Stránka 1 z 14

i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 17:44
od Odjinud
i30 story

001.jpg
001.jpg (44.78 KiB) Zobrazeno 3279 x

Včera tomu bylo přesně rok a 11 999 km, co jsem se stal majitelem nového hyundai i30 kombi, 3. generace po faceliftu (PDE/FL), s motorem 1,5 DPi/81 kW.

Nějak nebyl čas dát zde dohromady blog auta v „reálném čase“, tak to teď – po roce –, napravím. Snad to pomůže těm, co koupi i30 zvažují.

Auto jsem koupil jako náhradu za svého dosluhujícího forda focuse kombi z r. 2002 (1,6i / 74 kW), se kterým jsem byl spokojen, nicméně čas nezastavíme, pročež jsem si už delší dobu říkal, že bude potřeba řešit obměnu.

S ohledem na všeobecnou spokojenost s focusem jsem chtěl něco podobného - zhruba stejně velké kombi, mainstreamového výrobce (žádná „exotika“), jednoduchá spolehlivá konstrukce, přiměřená spotřeba a výkon. V hledáčku byla hlavně octavia a opět focus.

Dilema bylo, zda jít s ohledem na můj roční nájezd (jen cca 8 000 km; btw s i30 jsem dal za první rok 12 000 km) do nového auta. Dosud jsem měl vždy staré. Nakonec jsem se rozhodl uvažovat o novém, protože ceny málo ojetých lepších focusů a zejména oktávek nebyly až zas tak výrazně odlišné od nových levných aut jako např. dacia duster a i30, mezi kterými jsem se začal rozhodovat. Pro nové auto mě zejména přesvědčila tehdejší situace v automotive, kdy jsou výrobci aut už několik let regulemi EU tlačení do opatření na vyšší bezpečnost a nižší emise, která auta komplikují, prodražují a ve finále snižují poměr výkon/cena. Bohužel, světlo na konci tunelu nevidím, naopak, mám pocit, že je zazděný a jsem opravdu zvědav, kam povede tato honba za elektromobilitou. Rok od koupě mi dává plně za pravdu. Já osobně se na elektromobilitě v její současné bateriové podobě chci podílet co nejméně.

Ohledně srovnání dacie duster a i30 – vždy jsem si chtěl užít trochu ježdění v terénu, a duster je na SUV poměrně slušně terénní i jako 4x2. Nicméně od prvotních úvah ještě z konce roku 2019 zvažovaný model podražil o cca 30 tis. Kč a současně z nabídky kvůli emisím vypadl zajímavý čtyřválcový turbomotor 1,3l/96 kW (ještě lepší 1,3l/110 kW samozřejmě také). Naopak hyundai mezitím přišlo s faceliftem i30 (který sice tedy jako takový vlastně nic nového nenabídl), ale přece jen došlo k upgradu zvažovaného motoru z 1,4l / 73 kW (CVVT) na 1,5l / 81 kW (DPi). Právě dostat se přece jen o něco výkonově výše než u forda jsem chtěl, alespoň psychologicky.

Následovalo dlouhé čekání na první recenze a na možnost auto naživo prozkoumat a projet. Bohužel náběh faceliftu v době covidu nebyl lehký a první informace o autě se začaly objevovat až koncem léta a hlavně po prázdninách.

První osobní dojem nebyl nic moc s ohledem na změnu masky. Osobně mi víc sedla předfaceliftová maska s chromovaným orámováním a menšími otvory, která vypadala „dospěleji“. Nicméně po čase jsem si docela zvykl. Co se týče denního svícení / předních blinkrů ve tvaru 10 trojúhelníků, to mi naopak subjektivně přišlo zajímavé i hezké od počátku.

Následovala testovací jízda, kdy jízdní vlastnosti byly fajn, nicméně výkon motoru mě moc nenadchl. Na druhou stranu, 81 kW bez turba je prostě 81 kW bez turba…

Po nějaké době jsem se pro i30 přesto rozhodl. Kromě touhy mít jednou nové auto byly důvody racionální - dobrý poměr cena / výkon, přiměřený vzhled a velikost, jednoduchý a snad i spolehlivý motor 1,5 DPi a taky, že šlo o „Czech made“ produkt z Nošovic.

002.jpg
002.jpg (141.29 KiB) Zobrazeno 3279 x
První foto v den předání = poslední den, kdy bylo auto čisté zvenku i zevnitř :-)

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 19:01
od Axel.Foley
Užívej auto, ať ti dělá jenom radost.

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 19:04
od Maras
Jo užívej auto. Jen já myslel, že recenze ještě bude pokračovat se mi zdá nějaká useklá.

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 19:35
od idam.i
Hlavne nech slúži k plnej spokojnosti.👍

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 21:06
od Stringo
Ať slouží a na léto tam hod nějaké pěkné liťáky 17" :wink:

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 15 říj 2021, 21:46
od Odjinud
Dekuji, panove. Recenze pokracovat bude brzy, mam napr. rozepsane srovnani s tim mym fordem.

Stringo - letni mam origo 16ky :hyu: , na tech to dojezdi! :-)
Tj. 16ky mi na tohle auto a motorizaci prijdou optimal, spis ty zimni bych radsi na ALU nez tyhle fejkovy plechace, reznou po prvni zime. Ale o tom bude jeste rec.

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 18 říj 2021, 15:11
od Odjinud
Výbava

V rámci výbavy jsem se dlooouho rozhodoval mezi základní verzí Start (s paketem Plus, kde byly za 10 tis. Kč navíc hagusy, mlhovky a štelovací sedadlo řidiče), ceníkovka kombíku celkem tedy 354 tis. Kč, a o stupeň vyšším Comfortem, kde za 40 tis. Kč navíc (tj. 394 tis. Kč; oboje ceny září 2020) je „halda kravin, co člověk nepotřebuje“, mj. zadní parkovací kamera, lepší rádio/infotainment, přisvěcování do zatáčky, el. sklápěcí zrcátka, boční blinkry v zrcátcích, kožený potah volantu a řadičky, zadní okna v elektrice, ALU kola, loketní opěrka a hlavně skvělé zadní ozdobné falešné výfuky :-)

Dále byla u Comfortu možnost za 10 tis. Kč navíc upgradovat kola z 15tek na 16tky (oboje ALU).

Nejdřív jsem byl pevně rozhodnut nepustit jako správný Čech ani korunu navíc :-) tím spíš, že nic z výše uvedeného pro mě nebylo „must have“, ale pak jsem si řekl, že peníze na to mám, nevyužiju je jinak, a že auto si chci nechat delší dobu, takže jsem si prostě udělal radost. K rozhodnutí také přispěl fakt, že auto v téhle konfiguraci měl dealer na cestě - a skutečně auto dorazilo už cca 14 dní po objednání, na Start+ bych čekal dloouuhé cca 2-3 měsíce (tedy tehdy dlouhé… :-) )

Nakonec jsem tedy šel do Comfortu a zkušenost po roce a 12 000 km je taková, že žádnou z těch věcí skutečně nepotřebuju, ale že každá z nich je příjemná a posouvá to auto dál. Detaily prostě dělají celek. Na druhou stranu, Start+ asi docela dostačuje a zřejmě o něj zloději ani nezavadí.

Taktéž jsem šel do větších kol, bo 16ky mj. vypadaly designově podstatně líp (resp. ty 15ky se jim opravdu moc nepovedly), navíc cena zohledňovala automaticky i větší pneu a též větší zimní pneu; navíc snad lepší typ (16ky michelin vs. 15ky hankook).


007.jpg
007.jpg (131.69 KiB) Zobrazeno 3084 x
008.jpg
008.jpg (160.4 KiB) Zobrazeno 3084 x
i30 se začínají od 3. generace dost prodávat (nebo si jich jen víc všímám?), zřejmě i díky aktuální cenové politice hlavních konkurentů a aktuálním nedostatku čipů. Někdy v létě 2021 přibylo u nás v ulici takřka identické auto, akorát v základní výbavě Start+. Občas je to matoucí, ale podle kol se poznáme :-) Majitele jsem ještě nepotkal, ale jak tak teď koukám na ty fotky, poctivě sklápí zrcátka ručně, já ani elektricky někdy ne. :-)

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 18 říj 2021, 15:39
od Jondre
Já měl prakticky stejný rozhodování jako ty, akorát o stupeň výš. Comfort vs. Smart - vždycky jsem razil teorii "co na autě není, to se nepokazí". Ačkoli když jsem tady četl problémy se základním rádiem, tak v dnešní supermoderní době už snad ani tohle pořekadlo neplatí :D Já jsem zas měl někde položený rozpočet a když jsem jistil, co za to Hyndai nabízí oproti konkurenci, tak jsem se rozhodl pro Smart a ještě jsem i tak ušetřil. Ony i ty chromovaný rámečky oken mají vizuálně cosi do sebe. Já s mojema v zimě věčně zmrzlýma rukama zas oceňuju vyhřívaný volant. V autě je pak spousta věcí, bez kterých jsem dřív bežně fungoval a absolutně mi nechyběly, ale když je dnes mám, tak je rád využívám - viz. android auto (zde například já shledávám za zbytečné připlácet za vestavěnou navigaci, když spousta free navigací je mnohem lepších.

