výměna halogen.žárovek za LED - Canbus ?
Napsal: 22 zář 2022, 16:33
Zdravím,
něco podobného řeším současně i na i20, nejen své i30 PDE (r.v. 2019), i když u i20 je to o něco jednodušší.
Protože v mé rodině většina potenciálních řídičů hůř vidí na dálku a jezdím ečasto v noci i po okrskách s nebezpečnou zvěří (i tou dvounohou s 0,03% alkoholu v krvi..), snažíme se max. vylepšit svítivost i30 PDE za NOČNÍCH podmínek. Tj. svícení čímkoliv s tzv. DRL světlomety zavrhuji, jde nám zásadně o noční ježdění.
Subjektivně nám sedí spíš klasická "teplá bílá", tj. něco mezi cca 3500-4500K (standardně spíš 3900K - 4300K). I když je teď "cool white" 5000-6000K+ v módě a tomu se brutálně přizpůsobují i výrobci žárovek, nám tahle barva bohužel nesedí.
Zajímají nás převážně jen patice/závity H1, H3 nebo H11, nejvíc H11. To proto, že se náhradní LEDky chystáme dát do přídavných světlometů, ne do předních "headlight" hlavních světel (tam už jsou tuším i H4 ?).
Pátral jsem na českých i zahraničních webech a fórech a nalezl jsem zajímavé kousky vysokosvítivých LEDek na paticích, které mají teplou bílou barvu, jsou to už ty vysokovýkonné tzv. CSP LEDky (ne ty starší COB), jsou na "mé" patice a některé mají dokonce spotřebu menší než obvyklých 50-55W / 12V / 1kus. Sice v i30 volné jističe ještě máme (páč máme i30 ve skoro základní výbavě a nemáme zapojenu řadu doplňkového příslušenství jako el. okna vzadu, vyhřívaná sedadla/volant atd.), ale ne vždy se jedná o jističe umožňující odběr 4,5A / 12V a vyšší. Tudíž současně pátrám po nějakých LEDkách s nižším odběrem, ideálně pod 30W / 1ks.
Xenony absolutně zavrhuji. Poslední pomyslný "hřebíček do rakve" u výběru Xenonů pro mě byl, když se na některých fórech doporučovalo Xenony měnit současně na obou stranách auta, aby pak nebyl tolik znát efekt "slábnoucího"/vysvíceného plynu ve starším osazeném kusu Xenonu...
A ejhle. Na trhu je mezi LEDkami na standardních závitech H1, H3, H11 absolutní převaha těch, které jsou "cool white" a to ještě těch, které jsou určeny speciálně pro světla DRL, tj. na denní svícení (=tj. v noci by oslňovaly protijedoucí řidiče).
Z našeho vymodleného výběru jsem našel buďto ty od luxusních výrobců jako PIAA - kusy "LEH192 4gen", které mají jen 18W spotřebu, ale teplotou světla jsou to bohužel vyloženě mlhovky (2500K). Philips, Osram aj. mají LEDek s teplou žlutou absolutní nedostatek.
U exotických výrobců jsem našel takové kousky, jako:
- Einparts ELPH26C nebo ELPH29C (obě 12V, 4300K, 30W), obsahující údajně kvalitní "Lumiledy Luxeon ZES",
- DLAND OWN Y1 (12V, H1, H11, 4300K, 32W), obsahující Samsung CSP F26 LEDky,
- DLAND OWN F3, obsahující opět Samsung F26 LEDky a mající údajně dokonce nějakou ne-mechanickou možnost naklápění (nechápu),
- Bullvision K10 (COB LEDky, 12V, 2x40W, 4300K+ ), s canbusem,
- Bullvision Enjoynight (CSP LEDky, 12V, 4300-6000K, 50W), s canbusem,
- Formula J87 P3030 (12V, H11, 4300K, 10W)...........
Prakticky všechny vyjmenované jsou vysokosvítivé typy, tj. za sebe lumeny netřeba řešit. Přiznám se, že mě zatím nejvíc zaujaly ty asijské DLAND OWN, které údajně mají mít v sobě nové Samsung CSP LEDky, jsou velmi krátké a mají zajímavě řešené chlazení.
V USA jsem dokonce nalezl unikát od výrobce/značky Putco s "plazmovými" LEDkami, kupř. Putco 243157S-360 "plasma switch back", ale předpokládám, že takové asi na EU silnicích legální moc nebudou...
Většina posledně citovaných má ale uvedeno, že se dodávají spolu s Canbus (anebo jej přinejmenším vyžadují pro eliminaci chyb generovaných z LEDek do el. systému vozidla). A tím se dostávám k jádru své hlavní otázky. Jak je na tom i30 PDE z pohledu kompatibility s LEDkami coby náhradou za standardní halogenové žárovky ? Vím, že je to spíš otázka pro nějakého zdejšího elektrikáře nebo servisního technika, ale přeci jen Máte s osazováním LEDek s nebo bez "Canbusu" někdo nějakou zkušenost? A máte nějakou zkušenost s canbusy jako takovými ?
Ptám se mj. proto, že se občas na webech píše, že výrobci některých aut připojované canbusy k LEDkám nepotřebují (tj. problémy s jejich samovypínám za jízdy, chybnou diagnostikou, blikáním atd. se neobjevují), zatímco některá auta to vyžadují. Asi bych pochopil, že vyžadovat to bude třeba má stará i20 PBT r.v. 2009, ale u i30 PDE r.v. 2019 ... ?
Vím, že ještě existuje neortodoxní tuning varianta přinášející potenciál většího množství světla v noci a spočívající v tom, že by se namísto standardních hlavních světlometů pro i30 PDE v základní výbavě dodaly světlomety z i30N PDE verze, které obsahují +1 reflektor/žárovku navíc. Jde o tzv. "N-line model". Což o to, každý reflektor navíc by se samozřejmě cenil Jenže jednak nevím, jestli by to mohlo být s i30 PDE v základní výbavě elektricky kompatibilní, jednak jsem spokojen s těmi svými standardními, protože mají alespoň 1ks z ne-čočkového typu reflektoru, tj. s nadějí na delší životnost.. Tj. touhle cestou bych se nevydával... Nehledě na to, že mám i30 ještě v záruce, takže by mně takový tuning hlavních světlometů a elektriky v autorizovaném servise asi jen tak neprominuli..
Budu rád za jakoukoliv info nebo i jen nápady a zkušenosti!
C.C.
něco podobného řeším současně i na i20, nejen své i30 PDE (r.v. 2019), i když u i20 je to o něco jednodušší.
Protože v mé rodině většina potenciálních řídičů hůř vidí na dálku a jezdím ečasto v noci i po okrskách s nebezpečnou zvěří (i tou dvounohou s 0,03% alkoholu v krvi..), snažíme se max. vylepšit svítivost i30 PDE za NOČNÍCH podmínek. Tj. svícení čímkoliv s tzv. DRL světlomety zavrhuji, jde nám zásadně o noční ježdění.
Subjektivně nám sedí spíš klasická "teplá bílá", tj. něco mezi cca 3500-4500K (standardně spíš 3900K - 4300K). I když je teď "cool white" 5000-6000K+ v módě a tomu se brutálně přizpůsobují i výrobci žárovek, nám tahle barva bohužel nesedí.
Zajímají nás převážně jen patice/závity H1, H3 nebo H11, nejvíc H11. To proto, že se náhradní LEDky chystáme dát do přídavných světlometů, ne do předních "headlight" hlavních světel (tam už jsou tuším i H4 ?).
Pátral jsem na českých i zahraničních webech a fórech a nalezl jsem zajímavé kousky vysokosvítivých LEDek na paticích, které mají teplou bílou barvu, jsou to už ty vysokovýkonné tzv. CSP LEDky (ne ty starší COB), jsou na "mé" patice a některé mají dokonce spotřebu menší než obvyklých 50-55W / 12V / 1kus. Sice v i30 volné jističe ještě máme (páč máme i30 ve skoro základní výbavě a nemáme zapojenu řadu doplňkového příslušenství jako el. okna vzadu, vyhřívaná sedadla/volant atd.), ale ne vždy se jedná o jističe umožňující odběr 4,5A / 12V a vyšší. Tudíž současně pátrám po nějakých LEDkách s nižším odběrem, ideálně pod 30W / 1ks.
