

Napsal: 15 črc 2005, 06:26
od Farmář
opravdu zajimave,ja hledal obrazkovou historii Accent a Cupe,ale asi spatne,nenasel :cry: