Hyundai TUCSON 1,6 T-GDI 132kW MHEV, DCT, Style 4x4
Napsal: 02 kvě 2021, 15:22
Hyundai TUCSON 1,6 T-GDI 132kW MHEV, DCT, Style 4x4
aneb, od pohřebáku ke koncertnímu křídlu.
Datum: 1.5.2021
Lokalita: Loučeň
Obsazení: SATaB
Scénář: Vlastní a HMMCZ
Dramaturgie a Režie: Jako vždy Steve
Dlouho, opravdu dlouho jsem přemýšlel, jak a jestli vůbec mám tento můj amatérský pokus o „recenzi“ psát.
Jestli to vlastně má nějaký smysl a význam, když... Pak jsem si řekl, že ten člověk a snad můžu napsat i kamarád, který tohle celé vymyslel, věnuje tomu čas, úsilí, dramaturgii, dal kolem sebe dohromady myslím, že moc fajn bandu lidí různého ražení, zaměření a pohledů - a z kterého je na každé akci vidět, jak jej to baví a jakou z toho má radost, si to přinejmenším zaslouží. No a Vy ostatní to berte jako takový bonus, že když to vlastně pro tyhle účely vzniklo, tak to sem- zatím patří. I když ve verzi, která má chybějící základ. A bez základu se cokoliv staví a buduje dost na …
První Máj je lásky čas, svátek práce a státní svátek, tak proč si jej vlastně neudělat tak trochu po svém, že?
Vstávám brzo ráno. Brzo a s jakýmsi divným pocitem, že nevím, jestli ta cesta přes půl republiky a to, co je vlastně podnětem k ní, mi za to stojí. Piju ranní kávu a při rozednívání dne i v mé hlavě vítězí ten pocit, že i když to auto za to stát až tak nebude, tak ta parta, která se u toho sjede, mi za to stojí a stát prostě bude, ať se děje cokoliv a testuje cokoliv a kdykoliv. Dám si banán a už jsem před domem u svého Médi, který mě oranžovým mrknutím dává najevo radost z toho, co jej už víc jak čtyři roky bez jakýchkoliv problémů moc baví. Jezdit. Tak jo.
Tlačítko, pás, startstop, volič DCT do D a jedem. Cesta ubíhá úplně v pohodě a z ranního opavského deště se projíždím litovelským Pomoravím už bez deště, za Studenou Loučkou už se oblačnost trhá. Moravská Třebová, přijíždí kolega od Olomouce, přesedám k němu a po průjezdu Hřebečským tunelem už jedem do polojasna. Paráda, na to, jak to ráno vypadalo. Krátce po poledni přijíždíme na parkoviště u zámku v Loučni a už je tam. Pohřebák i část zbytku.
Proč tomu říkám pohřebák? No prostě protože to auto tak vypadá. Ona je černá barva na autech velice elegantní, ale pak se musí fakt dobře volit to tak důležité spojení toho ostatního, obzvlášť chromových prvků, kde za mě, méně je někdy více. A tady na jednu stranu ta černá barva krásně „srovnává“ ty lámané boční linie- které se mi opravdu nelíbí a v té černé trochu i trochu víc zanikají, naopak ta efektní stříbrná linie od předního okna po C sloupek je na můj vkus až moc do očí bijící, připomíná mi Opel Astra combi a v té černé barvě už mi k dokonalosti funebráckého vozu chybí jen věnce po bocích. Ale jinak, jinak mě vcelku překvapuje, jak to auto, ač se mi exteriérově opravdu nelíbí, vypadá elegantně. Ale jenom v černé. Jinak se mi opravdu z venku nelíbí. V černé ho beru zvenku na milost.
Nebudu se tady rozepisovat o křivkách karoserie, prolisech atd. To nechám povolanějším, kteří se v tom v testech vyžívají. On je to stejně subjektivní pohled, objektivně to mám já tak, že buď se mi auto líbí na první pohled, nebo nelíbí a na ty další pohledy se to může změnit v ale jo, jde to… A nebo nelíbí vůbec.
A Tucson byl do včerejška v té kategorii poslední. A vzhledem k tomu, že v černé jich asi moc jezdit nebude, tak v ní zůstane. Ptáte se proč? Dívám se na to i z pohledu praktického. Já se o svá auta snažím starat, myju je ručně, když je to možné a dopřávám jim i jiné laskominy, typu konzervace, vosk, a jiné. Když jsem se třeba včera zaměřil na předek a masku, která je pro spoustu lidí etalonem skoro dokonalosti a překvapení- a je fakt zajímavá a diskutabilní, tak díky spoustě různých hran, prolisů a skrytých koutů, bude radost, se o tuhle část starat a ošetřovat ji.
Jen si zkuste představit v létě v noci očistit plochu hlavních světlometů od much a nočních havětí u pumpy, tou stěrkou co jsou tam v kýblu. O dalších koutech ani nemluvě. Líbí se mi zadek vozu, až na tolik diskutovaná směrová světla a mlhovky s couvačkou v nárazníku.
Zatím nic moc, že?
Ale tady se to začne měnit. Jdeme pod kapotu.
