Stránka 1 z 9

motor 1.0 T-GDI

Napsal: 19 pro 2017, 07:51
od Zx604
Zdravím všechny, dovoluji si založit téma o všem u motoru 1.0 T-GDI.

Mám dotaz na ostatní uživatele toho to motoru a hlavně na jeho ohřívání - topení v nastalých mrazech. Můj motor se strašně pomalu ohřívá ( s tím souvisí i pomalý nástup topení). Při klidné jiízdě po okrskách, na sněhu,ledu, po ujetí 10 km se ručička nehne ani k 50°C. Jakmile najedu na silnici I.třídy a jedu větší rychlostí začne teplota stoupat, ale nesmím zpomalit ( např. zácpa v silném provoze,nebo jako dnes namrzlá vozovka) to teplota motoru začne zase padat dolů !!! Takže dnes po dojetí do práce v -7°C a 21 km byl motor ohřátý na 70°C a topení jelo ztěží na půl výkonu. Nedovedu si představit jak to bude vypadat v -20°C. Ještě že mám alespoň vyhřívaný volant a sedačky.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 19 pro 2017, 09:37
od Richard555
něco je špatně, nedovedu si představit benzína, který se tak dlouho ohřívá. nejspíš bude vadný termostat. Motor neznám, ale asi to bude stejné jako u jiných aut. Chladič tam asi bude :wink: a do něj půjdou od motoru dvě hadice - ta na chladiči horní od motoru a ta spodní vrací ochlazenou kapalinu do motoru. Zaměř se na tu horní. když nastartuješ musí být hadice studená i když se motor ohřívá ..... a až bude mít motor správnou teplotu pak se hadice náhle rychle ohřeje (otevře se termostat) Pokud se ti ta hadice ohřívá společně s motorem je špatný termostat - propouští a motor se déle prohřívá a při jízdě z kopce může i teplota klesat...... čím nižší je teplota tím víc se projevuje neohřívání motoru!

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 19 pro 2017, 10:05
od Zx604
Richard555 píše:něco je špatně, nedovedu si představit benzína, který se tak dlouho ohřívá. nejspíš bude vadný termostat. Motor neznám, ale asi to bude stejné jako u jiných aut. Chladič tam asi bude :wink: a do něj půjdou od motoru dvě hadice - ta na chladiči horní od motoru a ta spodní vrací ochlazenou kapalinu do motoru. Zaměř se na tu horní. když nastartuješ musí být hadice studená i když se motor ohřívá ..... a až bude mít motor správnou teplotu pak se hadice náhle rychle ohřeje (otevře se termostat) Pokud se ti ta hadice ohřívá společně s motorem je špatný termostat - propouští a motor se déle prohřívá a při jízdě z kopce může i teplota klesat...... čím nižší je teplota tím víc se projevuje neohřívání motoru!

Někde jsem četl, že motor má dva okruhy chlazení. Jeden je na hlavě válců(chladí výfukové zplodiny ) a druhý na bloku motoru. Mají to i 1.4 t-gdi a lidi s tím mají podobný problém. Zkusím se přeptat v :hyu: ,ale už vidím že řeknou- že to není závada ,ale vlastnost motoru.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 19 pro 2017, 13:48
od Richard555
No tak tam bude v obou okruzích nějaká regulace, právě to oddělené chlazení hlavy a výfuku vodou by mělo spíš urychlit ohřívání motoru a ne ho zpomalit či zkomplikovat..... prostě něco není dobře a dle mého názoru všechny ty komplikovaná řešení vůbec nepřispívají spolehlivé funkci.....

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 19 pro 2017, 14:59
od Mr. HYUNDAI
Je sice jenom kolem nuly, ale zaměřil jsem se na to. Stav tachometru 18589 startujeme. 18592 teploměr ukazuje 70 a auto už topí, 18595 teploměr olizuje 80, jakmile tam ručička dojela spadla zpátky k 70. Ale topení topí pořád stejně. 18602 ručička přelezla 80 a pokračovala bez výkyvu až skoro k 90 (tam úplně nedoleze). Trasa vedla po okreskách a obcích, takže se nedalo jet víc jak 80 km/h a rychlosti se střídaly.
Teploměr na palubce je samozřejmě orientační, dá se předpokládat, že když ručička doputuje k 80, tak to je přesně ta teplota, kdy termostat otevře (kolik stupňů skutečně má voda samozřejmě nevíme).

