Hyundai Tucson TLE 1,7 CRDi 4x2 Czech Edition
Napsal: 25 zář 2021, 23:20
Test - netest ;o) Mix technických dat a postřehů k pěti letům společného soužití s tímto korejským „amíkem“ z Nošovic ;o) A moje cesta k tomuto mazlíkovi.
Generace TLE přišla na trh v roce 2015 jako nástupce modelu ix35. V té době jsem jezdil v hatchbacku i30 první generace po faceliftu a jak ix35, tak Tucson, mě nechávali chladnými. Nijak zvlášť mě neoslovily fotky ať exteriéru nebo interiéru, které se začaly objevovat v tisku a na internetu. Kdo bude hledat, zde, na fóru, najde moje kritické příspěvky na vrub tohoto auta. Byl to natolik kritický pohled, že jsem se na to auto nebyl ani podívat u prodejce. Prostě auto, a co má být…
První hodně letmé „seznámení“ s Tucsonem přišlo jedno ráno začátkem léta 2015 cestou do práce. Proti mně se najednou objevili nějaké nové tvary, které jsem neznal - dva kousky na značkách testovacích aut, jeden v Ara Blue, druhý v tmavě červené metalíze. Krátký pohled stačil, abych uznal, že „zvenku to auto až tak špatně nevypadá“ ;o) Jelikož jsem v té době pravidelně jezdil trasu Olomouc – Kopřivnice, pravidelně v nepravidelných intervalech jsem na cestách potkával testovací kousky v různých barvách, s levo- i pravostranným řízením. Buď jsem si na dizajn auta zvyknul nebo nevím, ale zjistil jsem, že exteriér je vlastně celkem povedený a líbí se mi. Interiéru jsem ale nějak na chuť nepřišel – zatím na základě oficiálních fotek.
Přišlo jaro 2016 a české zastoupení Hyundai vyhlásilo akci „Dva dny s Tucsonem“. Dobře, možná se jmenovala trochu jinak, ale podstatu to vystihuje dokonale ;o) Proběhla registrace na webu, dohodnutí termínu s prodejcem a jedno slunečné červnové páteční odpoledne jsem po podpisu smlouvy o zápůjčce dostal do ruky sklopný klíček od Tucsona. Černý, z tvrdého plastu, na omak úplně jiný, než jsem znal z i30. Na dvoře mě čekal Tucson v základní bílé, s propagačními polepy k právě probíhajícímu MS ve fotbale, kterého byl Hyundai jedním ze sponzorů. S naftovým srdcem pod kapotou o objemu 1685 cm3, jemuž dal výrobce do vínku výkon 85 kW a 270 Newtonových metrů kroutícího momentu. Předokolka, manuál šestikvalt, na kolech o rozměru 225/60R17, pneu Hankook VentusPrime 2, výbava Czech Edition. To znamenalo automatickou klimu, vstavanou navigaci se 7“ dotykovým displejem, posuvnou loketku, látkové sedačky s elektrickou bederkou u řidiče, kožený vyhřívaný volant, dešťový senzor, automatická světla, LKAS, denní LED svícení a spousta dalších funkcí a „blbůstek“.
Odemknul jsem auto, usedl za, na první pohled celkem malý, volant – a žádný wow efekt se nekonal. Spíš naopak. Sedačka relativně tvrdá a vysoko jak v kamionu, úzké přední okno, přede mnou trčící kapota jako u Tatry 148. Co už, ten víkend s ním snad nějak přežiju. Začal jsem si tedy nastavovat zrcátka a ejhle – při pohledu doprava se mi to auto zdálo jaksi široké. Vyrazil jsem na cestu k domovu, cestou hustě lemovanou stromy z obou stran. To auto je opravdu široké… Nechal jsem se vést obrysy kapoty a pak jsem si řekl, že když se na tuto cestu vleze autobus, musím i já s Tucsonem ;o) A rozměry najednou nebyly překážkou ;o) Doma jsem se podíval do specifikace na rozměry a ejhle – Tucson je o celých 150 mm širší než i30 I. Takže opatrně na škvíry, do kterých jsem se s i30 v pohodě vešel, tady už to bude trochu horší. Trvalo cca 200 km a na Tucsona jsem si zvyknul. To auto mi jaksi sedlo, začal dávat svým způsobem smysl, vyšší posed přišel vhod, zátah a spotřeba naftového motoru na 1600 kg hmotnosti auta také v pohodě, hlučnost rozumná s příjemným naftovým brumláním na pozadí, sedačky skvělé, spotřeba v kombinaci okresky + dálnice něco přes šest litrů. Vydržel jsem sedět za volantem 400 km v kuse bez toho, aby mně boleli záda. Akorát na opěrku hlavy jsem si musel chvíli zvykat, jelikož je vysunuta dopředu trochu víc, ale pár kilometrech si to „sedlo“. Suma sumárum, za víkend jsem s ním najel téměř 1100 km. Úsměvná perlička z parkoviště u jednoho obchoďáku:“Kde parkujeme?“, ptala se drahá polovička. Zadíval jsem se po parkovišti a s úsměvem odpověděl:“Tam ta trčící bílá střecha.“ ;o)