Xenony absolutně zavrhuji. Poslední pomyslný "hřebíček do rakve" u výběru Xenonů pro mě byl, když se na některých fórech doporučovalo Xenony měnit současně na obou stranách auta, aby pak nebyl tolik znát efekt "slábnoucího"/vysvíceného plynu ve starším osazeném kusu Xenonu...
A ejhle. Na trhu je mezi LEDkami na standardních závitech H1, H3, H11 absolutní převaha těch, které jsou "cool white" a to ještě těch, které jsou určeny speciálně pro světla DRL, tj. na denní svícení (=tj. v noci by oslňovaly protijedoucí řidiče).
Z našeho vymodleného výběru jsem našel buďto ty od luxusních výrobců jako PIAA - kusy "LEH192 4gen", které mají jen 18W spotřebu, ale teplotou světla jsou to bohužel vyloženě mlhovky (2500K). Philips, Osram aj. mají LEDek s teplou žlutou absolutní nedostatek.
U exotických výrobců jsem našel takové kousky, jako:
- Einparts ELPH26C nebo ELPH29C (obě 12V, 4300K, 30W), obsahující údajně kvalitní "Lumiledy Luxeon ZES",
- DLAND OWN Y1 (12V, H1, H11, 4300K, 32W), obsahující Samsung CSP F26 LEDky,
- DLAND OWN F3, obsahující opět Samsung F26 LEDky a mající údajně dokonce nějakou ne-mechanickou možnost naklápění (nechápu),
- Bullvision K10 (COB LEDky, 12V, 2x40W, 4300K+ ), s canbusem,
- Bullvision Enjoynight (CSP LEDky, 12V, 4300-6000K, 50W), s canbusem,
- Formula J87 P3030 (12V, H11, 4300K, 10W)...........
Prakticky všechny vyjmenované jsou vysokosvítivé typy, tj. za sebe lumeny netřeba řešit. Přiznám se, že mě zatím nejvíc zaujaly ty asijské DLAND OWN, které údajně mají mít v sobě nové Samsung CSP LEDky, jsou velmi krátké a mají zajímavě řešené chlazení.
V USA jsem dokonce nalezl unikát od výrobce/značky Putco s "plazmovými" LEDkami, kupř. Putco 243157S-360 "plasma switch back", ale předpokládám, že takové asi na EU silnicích legální moc nebudou...
Většina posledně citovaných má ale uvedeno, že se dodávají spolu s Canbus (anebo jej přinejmenším vyžadují pro eliminaci chyb generovaných z LEDek do el. systému vozidla). A tím se dostávám k jádru své hlavní otázky. Jak je na tom i30 PDE z pohledu kompatibility s LEDkami coby náhradou za standardní halogenové žárovky ? Vím, že je to spíš otázka pro nějakého zdejšího elektrikáře nebo servisního technika, ale přeci jen Máte s osazováním LEDek s nebo bez "Canbusu" někdo nějakou zkušenost? A máte nějakou zkušenost s canbusy jako takovými ?
Ptám se mj. proto, že se občas na webech píše, že výrobci některých aut připojované canbusy k LEDkám nepotřebují (tj. problémy s jejich samovypínám za jízdy, chybnou diagnostikou, blikáním atd. se neobjevují), zatímco některá auta to vyžadují. Asi bych pochopil, že vyžadovat to bude třeba má stará i20 PBT r.v. 2009, ale u i30 PDE r.v. 2019 ... ?
Vím, že ještě existuje neortodoxní tuning varianta přinášející potenciál většího množství světla v noci a spočívající v tom, že by se namísto standardních hlavních světlometů pro i30 PDE v základní výbavě dodaly světlomety z i30N PDE verze, které obsahují +1 reflektor/žárovku navíc. Jde o tzv. "N-line model". Což o to, každý reflektor navíc by se samozřejmě cenil Jenže jednak nevím, jestli by to mohlo být s i30 PDE v základní výbavě elektricky kompatibilní, jednak jsem spokojen s těmi svými standardními, protože mají alespoň 1ks z ne-čočkového typu reflektoru, tj. s nadějí na delší životnost.. Tj. touhle cestou bych se nevydával... Nehledě na to, že mám i30 ještě v záruce, takže by mně takový tuning hlavních světlometů a elektriky v autorizovaném servise asi jen tak neprominuli..
Budu rád za jakoukoliv info nebo i jen nápady a zkušenosti!
C.C.