Tak když už jsme se dostali do interiéru, tak bude nejlepší usadit se za volant, otočit klíčkem ve spínací skříňce a vydat se někam na výlet
.
Najít si pohodlnou pozici za volantem i30 PDE je pro mě dílem okamžiku, za ty 3 roky mám natrénováno jak nastavit výšku sedáku, vzdálenost od pedálů, volant. Sedadlo je pořád stejně skvělé, uměl bych si představit drobet lepší oporu v bederní oblasti (nastavitelná opěrka tu dle všeho není - nenašel jsem ovladač
), ale není to nic zásadního. Kůží potažený věnec volantu padne velmi dobře do ruky, není nijak silný (zejména v porovnání s N-linem
), průměr akorát. Jsem prostě doma.
Dopravní situace na našich silnicích je dosti proměnlivá, jsem zvyklý na vestavěné navigace se zapnutým hotspotem. Přestože jsem zaznamenal stížnosti na fungování návrhů náhradních tras, identifikaci problémů kde nejsou atp. já mám zkušenosti jen dobré. Pokaždé když jsem neposlechl skončil jsem v zácpě. Tady nezbývá než se spolehnout na schopnosti svého telefonu. Beru tedy kabel a propojuji pomocí AA telefon s MMS. Stačilo párkrát ťuknout a chce se po mně zadání adresy. Adresa zadána a máme tu návrh trasy:
- IMG_6960.JPG (85.6 KiB) Zobrazeno 6071 x
Pouštím písničky z telefonu a zkouším jestli se mnou bude mluvit i fungování volání. A funguje:
- IMG_6961.JPG (85.35 KiB) Zobrazeno 6071 x
Zde si dovolím malou odbočku. Ta neschopnost si dnes cestou zavolat nebyla Jožo chybou MMS vozu ani AA, prostě mi blbne telefon (je už odsouzený k odložení, ale nějak se nedokážu dokopat ke zprovoznění nového
).
Trasa zadána, muzika hraje, tak vyrazíme. Motor nastartován, zařazená zpátečka a tablet zobrazuje co se nám děje za autem. To by nebylo nic nového, od toho couvací kamery jsou. Tady ovšem na tabletu obraz z kamery na zádi zobrazuje i při dopředné jízdě. Jestli je limitem pro zpoždění zobrazování časový úsek ve vteřinách nebo dosažení určité rychlosti jsem nezkoumal, ale chápu, že za určitých okolností je tato funkce užitečná.
Oproti stávajícímu provedení mne ze základních ovládacích prvků zaujaly ještě páčky pod volantem. Jejich chod je měkčí, vyžadují méně síly a aretace jednotlivých poloh je mnohem jemnější a tišší. Drobnost, ale zaujala!
Jedno z přestěhovaných tlačítek je zapínání/vypínání LKA. Zvykl jsem si na něj a ve stávajících PDE jej používám vlastně neustále. Ale co s ním udělali tady
... Dosud LKA průběžně a velmi jemně udržovalo neustále auto uprostřed mezi čarami. Pokud jste volant pustili dostalo se vám upozornění "Nepouštějte volant". V tomto autě se LKA chová dosti odlišně, hodně mi to připomíná Tucson TL, kde se tento systém stal terčem mojí kritiky. LKA auto vlastně neřídí, jen jaksi dohlíží zda jste mezi čarami a pokud se k čáře přiblížíte příliš, systém do volantu doslova kopne (a dostanete seřváno "Držte volant!")
. Je to velice nepříjemné, trhavé, humpolácké. Jemný, nevtíravý a hlavně sofistikovaný systém byl nahrazen systémem, kterému ani jeden z těchto přívlastků nepatří
. Na zpáteční cestě jsem LKA vypnul...
Co se nejnovějšímu provedení i30 nedá upřít je nižší hlučnost od kol. Opravdu netuším zda za poměrně výrazným poklesem hluku na všech vyzkoušených druzích asfaltu a v různých rychlostech je vylepšení izolace podběhů, podlahy a motorové příčky nebo je to jen jiným obutím (v rozměru 205/55R16 byly pneu Hankook nahrazeny Micheliny), ale tento rozdíl zaznamenala i moje žena
.
Když už jsme u hluku od kol tak se pověnujeme chování podvozku. Zadní náprava není v tomto případě víceprvková, ale je to obyčejná torzka. Když se v tomto segmentu objevil FoFo Mk I. s víceprvkem vzadu byla to hotová revoluce. A všichni velkovýrobci museli následovat. Když se posléze začalo objevovat aplikování víceprvků jen u silnějších motorizací a návrat k torzce u základů, byl z toho povyk jak mezi novináři, tak mezi autíčkáři.
se tomuto dělení dlouho vyhýbal, ale na PDE nakonec taky došlo. Je to opravdu taková katastrofa nebo to má nějaký racionální důvod?