Že kapota nemá plynové vzpěry asi nikoho nepřekvapí, ani mě. Kluci v mém servisu říkají, že plynové vzpěry používají jen auta, která se musí kvůli poruchám motorů často otevírat. Nevím, co by řekli na napružování aretační tyče k podepření kapoty. Asi nic, takže DOma si to sami DOladíme do té správné polohy, aby to šlo zaaretovat v pohodě.
185ti koňový, nový smartstream motor s technologií CVVD+MHEV vyplňuje motorový prostor docela dost, místa kolem moc není, ale vše je docela příjemně uhlazené a učesané, přístupné a nemám k tomu moc co dodávat. Nádoby na doplnění kapalin v pohodě dostupné. Velice zajímavý i konstrukčně se mi jeví dvojitý napínák drážkového řemene. K měrce oleje se raději po svých zkušenostech vyjadřovat nebudu! Ale neodpustím si takové malé rýpnutí. To už opravdu musí koncern tak šetřit, že z motorů mizí i centrální kryt hlavy motoru? Vypadá to dost nic moc. A to fakt DOST.
Zavírám kapotu a pojďme dál.
Otvírám dveře kufru. Elektrické otvírání s inteligentním bezdotykovým ovládáním, kdy se přiblížíte s klíčem a po chvíli, kterou jsme nedokázali nějak vyspecifikovat se kufr otevře, funguje výborně a docela rychle. Jak otevírání, tak zavírání. Ke kufru bych nic moc nedodával a nerozepisoval se o něm, velikost je adekvátní a dle mě dostatečná. Nakolik účelná ukáže čas, ale znaje problémy s plasty v interiéru, očekávám, že pří převozu třeba kočárků, lyží, beden s pivem, sudů s pivem, budou plasty v kufru na exponovaných místech obzvlášť mezi podběhy místem velké kritiky uživatelů, kvůli jejich poškrábání. Dvojité dno je už klasikou a osobně bych se bez něj rozhodně NEOBEŠEL. Pod ním lepící sada, protože MHEV, takže baterie. Potěší možnost ovládání sklápění sedadel z kufru. A jako zajímavost, subwoofer v kufru v pravo audiosystému Krell v testované verzi. Osvětlení kufru klasika a raději bez komentáře, budete mít možnost se realizovat sami, kdo chce v kufru něco vidět. Roleta kufru fungovala výborně. Vyjmout jsem ji nezkoušel, stejně jako jde-li uložit pod dno.
Pojďme do interiéru.
První dojem po otevření dveří a nastoupení do vozu je, moderně se tomu říká wow efekt, já jsem čech-moravan, tak říkám no do řiti… Kam se Hyundai posunul během 5. let u Tucsonu je neuvěřitelný a já se nebojím napsat, že máme před sebou budoucí etalon interiérů vozidel tohoto koncernu a musím říct, že ač zpočátku trochu rezervovaný, jsem přece jen stará rezavá konzerva, tak po čase stráveném na palubě plnohodnotně prohlašuju výborný a nevšední a prostě SUPER!!! Když se dotáhnou některé drobnosti, opravdu si člověk užívá ten interiér tak nějak mimoděk a cítí se v něm opravdu, opravdu moc dobře. Takže pojďme popořadě. Sedadla- jak je už u Hyundai zvykem, za mě takřka bez chyby. V testovaném provedení čalouněná v prémiové textilii, ručně ovládaná, ale výborná. Jediný problém, který jsem měl, bylo nastavování sklonu opěradla. Kdo vymyslel to umístění toho kolečka? Nebo spíš kolečko je na místě správném, ale v tom případě plastové obložení B sloupku, protože myslím že i gynekolog bude mít problém tu ruku tam nějak nasoukat a poohýbat. Ale to je jediná výtka k sedadlům. Nicméně, pokud bych se na vozidle střídal třeba s manželkou, partnerkou, bratrem, kolegou…doplňte si sami, rozhodně bych si připlatil elektrické sedadlo řidiče s pamětí. Rozhodně.
Posez jak na straně spolujezdce, tak obzvlášť na straně řidiče se i díky možnostem nastavení sklonu a vzdálenosti volantu (řekl bych, že značně většímu v obou osách, než v minulé generaci), dá za mne dotáhnout takřka k dokonalosti. Výhled z vozu je výborný všemi směry, ovládání intuitivní a velmi příjemné.
Volant nevšední, ale zvykne si člověk hned a pak už mu ten tvar ani nepřijde divný, páčky ovladačů pod volantem perfektní, potěší detail přepracování ukončení páček, ne že by to ty staré potřebovaly, ale je vidět, že si někdo dal tu práci i s takovým detailem a jsou ještě lepší, než ty starší, které byly výborné. Ovládání na volantu, za mě super.
Přístrojový… co to vlastně teď je- tablet, toho jsem se bál nejvíc, ale je fakt super. Jak kvalitou, tak zobrazením, uvítal bych jej za sebe trochu větší, ale zvykl jsem si na něj hned a přirozeně.
Shift by wire systém, další věc, která pro mě byla nová a za celou dobu jsem si na něj úplně nezvyknul, ale neříkám, že to nejde. Mě tam ten klacek, třeba krátký chybí. Ale jednoznačně pro mě lepší, než nový systém u VW group, na který jsem si nezvyknul ani po 3 dnech. Tady si troufnu tvrdit, že tak za 2 dny už by mi to asi přišlo normální. Nicméně rozmístění a zpracování celé ovládací konzoly je vynikající. Trochu jsem se taky obával integrované opěrky ruky, ale neměl jsem k ní absolutně žádných výhrad. Nejlepší na takových věcech je, když to prostě přirozeně používáte a ani o tom nevíte. Pak je to dokonalé a to ta středová konzola pro mě je. Vůbec ten posez v tom interiéru je takový, jak to napsat, pohodlný, přirozený. Nic ho nekomplikuje, nic mě netlačilo, nic nezavazelo, všechno bylo vlastně opravdu v pořádku. To je fakt hodně dobrý výsledek.
Multimediální systém. To je věc sama o sobě na dlouhé psaní a já to tak nějak zkrátím. Protože na to, abych byl schopen popsat co vše a jak umí ani není čas a stejně je nejlepší, když si to vyzkouší každý z uživatelů sám. Za mě, opět velký skok kupředu. Rychlost, kvalita zobrazení, individualizace, intuitivnost. Spousta výrobců- obzvlášť japonských, by se mohla učit, jak by mohl a měl vypadat pohodový systém. Já ho včera viděl, stačí? A abych nezapomněl. Já ho včera i slyšel!!! A kdo z Vás má rád opravdu dobrý, sakra hodně dobrý zvuk, tak s příplatkem za Krell neváhejte! Hraje to opravdu parádně. Fakt nekecám. Audofil by sice namítnul spoustu dalších ale, ale za ty peníze to hraje, tak jak to je, super! Tečka.
A i umístění celého MMS, ze kterého jsem byl trochu v rozpacích, tak za mě v pohodě - úplně.
Panel ovládání klimatizace a topení. Je to o mnoho lepší, než součást MMS a hledání ovládání v menu MMS, ale mě nevyhovuje a ani se mi nelíbí. Je tam ten malý displej trochu jak pěst na oko a ovládání dotykovými tlačítky bez jakékoliv odezvy je krok zpět. Musíte se stejně podívat, jestli jste udělali, co jste chtěli, takže přínos nula. Efekt nula. Přimlouvám se za zjednodušení a otočné ovladače. Další pěkná maličkost, zpětné zrcátko se samostmívacím efektem. Je přepracované a vypadá o hodně líp, jak v předchozí verzi, příjemné jsou i vysouvatelné sluneční clony z obou stínítek. Nepříjemná je absence zatmavení horní části čelního skla a VELMI nepříjemná je absence pouzdra na brýle. To mi fakt hodně vadí.
Výborný je i nový systém větrání a topení. Nevíte o něm a dělá přesně to, co má a jak má. A vypadá to jako celek úžasně. Nic nevrže, materiály jsou na velmi dobré úrovni, nic neobtěžuje. Prostě se ten interiér, až na drobné maličkosti hodně povedl.
A ještě jedna věc! Podržte se... Hyundai Tucson v této výbavě už [/UMÍb] otevírat i zavírat okna dálkově
Dobrá, tolik k interiéru a pojďme nastartovat a jezdit.
Mačkám tlačítko startu a… je ticho. Kontrola nohy, jestli stojí na brzdě, pak pohled na otáčkoměr- pozor je na jiné straně displeje, než jsme byli zvyklí u analogových přístrojů a až tento pohled a jemňounké vibrace motoru-které po chvíli zmizí- asi systém nastavení cvvd- prozradí, že je nastartováno. Takže mačkám D, šlápnu na plyn auto se pohne a ticho pokračuje. Co to …. je? Výborné odhlučnění, jak od motoru, tak od kol. Tady tedy sakra hodně zapracovali a částečně, ale jen částečně odpouštím kryt hlavy motoru- stejně by tam měl být . Najíždím na hodně rozbitou a zalátanou cestu směrem na Chudíř. A ticho pokračuje, jedu v eco režimu a auto si pluje přes díry i záplaty, jako by tam nebyly. Přichází první zatáčky a to auto, ten pohřebák, jede jak malé Pendolino po kolejích. Pusa se mi roztahuje z projevu údivu do projevu rohlík, vjíždím do vsi a na úzkých zatáčkovitých uličkách se přidává k rohlíku banán. Zapomínám, že jsem od rána kromě toho banánu nic nejedl a užívám si ten příděl svačiny na uzounké cestě spojující hlavní tah na Mcely. Po nájezdu na něj už jenom polykám zbytky svačiny a v režimu normal po projetí prvního esíčka v Jabkenické oboře rozkrajuju ten biftek z vyzrálého hovězího a jenom vnímám tu vůni a chuť prvního sousta na jazyku a horním patře, ten zážitek je stejný, jako řídit tohle auto. Na rovině jede- co jede, pluje, co pluje- letí jako Skinautic na vodě jezera a zatočí, úplně stejně, jako ten člun. Jako by tam ani ta zatáčka, zatáčky nebyly. Nechcete žádné křižovatky, žádné dávání přednosti, chcete prostě jet, zatáčet a polykat a je jedno, jestli jsou to kilometry, nebo sliny z hovězím. Mcely? Prdlajz- doleva- a pojď mi hop, směr Ledce, Domousnice, Dětenice, Rožďalovice… Trošku to přichutíme feferonkou, režim sport- pálí všechno, gumy, jazyk, benzín, brzdy, já se z toho poseru.
Vyjíždíte s pohřebákem a po pár kilometrech si říkáte, že je to vlastně rychlá a úžasně pohodlná sanitka, jen v černé barvě, která Vás vlastně veze a léčí… Tak tomu říkám vyrazit dech kopnutím do prdele.
Říkejte si co chcete, nemít uši, směju se jak Lucka Bílá, kolem celé hlavy. Auto jede, řadí, zatáčí i brzdí tak, že to prostě nevnímáte, dělá všechno tak jen mimoděk, jako by Vás v tom zážitku chtělo koupat. Žádné záludnosti, přesně to, co chcete a co čekáte. Prostě pohoda- rychlá, dost rychlá pohoda…. Ten sport režim je na tyhle silničky a pohyb na nich a moje umění za volantem s takovou krabicí moc, tak se vracím k normálu a užívám si krásnou jízdu. Jsem v šoku. Žaludek i duše, obojí jsou ukojeni tím kusem cesty v tomhle autě.
Ale žádné jídlo se nejí tak horké, jak se podává. Takže když se dostanete ze zážitkové jízdy pro Vás, do prožitkové i pro ostatní a zklidníte své emoce a žaludky ostatních, začnete vnímat i drobná negativa. Není jich moc, ale jsou.
První- o kterém se ví a snad se s tím rychle bude něco dělat, je pískání od B sloupku u dveří řidiče i spolujezdce. Záleží, odkud fouká vítr, ale od určité rychlosti Vaší s kombinací větru přírodního, tam ten zvuk je a je hodně nepříjemný. A s tím je potřeba rychle něco dělat!
Druhý- a tady nevím, jestli je to moje chyba, že jsem si měl projít nastavení- třeba míru rekuperace, je-li v nabídce a něco v něm změnit, ale nebyl na to čas, ale při klidné jízdě mně to opravdu vadilo. Konkrétně u tohoto typu motoru MHEV s DCT jde o to, že v režimech normal a sport pokud pustíte plynový pedál, tak dochází k rekuperaci a dobíjení baterie, ale ta rekuperace a decelerace je hodně silná a vozidlo až nepřirozeně silně brzdí. Aby se tohle nedělo, nezbývá Vám, než buď stát pořád na plynu, nebo prostě brzdit. Takové prostá jízda z kopce, nebo dojíždění ke křižovatce na rovině, nebo z mírného kopce se rovná, když to přeženu poskakování. Tohle samozřejmě řeší naprosto s přehledem používání módu eco, ve kterém vozidlo umí krásně plachtit. A fakt plachtí krásně. Ale bude člověk jezdit po silnicích s myšlenkou na neustálé přepínání do eco, nebo aby to tak moc nebrzdilo, tak jezdit jenom v eco módu? To bych nerad dělal takové kompromisy.
Ano i 4x4jsme vyzkoušeli a i v dost exponovaném a kluzkém terénu, tráva, vlhko, bláto neměl Tucson problém.
Vnímáte, že už nepíšu o pohřebáku…?
A už toho moc nezbývá…
Spotřeba- na svém úseku testu jsem se po dojetí jeho části dostal na spotřebu 10,6l/100km Asi nikdo- a v to doufám, nečeká, že auto této velikosti, s touto hmotností, s tímto motorem, výbavou, bude jezdit za 5,6 nebo 7litrů/100km benzínu. Umím si za určitých okolností představit spotřebu kolem 8-9l/100km. Reálně s využitím potenciálu auta vidím spotřebu na 9-9,5l/100km
Závěrem- Dlouho, opravdu dlouho, se mi nestalo, že by mě nějaké auto tak, jak říkají bratři Slováci, odpálilo dekl. V tom krátkém čase jsem sám za sebe musel uznat, že tenhle auťák, ať k němu mám ze své strany exteriérově i rozumově spoustu výhrad se teda fakt povedl.
Jestli bych si ho sám koupil? Ne, nekoupil, jsem jiná cílová skupina, ale dokážu pochopit, díky včerejšímu dnu lidi, kteří to udělají. Ono je to auto fakt návykové.
Nechci žádnou polemiku co je, nebo není lepší, co je nebo není dražší- levnější. V této kategorii SUV nemám až tolik otestováno, ale měl jsem možnost jezdit s konkurentem- Karoq sice s jiným dieslovým, motorem a dsg. V plné výbavě. Co do interiéru už jsou ty auta hodně srovnatelná. Exteriér nechám na posouzení jiných- mě se prostě ty krabice a Škodovky obzvlášť nelíbí. Ale pominu-li motor, diesel jsem v Tucsonu neměl „zatím“ k dispozici, tak Tucson jezdí jednoznačně líp a to podepíšu!
Cenovka za testovaný vůz - 847 890.-
Tucson není zrovna z levného kraje, ale po včerejšku musím říct, že u mě si tu cenu obhájil.
Je i pro mě velmi zajímavým zjištěním, že přijíždíte k vozidlu na test a vidíte v něm na první pohled pohřebák a po pár hodinách odjíždíte a vidíte v něm koncertní křídlo, na které se dá zahrát Čajkovského koncert B-moll. A díky tomuhle zjištění, Vážení v Nošovicích- KLOBOUK DOLŮ.
Dolaďte ty drobnosti a bude to hodně dobrý!
Díky všem, co to dočetli až sem.
Díky Štěpánovi.
Díky HCP Praha.
A díky všem co u toho byli. Rád jsem Vás zase viděl vy bando
aneb, od pohřebáku ke koncertnímu křídlu.
Datum: 1.5.2021
Lokalita: Loučeň
Obsazení: SATaB
Scénář: Vlastní a HMMCZ
Dramaturgie a Režie: Jako vždy Steve
Dlouho, opravdu dlouho jsem přemýšlel, jak a jestli vůbec mám tento můj amatérský pokus o „recenzi“ psát.
Jestli to vlastně má nějaký smysl a význam, když... Pak jsem si řekl, že ten člověk a snad můžu napsat i kamarád, který tohle celé vymyslel, věnuje tomu čas, úsilí, dramaturgii, dal kolem sebe dohromady myslím, že moc fajn bandu lidí různého ražení, zaměření a pohledů - a z kterého je na každé akci vidět, jak jej to baví a jakou z toho má radost, si to přinejmenším zaslouží. No a Vy ostatní to berte jako takový bonus, že když to vlastně pro tyhle účely vzniklo, tak to sem- zatím patří. I když ve verzi, která má chybějící základ. A bez základu se cokoliv staví a buduje dost na …
První Máj je lásky čas, svátek práce a státní svátek, tak proč si jej vlastně neudělat tak trochu po svém, že?
Vstávám brzo ráno. Brzo a s jakýmsi divným pocitem, že nevím, jestli ta cesta přes půl republiky a to, co je vlastně podnětem k ní, mi za to stojí. Piju ranní kávu a při rozednívání dne i v mé hlavě vítězí ten pocit, že i když to auto za to stát až tak nebude, tak ta parta, která se u toho sjede, mi za to stojí a stát prostě bude, ať se děje cokoliv a testuje cokoliv a kdykoliv. Dám si banán a už jsem před domem u svého Médi, který mě oranžovým mrknutím dává najevo radost z toho, co jej už víc jak čtyři roky bez jakýchkoliv problémů moc baví. Jezdit. Tak jo.
Tlačítko, pás, startstop, volič DCT do D a jedem. Cesta ubíhá úplně v pohodě a z ranního opavského deště se projíždím litovelským Pomoravím už bez deště, za Studenou Loučkou už se oblačnost trhá. Moravská Třebová, přijíždí kolega od Olomouce, přesedám k němu a po průjezdu Hřebečským tunelem už jedem do polojasna. Paráda, na to, jak to ráno vypadalo. Krátce po poledni přijíždíme na parkoviště u zámku v Loučni a už je tam. Pohřebák i část zbytku.
Proč tomu říkám pohřebák? No prostě protože to auto tak vypadá. Ona je černá barva na autech velice elegantní, ale pak se musí fakt dobře volit to tak důležité spojení toho ostatního, obzvlášť chromových prvků, kde za mě, méně je někdy více. A tady na jednu stranu ta černá barva krásně „srovnává“ ty lámané boční linie- které se mi opravdu nelíbí a v té černé trochu i trochu víc zanikají, naopak ta efektní stříbrná linie od předního okna po C sloupek je na můj vkus až moc do očí bijící, připomíná mi Opel Astra combi a v té černé barvě už mi k dokonalosti funebráckého vozu chybí jen věnce po bocích. Ale jinak, jinak mě vcelku překvapuje, jak to auto, ač se mi exteriérově opravdu nelíbí, vypadá elegantně. Ale jenom v černé. Jinak se mi opravdu z venku nelíbí. V černé ho beru zvenku na milost.
Nebudu se tady rozepisovat o křivkách karoserie, prolisech atd. To nechám povolanějším, kteří se v tom v testech vyžívají. On je to stejně subjektivní pohled, objektivně to mám já tak, že buď se mi auto líbí na první pohled, nebo nelíbí a na ty další pohledy se to může změnit v ale jo, jde to… A nebo nelíbí vůbec.
A Tucson byl do včerejška v té kategorii poslední. A vzhledem k tomu, že v černé jich asi moc jezdit nebude, tak v ní zůstane. Ptáte se proč? Dívám se na to i z pohledu praktického. Já se o svá auta snažím starat, myju je ručně, když je to možné a dopřávám jim i jiné laskominy, typu konzervace, vosk, a jiné. Když jsem se třeba včera zaměřil na předek a masku, která je pro spoustu lidí etalonem skoro dokonalosti a překvapení- a je fakt zajímavá a diskutabilní, tak díky spoustě různých hran, prolisů a skrytých koutů, bude radost, se o tuhle část starat a ošetřovat ji.
Jen si zkuste představit v létě v noci očistit plochu hlavních světlometů od much a nočních havětí u pumpy, tou stěrkou co jsou tam v kýblu. O dalších koutech ani nemluvě. Líbí se mi zadek vozu, až na tolik diskutovaná směrová světla a mlhovky s couvačkou v nárazníku.
Zatím nic moc, že?
Ale tady se to začne měnit. Jdeme pod kapotu.
Že kapota nemá plynové vzpěry asi nikoho nepřekvapí, ani mě. Kluci v mém servisu říkají, že plynové vzpěry používají jen auta, která se musí kvůli poruchám motorů často otevírat. Nevím, co by řekli na napružování aretační tyče k podepření kapoty. Asi nic, takže DOma si to sami DOladíme do té správné polohy, aby to šlo zaaretovat v pohodě.
185ti koňový, nový smartstream motor s technologií CVVD+MHEV vyplňuje motorový prostor docela dost, místa kolem moc není, ale vše je docela příjemně uhlazené a učesané, přístupné a nemám k tomu moc co dodávat. Nádoby na doplnění kapalin v pohodě dostupné. Velice zajímavý i konstrukčně se mi jeví dvojitý napínák drážkového řemene. K měrce oleje se raději po svých zkušenostech vyjadřovat nebudu! Ale neodpustím si takové malé rýpnutí. To už opravdu musí koncern tak šetřit, že z motorů mizí i centrální kryt hlavy motoru? Vypadá to dost nic moc. A to fakt DOST.
Zavírám kapotu a pojďme dál.
Otvírám dveře kufru. Elektrické otvírání s inteligentním bezdotykovým ovládáním, kdy se přiblížíte s klíčem a po chvíli, kterou jsme nedokázali nějak vyspecifikovat se kufr otevře, funguje výborně a docela rychle. Jak otevírání, tak zavírání. Ke kufru bych nic moc nedodával a nerozepisoval se o něm, velikost je adekvátní a dle mě dostatečná. Nakolik účelná ukáže čas, ale znaje problémy s plasty v interiéru, očekávám, že pří převozu třeba kočárků, lyží, beden s pivem, sudů s pivem, budou plasty v kufru na exponovaných místech obzvlášť mezi podběhy místem velké kritiky uživatelů, kvůli jejich poškrábání. Dvojité dno je už klasikou a osobně bych se bez něj rozhodně NEOBEŠEL. Pod ním lepící sada, protože MHEV, takže baterie. Potěší možnost ovládání sklápění sedadel z kufru. A jako zajímavost, subwoofer v kufru v pravo audiosystému Krell v testované verzi. Osvětlení kufru klasika a raději bez komentáře, budete mít možnost se realizovat sami, kdo chce v kufru něco vidět. Roleta kufru fungovala výborně. Vyjmout jsem ji nezkoušel, stejně jako jde-li uložit pod dno.
Pojďme do interiéru.
První dojem po otevření dveří a nastoupení do vozu je, moderně se tomu říká wow efekt, já jsem čech-moravan, tak říkám no do řiti… Kam se Hyundai posunul během 5. let u Tucsonu je neuvěřitelný a já se nebojím napsat, že máme před sebou budoucí etalon interiérů vozidel tohoto koncernu a musím říct, že ač zpočátku trochu rezervovaný, jsem přece jen stará rezavá konzerva, tak po čase stráveném na palubě plnohodnotně prohlašuju výborný a nevšední a prostě SUPER!!! Když se dotáhnou některé drobnosti, opravdu si člověk užívá ten interiér tak nějak mimoděk a cítí se v něm opravdu, opravdu moc dobře. Takže pojďme popořadě. Sedadla- jak je už u Hyundai zvykem, za mě takřka bez chyby. V testovaném provedení čalouněná v prémiové textilii, ručně ovládaná, ale výborná. Jediný problém, který jsem měl, bylo nastavování sklonu opěradla. Kdo vymyslel to umístění toho kolečka? Nebo spíš kolečko je na místě správném, ale v tom případě plastové obložení B sloupku, protože myslím že i gynekolog bude mít problém tu ruku tam nějak nasoukat a poohýbat. Ale to je jediná výtka k sedadlům. Nicméně, pokud bych se na vozidle střídal třeba s manželkou, partnerkou, bratrem, kolegou…doplňte si sami, rozhodně bych si připlatil elektrické sedadlo řidiče s pamětí. Rozhodně.
Posez jak na straně spolujezdce, tak obzvlášť na straně řidiče se i díky možnostem nastavení sklonu a vzdálenosti volantu (řekl bych, že značně většímu v obou osách, než v minulé generaci), dá za mne dotáhnout takřka k dokonalosti. Výhled z vozu je výborný všemi směry, ovládání intuitivní a velmi příjemné.
Volant nevšední, ale zvykne si člověk hned a pak už mu ten tvar ani nepřijde divný, páčky ovladačů pod volantem perfektní, potěší detail přepracování ukončení páček, ne že by to ty staré potřebovaly, ale je vidět, že si někdo dal tu práci i s takovým detailem a jsou ještě lepší, než ty starší, které byly výborné. Ovládání na volantu, za mě super.
Přístrojový… co to vlastně teď je- tablet, toho jsem se bál nejvíc, ale je fakt super. Jak kvalitou, tak zobrazením, uvítal bych jej za sebe trochu větší, ale zvykl jsem si na něj hned a přirozeně.
Shift by wire systém, další věc, která pro mě byla nová a za celou dobu jsem si na něj úplně nezvyknul, ale neříkám, že to nejde. Mě tam ten klacek, třeba krátký chybí. Ale jednoznačně pro mě lepší, než nový systém u VW group, na který jsem si nezvyknul ani po 3 dnech. Tady si troufnu tvrdit, že tak za 2 dny už by mi to asi přišlo normální. Nicméně rozmístění a zpracování celé ovládací konzoly je vynikající. Trochu jsem se taky obával integrované opěrky ruky, ale neměl jsem k ní absolutně žádných výhrad. Nejlepší na takových věcech je, když to prostě přirozeně používáte a ani o tom nevíte. Pak je to dokonalé a to ta středová konzola pro mě je. Vůbec ten posez v tom interiéru je takový, jak to napsat, pohodlný, přirozený. Nic ho nekomplikuje, nic mě netlačilo, nic nezavazelo, všechno bylo vlastně opravdu v pořádku. To je fakt hodně dobrý výsledek.
