i30 odjinud (i30 PDE / 1,5 DPi)
Napsal: 15 říj 2021, 17:44
i30 story
Včera tomu bylo přesně rok a 11 999 km, co jsem se stal majitelem nového hyundai i30 kombi, 3. generace po faceliftu (PDE/FL), s motorem 1,5 DPi/81 kW.
Nějak nebyl čas dát zde dohromady blog auta v „reálném čase“, tak to teď – po roce –, napravím. Snad to pomůže těm, co koupi i30 zvažují.
Auto jsem koupil jako náhradu za svého dosluhujícího forda focuse kombi z r. 2002 (1,6i / 74 kW), se kterým jsem byl spokojen, nicméně čas nezastavíme, pročež jsem si už delší dobu říkal, že bude potřeba řešit obměnu.
S ohledem na všeobecnou spokojenost s focusem jsem chtěl něco podobného - zhruba stejně velké kombi, mainstreamového výrobce (žádná „exotika“), jednoduchá spolehlivá konstrukce, přiměřená spotřeba a výkon. V hledáčku byla hlavně octavia a opět focus.
Dilema bylo, zda jít s ohledem na můj roční nájezd (jen cca 8 000 km; btw s i30 jsem dal za první rok 12 000 km) do nového auta. Dosud jsem měl vždy staré. Nakonec jsem se rozhodl uvažovat o novém, protože ceny málo ojetých lepších focusů a zejména oktávek nebyly až zas tak výrazně odlišné od nových levných aut jako např. dacia duster a i30, mezi kterými jsem se začal rozhodovat. Pro nové auto mě zejména přesvědčila tehdejší situace v automotive, kdy jsou výrobci aut už několik let regulemi EU tlačení do opatření na vyšší bezpečnost a nižší emise, která auta komplikují, prodražují a ve finále snižují poměr výkon/cena. Bohužel, světlo na konci tunelu nevidím, naopak, mám pocit, že je zazděný a jsem opravdu zvědav, kam povede tato honba za elektromobilitou. Rok od koupě mi dává plně za pravdu. Já osobně se na elektromobilitě v její současné bateriové podobě chci podílet co nejméně.
Ohledně srovnání dacie duster a i30 – vždy jsem si chtěl užít trochu ježdění v terénu, a duster je na SUV poměrně slušně terénní i jako 4x2. Nicméně od prvotních úvah ještě z konce roku 2019 zvažovaný model podražil o cca 30 tis. Kč a současně z nabídky kvůli emisím vypadl zajímavý čtyřválcový turbomotor 1,3l/96 kW (ještě lepší 1,3l/110 kW samozřejmě také). Naopak hyundai mezitím přišlo s faceliftem i30 (který sice tedy jako takový vlastně nic nového nenabídl), ale přece jen došlo k upgradu zvažovaného motoru z 1,4l / 73 kW (CVVT) na 1,5l / 81 kW (DPi). Právě dostat se přece jen o něco výkonově výše než u forda jsem chtěl, alespoň psychologicky.
Následovalo dlouhé čekání na první recenze a na možnost auto naživo prozkoumat a projet. Bohužel náběh faceliftu v době covidu nebyl lehký a první informace o autě se začaly objevovat až koncem léta a hlavně po prázdninách.
První osobní dojem nebyl nic moc s ohledem na změnu masky. Osobně mi víc sedla předfaceliftová maska s chromovaným orámováním a menšími otvory, která vypadala „dospěleji“. Nicméně po čase jsem si docela zvykl. Co se týče denního svícení / předních blinkrů ve tvaru 10 trojúhelníků, to mi naopak subjektivně přišlo zajímavé i hezké od počátku.
Následovala testovací jízda, kdy jízdní vlastnosti byly fajn, nicméně výkon motoru mě moc nenadchl. Na druhou stranu, 81 kW bez turba je prostě 81 kW bez turba…
Po nějaké době jsem se pro i30 přesto rozhodl. Kromě touhy mít jednou nové auto byly důvody racionální - dobrý poměr cena / výkon, přiměřený vzhled a velikost, jednoduchý a snad i spolehlivý motor 1,5 DPi a taky, že šlo o „Czech made“ produkt z Nošovic.