V pondělí jsem jel auto vrátit. Moje i30 zůstala ještě v pátek v servisu na garanční opravu laku, takže Tucsona jsem vrátil prodejci a šel na servis pro náhradní auto. Dostal jsem – Tucsona ;o) Stejná motorizace i výbava, jen v tmavě šedé metalíze, která mu moc slušela a asi dva měsíce na to se přestala prodávat ;o( Jelikož se mi s ním dobře jezdilo, usmál jsem se a jel pryč. Žil jsem s ním deset dní a za tu dobu na počítadle kilometrů přibylo 1500 km. Zvyknul jsem si na něj tak moc, že jsem ho nechtěl ani vrátit ;o)
Tucsona jsem po téměř dvou týdnech opustil a vrátil se k i30. Byl to těžký návrat… Vyšší posed se mi zalíbil… Jednoho dne, cestou kolem prodejny Mitsubishi, jsem se zastavil podívat se na ASX. Stačilo usednout za volant a bylo vymalováno – na horší sedačce řidiče jsem do té doby neseděl. Následně se povedlo půjčit si na víkend Qashqai s benzínovým motorem. Ani zde jsem nedospěl k přesvědčení, že je to to pravé ořechové. Jedním z důvodů bylo to, že po 150 km mě ze sedačky začaly bolet záda ;o(
Tucson se mezičasem zalíbil kolegovi a dalšímu známému. Poptali, dostali zajímavou cenu a ve vsi přibyly dva identické kousky. Následně mé i30 skončila záruka a začínalo to vypadat, že se zadní nápravou budou starosti. Proběhla rychlá domácí porada a výsledkem bylo poptání Tucsona. U vícero prodejců, jak jinak. A skladovku. Přítulkyně chtěla bílou, já metalízu, takže Sand White ;o) Co na tom, že je bílá pouze podle techničáku ;o) Byla vybrána nejvhodnější nabídka, i30 poté nabídnuta na protihodnotu a jelikož nabídka na odkup byla opravdu zajímavá, slovo dalo slovo a šli jsme do toho.
Generace TLE přišla na trh v roce 2015 jako nástupce modelu ix35. V té době jsem jezdil v hatchbacku i30 první generace po faceliftu a jak ix35, tak Tucson, mě nechávali chladnými. Nijak zvlášť mě neoslovily fotky ať exteriéru nebo interiéru, které se začaly objevovat v tisku a na internetu. Kdo bude hledat, zde, na fóru, najde moje kritické příspěvky na vrub tohoto auta. Byl to natolik kritický pohled, že jsem se na to auto nebyl ani podívat u prodejce. Prostě auto, a co má být…
První hodně letmé „seznámení“ s Tucsonem přišlo jedno ráno začátkem léta 2015 cestou do práce. Proti mně se najednou objevili nějaké nové tvary, které jsem neznal - dva kousky na značkách testovacích aut, jeden v Ara Blue, druhý v tmavě červené metalíze. Krátký pohled stačil, abych uznal, že „zvenku to auto až tak špatně nevypadá“ ;o) Jelikož jsem v té době pravidelně jezdil trasu Olomouc – Kopřivnice, pravidelně v nepravidelných intervalech jsem na cestách potkával testovací kousky v různých barvách, s levo- i pravostranným řízením. Buď jsem si na dizajn auta zvyknul nebo nevím, ale zjistil jsem, že exteriér je vlastně celkem povedený a líbí se mi. Interiéru jsem ale nějak na chuť nepřišel – zatím na základě oficiálních fotek.
Přišlo jaro 2016 a české zastoupení Hyundai vyhlásilo akci „Dva dny s Tucsonem“. Dobře, možná se jmenovala trochu jinak, ale podstatu to vystihuje dokonale ;o) Proběhla registrace na webu, dohodnutí termínu s prodejcem a jedno slunečné červnové páteční odpoledne jsem po podpisu smlouvy o zápůjčce dostal do ruky sklopný klíček od Tucsona. Černý, z tvrdého plastu, na omak úplně jiný, než jsem znal z i30. Na dvoře mě čekal Tucson v základní bílé, s propagačními polepy k právě probíhajícímu MS ve fotbale, kterého byl Hyundai jedním ze sponzorů. S naftovým srdcem pod kapotou o objemu 1685 cm3, jemuž dal výrobce do vínku výkon 85 kW a 270 Newtonových metrů kroutícího momentu. Předokolka, manuál šestikvalt, na kolech o rozměru 225/60R17, pneu Hankook VentusPrime 2, výbava Czech Edition. To znamenalo automatickou klimu, vstavanou navigaci se 7“ dotykovým displejem, posuvnou loketku, látkové sedačky s elektrickou bederkou u řidiče, kožený vyhřívaný volant, dešťový senzor, automatická světla, LKAS, denní LED svícení a spousta dalších funkcí a „blbůstek“.