Překvapím - je to rozumné a vůbec to není špatné řešení!!! Je pravda, že na limitu je preciznost vedení kol nižší a pokud přijde v oblouku nerovnost, tak máte s torzkou vzadu trochu víc práce. Ale ruku na srdce - jezdí takhle typický kupec auta se základním motorem? Víceprvek je sice úžasně sofistikovaný, ale i on musí volit kompromis naladění, stanovit si prioritu. A tou je maximalizace ovladatelnosti při maximálním možném pohodlí. Torzka se ladí obráceně - od komfortu k ovladatelnosti. A co je pro zákazníka takového auta důležitější - řezání zatáček nebo pohodlná a klidná přeprava rodiny? Z tohoto pohledu je volba torzky rozumná i z pohledu výrobce a dvojí vývoj se zjevně zaplatí. Komfort jízdy na stejném rozměru pneu je u nového provedení lepší než u toho dosavadního. A to znatelně.
Než se ta otázka objeví - dá se poznat rozdíl mezi víceprvkem a torzkou při přesednutí z jednoho auta do druhého? Troufám si tvrdit, že víc jak polovina lidí to nepozná. My postižení to poznáme jen když se na to hodně zaměříme a dostaneme k dispozici silnici, která podvozku dá možnost ukázat charakter - ať už náročností profilu nebo kvality povrchu
.
A brzdy? Klasika - hodně rychlý nástup, dobré dávkování a normální člověk je neutahá.
A to nejpodstatnější na konec
- IMG_6955.JPG (130.32 KiB) Zobrazeno 6071 x
Nějak nevím z které strany do toho
. Rozhodně jsem poněkud v šoku a velice obtížně hledám slova.
Zkoušený vůz měl při převzetí najeto 370 km, takže auto je nové, úplně syrové. Ale i tak už vím, že tenhle motor je BOMBA!!! Už teď má dost síly od cca 1.300 otáček, má krásně lineární tah (jasně, do omezovače jsem nešel), je krásně tichý, neuvěřitelně kultivovaný. Tohle je ta nejlepší reklama na starou dobrou atmosféru. A kupodivu ho nezabili zpřevodováním - bez problémů ve 120 km/h zrychluje na šestku, a to citelně
! To, že já jsem si nakonec vybral pro dálniční část přesunu domů 3.000 otáček, a tudíž rychlost 110 km/h, souvisí s akustickým komfortem, který preferuje pro spaní naše mladá dáma, která vytuhla hned po najetí na D3
.
I už zmiňovaných 3.500 otáček při 130 km/h představuje ještě dostatečně nízkou hladinu hluku pro příjemné cestování.
Samozřejmě je zapotřebí se k tomuto motoru chovat adekvátně jeho konstrukci a tomu přizpůsobit i svá očekávání. Neumí ve 2.000 otáčkách kopnout turbem do zad, pro výkon si musíte dojít do otáček, ale to není žádná otravnost, to je jeho největší přednost. Točí se tak pěkně, hladce, kultivovaně s příjemným zvukem.
Těch dnešních 400 kilometrů, které představovaly mix přesunu městy a městečky, okresek i dálnic zakončil PP údajem 5,6 litru. Je otázka o kolik PP kecá, to zjistím v pondělí ráno dle dotankování. Ale neočekávám odchylku větší než 0,2 litru. To je na úplně syrový motor sakra dobrá hodnota!!!
Převodovka změnou zjevně neprošla, což je dobře
. Dráhy jsou jasně vymezené, pohyb v kulise bez nepříjemných překvapení. Chod spojky je přesný a plynulý. Ač se víc jak rok realizuji v automatu, tohle řazení rozhodně nebylo za trest
.
Jaká tedy nová i30 je? Jednoduše je to dobré auto, které má své lepší i horší stránky.
Mezi ty horší počítám masku s obrovskými otvory, která tak svou funkci ochrany chladičů bude plnit jen těžko. Přední blinkry u aut s halogeny jsou příšerně kolotočářské. Když na odbočující auto koukáte z několika desítek metrů
. Fungování LKA je taky na ránu.
A teď ty lepší zprávy. Zlepšil se akustický komfort, podvozek je pěkně plavný a torzka z něj rozhodně neudělala nevypočitatelnou mrchu
. A na pomyslném Olympu je nový motor 1,5 DPi - to je prostě pecka
!
Ani tohle auto nemělo klid a netestoval jsem sám. Páni kolegové - předávám vám slovo
.
Abych nezapomněl - děkuji
Centru Praha -
https://centrumpraha.hyundai.cz/ - za zapůjčení vozu na víkend a umožnění tohoto testu. Už teď se těším na další
.