Změny v provozu 2015 Maďarsko pro dodávky a mikrobusy
Napsal: 16 led 2015, 15:26
Maďarsko a dálniční (silniční) poplatky. V Maďarsku dochází ke změnám v poplatkové politice a zvýšení cen. U automobilů do 3,5 tuny se Maďaři odchylují od souladu poplatkové třídy s technickou kategorizací vozidel, takže ti, kteří mají tzv. mikrobusy s počtem sedadel nad 7, platí podstaně více, než ti, co mají poloplechy nebo celoplechy.
Jak jsem to pochopil, tak kategorie B2 bude dělat vyšší výdaje mikrobusákům (třeba Hyundai H1 Tour, nebo třeba VW Transporter, které jsou obvykle pro 8 - 9 lidí). Takže si Maďaři nechávají připlatit na 1- 2 místa a zařazují to do vyšší kategorie i u aut do 3,5 tuny. Taktak se do této kategorie vecpou velké kombíky s obvykle 7 sedadly ve 3 řadách, (třeba Hyundai Trajet, Dacia logan MCV nebo Dacia Lodgy,). Já bych spadal do D2 (mám vůz N1 na 6 míst) a 10 denní elektro viněta tzv. national, což chápu jako celostátní, tam letos má cenu 2975 HUF = cca 268 Kč. To by ještě šlo. Kategorie B2 má 10 denní ve výši 13 385 HUF = cca 1 205 Kč a to už je o dost horší s přihlédnutím k tomu, že jde o úplně stejné auto do 3,5 tuny jako ty poloplechy nebo celoplechy u dodávek.
Ale nepochopil jsem tam jinou věc, jestli se nezpoplatňují i silnice 1. třídy, oni tam totiž zavádějí jakési regionální viněty podle některých konkrétně vyjmenovaných okresů a říkají, že jejich platnost musí být stejná jako u základní viněty. Anebo jsou zpoplatněny dálnice méně než celostátní a platí jenom na území daného regionu?
Elektronické viněty jsou pro vozy do 3,5 tuny, E-toll (mýtné) pak pro vozy nad 3,5 tuny.
Takže když pojedu do Jugošky lehce oklikou třeba přes Rakousko a Videň se zajetím si na Slovensko do Bratislavy na véču, dál přes Maďarsko a Slovinsko, pak budu mít na skle českou vinětu, emisní placku do Vídně, rakouskou vinětu, slovenskou vinětu, maďarskou elektronickou vinětu a slovinskou vinětu. V HR už pak budu mít jenom vztek. Skoro nevím, jestli skrz to sklo přes samé nálepky vůbec uvidím na cestu.
Všecho jsou to salámové dodatečné daně a komplikují ve skutečnosti lidem bez rozdílu národností život. Když tam turisty nechci, tak jim to řeknu, zavřu hranice, udělám koncentrák a neřeším to přes silniční poplatky. Přijde mi to všechno překombinované. A žebrácké. I když u nás se vlastně jinak nechováme, ale takhle složité to pro turisty nemáme. A navíc jsem koukal na prodejní místa, třeba Cardnet zrt. Rajka Határátelö (bez udání adresy v seznamu). Opravdu srozumitelné. Zcela zjevně to vše vymyslelo nějaké maďarské telö z Telöke.
podrobněji viz: www.toll-charge.hu/Toll-tariffs/Sales-points/
Jak jsem to pochopil, tak kategorie B2 bude dělat vyšší výdaje mikrobusákům (třeba Hyundai H1 Tour, nebo třeba VW Transporter, které jsou obvykle pro 8 - 9 lidí). Takže si Maďaři nechávají připlatit na 1- 2 místa a zařazují to do vyšší kategorie i u aut do 3,5 tuny. Taktak se do této kategorie vecpou velké kombíky s obvykle 7 sedadly ve 3 řadách, (třeba Hyundai Trajet, Dacia logan MCV nebo Dacia Lodgy,). Já bych spadal do D2 (mám vůz N1 na 6 míst) a 10 denní elektro viněta tzv. national, což chápu jako celostátní, tam letos má cenu 2975 HUF = cca 268 Kč. To by ještě šlo. Kategorie B2 má 10 denní ve výši 13 385 HUF = cca 1 205 Kč a to už je o dost horší s přihlédnutím k tomu, že jde o úplně stejné auto do 3,5 tuny jako ty poloplechy nebo celoplechy u dodávek.
Ale nepochopil jsem tam jinou věc, jestli se nezpoplatňují i silnice 1. třídy, oni tam totiž zavádějí jakési regionální viněty podle některých konkrétně vyjmenovaných okresů a říkají, že jejich platnost musí být stejná jako u základní viněty. Anebo jsou zpoplatněny dálnice méně než celostátní a platí jenom na území daného regionu?
Elektronické viněty jsou pro vozy do 3,5 tuny, E-toll (mýtné) pak pro vozy nad 3,5 tuny.
Takže když pojedu do Jugošky lehce oklikou třeba přes Rakousko a Videň se zajetím si na Slovensko do Bratislavy na véču, dál přes Maďarsko a Slovinsko, pak budu mít na skle českou vinětu, emisní placku do Vídně, rakouskou vinětu, slovenskou vinětu, maďarskou elektronickou vinětu a slovinskou vinětu. V HR už pak budu mít jenom vztek. Skoro nevím, jestli skrz to sklo přes samé nálepky vůbec uvidím na cestu.
Všecho jsou to salámové dodatečné daně a komplikují ve skutečnosti lidem bez rozdílu národností život. Když tam turisty nechci, tak jim to řeknu, zavřu hranice, udělám koncentrák a neřeším to přes silniční poplatky. Přijde mi to všechno překombinované. A žebrácké. I když u nás se vlastně jinak nechováme, ale takhle složité to pro turisty nemáme. A navíc jsem koukal na prodejní místa, třeba Cardnet zrt. Rajka Határátelö (bez udání adresy v seznamu). Opravdu srozumitelné. Zcela zjevně to vše vymyslelo nějaké maďarské telö z Telöke.
podrobněji viz: www.toll-charge.hu/Toll-tariffs/Sales-points/