Odemknul jsem auto, usedl za, na první pohled celkem malý, volant – a žádný wow efekt se nekonal. Spíš naopak. Sedačka relativně tvrdá a vysoko jak v kamionu, úzké přední okno, přede mnou trčící kapota jako u Tatry 148. Co už, ten víkend s ním snad nějak přežiju. Začal jsem si tedy nastavovat zrcátka a ejhle – při pohledu doprava se mi to auto zdálo jaksi široké. Vyrazil jsem na cestu k domovu, cestou hustě lemovanou stromy z obou stran. To auto je opravdu široké… Nechal jsem se vést obrysy kapoty a pak jsem si řekl, že když se na tuto cestu vleze autobus, musím i já s Tucsonem ;o) A rozměry najednou nebyly překážkou ;o) Doma jsem se podíval do specifikace na rozměry a ejhle – Tucson je o celých 150 mm širší než i30 I. Takže opatrně na škvíry, do kterých jsem se s i30 v pohodě vešel, tady už to bude trochu horší. Trvalo cca 200 km a na Tucsona jsem si zvyknul. To auto mi jaksi sedlo, začal dávat svým způsobem smysl, vyšší posed přišel vhod, zátah a spotřeba naftového motoru na 1600 kg hmotnosti auta také v pohodě, hlučnost rozumná s příjemným naftovým brumláním na pozadí, sedačky skvělé, spotřeba v kombinaci okresky + dálnice něco přes šest litrů. Vydržel jsem sedět za volantem 400 km v kuse bez toho, aby mně boleli záda. Akorát na opěrku hlavy jsem si musel chvíli zvykat, jelikož je vysunuta dopředu trochu víc, ale pár kilometrech si to „sedlo“. Suma sumárum, za víkend jsem s ním najel téměř 1100 km. Úsměvná perlička z parkoviště u jednoho obchoďáku:“Kde parkujeme?“, ptala se drahá polovička. Zadíval jsem se po parkovišti a s úsměvem odpověděl:“Tam ta trčící bílá střecha.“ ;o)
V pondělí jsem jel auto vrátit. Moje i30 zůstala ještě v pátek v servisu na garanční opravu laku, takže Tucsona jsem vrátil prodejci a šel na servis pro náhradní auto. Dostal jsem – Tucsona ;o) Stejná motorizace i výbava, jen v tmavě šedé metalíze, která mu moc slušela a asi dva měsíce na to se přestala prodávat ;o( Jelikož se mi s ním dobře jezdilo, usmál jsem se a jel pryč. Žil jsem s ním deset dní a za tu dobu na počítadle kilometrů přibylo 1500 km. Zvyknul jsem si na něj tak moc, že jsem ho nechtěl ani vrátit ;o)
Tucsona jsem po téměř dvou týdnech opustil a vrátil se k i30. Byl to těžký návrat… Vyšší posed se mi zalíbil… Jednoho dne, cestou kolem prodejny Mitsubishi, jsem se zastavil podívat se na ASX. Stačilo usednout za volant a bylo vymalováno – na horší sedačce řidiče jsem do té doby neseděl. Následně se povedlo půjčit si na víkend Qashqai s benzínovým motorem. Ani zde jsem nedospěl k přesvědčení, že je to to pravé ořechové. Jedním z důvodů bylo to, že po 150 km mě ze sedačky začaly bolet záda ;o(
Tucson se mezičasem zalíbil kolegovi a dalšímu známému. Poptali, dostali zajímavou cenu a ve vsi přibyly dva identické kousky. Následně mé i30 skončila záruka a začínalo to vypadat, že se zadní nápravou budou starosti. Proběhla rychlá domácí porada a výsledkem bylo poptání Tucsona. U vícero prodejců, jak jinak. A skladovku. Přítulkyně chtěla bílou, já metalízu, takže Sand White ;o) Co na tom, že je bílá pouze podle techničáku ;o) Byla vybrána nejvhodnější nabídka, i30 poté nabídnuta na protihodnotu a jelikož nabídka na odkup byla opravdu zajímavá, slovo dalo slovo a šli jsme do toho.