První foto v den předání = poslední den, kdy bylo auto čisté zvenku i zevnitř
Včera tomu bylo přesně rok a 11 999 km, co jsem se stal majitelem nového hyundai i30 kombi, 3. generace po faceliftu (PDE/FL), s motorem 1,5 DPi/81 kW.
Nějak nebyl čas dát zde dohromady blog auta v „reálném čase“, tak to teď – po roce –, napravím. Snad to pomůže těm, co koupi i30 zvažují.
Auto jsem koupil jako náhradu za svého dosluhujícího forda focuse kombi z r. 2002 (1,6i / 74 kW), se kterým jsem byl spokojen, nicméně čas nezastavíme, pročež jsem si už delší dobu říkal, že bude potřeba řešit obměnu.
S ohledem na všeobecnou spokojenost s focusem jsem chtěl něco podobného - zhruba stejně velké kombi, mainstreamového výrobce (žádná „exotika“), jednoduchá spolehlivá konstrukce, přiměřená spotřeba a výkon. V hledáčku byla hlavně octavia a opět focus.
Dilema bylo, zda jít s ohledem na můj roční nájezd (jen cca 8 000 km; btw s i30 jsem dal za první rok 12 000 km) do nového auta. Dosud jsem měl vždy staré. Nakonec jsem se rozhodl uvažovat o novém, protože ceny málo ojetých lepších focusů a zejména oktávek nebyly až zas tak výrazně odlišné od nových levných aut jako např. dacia duster a i30, mezi kterými jsem se začal rozhodovat. Pro nové auto mě zejména přesvědčila tehdejší situace v automotive, kdy jsou výrobci aut už několik let regulemi EU tlačení do opatření na vyšší bezpečnost a nižší emise, která auta komplikují, prodražují a ve finále snižují poměr výkon/cena. Bohužel, světlo na konci tunelu nevidím, naopak, mám pocit, že je zazděný a jsem opravdu zvědav, kam povede tato honba za elektromobilitou. Rok od koupě mi dává plně za pravdu. Já osobně se na elektromobilitě v její současné bateriové podobě chci podílet co nejméně.
Ohledně srovnání dacie duster a i30 – vždy jsem si chtěl užít trochu ježdění v terénu, a duster je na SUV poměrně slušně terénní i jako 4x2. Nicméně od prvotních úvah ještě z konce roku 2019 zvažovaný model podražil o cca 30 tis. Kč a současně z nabídky kvůli emisím vypadl zajímavý čtyřválcový turbomotor 1,3l/96 kW (ještě lepší 1,3l/110 kW samozřejmě také). Naopak hyundai mezitím přišlo s faceliftem i30 (který sice tedy jako takový vlastně nic nového nenabídl), ale přece jen došlo k upgradu zvažovaného motoru z 1,4l / 73 kW (CVVT) na 1,5l / 81 kW (DPi). Právě dostat se přece jen o něco výkonově výše než u forda jsem chtěl, alespoň psychologicky.
Následovalo dlouhé čekání na první recenze a na možnost auto naživo prozkoumat a projet. Bohužel náběh faceliftu v době covidu nebyl lehký a první informace o autě se začaly objevovat až koncem léta a hlavně po prázdninách.
První osobní dojem nebyl nic moc s ohledem na změnu masky. Osobně mi víc sedla předfaceliftová maska s chromovaným orámováním a menšími otvory, která vypadala „dospěleji“. Nicméně po čase jsem si docela zvykl. Co se týče denního svícení / předních blinkrů ve tvaru 10 trojúhelníků, to mi naopak subjektivně přišlo zajímavé i hezké od počátku.
Následovala testovací jízda, kdy jízdní vlastnosti byly fajn, nicméně výkon motoru mě moc nenadchl. Na druhou stranu, 81 kW bez turba je prostě 81 kW bez turba…
Po nějaké době jsem se pro i30 přesto rozhodl. Kromě touhy mít jednou nové auto byly důvody racionální - dobrý poměr cena / výkon, přiměřený vzhled a velikost, jednoduchý a snad i spolehlivý motor 1,5 DPi a taky, že šlo o „Czech made“ produkt z Nošovic.
První foto v den předání = poslední den, kdy bylo auto čisté zvenku i zevnitř