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 21 pro 2017, 12:34
od Zx604
Mr. HYUNDAI píše:Je sice jenom kolem nuly, ale zaměřil jsem se na to. Stav tachometru 18589 startujeme. 18592 teploměr ukazuje 70 a auto už topí, 18595 teploměr olizuje 80, jakmile tam ručička dojela spadla zpátky k 70. Ale topení topí pořád stejně. 18602 ručička přelezla 80 a pokračovala bez výkyvu až skoro k 90 (tam úplně nedoleze). Trasa vedla po okreskách a obcích, takže se nedalo jet víc jak 80 km/h a rychlosti se střídaly.
Teploměr na palubce je samozřejmě orientační, dá se předpokládat, že když ručička doputuje k 80, tak to je přesně ta teplota, kdy termostat otevře (kolik stupňů skutečně má voda samozřejmě nevíme).


Tak dnešní jízda do práce - 1°C - 5,3 km-viz obrázek , po cca 8 km se motor už začal normálně ohřívat a po 15 byl ohřátý a sepnul termostat. Další fotky přidám až budou větší mrazy.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 22 pro 2017, 19:58
od LacikaB
Naša 1,4TGDI sa zohrieva normálne:
- Vnútorná teplota nastavená na 23
- Ventilátor na 2 stupeň
- Vonku -1
- Trasa von z dediny cca 1,5km a okreska mimo dedinu ustálená rýchlosť 90km/h
Ručička teplomera od naštartovania a okamžitého vyrazenia postupne šplhá tesne pod 90 kde po cca 4km aj zostala a nehľa sa.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 22 pro 2017, 20:34
od asd111
V mnohych dnesnich autech uz zadny ukazatel teploty chladici kapaliny neni,pouze kontrolka v pripade prehrati.A maji klid a tohle neresi :-)

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 22 pro 2017, 21:53
od Richard555
no nevím, ale nepřijde mi to normální, aby po 5 km jízdy se ručka teploměru ani nehnula......
Dva příklady z jiného (mého)auta:
Třeba znáte cestu z Harrachova na Prahu, vyjíždím u Normy s ledovým autem, je to asi 3km a furt z kopce na Mýto (benzínka a odbočka na Rokytnici) a pak se stoupá nahoru na Kořenov, no a po cca 2km, zhruba v polovině stoupání už mám u 3,0 dieslu vodu na normální teplotě - zhruba v polovině stoupání.... ale pak následuje ještě asi 5-6 km klesání z Kořenova do Tanvaldu a tam mi voda v zimě trochu klesne (tak o 2mm) , ale tomu se nedivím.......
Druhý příklad vyjíždím s ledovým autem na Vypichu v Praze a jedu Blankou na Troju a na výjezdu z tunelu v Troji mám jen cca 50°C (furt z kopce), ale jak končí radar v Holešovičkách u odbočky na Bulovku, už je ručka na svém místě.......
No ještě reakce na poznámku nademnou - ano - není teploměr - neřeší to, kontrolka se nikdy nerozsvítí, ale podchlazený motor nepracuje dobře, má bohatou směs, oplachuje olejovou vrstvu z válců, přibývá olej a žere víc...... takový provoz tě určitě přivede nakonec do servisu podstatně dřív, když "nic neřešíš" :wink:

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 23 pro 2017, 10:05
od asd111
Souhlas,ukazatel teploty by mela byt zakladni informacni hodnota v aute.To jak jsem psal,ze to v mnohych autech dnes uz neni a majitele si nestezuji povazuj spis za vtip :-)

