Stránka 1 z 2

Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 22 lis 2019, 08:50
od Durino
Ahojte,
mam otazku na ludi, co im odisiel katalyzator (benzin), ze aky olej ste pouzivali a ci ste striedali specifikaciu ACEA A5 a A3 (vlastne vymeny), alebo SAE 5W30 a 5W40. Dostala sa ku mne informacia, ze striedanie specifikacii skodi katalyzatoru a Hyundai doporucuje sa drzat len 5W30 A5 (najma 1,2l motor). V manuale je vsak povoleny aj 5W40. A ze ked tam uz je 5W30, tak to nemame menit na 5W40. Tak si chcem urobit statistiku, ako to bolo u vas.

Dakujem.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 09:42
od Durino
Trochu som prezeral forum, problemy s katalyzatorom mali uzivatelia:

mihlit - motor 1,2 63kW, pouzivany olej 0W40, katalyzator zniceny po 40tis km, novy motor, potom opat katalyzator zniceny po 22tis km, starsia I20, takze kat blizsie pri motore, ako novsia I20? Interval vymeny oleja neviem.

Vitbal - motor 1,2 63kW

Majkli20GB - motor 1,2 55kW, I20 novsi model 2015, katalyzator zniceny pri 57tis km a 60tis km

pecipekar - motor 1,6 88kW 2013 katalyzator zniceny pri 65tis km

mnkk - motor 1,4 80kW LPG katalyzator zniceny pri 150tis km, olej meneny po 10tis km

tttomasss I30 2012 LPG, katalyzator zniceny pri 107tis km

kajman73 - katalyzator zniceny pri 74tis km

Tudy - motor 1,6GDI, katalyzator zniceny pri 120tis km, olej meneny po 30tis km

Ak mozete, napiste prosim, aky olej ste pouzivali a ako casto ste ho menili. Ak som nieco napisal zle, opravte ma, prosim. Dufam, ze horeuvedenym uzivatelom nevadi, ze som ich takto zoradil...

Dakujem.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 12:53
od motorol
Ja měl dojem, ze olej maže. Procesu spalování se neúčastní a ven skrz kat tušíš nejde, takze ani nemá možnost jak ho odepsat. Přijde mi to jako bubák vypuštěný servisem- ideálně kdo nemění olej u nás tomu odejde motor.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 12:54
od mihlit
To o změně oleje je totální nesmysl. Mně zas tvrdili, že je to nekvalitním benzínem. Původně jsem do auta lil klasický natural 95 (převážně tankováno u globusu), což je normální benzín spolu s velkou výtočí, takže žádný starý ležák. Po výměně jsem raději tedy tankoval výhradně Vervu 100 a pokazilo se to znova.

Olej se měnil klasicky na servisní prohlídce jednou ročně. Původně tam šel olej Mobil 1 0W40, pak po výměně Yacco GALAXIE RS 0W-40, takže těžko auto mohlo dostat lepší olej.

Když už by mělo mít něco vliv z oleje, tak možná použít olej z řady Cx určený pro auta s filtrem pevných částic, co redukuje množství bordelu lezoucího do katalyzátoru, ale zas prd maže... Vem si, kolik lidí má i20, olej mění často i ledabyle, za nejlevnější co je a stejně jim to drží v pohodě. Moje podezření je, že na autě bylo něco špatně z hlediska nějakého senzoru, co motor provozuje v režimu, co se katalyzátoru úplně nelíbí a je to nějaký senzor, co nebyl na motoru a tedy nebyl vyměněn s výměnou motoru. Jinak těžko říct proč, bylo by to jen věštění z křišťálové koule.

motorol: olej se i spaluje, jelikož se částečně odpařuje, to je pak ten napečený karbon na pístech u GDI motorů, kam se to dostává skrze odvětrávání klikové skříně. Spaluje se ho ale tedy nula nula prd. Že je to blbost, to souhlas

