Statickou prohlídku máme za sebou, vezmeme klíček, uzavřeme dobíjecí centrum a jdeme zjistit jak s tímto motorem Leaf jezdí.
- 23.jpg (73.24 KiB) Zobrazeno 1211 x
- 24.jpg (101.19 KiB) Zobrazeno 1211 x
- 25.jpg (138.37 KiB) Zobrazeno 1211 x
K dispozici máme silnější provedení se 160 kW výkonu, 340 N.m točivého momentu a větší baterií s kapacitou 62 kWh.
Úvod je u všech BEV stejný – zmáčkneme startovací tlačítko, volíme D, odbrzdíme a v naprostém tichu opouštíme parkoviště. Zrychlení je velice uspokojivé, potěší kvalitní odhlučnění podlahy a podběhů
.
Míra rekuperace se v pravém slova smyslu volit nedá, ale dá se k této funkci dostat jinými způsoby. Jednak můžeme „přitvrdit“ volbou B, kterou známe již z testovaných Opelů a troufám si tvrdit, že míra přitvrzení je srovnatelná.
Do ještě vyššího levelu se lze dostat volbou e-Pedal (zapíná a vypíná se ovladačem před voličem). Leaf v tu chvíli ovládáte stejně jako autíčko na autodromu – jakmile sundáte nohu z plynu, tak Leaf vlastně brzdí. Není to první BEV v němž jsem si s touto funkcí hrál a umím si představit ji běžně používat. Ovšem pokud s ním budu jezdit pořád. Pro řidiče přesedajícího mezi Leafem a běžným spalovákem by to mohlo být snad i nebezpečné.
Posledním dosud nepoužitým tlačítkem je ECO, vedle ovladače e-Pedal. Leaf po aktivaci tohoto režimu totálně zmrtvěl, netuším zda došlo k omezení výkonu, takovou informaci mi auto nedalo. Nicméně Leaf přešel do levelu hlemýžď i na mě, takže jeho aktivace vydržela asi 20 vteřin
.
Skončili jsme tak v normálním nastavení bez e-Pedalu a bez aktivace B. Míra rekuperace po sundání nohy z plynu je přiměřená a po sešlápnutí pedálu brzdy se míra rekuperace zvýší. Opět si troufám tvrdit, že jsme brzdy jako takové snad ani nepoužili, kromě té parkovací, když se dělaly fotky
.
Řízení je očekávatelně němé a odtažité. Je přesné, účinek posilovače řízení byl přiměřený.
A alfa a omega našich testů – chování podvozku na našem zkušebním úseku? Podvozek je zcela konvenční a řešený úsporně, takže vzadu je vlečka. A překvapení se nekonalo… Na sedmnáctkách je jízdní stabilita, ať už při handlingu nebo na nerovnostech, a to včetně těch zákeřných v zatáčkách, zcela bez připomínek. Přední náprava je příkladně tichá a všechny nerovnosti krásně zpracovává. Za to ta zadní… Každou nerovnost slyšíte, náprava regulérně tluče. Sice žádná rána neprošla do karoserie a tedy ani k posádce, ale to co před sebou vidíte od zadní nápravy i slyšíte. Asi nejblíž má Leaf svým projevem ke Corse. Je to vlastně zcela logické – nízké těžiště sice dovoluje volit měkčí pružiny, ale váha, která opět u prázdného auta představuje skoro 1,8 tuny a u plně zatíženého skoro 2,2 tuny, nedovolí použít pružiny tak měkké, jak by to chtělo, aby zadní náprava ztichla a zklidnila svůj projev.
A co spotřeba? Provoz byl dnes vcelku klidný, vítr byl v pohodě, jen teplota byla z těch nižších (myšleno při našich testech). A výsledek na zkušebním okruhu byl tento:
- 26.jpg (76.15 KiB) Zobrazeno 1211 x
To není špatné, ale taky to není žádný zázrak – prostě slušný průměr.
Programovat lze nabíjení, vyloženě zastropovat maximální nabytí nejde, ale dalo by se dopočítat. Co je poněkud neobvyklé je pouze jednofázové nabíjení střídavým proudem, což čas nabíjení z obyčejné zásuvky prodlužuje, ale není samozřejmě problém nabíjet častěji.
- 29.jpg (83.16 KiB) Zobrazeno 1211 x
Nějak nevím jak své dojmy z tohoto vozu shrnout. Je to auto plné protikladů, kde moderní design exteriéru a palubní desky doplňují neskutečně archaické ovladače (i když skvěle funkční), zamrzí komplet vnitřní osvětlení žárovkami (to stropní světlo je fakt brutální
), kufr jehož provedení je až sociální, včetně šňůrek k platu, které u auta s 23.000 km už nepříjemně klepe…
Dalo by se snad i říct, že Leaf je auto plné nečekaných protikladů.
V našem žebříčku je stále na prvním místě MAZDA MX-30, ale Leaf se dokázal protlačit na stříbrnou příčku. Ovšem s velkým odstupem od Mazdy a přitom minimálním náskokem na Corsu.
Rád bych závěrem poděkoval
https://www.autobond.cz/provozovna/nissan-praha/ za možnost Leaf vyzkoušet.
Jenže pak je tu konkrétní nabídka skladového vozu v úplně stejné plné výbavě Tekna, ve stejné modré, ovšem se slabším motorem se 110 kW a baterií s kapacitou 40 kWh, které by pro naše potřeby plně dostačovalo.
Skousnu určité archaismy a některé kompromisy, když nabídnutá cena začíná číslicí "7"...?