GR Yaris – auto stvořené pro zábavu a soutěže
Napsal: 08 srp 2022, 11:54
Disclaimer : ten kdo používá auto jen pro přesun z bodu A do bodu B tak nemusí text zcela pochopit a může být pohoršen a proto se prosím zdržte nenávistných nebo obsahově prázdných reakcí. Naopak majitelé N asi budou vědět co jsem zažil a cítil.
Měl jsem na víkend půjčeného malého červeného ďáblíka na steroidech, konkrétně GR Yaris. Je to 3 válec 1,6 litrů s turbem. Výkon 261 hp, krouťák 360Nm, 6° manuální převodovka, hmotnost 1280 kg, zrychlení 0-100 za 5,2s. Je to trvalá 4 kolka s mezinápravovými diferenciály a možností preferovat přenos hnací síly na předek, zadek nebo rovnoměrně. Toyota ho udělala s cílem homologace pro WRC soutěže. GR je hodně odlehčená, má např střechu z karbonu a přední kapotu z hliníku. Design je velmi povedený, na fotkách to nevypadá ale ta červená je moc hezká a na sluníčku úplně září. Z venku nijak zvlášť neukazuje svůj výkon, jen decentní GR. Vnitřek je taky hodně kvalitní (měkčené materiály, kůže, alcantara). Nic nevrže a vše je kvalitně a bytelně udělané.
Po usednutí do GR jsem se cítil velmi příjemně. Sedadla jsou fakt super a s výrazným bočním vedením (ale znamenají trochu obtížnější nastupování), malý volant, kulata řadička, vše hned po ruce. To jsem ještě nevěděl jak toto vše je důležité.
Tak jo, mačkám tlačítko GR. Motor naskočí a je hezky slyšet do kabiny. Je to takové nasrané brumlání. Mačkám spojku, řadím 1° a rozjíždím se. Tady vsuvka : z mé i30 mám pokřivené řidičské návyky, volant je přeposilovaný, spojka a řazení jde lehce. To v GR ne, všechno je tuhé a hlučné. Spojka a volant jdou dost ztuha. Řazení jde taky ztuha, ale dráhy jsou krátké a přesné. Po pár kilometrech jsem pochopil, že tady se neřadí s citem, ale je potřeba použít trochu sílu, pak se převodovka odmění tím, že bez jakýchkoli protestů a okamžitě zařadí a to v jakékoli situaci. Dokonce jde slyšet i cítit jak ty zuby do sebe zapadnou a jak celé hnací ústrojí začíná přenášet výkon motoru.
První jízda byla přes Prahu. V kabině byl docela hluk, vůbec mě nenapadlo poslouchat rádio. Cítil jsem každý kanál a nerovnost, kterou jsem viděl a i tu kterou jsem ani neviděl. Taky aby ne, gumy jsou Bridgestone Potenza 225/40 R18. Tak jsem si říkal, ten nekomfort musí mít nějaký důvod. A taky že jo. S koncem obce jsem trochu sešlápl plyn a začalo mi to dávat smysl. Pro přirovnání, např. na 4° ve 2000 ot/min to zrychluje asi jako moje i30 v nejvyšším krouťáku na 2°. Tedy zrychluje, ale chcete víc. Ve 3000 ot/min to už letí, emoce stříkají, to je paráda, ale ve 4000 ot/ min se z GR stane raketa a ten zátah je famózní. Jste přišpendlený do sedačky a furt to brutálně zrychluje až do omezovače. S tím souvisí časté řazení, např při rozjezdu na plný plyn musíte řadit asi každých 1,5 vteřiny. Ideální otáčky pro největší zrychlení jsou 4-7 tis. Jak jsem jezdil, tak 1 a 2° jsem měl hlavně pro rozjezd, 3 a 4° na okresky a 5 a 6° na dálnici. Do 150 km/h to zrychlí tak že nestíháte koukat na rychloměr. Dostat se na 200 km/h není žádný problém skoro kdekoli např se stačí jen chvilku zapomenout s plným plynem. A jde to až do 230. Jaká je to liga poznáte při předjíždění např. při 3 tis ot / min na 3° s nafouklým turbem je to otázka chvilky, po předjetí si dáte 4° chvilku se zapomenete a to auto co jste předjížděli už v zrcátku není vidět.
Podvozek je snad ještě lepší než motor. Moje schopnosti neuměly využít nebo přiblížit se limitu tak vlastně nevím až jak dobrý je. Jen mohu napsat, že zatáčky ve 130 km/hod ať je asfalt hladký nebo hodně rozbitý projíždí GR s pocitem bezpečí a suchých trenýrek a bez jakýchkoli náznaků nestability
To auto mi připadá jako mladý vlčák, kterýho honím na kole a on se pořád na mně ohlíží jestli může ještě přidat.
Jaké změny bych uvítal ? Zvuk v kabině je syntetický z reproduktorů. Je fajn a líbí se mi, ale uvítal bych možnost ho vypnout. Infotainment je klasický Toyoťácký ale N toho umí více.
Najel jsem asi 550km a benzín mě stál 2600Kč. Žere to N98 a průměrná spotřeba byla 10,6 l / 10 km. Tedy 1km = 4,66Kč, ale opravdu nelituju ani jediné vynaložené Koruny.
Byla to esence opravdového řízení. Zážitek hodně silný. GR má limit dáááleko nad mým řidičským uměním. Auto je úžasné, ne opravuji je SUPER úžasné a každému kdo o to stojí bych to přál. Moc děkuji pane Akio Toyodo.
Měl jsem na víkend půjčeného malého červeného ďáblíka na steroidech, konkrétně GR Yaris. Je to 3 válec 1,6 litrů s turbem. Výkon 261 hp, krouťák 360Nm, 6° manuální převodovka, hmotnost 1280 kg, zrychlení 0-100 za 5,2s. Je to trvalá 4 kolka s mezinápravovými diferenciály a možností preferovat přenos hnací síly na předek, zadek nebo rovnoměrně. Toyota ho udělala s cílem homologace pro WRC soutěže. GR je hodně odlehčená, má např střechu z karbonu a přední kapotu z hliníku. Design je velmi povedený, na fotkách to nevypadá ale ta červená je moc hezká a na sluníčku úplně září. Z venku nijak zvlášť neukazuje svůj výkon, jen decentní GR. Vnitřek je taky hodně kvalitní (měkčené materiály, kůže, alcantara). Nic nevrže a vše je kvalitně a bytelně udělané.
Po usednutí do GR jsem se cítil velmi příjemně. Sedadla jsou fakt super a s výrazným bočním vedením (ale znamenají trochu obtížnější nastupování), malý volant, kulata řadička, vše hned po ruce. To jsem ještě nevěděl jak toto vše je důležité.
Tak jo, mačkám tlačítko GR. Motor naskočí a je hezky slyšet do kabiny. Je to takové nasrané brumlání. Mačkám spojku, řadím 1° a rozjíždím se. Tady vsuvka : z mé i30 mám pokřivené řidičské návyky, volant je přeposilovaný, spojka a řazení jde lehce. To v GR ne, všechno je tuhé a hlučné. Spojka a volant jdou dost ztuha. Řazení jde taky ztuha, ale dráhy jsou krátké a přesné. Po pár kilometrech jsem pochopil, že tady se neřadí s citem, ale je potřeba použít trochu sílu, pak se převodovka odmění tím, že bez jakýchkoli protestů a okamžitě zařadí a to v jakékoli situaci. Dokonce jde slyšet i cítit jak ty zuby do sebe zapadnou a jak celé hnací ústrojí začíná přenášet výkon motoru.
První jízda byla přes Prahu. V kabině byl docela hluk, vůbec mě nenapadlo poslouchat rádio. Cítil jsem každý kanál a nerovnost, kterou jsem viděl a i tu kterou jsem ani neviděl. Taky aby ne, gumy jsou Bridgestone Potenza 225/40 R18. Tak jsem si říkal, ten nekomfort musí mít nějaký důvod. A taky že jo. S koncem obce jsem trochu sešlápl plyn a začalo mi to dávat smysl. Pro přirovnání, např. na 4° ve 2000 ot/min to zrychluje asi jako moje i30 v nejvyšším krouťáku na 2°. Tedy zrychluje, ale chcete víc. Ve 3000 ot/min to už letí, emoce stříkají, to je paráda, ale ve 4000 ot/ min se z GR stane raketa a ten zátah je famózní. Jste přišpendlený do sedačky a furt to brutálně zrychluje až do omezovače. S tím souvisí časté řazení, např při rozjezdu na plný plyn musíte řadit asi každých 1,5 vteřiny. Ideální otáčky pro největší zrychlení jsou 4-7 tis. Jak jsem jezdil, tak 1 a 2° jsem měl hlavně pro rozjezd, 3 a 4° na okresky a 5 a 6° na dálnici. Do 150 km/h to zrychlí tak že nestíháte koukat na rychloměr. Dostat se na 200 km/h není žádný problém skoro kdekoli např se stačí jen chvilku zapomenout s plným plynem. A jde to až do 230. Jaká je to liga poznáte při předjíždění např. při 3 tis ot / min na 3° s nafouklým turbem je to otázka chvilky, po předjetí si dáte 4° chvilku se zapomenete a to auto co jste předjížděli už v zrcátku není vidět.
Podvozek je snad ještě lepší než motor. Moje schopnosti neuměly využít nebo přiblížit se limitu tak vlastně nevím až jak dobrý je. Jen mohu napsat, že zatáčky ve 130 km/hod ať je asfalt hladký nebo hodně rozbitý projíždí GR s pocitem bezpečí a suchých trenýrek a bez jakýchkoli náznaků nestability
To auto mi připadá jako mladý vlčák, kterýho honím na kole a on se pořád na mně ohlíží jestli může ještě přidat.
Jaké změny bych uvítal ? Zvuk v kabině je syntetický z reproduktorů. Je fajn a líbí se mi, ale uvítal bych možnost ho vypnout. Infotainment je klasický Toyoťácký ale N toho umí více.
Najel jsem asi 550km a benzín mě stál 2600Kč. Žere to N98 a průměrná spotřeba byla 10,6 l / 10 km. Tedy 1km = 4,66Kč, ale opravdu nelituju ani jediné vynaložené Koruny.
Byla to esence opravdového řízení. Zážitek hodně silný. GR má limit dáááleko nad mým řidičským uměním. Auto je úžasné, ne opravuji je SUPER úžasné a každému kdo o to stojí bych to přál. Moc děkuji pane Akio Toyodo.