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 18:10
od Durino
mihlit: Ved to, olej sa aj ciastocne spaluje. Sice malo, ale predsa. Zaujimave je, ze v manuale k autu mam doporucenie SAE 5W30, 5W40 (auto kupene v 2016), v novsom manuale stiahnutom z internetu je len 5W30, ale 5W40 tam chyba. Asi vedia, preco. Ten clovek, co mi dal tu info, bol priamo z Hyundai servisu a netrval na tom, aby sa vymena oleja robila u nich, ale vyslovne ma upozornil na to, aby som tam uz tu 5W40 nedaval, niekolkokrat som to spomenul a vzdy povedal, nerobte to! Ked tam mate 5W30, uz to nemente.
Aj Hyundai sa postupne uci na chybach, ako s vymennym intervalom 30tis km, co nebolo bohvieco, tak ho potom skratili. Tak mozno aj tu prisli na nejaku suvislost s olejom a poskodenym katalyzatorom, hoci je to na prvy pohlad hlupost. Mozno nejake aditiva z 5W40 tomu katu nesedia a v dlhodobom horizonte ho nicia. Mozno to je naozaj hlupost, preto som to ale chcel overit, ze ci sa pri poskodenych katalyzatoroch objavaval olej 5W40.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 20:31
od Boryš
Jsem si stáhl manuál na i30 v angličtině z r. 2018. Tam je v tabulce doporučovaný olej se specifikací API SM / ACEA A5/B5. Je u toho odkaz a pod tabulkou v odkaze je uvedeno, že pokud není k mání ACEA A5/B5, lze použít ACEA A3/B3 nebo A3/B4. A ještě je tam tabulka doporučených olejů pro Evropu pro benzínové motory HELIX ULTRA AH-E 5W-30 a HELIX ULTRA 5W-40. Platí to jak pro oturbené tak atmosférické benzínové motory.
Já mám v návodě předaném s autem v jedné tabulce 5W-30 API SL nebo SM / ACEA A5 ale ve druhé tabulce je jak 5W-30 tak 5W-40 ACEA A3 nebo vyšší.
Vše pro benzíny, není u nich uveden DPF.

Nevím co je a není pravda, ale výrobci konkrétně u olejů 5w-30 i 5W-40, na které jsem se díval, uvádějí, že jsou vhodné pro provoz s katalyzátory. Takže by neměly katalyzátoru za normálního stavu uškodit. Pokud by měl olej s viskozní specifikací 5W-40, 10W-40 a vyšší ničit katalyzátor, tak co by dělali uživatelé v teplejších krajinách. Ti by měnili katalyzátor jak na běžícím pásu. V tom anglickém návodu je doporučena viskozní třída i 20W-50 (pro střední východ).

U nových motorů to bude s olejem ve spalovacím prostoru ještě horší. Kvůli snižování tření se snižuje přítlak pístových kroužků. Ekologie musí být.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 21:12
od Durino
Tiez som pozeral na toho cloveka ako puk a nechcelo sa mi verit, ze olej 5W40 ma negativny vplyv na katalyzator. Bol to sef servisu Hyundai. Cele to zacalo tak, ze som bol s autom na 3. garancke a priniesol som si standardne so sebou vlastny olej Shell Helix Ultra 5W40. Doteraz som daval do motora len ten a menil som ho kazdy polrok, nakolko auto jazdi hlavne kratke trasy. Pri prijme ma najskor prekvapili, ze nemozu pouzit moj vlastny olej, ze to maju nariadene od riaditela pobocky tusim od 6/2019, lebo mali problem s (pancovanymi?) olejmi, ktore mali obal ako original. Hovorim, ze OK, uznavam, tak ze co mi tam daju. Dali tam Castrol Edge 5W30 A5. Motor po nom ide lahsie, ako po Helixe Ultra 5W40. Riesili sme este to, ze mi olej preliali, dali tam podla faktury 3,6l, pricom napln je podla manualu 3,5l a pri vymene podla mna nevytecie vsetko. Tak sme to kontrolovali, motor zahriali jazdou a kontrolovali stav a bol asi 2mm nad ryskou full. Ukazali mi papier, ce celkova napln je 3,9l a ze Hyundai predpisuje dolievat 3,6l. Tak som medzi recou hovoril tomu sefovi servisu, ze za pol roka tam dam ten moj Helix Ultra 5W40, a on mi povedal, ze aby som to urcite nerobil, ak nechcem mat problem s katalyzatorom. Tak to cele vlastne vzniklo. Mozno maju Hyundaje menej kvalitne katalyzatory a s tymi olejmi si fakt nerozumeju. Viac pravdepodobne je vsak to nekvalitne palivo, ale neviem, preco ten 5W40 z manualu k I20 zmizol.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 27 lis 2019, 23:22
od mihlit
Sorry, ale ten týpek ze servisu tomu absolutně nerozumí. (Což je běžný stav přijímacích techniků v servisech). Jediné, co umí, tak tvářit se sebevědomě a tvrdit sebevětší blbost s naprostou vážností. Zkus si zajít třeba na forum oleje.cz a pokud budou mít trpělivost, tak ti to vysvětlí, jak to s A3/A5 a dalšími parametry je a co je lepší pro motor a co pro EU.
Důvod, proč hyundai vyřazuje olej 5W40 je ten, že to je A3 olej a ne A5 a kvůli flotilovým emisním limitům musí šetřit každý gram CO2, což znamená, že lehkoběžný olej A5, který sice není dobrý pro motor, ale je dobrý pro spotřebu (CO2) je jednoduchý "papírový" způsob, jak se dostat na nižší gramy CO2 a nemuset platit takovou pokutu. Prostě peníze a EU, víc za tím nehledej.

Kdybys byl paranoidní ohledem katalyzátoru, nalej tam Cx olej (tzv. low saps), který je lepší pro katalyzátor a DPF, ale výrazně horší pro motor.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 06:36
od Minko
i20 (r.v. 2017, 1.2 62 kw) používam 5W-30 A5/B5 taký ako tam naleje autorizák. auto mi však začalo žrať olej okolo 50 000 km som to zistil ( posledne zožralo podľa odsledovania cca 1L/9000 km- ale nežerie ho stále lebo po servise prvých 2000 -3000 km ani kvapka nezmizla potom som to 2 mesiace nepozrel a zrazu olej na "min").. dovtedy od výmeny do výmeny ani kvapka. budúci týždeň som objednaný na diagnostiku+meranie tlakov v autorizáku- stav oleja videl na vlastnéoči aj servisný technik samotnému sa mu to nepáčilo prečo tak "zmizol" takže som zvedavý na čo prídu a či na niečo prídu. ak neprídu na nič alebo vudem cítiť slabý záujem z nich strany, vyskúšam aj iné autorizáky (auto je ešte v záruke). :-k

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 09:53
od Durino
mihlit:
O olejoch mam nieco nastudovane (ale nie som odbornik), preto som tam daval ten 5W40 A3, bol dokomca doporucovany (v manuale). V manuale je pisane, ze pouzivat A5, alebo vyssi - A3 je co sa tyka mazania lepsi a tiez bol povoleny (v druhej tabulke v manuale). Ale zas 5W40 je menej stabilny, ako 5W30, ale ja ho menim aj tak po cca 5tis km/polrok, takze u mna je to jedno. Ten Helix ultra 5W40 ma TBN 10,3 mg KOH/g, pricom oleje A5 maju TBN nizsie, tento Castrol Edge 5W30 A5 neviem TBN. Vzhladom na moje kratke jazdy je lepsie vyssie TBN.
Co sa tyka toho zmiznutia doporucenia 5W40 v novom manuale k I20, je naozaj mozne, ze to spravili kvoli ekologii.
Vcera som este raz kontroloval hladinu oleja v garazi (studeny motor) a mal som cca 8mm nad max, takze to samozrejme preliali... Otazka je, ci to vadi a ci si to mam odsat. :roll:

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 11:04
od mihlit
Vidíš, takže máš nastudováno, pak si jen nesmíš nechat technikem nakecat nesmysly, jen protože chce dělat chytrého a ze zákazníka vola.
Říkáš odsát, což předpokládá, že máš odsávačku a nemusíš kvůli tomu lézt pod auto. Pokud to tak je a odsávačku máš, tak bych to odsál.

Ještě k A3 vs A5 a g CO2, schválně jsem to hodil na rychlo do kalkulačky a v mém případě (ix20 1.6) A5 ušetří +- 4.5 g CO2 a jistě že to jim za to stojí.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 11:26
od Durino
mihlit:
Dakujem za odpoved. Ten servisak vravel, ze trochu viac oleja nevadi, ze lepsie sa po starte tlakuje napinak retaze... Ako to je realne, neviem. Odsavacku nemam, ale zas mam nastudovane, ze sa to odsava cez mierku oleja bud odsavackou, alebo hadickou a injekcnou striekackou, alebo dokonca aj rozprasovacom na kvety, co som videl zlepsovak. :mrgreen: Nejako to poriesim...
Co sa tyka toho CO2, tak kolko sa ho uvolni pri piti sytenych napojov? To uz nechce EU riesit? ](*,)

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 13:26
od lumix
https://www.nase-voda.cz/clovek-mel-vyp ... tym-denne/

Olej ACEA 5 je bezpopelny a vhodný zejmena pro auta s DPF či GPF, také má údajně horší mazaci schopnosti. ACEA 3 je s obsahem popelu a má lépe mazat.

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 15:16
od mihlit
lumix: ne tak docela, A5 je jen snížená viskozita, popel mají snížené oleje Cx
https://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni ... vych-oleju
čtvrtá tabulka "Výkonnostní specifikace ACEA a jejich požadavky na chemické složení oleje a viskozitu HTHS"

Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka

Napsal: 28 lis 2019, 16:58
od Boryš
Je zajímavé, že vadí olej ACEA A3, který je uváděný v návodu jako alternativa, ale vyšší hladina oleje než předepsaná je velice výhodná pro motor. Není, lze celkem jednoduše dohledat, proč (třeba to, že klikovka pění olej, rozstřikuje ho tam kam nemá). Nejspíš 2, 3 mm nebude ještě na průšvih, ale výška hladiny není stanovena jen tak ze srandy. Na rozdíl od toho A5 je výška oleje stanovená všemi výrobci motorů dlouhá léta. U oleje A5 bude průšvih u motoru který na to není uzpůsoben, A3 u motoru který zvládne i A5 nemůže udělat nic špatného. Tolik můj názor.