Multimediální systém. To je věc sama o sobě na dlouhé psaní a já to tak nějak zkrátím. Protože na to, abych byl schopen popsat co vše a jak umí ani není čas a stejně je nejlepší, když si to vyzkouší každý z uživatelů sám. Za mě, opět velký skok kupředu. Rychlost, kvalita zobrazení, individualizace, intuitivnost. Spousta výrobců- obzvlášť japonských, by se mohla učit, jak by mohl a měl vypadat pohodový systém. Já ho včera viděl, stačí? A abych nezapomněl. Já ho včera i slyšel!!! A kdo z Vás má rád opravdu dobrý, sakra hodně dobrý zvuk, tak s příplatkem za Krell neváhejte! Hraje to opravdu parádně. Fakt nekecám. Audofil by sice namítnul spoustu dalších ale, ale za ty peníze to hraje, tak jak to je, super! Tečka.
A i umístění celého MMS, ze kterého jsem byl trochu v rozpacích, tak za mě v pohodě - úplně.
Panel ovládání klimatizace a topení. Je to o mnoho lepší, než součást MMS a hledání ovládání v menu MMS, ale mě nevyhovuje a ani se mi nelíbí. Je tam ten malý displej trochu jak pěst na oko a ovládání dotykovými tlačítky bez jakékoliv odezvy je krok zpět. Musíte se stejně podívat, jestli jste udělali, co jste chtěli, takže přínos nula. Efekt nula. Přimlouvám se za zjednodušení a otočné ovladače. Další pěkná maličkost, zpětné zrcátko se samostmívacím efektem. Je přepracované a vypadá o hodně líp, jak v předchozí verzi, příjemné jsou i vysouvatelné sluneční clony z obou stínítek. Nepříjemná je absence zatmavení horní části čelního skla a VELMI nepříjemná je absence pouzdra na brýle. To mi fakt hodně vadí.
Výborný je i nový systém větrání a topení. Nevíte o něm a dělá přesně to, co má a jak má. A vypadá to jako celek úžasně. Nic nevrže, materiály jsou na velmi dobré úrovni, nic neobtěžuje. Prostě se ten interiér, až na drobné maličkosti hodně povedl.
A ještě jedna věc! Podržte se... Hyundai Tucson v této výbavě už [/UMÍb] otevírat i zavírat okna dálkově
Dobrá, tolik k interiéru a pojďme nastartovat a jezdit.
Mačkám tlačítko startu a… je ticho. Kontrola nohy, jestli stojí na brzdě, pak pohled na otáčkoměr- pozor je na jiné straně displeje, než jsme byli zvyklí u analogových přístrojů a až tento pohled a jemňounké vibrace motoru-které po chvíli zmizí- asi systém nastavení cvvd- prozradí, že je nastartováno. Takže mačkám D, šlápnu na plyn auto se pohne a ticho pokračuje. Co to …. je? Výborné odhlučnění, jak od motoru, tak od kol. Tady tedy sakra hodně zapracovali a částečně, ale jen částečně odpouštím kryt hlavy motoru- stejně by tam měl být . Najíždím na hodně rozbitou a zalátanou cestu směrem na Chudíř. A ticho pokračuje, jedu v eco režimu a auto si pluje přes díry i záplaty, jako by tam nebyly. Přichází první zatáčky a to auto, ten pohřebák, jede jak malé Pendolino po kolejích. Pusa se mi roztahuje z projevu údivu do projevu rohlík, vjíždím do vsi a na úzkých zatáčkovitých uličkách se přidává k rohlíku banán. Zapomínám, že jsem od rána kromě toho banánu nic nejedl a užívám si ten příděl svačiny na uzounké cestě spojující hlavní tah na Mcely. Po nájezdu na něj už jenom polykám zbytky svačiny a v režimu normal po projetí prvního esíčka v Jabkenické oboře rozkrajuju ten biftek z vyzrálého hovězího a jenom vnímám tu vůni a chuť prvního sousta na jazyku a horním patře, ten zážitek je stejný, jako řídit tohle auto. Na rovině jede- co jede, pluje, co pluje- letí jako Skinautic na vodě jezera a zatočí, úplně stejně, jako ten člun. Jako by tam ani ta zatáčka, zatáčky nebyly. Nechcete žádné křižovatky, žádné dávání přednosti, chcete prostě jet, zatáčet a polykat a je jedno, jestli jsou to kilometry, nebo sliny z hovězím. Mcely? Prdlajz- doleva- a pojď mi hop, směr Ledce, Domousnice, Dětenice, Rožďalovice… Trošku to přichutíme feferonkou, režim sport- pálí všechno, gumy, jazyk, benzín, brzdy, já se z toho poseru.
Vyjíždíte s pohřebákem a po pár kilometrech si říkáte, že je to vlastně rychlá a úžasně pohodlná sanitka, jen v černé barvě, která Vás vlastně veze a léčí… Tak tomu říkám vyrazit dech kopnutím do prdele.
