Je čas zhodnotit, po zběžné obhlídce, jak Bayon jezdí

.
Na podvozek jsem byl hodně zvědavý - podvozek i20 mi udělal radost a moc mě zajímalo jak se na něm, resp. jeho naladění, projeví vyšší stavba karoserie, která posune těžiště nahoru a na to je samozřejmě potřeba reagovat. Primární určení tohoto auta je rodinný transport, takže se dá očekávat maximální orientace na pohodlí posádky a předvídatelnost a bezpečnost jízdního chování. A tomuto zadání šli konstruktéři maximálně vstříc. Snaha o komfort a nezáludnost se projevuje na každém metru, a když už to s nájezdovou rychlostí přeženete dostaví se známá a bezpečná nedotáčivost, se kterou si drtivá většina řidičů dokáže poradit. Samozřejmě jsem vyzkoušel co se zadní jednoduchou nápravou udělá nerovnost v zatáčce, ale k ničemu nepředloženému nedošlo, samozřejmě se dozvíte, že zadní náprava musela s nerovností zabojovat, ale žádná ztráta kontroly se nekoná.
Vzhledem k tomu, že Bayon z i20 vychází, srovnání se přímo nabízí a díky stejnému obutí jako na loni testované i20 je i možné. Naladění je i20 skutečně velmi podobné, ale na vyšší těžiště se reagovat muselo. Osobně bych si tipnul, že naladění tlumičů je stejné nebo téměř stejné a na kompenzaci vyšší stavby bylo využito tužších pružin. Podvozek i20 je tak o pověstný "fous" pohodlnější a díky nižšímu těžišti jistější.
Motor je "starý známý" a zcela otevřeně přiznávám, že je to můj oblíbenec. 1,0 T-GDi umí jezdit úsporně, přitom rozhodně není brzdou provozu. Zkoušený Bayon je miminko, které ještě nemá najeto ani 1.000 kilometrů, a tomu samozřejmě odpovídalo i to, jak jsme se k motoru chovali. V rámci sobotního testu na Jemništi nějaké lehké testy pružnosti a dynamiky proběhly, dnes jsme si dali rodinný výlet na Opočno - většina trasy je po dálnici, nijak jsme se neloudali a klima běžela celou cestu:

- Spotreba.jpg (89.09 KiB) Zobrazeno 2690 x
Účet za celý test vychází po více než 500 kilometrech dle PP na 5,1 litru. Tentokrát toleranci PP dotankováním neověříme, auto jsme dostali skoro suché a víc než 1 nádrž neprojedu

. Ale zkušenost říká, že PP kecají o cca 0,2 litru. Předpokládám, že spotřeba za test nepřekročila 5,3 litru Naturalu 95, což je na syrový motor hodně dobré a troufám si tvrdit, že se 100 oktanovým benzínem a po zajetí je dlouhodobý průměr 5 litrů v našich podmínkách provozu možný.
K motoru ještě jedna poznámka - drive módy jsou dva - Comfort a Sport. De facto mění jen reakce plynového pedálu a za sebe musím říct, že Sport považuji za lepší volbu, pedál plynu v tomto módu reaguje plynuleji a "logičtěji". V režimu Comfort musíte pedál poslat k podlaze, na můj vkus, i při mírné potřebě zrychlení až moc

.
Manuální převodovka nepřekvapí, opět se nabízí srovnání s výchozí i20 a je to prostě stejná převodovka - dráhy má jasně vymezené, nejsou zbytečně dlouhé. Za úplně hladký bych pohyb páka zatím neoznačil, ale je nutno brát v potaz syrovost zkoušeného auta

.
Řízení je poměrně rychlé a přesné, auto na pootočení volantu reaguje okamžitě, ale přes elektrický posilovač nedostanete žádné info, co se pod koly děje. A neškodilo by, kdyby posilovač pomáhal krapet méně

.
A brzdy jsou nám stará dobře známá klasika - dobře dávkovatelné, s rychlým nástupem a cítíte, že se na ně můžete spolehnout.
Celkové hodnocení? Bayon je velmi dobré auto, jeho design je dost osobitý a ne všem se bude líbit, já patřím k jeho fanouškům

.
Každého, kdo si tohle auto pořídí chápu a rozumím důvodům pro jeho pořízení. Má pohodlný podvozek s jistými a nezáludnými jízdními vlastnostmi, je přiměřeně prostorný, díky vyšší stavbě je kabina vzdušná a je možné si sedadlo řidiče dát hodně vysoko, pro onen pocit z řízení SUV, kterým ale Bayon skutečně není.
A koupil by si ho? Ne. Ale primárně proto, že tu má staršího brášku a svého dárce orgánů - i20. Sice je v interiéru méně vzdušná, ale díky nižšímu těžišti je její podvozek o onen pověstný fous pohodlnější, klasické osobáky jsou mi bližší a ještě je levnější

. Nebýt ovšem dárcovské i20, pak není důvod, aby se Bayon nedostal na seznam možných obyvatel naší garáže

.
A závěrem pár poznámek pod čarou...
Už v testu i20 jsem litoval, že něco tak obyčejného a samozřejmého, jako je krytka spodního uchycení bezpečnostního pásu chybí. Tady se příbuznost bohužel nezapřela:

- Pas.jpg (166.45 KiB) Zobrazeno 2690 x
Je to škoda - jednak to vypadá lacině, jednak hrozí poničení bot zadního pasažéra, v létě teoreticky i zranění
Další důkaz šetření jsou vnitřní madla - v jejich "mističkách" není žádná měkčená podložka, a tak karamelky, které je dcera zvyklá tam vozit, dělají při přejezdu nerovností pekelný kravál

- Madlo.jpg (97.61 KiB) Zobrazeno 2690 x
Ale ono se najde i místo, kde se nešetřilo. V Tucsonu NX4 nás zaujalo, že místo pro opření/odložení levé nohy nemá žádnou úpravu. Bayon si koberec chrání:

- Operka.jpg (106.51 KiB) Zobrazeno 2690 x
A je zde i pěkně vidět umístění ovladačů vlevo pod volantem

.
A není na škodu okolí připomenout, že si za tmy můžete na cestu posvítit na úrovni dneška

- LED.jpg (117.15 KiB) Zobrazeno 2690 x
A svítí opravdu výborně!
Jsem si vědom, že tu některé poznatky mohou chybět což pramení z toho, že jsem na mnohokrát zmíněný test i20 z loňska navazoval. Pokud vám tu něco chybí, prosím, věnujte pozornost testu i20

.
Moc díky HCP
https://centrumpraha.hyundai.cz/ za půjčení a možnost vyzkoušet
"Banána" na vlastní kůži.
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate