Na plug-in hybridu je velmi příjemné, že spalovací benzínový motor má 4 válce
. Při objemu 1,6 litru s přímým vstřikem a přeplňováním disponuje výkonem 150 koní a 250 N.m. Pomáhá mu elektromotor o výkonu 110 koní a točivém momentu 320 N.m, ovšem systémový výkon činí (při síle jednotlivých motorů) vcelku skromných 180 koní a 360 N.m. Ta se na přední poháněná kola přenáší přes osmistupňovou automatickou převodovku.
Elektromotor šťávu sosá z akumulátoru o kapacitě 12,4 kWh (s užitnou kapacitou 9,9 kWh).
- 26.jpg (145.75 KiB) Zobrazeno 1235 x
Podle výrobce by námi zkoušená konfigurace měla mít spotřebu na 100 km 1,1 litru Naturalu a 25 kWh. Tak uvidíme co nám systém ukáže po absolvování obvyklého zkušebního úseku
.
Dost bylo teorie, je čas zjistit, jak tohle auto s vlastní hmotností necelých 1,7 tuny (maximální je lehce přes 2,1 tuny) s vlečenou zadní nápravou jezdí.
O výborné pozici za volantem už byla řeč. Auto si pamatuje poslední nastavený jízdní režim, v našem případě hybridní. To vyhovuje, a vyrážíme. Auto se primárně snaží používat elektriku a spalovákem si pomáhat jen když to je nutné. I když si spalovákem pomůže, tak v tomto režimu pohodového přesunu z Černého mostu k nám, o něm stejně nevíme. Cesta po D10 je za námi, v hybridním režimu se 308 chová tak, jak očekáváte, pohybuje se tiše a snaží se být úsporná. Stejně jako u jiných hybridů sundání nohy z plynu aktivuje vcelku decentní rekuperaci, která se dá krapet zvýraznit stiskem tlačítka B, ale rozdíl je nečekaně malý.
Na konci Záp jako obvykle přepínám na SPORT – spalovák naskočí a převodovka podřadí o dva kvalty dolů. ECO provozu je autu zcela ukradené, chce se vyřádit. Pravá noha posílá plyn do podlahy a všech 180 koní se chce proběhnout. Činí tak velmi uspokojivým způsobem a v mžiku je na rychloměru třímístné číslo. Takže krapet ubereme… Motor má krásně naštvaný sound a elektromotor pomáhá s akcelerací a následně rekuperací. V tomhle režimu umí být tenhle pohon fakt zábavný
.
Dojeli jsme do Toušně, prohodili se za volantem, přepli jsme režim na ELEKTRO, kde má auto preferovat baterku co to jen jde a vyrážíme na obvyklý okruh k testování spotřeby a podvozku. Spalovací motor za celý okruh skoro nenaskočil, auto upřednostňovalo baterku co to jen šlo. V tomto režimu už aktivace tlačítka B měla efekt skutečně znatelný a hodně rychle jsem přešel na snižování rychlosti před obcemi pomocí tlačítka B místo přesouvání nohy na pedál brzdy. Nebylo to vyloženě jednopedálové ovládání jako v Leafu, ale bylo to blízko
.
Když už přišla zmínka na brzdy, chvíli se zdržíme. Pedál brzdy vyžaduje jakýsi zvyk či cvik. V první části chodu, řekněme cca 1-2 cm, je pedál poněkud gumový, v této části chodu pouze aktivuje rekuperaci, teprve v další části chodu se případně přidají brzdy a chod pedálu svůj projev změní na obvyklý, který známe z klasických aut. Tohle už se i
naučil v hybridech poladit tak, že přechod z rekuperace k brzdám na projevu pedálu nepoznáte. Na druhou stranu to není tak hrozné, jako v prvním IONIQu hybrid, který jsem zkoušel před lety. Brzdy samy o sobě nemají tak ostrý nástup jako v
, ale dají se velmi dobře dávkovat a sil mají dost.
A jaké je to řízení s prťavým volantem, který ani není pořádně kulatý? K mému obrovskému překvapení mí přišel naprosto přirozený. Dobře se drží, má příjemně tlustý věnec, převod je celkem strmý, takže pro většinu zatáček není nutno přehmatávat. A navzdory elektrickému posilovači není jen přesné, ale i něco málo prozradí o dění pod předními koly. Takže řízení -
- bez výhrad, vlastně fakt příjemný a dobrý.
Tak na to nakonec stejně došlo – co podvozek?
Očekávání nejsou nijak vysoká, vzadu vlečka, obuté sedmnáctky s profilem 45
….
Začínáme vedením stopy. Dle očekávání široké a nízké pneumatiky velmi dobře drží stopu, ani rychlé změny směru nečiní ani jedné nápravě problémy a auto jede kam se po něm chce naprosto jistě, s minimálními náklony. V rámci lehce nelegálních rychlostí jsem se na hranici adheze nedostal a apexy se trefovaly jedna radost. Ale co když se nám objeví díra v zatáčce? Ani tady zadek neuskočil, takže v pořádku. A přesouváme se na „tankodrom“. A čeká nás třetí šok! Nevím jestli to je tím, že jsem od toho podvozku vlastně nic nečekal, ale schopnost filtrace nerovností mě doslov šokoval! Díky výbornému odhlučnění pohonu je samozřejmě mnohem víc slyšet podlaha a podběhy. Je to lepší než v
, ale na MX-30 to ještě nemá. Takže co se pod koly děje slyšíte, i když velmi slušně odfiltrované, ale očekávané rázy od zadní nápravy nepřicházejí, karoserie se očekávaně pohybuje, ale plynule, kontrolovaně a k ráně jsme zadní nápravu (zvukem, ne přenosem do karoserie) donutili jen jednou - tomu kanálu se vyhnout nedalo
.
Moje žena to přirovnala k chování podvozku jejího Tucsonu. Má vlastně pravdu, ten projev je velmi podobný – jenže Tucson má vzadu víceprvek a používá pneu s profilem 60 a o dost delší dráhy tlumičů. Jsem velice překvapen jak se toto naladění podařilo, je sice horší než v Mazdě, ale velmi blízko nové Sportagi s elektronickými tlumiči, i když ta je odhlučněná lépe.
Nijak významně jsem si s konfigurací přístrojového štítu nehrál, pobavilo, že v režimu SPORT jsou okruží žlutá, v hybridu modrá a v ELEKTRO bílá.
- 27.jpg (52.98 KiB) Zobrazeno 1235 x
- 28.jpg (54.9 KiB) Zobrazeno 1235 x
Pokud máte zapnutou navigaci, tak se ekonoměr změní ve výřez mapy před každou odbočkou, abyste nemuseli sledovat mapu na centrálním displayi.
- 29.jpg (60.79 KiB) Zobrazeno 1235 x
Grafika je samozřejmě stejná jako v testovaných OPELech, je velmi dobrá a display dobře vykresluje, a to včetně obrazu parkovací kamery.
A za kolik jsme zvládli zkušební úsek? Já pořád říkám, že údaje výrobce není problém dosáhnout
.
- 30.jpg (105.4 KiB) Zobrazeno 1235 x
Jak to uzavřít? Nikdy jsem francouzská auta nevyhledával, ale tohle auto je fakt sakra dobrý! Nejen, že dobře vypadá zvenku a nakonec i uvnitř. Ono i nečekaně skvěle jezdí! A umí to i hodně úsporně. Ano, tohle auto je aktuálně na žebříčku hned na druhém místě, těsně za MX-30, což mě neskutečně překvapilo!
A nejen to, plug-in v obyčejném osobáku mělo být auto pro mě, ale moje drahá polovička se vyjádřila v tom smyslu, že tohle auto by fakt brala – líbí se jí a dobře se jí řídí
.
Takže místo vyjasnění se nám situace tak nějak zamotává
.
Nakonec bych rád poděkoval
https://www.domansky.cz/kontakt/peugeot-cerny-most-2/ za půjčení.
Jsem strašně zvědavý na kombíkovou 308 – mám slíbeno, že až dorazí, tak se budu moct svézt
.