Škoda Auto chce vstoupit na jihokorejský trh
Napsal: 20 srp 2015, 09:15
Dnes byla zveřejněna zpráva, že Škoda Auto chce vstoupit na Jihokorejský trh.
Viz: http://www.zet.cz/tema/skoda-auto-vstou ... y-trh-5986
Potud dobře, jenže zpráva neříká, jakým způsobem tam chce vstoupit. Jestli vybudovat importní zastoupení značky a dealerskou síť, případně i vlastní síť prodejních servisů anebo vybudovat montovnu obdobně jako Hyundai u nás v Nošovicích. Narozdíl od Škody je Hyundai globální průmyslový konglomerát vyrábějící na všech kontinentech produkci pro všechny kontinenty.
V každém případě, když jsem v Koreji byl, pak za celou tu cca 5 denní dobu jsem v Soulu na ulicích viděl jen 9 (slovy: devět) evropských vozů. 4 mercedesy, 3 BMW vyšší třídy a 2 VW golfy u chodníku před paneláky. Takže jsem neměl problém je spočítat a dokonce si to pamatovat, (tím neříkám, že jich tam v absolutním vyjádření nemůže být více). Odhaduji, že tam 75 % vozů na ulicích jsou Hyundaje a KIA (osobní, užitkové i nákladní), nějakých 15% tam má Daewoo – Chevrolet, kolem 5% tam drž RSM (to je Renault-Samsung Motor, u nás se ani neví, že nějaká taková značka existuje) a zbývajících 5% pak připadá na směsici jiných značek, převážně však asijských. Takže Škoda to tam bude mít těžší, než si myslí. Na druhou stranu, pokud by tam vozy vyráběla, mohlo by být oprávněnou doměnkou, že převážná produkce té montovny najde uplatnění na trhu v Číně a v Rusku, kam je z Koreje nedaleko a navíc by to obešlo současné ruské restrikce na zboží z EU. Co se týká VW, pak jsem na jeden prodejní servis v Soulu narazil a pochybuji, že by jich tam bylo více. Prodávali osobní vozy nižších a středních tříd, největším nabízeným vozem tam byl Passat. Protože jezdím dodávkou, pro zajímavost jsem se zeptal jednoho Korejce, jestli ví, co je to VW Transporter a odpověděl mi, že neví a že to slovo dosud nikdy neslyšel… To mluví za vše. Dalším trošku oříškem z pohledu rozvoje investičního záměru je to, že Jižní Korea je tzv. uzavřenou ekonomikou s nekonvertibilní měnou a centrálně řízeným kursem Vonu, který je dle mého názoru permanentně mírně podhodnocen, takže to napomáhá exportu jihokorejských výrobků a také investic, ale poněkud ochuzuje obyvatelstvo, ovšem nijak dramaticky. No a budou tam restriktivní omezení na zahraniční výrobní investice, protože tam přímo ze západních firem nikdo nepodniká, takže si Škoda bude muset najít nebo vytvořit vlastního jihokorejského partnera po jehož berličkou si tu případnou montovnu nebo zastoupení postaví.
Ale jinak se už těším na jihokorejské reklamy na škodovky, které budou hovořit o maličkém sousedovi např. z Pusanu.
Viz: http://www.zet.cz/tema/skoda-auto-vstou ... y-trh-5986
Potud dobře, jenže zpráva neříká, jakým způsobem tam chce vstoupit. Jestli vybudovat importní zastoupení značky a dealerskou síť, případně i vlastní síť prodejních servisů anebo vybudovat montovnu obdobně jako Hyundai u nás v Nošovicích. Narozdíl od Škody je Hyundai globální průmyslový konglomerát vyrábějící na všech kontinentech produkci pro všechny kontinenty.
V každém případě, když jsem v Koreji byl, pak za celou tu cca 5 denní dobu jsem v Soulu na ulicích viděl jen 9 (slovy: devět) evropských vozů. 4 mercedesy, 3 BMW vyšší třídy a 2 VW golfy u chodníku před paneláky. Takže jsem neměl problém je spočítat a dokonce si to pamatovat, (tím neříkám, že jich tam v absolutním vyjádření nemůže být více). Odhaduji, že tam 75 % vozů na ulicích jsou Hyundaje a KIA (osobní, užitkové i nákladní), nějakých 15% tam má Daewoo – Chevrolet, kolem 5% tam drž RSM (to je Renault-Samsung Motor, u nás se ani neví, že nějaká taková značka existuje) a zbývajících 5% pak připadá na směsici jiných značek, převážně však asijských. Takže Škoda to tam bude mít těžší, než si myslí. Na druhou stranu, pokud by tam vozy vyráběla, mohlo by být oprávněnou doměnkou, že převážná produkce té montovny najde uplatnění na trhu v Číně a v Rusku, kam je z Koreje nedaleko a navíc by to obešlo současné ruské restrikce na zboží z EU. Co se týká VW, pak jsem na jeden prodejní servis v Soulu narazil a pochybuji, že by jich tam bylo více. Prodávali osobní vozy nižších a středních tříd, největším nabízeným vozem tam byl Passat. Protože jezdím dodávkou, pro zajímavost jsem se zeptal jednoho Korejce, jestli ví, co je to VW Transporter a odpověděl mi, že neví a že to slovo dosud nikdy neslyšel… To mluví za vše. Dalším trošku oříškem z pohledu rozvoje investičního záměru je to, že Jižní Korea je tzv. uzavřenou ekonomikou s nekonvertibilní měnou a centrálně řízeným kursem Vonu, který je dle mého názoru permanentně mírně podhodnocen, takže to napomáhá exportu jihokorejských výrobků a také investic, ale poněkud ochuzuje obyvatelstvo, ovšem nijak dramaticky. No a budou tam restriktivní omezení na zahraniční výrobní investice, protože tam přímo ze západních firem nikdo nepodniká, takže si Škoda bude muset najít nebo vytvořit vlastního jihokorejského partnera po jehož berličkou si tu případnou montovnu nebo zastoupení postaví.
Ale jinak se už těším na jihokorejské reklamy na škodovky, které budou hovořit o maličkém sousedovi např. z Pusanu.