Stránka 1 z 1
Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 16:46
od kermin
Mám takový dotaz pro zkušené offrouďáky.
Nikdy jsem se 4kolkou nejel a máme ji objednanou kvůli karavanu. Zajímá mě, jestli je lepší zapnout pohon ručně nebo čekat až se zapojí sám. Situace: stojím se zapřaženým karavanem pod kopcem na polní cestě, která je mokrá. Ale nejsem si jistý, jestli klouže. Zmrvim něco, když zapnu stálý pohon pro jistotu a vyjedu to pomalu?
Druhá otázka: Asi se budu ptát blbě, ale pro jistotu-můžu se zapnutým pohonem zatáčet nebo couvat? Vím, zní to blbě, ale nechci něco zmrvit kvůli nevědomosti hned na začátku.
Díky za rady.
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 19:32
od Richard555
První co mě napadne je, že
není žádný OFFROAD
takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u
využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 19:54
od kermin
A když pojedu do krpálu , začne mi zabírat zadek po prokluzu předních kol, tak zatáčení nebude mít devastující účinky?
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 19:57
od kermin
Richard555 píše: ↑05 črc 2021, 19:32
První co mě napadne je, že
není žádný OFFROAD
takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u
využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému
Chápu, že offroad auto je úplně jiná liga. Já beru offroad vše mimo asfalt ...
Jen neznám zásady použití systému 4x4
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 21:00
od Richard555
Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd.
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 21:07
od kermin
Mno, to zrovna nepotřebuju v danou chvíli ...
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 21:23
od kermin
Richard555 píše: ↑05 črc 2021, 21:00
Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd.
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ...
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 05 črc 2021, 21:53
od kermin
kermin píše: ↑05 črc 2021, 21:23
Richard555 píše: ↑05 črc 2021, 21:00
Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd.
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ...
A s dětma na zadních a psama v kufru se ani rychle jezdit nedá (natož v zatáčkách), takže jediný přípustný fyzikální zákon je gravitace ...
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 21 led 2022, 14:07
od casco
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 21 led 2022, 14:58
od Mexican
osobne by som to na asfalte nechal v rezime auto a pripadne si pomohol rezimom. Nic viac netreba robit, automatika si pomoze sama
Ak zapadnes niekde v bahne, myslim tym uplna apokalypsa naraz tam 4WD lock a je to
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 21 led 2022, 18:55
od Axel.Foley
Akorát jsou tam dvě různé generace aut. Takže když už srovnání, tak by to chtělo NX4 vs. NQ5. To jen pro pořádek.
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 22 led 2022, 04:12
od casco
Mna skor zaujalo ako to na tych valcekoch funguje. Napriklad ked ma len jedno koleso trakciu a 3 su na valcoch, tak to auto nema sancu sa pohnut ani ak zapnes lock.
Re: Jízda se čtyřkolkou
Napsal: 22 led 2022, 08:52
od Mexican
pretoze to proste nema uzavierku diferencialu. Jazdil som offroadovu skolu (s Patrolom) a unoverzalna pravda ktora sa tam opakovala je, ze rozdiel predokolky a 4WD SUV je v tom, ze s SUV zapadnes o par metrov dalej. Na toto treba proste mysliet, trakcia sa da trochu nahnat znacnym podhustenim pneu a najma ich dobrym vyberom (takze vsetky tie Eco contacty a podobne su dobre maximalne pre jazdenie s harantami do skolky a podobne
treba ten pohon vidiet realne, treba poznat jeho a svoje schopnosti. Treba si dobre naplanovat uzitie a najma stopu. Bezny vodic sa na limit bezneho 4x4 pohonu moc nedostane, nie tu v strednej europe