Stránka 1 z 2

Zapojení světlometů denního svícení

Napsal: 10 led 2007, 06:07
od Heitel Vladimír
Zapojení denních světlometů pro Getz 1.3 r.05 odděláme nárazník návod na oddělání už byl popsán ve foru
Zakoupil jsem oválné světlomety od firmy HELLA.Když máme demontovaný nárazník tak fixkou obtáhneme obrys světel potom přímočarou pilkou vyřežeme v plastu otvory potom uchytíme světlomety.Kabeláž zapojíme podle přiloženého plánku.Na fotografii je optimální zapojení na označené body.
Obrázek Obrázek[/list]
[/list] Obrázek

Napsal: 10 led 2007, 07:19
od Ráďa
Diky za popis, ale mám jednu otázku. Někde se píše, že při tzv: denním svícením musí svítit i vzadu koncová světla??!!. Dále, že denní musí při zapnutí předních potkávacích zhasnout!!??. Jak se propojí nová přední denní se zadními?
A další dotaz je ohledně citace nového silničního zákona. Denní světla se mohou používat jen ve dne a to jen v letním období!! Předcházející vyhláška ohledně používání JEN potkávacích světlometů v zimním období platí stále. To dle policie znamená, že denní světla se opravdu mohou používat jen v léťě (když se ještě v minulých letech svítit nemuselo). Chlapi,zkuste zjistit co a jak. Je to zajímavé téma a ty denní světla je a bude hodně diskutované téma.
Ráďa

Napsal: 10 led 2007, 19:04
od vipe
Ráďo pokud chceš plnej výklad a zapojení tak se jedná se o svítilny jejichž umístění, počet a zapojení v elektrické instalaci stanoví předpis EHK OSN 48-02 který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb., tam se dozvíš všechno. Jinak se můžeš podívat TADY je to taky.
Jde o světlo, které se rozsvítí automaticky při zapnutí zapalování vozidla a zhasíná vypnutím tohoto zapalování. V době činnosti těchto světel na vozidle nesmí svítit žádné jiné vnější osvětlení, kromě „světelné houkačky“.

Vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:

počet - dvě na přídi vozidla
na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek:

svítí samostatně bez obrysových světel,
automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů
kontrolka je nepovinná.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.

P.S. Mlhovka má označení "B" a SPDS má "RL" vylisováno ve skle poblíž homologační značky.

Napsal: 11 led 2007, 10:51
od Ráďa
Vipe díky za vyčerpávající technickou odpověď. Musím se přiznat, že jsem ihned provedl návštěvu prodejny s auto doplnky a díly (Mototechnu) a zjistil že tyto světla stojí cca 700 Kč. Docela o nich uvažuji.
V Tvém odkazu na club je vše popsáno, ale stále mám problém s tím jak jsem již psal. Novelou zákona prý nezanikla povinnost v zimním období svítit všema svítilnama. Proto tyto světla lze použít jen v letním období ve dne. Potvrdil mi to i prodavač v prodejně. Musím se zeptat kluků u dopravní policie a dám vědět.
ještě jednou dík

Napsal: 11 led 2007, 15:47
od vipe
CO NA TO: TÜV UVMV s.r.o?
V případě použití denních svítilen homologovaných dle EHK předpisu č.87 nesvítí s nimi žádné obrysové svítilny, ani přední, ani zadní. Toto je odsouhlasená skutečnost na které se nic nemění. Denní svítilny se použijí za nesnížené viditelnosti (tzn.během dne), potkávací světla se použijí za snížené viditelnosti. Na jarním zasedání pracovní skupiny GRE v Ženevě se projednával návrh automatického přepínání mezi potkávacími světly a denními svítilnami v systému se snímačem vnějšího osvětlení. To bylo prozatím zamítnuto a volba přepnutí z denních svítilen na potkávací světla je ponechána na vůli řidiče. Domnívám se, že o takové automatice se bude někdy v pozdější budoucnosti znovu jednat.

TÜV UVMV s.r.o.
Ing.Ctirad Pecháček,
Laboratoř el.příslušenství,
Novodvorská 994,
142 21 PRAHA 4

Platilo
Pro svícení za nesnížené viditelnosti platilo do 30. června 2006 zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který stanoví v § 32 odst. 3: "V období mimo část kalendářního roku, pro kterou je stanoven letní čas podle zvláštního předpisu, musí mít vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo obrysová světla a světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního předpisu."

Platí
zákon č. 411/2005 Sb., Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

Tak že podle nového zákona platí svítit celoročně buď obrysovky a potkávačky nebo světla pro denní svícení.
Samozřejmě že světla pro denní svícení nemůžeš použít pri snížené viditelnosti tam musíš zapnout normální světla a to z toho důvodu že zákon to zakazuje a stejně nic neuvidíš a nikdo neuvidí ani tebe ze zadu protože ti tam nic nesvítí.
Uf to stačilo.

