Otevřel jsem dveře, jejichž váha zjevně není malá, usazuji se do skvělého sedadla řidiče a během 20 vteřin nalézám dokonalou pozici za volantem. Takhle skvěle jsem se zatím v žádném SUV neusadil!!!
Tisknu startovací tlačítko a auto se probouzí. Jako všechna auta s baterkou se pouze zapnou systémy, auto vám sdělí, že je připraveno k jízdě a kolem je pouze ticho. Tisknu na voliči „D“ a ve stále trvajícím tichu se pohybuji po parkovišti. Na zelenou šlápnu na plyn, asi se probral spalovací motor, ukazatel spotřeby paliva tomu odpovídá, ale v interiéru je pořád TICHO…
Co vlastně skrývá tohle auto pod karoserií? Vlastně celkem známou strojovnu
.
Kombinuje spalovací motor 1,6 T-GDi SmartStream o výkonu 132 kW (palivová nádrž má objem pouhých 47 litrů), jemuž pomáhá synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 66,9 kW, který svou energii čerpá z baterie LiPol s kapacitou 13,8 kWh (která by se měla dát z jednofázové zásuvky nabít za necelé tři a půl hodiny). Benzín má maximální točivý moment 265 Nm, elektromotor 304 Nm. Nicméně výkony se nesčítají, je potřeba pracovat s tzv. systémovým výkonem, který představují hodnoty 195 kW a 304 Nm. To nejsou úplně malá čísla, jenže Santa Fé v této specifikaci váží až 2.690 kg
!
Od teorie zpátky za volant. Už při testu Tucsonu HEV zaznělo, že tento systém umí dát svůj výkon najevo velice uspokojivým způsobem, ale pouze za předpokladu, že se pohybujete do řekněme ¾ rozsahu pohybu pedálu plynu – v rozmezí využívání systémového výkonu. Jakmile zadupnete plyn do podlahy a donutíte systém hnát spalovací motor do otáček maximálního výkonu, zároveň tím odstavíte elektromotor, který už se v takto vysokých otáčkách neuplatní. Paradoxně tak systém donutíte použít k pohonu tohoto mastodonta pouhou šestnáctistovku, a to skutečně není to, co vlastně chcete. Pokud se dokážete ovládnout v délce pohybu pravé nohy a udržíte systém v rovině spolupráce obou motorů, pak je výkon rozhodně přesvědčivý. Rozhodně nebudete trpět nedostatkem výkonu. Ale stejně tak vám na každém metru dává tohle auto najevo, že to sice umí, ale není to jeho přirozenost. Mnohem raději uvolněně pluje (klidně i poněkud nelegálními rychlostmi) po silnicích či dálnicích.
V rámci jízdních režimů je samozřejmě defaultně nastaven ECO. A vlastně je to naprostá přirozenost tohoto auta. Maximálně se snaží jezdit na elektriku a jde mu to velmi dobře. I když auto po nabití deklaruje EV dojezd max. 50 km, tak v reálu toho na baterku díky rekuperaci dokáže vlastně mnohem víc. V rámci provozu ve městě a v příměstském provozu není problém najet v EV režimu i 70 kilometrů.
Režim SPORT se snaží maximálně využívat potenciálu spojení pohonů, elektromotor spalováku opravdu významně pomáhá, stejně jako výrazně rekuperuje. Ale právě zde platí – nedupat do podlahy
.
SMART, by se měl snažit odtušit jak jezdíte, ale neměl jsem potřebu to nějak zkoušet. Režim ECO je přirozeností tohoto auta a funguje naprosto skvěle.
Samozřejmě i zde je skvělý adaptivní tempomat, s nímž se kolony stávají příjemným místem k odpočinku na cestě a i další „trpaslíci“, kteří občas otravují, ale jako celek fungují velice slušně.
Už víme co dokáže pohon, ale jak se s tím pere podvozek? Velké auto s nemalou vahou, pohonem všech kol na kolech 19‘‘ to nezní jako recept na komfort. Chyba v odhadu vážení!!! Nepochopil jsem jak tohle auto „nakládá“ s mizerným až katastrofickým povrchem našich silnic – je slyšet, že kola bojují s nerovnostmi, ale to je vše! Santa Fé DM jsem nesnášel pro jeho parníkovost, karoserie se neustále houpala a přitom jste měli pocit, že kola nemají situaci pod kontrolou ani trochu. Santa Fé TM má naopak situaci pod kontrolou zcela, je cítit, jak jsou tlumiče jisté, jak neustále mají kola přitlačená k povrchu, jak se karoserie pohybuje jen tolik, aby kompenzovala práci podvozku a byl zachován maximální komfort. Nerovnosti jsou slyšet, ale nejsou cítit – neuvěřitelné. Na žádném z mých osvědčených míst jsem tohle auto nenachytal – pořád špičkový komfort a naprostá jistota vedení vozu. To tu dlouho nebylo!
Za celou dobu co se kolem aut motám si pamatuji jen jeden podvozek, který byl pohodlnější – Hydractive od Citroënu. Jsem naprosto v šoku o jaké světelné roky je tohle auto jinde než jeho předchůdce!
Co ještě zbývá zmínit?
Řízení je trochu odtažitá elektrika, ale nepřijde mi přeposilované a něco málo informací taky dodá
.
A brzdy? Jsou výborně sladěné s rekuperací, nepoznáte kdy auto přestane rekuperovat a začne používat brzdy –
.
PHEV vozy mají být o ekonomice provozu. V rámci provozu u nás si umím představit, že moje žena by za celý pracovní týden neprobrala spalovák k životu – lze volit primární uvažování systému mezi módem EV, kdy má auto pokud to jen jde volit čistou elektriku, HEV, kdy se naopak snaží chovat jako klasický hybrid nebo režim automatický. V módu EV by auto mělo provoz mojí ženy zvládat a maximálně si pomoci v nějakém kopci či při předjetí. Když jsem simuloval tento provoz, tak PP ukazoval průměrnou spotřebu 1,2 litru na 100 kilometrů. O víkendech bychom vyjeli s plnou baterkou a ujelo by se do 500 km do potkání se s domácí zásuvkou. V tomto režimu nám PP ukázal 6,1 litru, ale dle dotankování to vyšlo
4,9 litru! Auto s váhou 2,5 tuny při cestě kde dominovaly kilometry po dálnici
!!! Je to ještě v souladu s fyzikou
?
Jak to celé shrnout? Nejsem fanoušek SUV, vlastně je skoro nesnáším. Ale tohle auto mě naprosto uchvátilo!!!
Tohle auto definuje slovo „KOMFORT“. Podvozek je parádní a to
TICHO je neuvěřitelné. Dokud nejste v druhé polovině dráhy plynu, tak o motoru nevíte, ani když se náhodou rozhodne naskočit. Právě kvůli skvěle odhlučněnému pohonu a minimálnímu aerodynamickému hluku je slyšet jak podvozek pracuje. Ale objektivně musím uznat, že i odhlučnění podvozku je velice dobré. I když aktuálně nazuté zimáčky jsou nad 100 km/h slyšet.
Ano, kdybych měl zbytečného 1,5 mega, tak do toho možná i jdu – prostor, výbava, pohodlí... A pro mě i skvěle fungující a pro můj typ provozu ideální pohon PHEV – i ten vzhled bych snad přežil! Stříbrná barva by skryla ty nejhorší optické vraždy a černý interiér je úžasně útulný – a bez klavírního laku; karbon sice taky nic moc, ale tady tak neřve a není ohmataný!
Nebo se stejným pohonem koncernový bráška, který je tedy v mých očích nádherný auto zvenku i zevnitř -
https://www.kia.com/cz/modely/sorento-mq4-phev/objevte/
Nebyl jsem sám, kdo toto auto zkusil - uvidíme kdy se další testeři dostanou ke svým dojmům
A závěrem
https://centrumpraha.hyundai.cz/ tímto moc děkuji za zapůjčení tohoto skvělého auta!