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 18 říj 2021, 18:30
od davfel
S tou navigací jsem s tebou za jedno. Je to dost darda dát 25tis za navigaci. Pravda má 10,25 oproti 8 a ta integrovaná má aktualizace na 10 let zdarma ale i tak jsem do toho nešel a jsem rád. Skrze AA si tam dám co potřebuji a pohodička. Jinak mám taky Smart pač jsem chtěl BILED, vyhřívaný volant atd. Jasně v žádném autě jsem to neměl ale když jde člověk do nového a může si vybrat a navíc za rozumný peníz tak proč do toho nejít.

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 00:18
od Jondre
Tak v tomhle si notujem. Kdyz to auto a EU dovoli, tak bych si chtěl i30 nechat co nejdéle, tak za ty peníze jsem chtěl, ať se nám spolu dobře žije i do budoucna. A manželka si pochvaluje zadek v teple, když pustím ohřev sedačky. Já jsem byl například zvyklý fungovat i s manuální klimou (pořád lepší než žádná) ale nikdy jsem nevěděl, jakou teplotu na sebe nechávám fučet. Mimo to, v tom autě vypadá i ten digitální panel klimatizace mnohem líp, než 3 černý kolečka :D

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 06:21
od Stringo
Jsou 3 typy majitelů aut.

1. ekonom
- tomu je jedno že auto nic nemá, protože zkrátka nic nepotřebuje, kromě přepravení z místa A-B, jde mu především o cenu a aby udělal jeho ekonomický záměr snesitelným, bude tvrdit, že co auto nemá, se nemůže rozbít :mrgreen:

2. modernista
- ten si rád připlatí za moderní prvky výbavy, přemýšlí ale o tom za co své peníze utratí, většinou zjistí že bez těchto prvků může být, ale uvědomí si, že doba jde dopředu a něco z toho co sice nepotřebuje, by chtěl alespoň občas využít (to je většina z nás)

3. businessman
- chce top výbavu, je mu jedno kolik to stojí, prostě to chce, aby bylo vidět že na to má, je jedno zda to využije nebo ne

:x

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 06:23
od Axel.Foley
Dobře popsáno :mrgreen: =D>

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 07:24
od Stringo
Samozřejmě je v tom hodně nadsázky :lol:

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 08:33
od Foxy
Heh, rovnaké kategórie mám aj ja, akurát ich volám trošku inak
- Škudlík (minimálna výbava a maximálny priestor, otáčkomer je nečitateľný od 2400 vyššie lebo je vnútri od prachu)
- Ekonóm (stredná výbava, rozhoduje pomer cena:úžitok, s obľubou komentuje a porovnáva iné autá v rovnakej cene so svojou voľbou)
- Mr. Hollywood (top výbava, vlastne nevie čo presne tam je a polovicu nepoužíva, ale vie že je to top čo sa dá za jeho peniaze kúpiť)
Sú samozrejme výnimky, ale toto pokryje 90 % šoférov

Re: i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)

Napsal: 19 říj 2021, 10:26
od Odjinud
Já tu výbavu hodně řešil zde: https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.p ... %C3%BDbava
(teď koukám, že jsem to vlákno vlastně dokonce založil :-)

Osobně jsem hodně pragmatik a "konzerva", byť třeba jako mladej jsem dělal tuning a nacpal do něj tisíce (zcela nesmyslně), takže mě tohle asi z toho "vyléčilo". Třeba můj přístup k LED světlům je, že to za vyšší peníze umí to samé jako žárovky, ale když se to rozbije, tak to stojí za to - prostě přístup pragmatika.

Ad navigace, po navigacích, kde se musely mapy kupovat nebo nějak podloudně shánět (mám 2 staré outdoorové garminy, do auta IGoMyWay) už taky nic jiného než mobil nechci. Na navigaci Waze, do terénu Mapy.cz; samozřejmě 100% to není, ale automobilky tomu prostě nemůžou konkurovat.