Napsal: 11 led 2007, 19:14
od Borek
Nějak mě uniká význam denních svítilen :roll: .V čem je výhoda investic do těchto světel,místo svícení tlumenými :?:

Napsal: 11 led 2007, 20:22
od vipe
Borek píše:Nějak mě uniká význam denních svítilen :roll: .V čem je výhoda investic do těchto světel,místo svícení tlumenými :?:
Ve dne nezapomeneš rozsvítit protože se zapínaj a vypínaj automaticky, šetříš hlavní světla (žárovky a parabola + veškeré osvětlení je zhasnuté zadní světla, přístrojovka) nižší spotřeba údajně (při menším zatížení alternátoru klesá spotřeba o 0,00000001 litru :lol: :lol: )

Napsal: 11 led 2007, 20:24
od Felotron
Tez mi smysl unika... Aspon by to bylo jednodussi s urcovanim snizene viditelnosti atd... Myslim z objektivniho hlediska

nepredokladam, ze ta hlavni svetla nejsou stavena na nepretrzity provoz, takze nulova uspora a ty zarovky taky moc nestoji

tot muj nazor

Napsal: 11 led 2007, 21:04
od vipe
No já to nezkoumal ani nedělal a ani to neprosazuju jenom sem reagoval na dotaz a měl informace, tak sem je tu napsal, ikdyž něco na tom asi bude. Pro mě by byla jediná výhoda že nezapomenu rozsvítit. :lol:

Napsal: 11 led 2007, 21:41
od Borek
Ušetřím žárovky :shock: -v tom nevidím sebemenší logiku :?: -tak budou stárnout a praskat žárovky v denních světlech místo v tlumených :lol: -to není přínos.A spotřeba el.energie :?: V zadních 2 x 5w + přístrojovka po 2W(ať nežeru 20W celkem-to má na spotřebu vliv v řádu O,ooooooooo1 litru/100km. :roll: )-nehledě k tomu,že jsem při svícení norm.světly viditelný i zezadu :D .
A k důvodu zapínání a vypínání světel-když budu řešit můj typ Coupe-nemusím na vypínač světel sáhnout třeba 100 roků-při startování je relé odpojí a poté připojí a při vypnutí zapalování zůstanou svítit parkovačky,při otevření dveří(když vystupuji)zhasne veškeré vnější osvětlení auta :idea: .Tak je to z výroby :!:
U ostatních typů bych preferoval montáž modulu aut.spínání světel(origo od H. servisu stojí kolem 600-650Kč)a nemusím se dohadovat s blbcem(rozuměj poldou :roll: )na silnici okolo denních světel...
Tak jsem nějak nenašel nejmenší smysl montáže :?: Nemyslím to zle,jen se ptám na přínos této montáže :?:

Napsal: 12 led 2007, 07:42
od ryba
ja ti reknu proc se to tak resi. Je to jasny nasledek setreni nakladu ve Skoda Auto, a.s. Do bestselleru Fabia totiz montovali a montuji levnejsi soucast (ted bych kecal jakou, takze si to necham pro sebe) do elektroinstalace, ktera zpusobuje lehke prebijeni a tim padem vyssi svitivost hlavnich svetlometu, oblibene oslnujici fabie ve zpetnem zrcatku. Tyto vozy pri castejsim pouzivani pak spaluji zarovky jak na bezicim pasu. Pritom by stacila tolík probirana uprava pouhym predradnym odporem. No nic, a tak fabiatici (casto se rekrutujici z kolenovrtu se S120) hledaji alternativu, kterak usetrit na zarovkach. A tu nekdo chytil byznys za paces a prodava pridavna svetla za 600,-, ktera resi problem za 10 haleru :)

Napsal: 12 led 2007, 09:54
od Felotron
Tak to uz tomu rozumim ;)

Jinak moje kolenovrtna Felcka jezdila stale se zapnutyma svetlama a zarovky jsem menil za 40000km snad dve ;)

...ale v brzdach praskaly - asi velkym tlakem brzdovky :lol:

Napsal: 12 led 2007, 19:12
od Borek
Tak ať mají Škodovkáři co dodělávat doma,co fabrika nezvládla :lol: .Já jsem měnil jen jednu parkovačku(5,-Kč),za 3,5 roku(31000km),při stálém svícení i před platností zákona. :wink: Takže u světel nemám co řešit. 8)

Světla

Napsal: 13 led 2007, 16:49
od haryk
Ono je to vůbec vachrlaté,nedávno jsme tu měli případ,že sousedka přijela Fordem,zamkla auto,světla měla zhaslá a po asi 10 min.se v palubce rozhořel požár,zničil celý předek,vytipovali jsme to na NEodpadlé relé světel.Skoro by to chtělo nějak periodicky na relátko kouknout,nebo snad poslechem se ujistit ,že klaplo a odpadlo....?...docela se toho bojím,to relé je vlastně po celou dobu jízdy pod proudem,tudíž hřeje,a na dotecích se může vypalovat a opalovat....máme přece v autech stejnosměrný proud,jenž rád udržuje oblouk...

Napsal: 13 led 2007, 19:34
od vipe
To jsou věci které těžko ovlivníš v autě během jízdy je plno relátek které jsou seplé. A prevence těžko poslouchat které odpadlo a které ne a podívat se dovnitř taky nejde většinou jsou jeden kus. :cry: