V první řadě bych se rozhodoval dle předpokládaného využití auta (krátké / dlouhé trasy, časté studené starty) a předpokládaného ročního nájezdu. Zvážil bych tohle a až pak porovnání benzín vs. nafta.
Totiž
- nafta je skvělá na dlouhé trasy, na krátké trasy s častými studenými starty je lepší benzín
- roční nájezd: přes 25.000 km / rok se vyplatí nafta, při menším nájezdu benzín; i když jedeš několikrát za rok dlouhou trasu s benzínem, dá se jet úsporně a rozdíl v spotřebě benzín vs. nafta nemusí být nějak dramatický
- u nafty asi bude DPF a EGR - oba zvyšují spotřebu, navíc DPF vyžaduje vypálení v nějakých intervalech, takže jestli nejezdíš dlouhé trasy, budeš nucen jednou za čas projet x km víceméně zbytečně jen kvůli vypálení DPF
- v neposlední řadě pořizovací náklady za auto s benzínovým vs. naftovým motorem a cena servisních prohlídek vč. intervalů jednotlivých prohlídek
- do úvahy nutno vzít i cenový rozdíl za litr paliva, kdy cena nafty se téměř vyrovnala ceně benzínu nebo ji někde i mírně překročila (může se stát, že po sečtění, vydělení, vylogaritmování, integrování a dělení všech hodnot vypadne návratnost nafty někde kolem 150.000 km, což je hodnota, kterou mnoho lidí za život auta skrátka nenajede)
- s naftou se nepodíváš do Paříže
Toliko za mně nějaká obecná moudra. Nepreferuji striktně jeden druh paliva, nezatracuji jiný. Pouze chce trochu selského rozumu se rozhodnout, na co auto budu využívat a podle toho se rozhodnout.
Hyu Tucson 1,7 CRDi Czech Edition, 09/2016, Sand White
Ja by som hlavne dal otázku do sekcie i20. Určite tam budú mať viac skúsenosti.
Cupra Formentor 1,5 TSI (2022-)
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8....
Děkuji za info o rozdílech. Uvažuji, že si to auto už nechám do důchodu a tedy 150 000 km určitě najedu. Už jsem se taky vyřádil a ještě se jako řidič živím. Jestli se jako delší trasa počítá 130 km, tak na chalupu jezdím co dva týdny. To by stačilo? Uvidím jaké mi ukážou servisní prohlídky a jejich plán, ale zatím chci víc tu naftu.
Do Paříže autem rozhodně ne a už jsem tam byl dvakrát a to je pro mě dostačující. Máš pravdu, že i takovým směrem se musíme dívat. V katalogu píšou i hodnotu emisí CO2 a nafta je o 20g lepší než ten benzín. Ale to je jen na papíru.
Dík za další slova.....
Krátké trasy myslím do nějakých 20 km jednorázově, kdy má motor málo šancí na zahřátí, zvláště v zimě. Takže zmiňovaných 130 km bude ok
Doporučuji ještě půjčit si jak benzínovou, tak naftovou verzi, a rozhodovat se i podle toho, jak ti který motor sedne pocitově. Plus ještě pro jistotu zkusit přepočítat návratnost, jak jsem psal výše. Zbytek už bude, myslím, věcí rozumu a "co peněženka dovolí".
Víc už by mohl říct někdo, kdo má s těmito motory nějakou zkušenost.
Hyu Tucson 1,7 CRDi Czech Edition, 09/2016, Sand White
Najezdím ročně cca 20000km, většinou d/z práce 30+30 a taky jsem na chvíli uvažoval o naftě, jenže při tomhle nájezdu mi vyšlo, že v okamžiku, kdy se to začne vyplácet bude už nájezd za zárukou a bude možné očekávat nákladný servis: vstřiky, turbo atd.
Navíc, nevím zda by se mi s naftou jezdilo lépe radostněji, ropáci např. předjíždí na 4ku, ale když to nevychází, tak stejně musí dávám za tři a pak za čtyři (trojka není dost dlouhá), prostě omezený rozsah otáček a to by mě asi nebavilo..