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 25 pro 2017, 22:16
od Zx604
Po shlédnutí velmi inspirativního videa na vedlejším tématu o 1.4 T-GDI se asi lecos vysvětluje. Sice je video o francouzském tříválci 1.2 Puretech, ale dle zjištění dvouokruhové chlazení je i u hyundaie. Takže dva okruhy=dva termostaty. Jak uvádějí ve videu, tak ten okruh na hlavě válců se ohřívá daleko rychleji, než ten na bloku a tak se musí následně dřív chladit. Proto ty dva termostaty. Pokud by tam nebyl,nebo asi jako v mém případě propouštěl(?),tak by voda z chladiče, která má chladit jen okruh v hlavě, zároveň chladila i ten stále neohřátý v bloku. To by vysvětlovalo to,že se motor dle teploměru tak dlouho ohřívá(teploměr bude nejspíš v okruhu na bloku) a náhlé poklesnutí teploty na budíku při pomalé jízdě. Naopak při větším zatížení motoru se stačí zahřívat okruh na bloku mnohem rychleji.

p.s. volal jsem do :hyu: a klasická odpověď: " ještě jsme se s tím nesetkali, ještě si nikdo nestěžoval". Mám se zastavit po Novém roce.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 26 pro 2017, 09:54
od Richard555
Samozřejmě, že modernější motory mají vyšší mechanickou účinnost, dřívější poučka o dělení výkonu motoru zhruba na třetiny - 1/3 mechanická práce - 1/3 teplo - 1/3 výfuk se trochu změnila ve prospěch mechanické práce právě na úkor ostatních složek. Proto je běžné, že motory produkují méně tepla a zahřívání je pak delší. To je obvyklé hlavně u naftových motorů. Mají vyšší mechanickou účinnost při částečném zatížení a proto se produkuje méně tepla a to spolu s větší hmotou motoru co se musí ohřát způsobuje delší dobu ohřevu. Podobným směrem se pohybují i současné malé přeplňované benzínové motory a proto i u nich může být zahřívání delší......

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 27 pro 2017, 17:28
od asd111
Souhlasim,kdyz jsem mel preplnovany trivalcovy benzin 0.9Tce,tak tam to foukalo studene jeste snad po 5km.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 27 pro 2017, 18:08
od Casey27
Zdravím.... moderní motory jsou pro mne španělská vesnice a debata na úrovni teorie je nekonečná. Ovšem co je jasné a jednoznačné..... že zahřívání motoru uživatele Zx604 není standartní a rozhodně se nejedná o vlastnost motoru. Stačí si přečíst co napsal Mr :hyu: ...... jak se mu ohřívá jeho kafemlejnek nebo co psal Lacika-B a doplním poznatek z mé 1,4 T-GDi..... chová se hodně podobně. Schválně jsem to sledoval .... auto stálo 2 dny venku.... tj je opravdu studené..... venku bylo aktuálně -4 (v noci ještě míň), nastartuji a nechám cca 30 vteřin probublat... připoutám se... kouknu zda mám vše atd.... takovej rituál :mrgreen: Normální klidnou jízdou po cca 2 km jde z topení teplo, po 2,5km se odlepí ručička teploty od 50 a jde postupně nahoru.... po cca 5km už topení topí fest a ručička teploty dosahuje těsně pod 90 (odhadem 87?). Tam se také po celou dobu jízdy už drží.... a je jedno jestli jedu na volnoběh z kopce nebo je motor v zátěži.... kolísá max mezi 86-88? Žádné pomalé zahřívání nebo kolísání teploty o xx stupňů jak je zde popisováno.

Re: motor 1.0 T-GDI

Napsal: 31 pro 2017, 17:49
od PALI-PALI
Na octavii v tdi sa motor ohrieva na prevadzkovu teplotu cca 20 km - pri jazde na okreskach..

(Na druhu stranu - ma prihrievanie PTC, takze kuri prakticky hned).

Z toho dedukujem nasledovne:
TGDI je motor vyspely a ucinny. Preto produkuje malo odpadoveho tepla. Zaroven nema doplnkove PTC vyhrievanie.

Vysledok -motor sa dlho ohrieva a dlho mu trva, kym zacne kurit.


PS: ix20, ktoru mame zacina kurit po cca 3-4 km, pokial je okolo nuly. Stara Felda kurila po 1 km. Nova octavia kuri tiez po 1 km -ale ako som pisal - ma dodatocne vyhrievanie PTC.

Takze za mna - bude to skor vlastnost ako chyba.