Říkejte si co chcete, nemít uši, směju se jak Lucka Bílá, kolem celé hlavy. Auto jede, řadí, zatáčí i brzdí tak, že to prostě nevnímáte, dělá všechno tak jen mimoděk, jako by Vás v tom zážitku chtělo koupat. Žádné záludnosti, přesně to, co chcete a co čekáte. Prostě pohoda- rychlá, dost rychlá pohoda…. Ten sport režim je na tyhle silničky a pohyb na nich a moje umění za volantem s takovou krabicí moc, tak se vracím k normálu a užívám si krásnou jízdu. Jsem v šoku. Žaludek i duše, obojí jsou ukojeni tím kusem cesty v tomhle autě.
Ale žádné jídlo se nejí tak horké, jak se podává. Takže když se dostanete ze zážitkové jízdy pro Vás, do prožitkové i pro ostatní a zklidníte své emoce a žaludky ostatních, začnete vnímat i drobná negativa. Není jich moc, ale jsou.
První- o kterém se ví a snad se s tím rychle bude něco dělat, je pískání od B sloupku u dveří řidiče i spolujezdce. Záleží, odkud fouká vítr, ale od určité rychlosti Vaší s kombinací větru přírodního, tam ten zvuk je a je hodně nepříjemný. A s tím je potřeba rychle něco dělat!
Druhý- a tady nevím, jestli je to moje chyba, že jsem si měl projít nastavení- třeba míru rekuperace, je-li v nabídce a něco v něm změnit, ale nebyl na to čas, ale při klidné jízdě mně to opravdu vadilo. Konkrétně u tohoto typu motoru MHEV s DCT jde o to, že v režimech normal a sport pokud pustíte plynový pedál, tak dochází k rekuperaci a dobíjení baterie, ale ta rekuperace a decelerace je hodně silná a vozidlo až nepřirozeně silně brzdí. Aby se tohle nedělo, nezbývá Vám, než buď stát pořád na plynu, nebo prostě brzdit. Takové prostá jízda z kopce, nebo dojíždění ke křižovatce na rovině, nebo z mírného kopce se rovná, když to přeženu poskakování. Tohle samozřejmě řeší naprosto s přehledem používání módu eco, ve kterém vozidlo umí krásně plachtit. A fakt plachtí krásně. Ale bude člověk jezdit po silnicích s myšlenkou na neustálé přepínání do eco, nebo aby to tak moc nebrzdilo, tak jezdit jenom v eco módu? To bych nerad dělal takové kompromisy.
Ano i 4x4jsme vyzkoušeli a i v dost exponovaném a kluzkém terénu, tráva, vlhko, bláto neměl Tucson problém.
Vnímáte, že už nepíšu o pohřebáku…?
A už toho moc nezbývá…
Spotřeba- na svém úseku testu jsem se po dojetí jeho části dostal na spotřebu 10,6l/100km Asi nikdo- a v to doufám, nečeká, že auto této velikosti, s touto hmotností, s tímto motorem, výbavou, bude jezdit za 5,6 nebo 7litrů/100km benzínu. Umím si za určitých okolností představit spotřebu kolem 8-9l/100km. Reálně s využitím potenciálu auta vidím spotřebu na 9-9,5l/100km
Závěrem- Dlouho, opravdu dlouho, se mi nestalo, že by mě nějaké auto tak, jak říkají bratři Slováci, odpálilo dekl. V tom krátkém čase jsem sám za sebe musel uznat, že tenhle auťák, ať k němu mám ze své strany exteriérově i rozumově spoustu výhrad se teda fakt povedl.
Jestli bych si ho sám koupil? Ne, nekoupil, jsem jiná cílová skupina, ale dokážu pochopit, díky včerejšímu dnu lidi, kteří to udělají. Ono je to auto fakt návykové.
Nechci žádnou polemiku co je, nebo není lepší, co je nebo není dražší- levnější. V této kategorii SUV nemám až tolik otestováno, ale měl jsem možnost jezdit s konkurentem- Karoq sice s jiným dieslovým, motorem a dsg. V plné výbavě. Co do interiéru už jsou ty auta hodně srovnatelná. Exteriér nechám na posouzení jiných- mě se prostě ty krabice a Škodovky obzvlášť nelíbí. Ale pominu-li motor, diesel jsem v Tucsonu neměl „zatím“ k dispozici, tak Tucson jezdí jednoznačně líp a to podepíšu!
Cenovka za testovaný vůz - 847 890.-
Tucson není zrovna z levného kraje, ale po včerejšku musím říct, že u mě si tu cenu obhájil.
Je i pro mě velmi zajímavým zjištěním, že přijíždíte k vozidlu na test a vidíte v něm na první pohled pohřebák a po pár hodinách odjíždíte a vidíte v něm koncertní křídlo, na které se dá zahrát Čajkovského koncert B-moll. A díky tomuhle zjištění, Vážení v Nošovicích- KLOBOUK DOLŮ.
Dolaďte ty drobnosti a bude to hodně dobrý!
Díky všem, co to dočetli až sem.
Díky Štěpánovi.
Díky HCP Praha.
A díky všem co u toho byli. Rád jsem Vás zase viděl vy bando