Stránka 1 z 1

zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 01 čer 2023, 11:25
od saurus
Na aute Hyundai i30, GD (r.v. 2013) používam motorový olej Shell Helix Ultra profesional AF 5W-30. Auto má už 11 ty rok a najazdených 147 000 km. Je na mieste zmeniť špecifikáciu oleja na nejaký viskóznejší, aby trochu viac vytesnil už trochu opotrebovanejší motor, alebo je lepšie používať stále rovnakú špecifikáciu? (ročne najazdím cca 15 000 km, sú to priemerne 20 km cesty) Aký by ste mi odporučili. ďakujem

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 01 čer 2023, 11:40
od Mexican
ja som sa specifikacie a vlastne aj znacky oleja drzal 16 rokov a 400 000km

nie je dovod spekulovat ak to nezerie olej. Proste tam davaj to s cim si spokojny. Mozno z casu na cas zmenit znacku ale myslim, ze medzi modernymi olejmi renomovanych znaciek (a tym nemyslim predrazene Shell a Castrol :-) nebude moc rozdiel

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 01 čer 2023, 12:58
od Pjotr1
Přesně tak, pokud to nežere olej (a ani nepřibývá) a pokud není motor příliš hlučný (ventilová zdvihátka, ...) tak bych zůstal u toho co funguje.
Jen já za sebe si myslím, že Shell Helix je zrovna jeden z nejlepších olejů co se týká poměru kvalita/cena.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 01 čer 2023, 13:22
od saurus
Pýtam sa na to práve pre to, že začína byť už väčší hluk od zdvíhatiek, avšak ešte to nie je na nejakú servisnú výmenu, tak som chcel vedieť, či na to nebude mať pozitívny vplyv práve viskóznejší olej.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 01 čer 2023, 13:58
od idam.i
Do i20ky dávam olej 100.000km+ a ide úplne tichúčko.
https://www.filtreaoleje.sk/detail-prod ... 0-1l-5115/

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 05 čer 2023, 22:22
od devotional
saurus píše: 01 čer 2023, 13:22 Pýtam sa na to práve pre to, že začína byť už väčší hluk od zdvíhatiek, avšak ešte to nie je na nejakú servisnú výmenu, tak som chcel vedieť, či na to nebude mať pozitívny vplyv práve viskóznejší olej.
hluk pri studenom motore sposobuje práve viskozita oleja, fakt ti to nič nežerie?

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 06 čer 2023, 08:03
od slabostka
môžeš vyskúšať radu Max life od Valvoline pre motory s vyšším nájazdom. Zmena viskozity o jednu radu vyššie nie je problém otázka je či je to nutné. Skôr by som na "prečistenie" motora zvolil niekoľko skrátených výmen napr. po 2-3 000km. Nepíšeš nič o intervaloch. Pri takých poskakovaniach by som menil po 10 000km - maximálne.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 06 čer 2023, 09:10
od Hugo11
Za normalnich okolnosti neni potreba specifikaci oleje po dobu provozu nijak menit. Mel bych k tomu nicmene jedno ale...
Vyvoj oleju v poslednich rekneme 10-15 letech je motivovan zejmena ekologii - snizovani kinematicke i hths viskozity kvuli spotrebe, snizovani obsahu popela kvuli systemum na cisteni vyfukovych zplodin atp. Toto vsechno nijak neprospiva samotnym mazacim vlastnostem, ktere naopak vyrobci musi ruzne dohanet, protoze "eko" vlastnosti jdou ve valne vetsine proti nim (nemuzou pouzit ucinne prisady atd.). Tedy, co se tyce samotnych vlastnosti mazaciho filmu, jsou tyto nove eko oleje spis o neco horsi, nez oleje ekologii jeste nepolibene.

Pouzity Shell Helix Ultra profesional AF 5W-30 je olej ACEA A5/B5 se snizenou HTHS viskozitou. Vyrobce jej sice do motoru urcite pripousti, ale predpokladam, ze bude povolovat i oleje s "normalni" hths viskozitou specifikace A3/B3, na rocni km prubeh to vyjde (predpokladam - chce to urcite overit v manualu! Konkretni auto/motor neznam). Tyto jsou jeste z doby, kdy slo u oleje hlavne o mazaci a cistici vlastnosti, budou za lepsi cenu a za me udelaji v danem motoru spis lepsi sluzbu. Znacka jakakoliv normalni, viskozita treba 5(0)W/40(30) , chce to ale urcite zkonzultovat manual, co si o tom mysli vyrobce a zejmena tim se ridit.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 06 čer 2023, 10:55
od slabostka
... moderné oleje - aj keď neviem čo to presne je kedže vývoj ide všade kontinuálne dopredu, fungujú rovnako dobre ako tie "staré" - olejári dostali zadanie od výrobcov motorov a splnili ho - moderné oleje mažú čistia rovnako dobre ak nie lepšie ako tie staré.... ako príklad jeden testík z českej kotliny kde do testu myslím 5W30? strčili 0W16 zrejme pre pobavenie a ona mazala najlepšie :D/
Lejte tam čo výrobca doporučuje a adekvátne si nastavte výmenný inerval - 15 000km asi nebude pre každého.
Málokto si dosral motor "moderným" olejom ale nevhodným intervalom takých bude na tisíce. Po vyčerpaní aditív olej stále dobre maže ale už nedrží sadze v dispergovanom stave - častice sa zhlukujú a lepia sa na krúžky, zanášajú zdvihátka. A v čase sa pripečená vrstva stále zväčšuje. Zdvihátka sa zasekávajú a krúžky prestanú stierať. pripečené sadze - karbon už nejde ľahko odstrániť.
Rozhodne čo platí pri nafte nebude rovnako platiť pri benzíne - skrz iné teploty v motore....

Pán zo zadania sa dobre zamýšľa hlavne ak si chce auto nechať ešte 150 000km a nechce dolievať 1l oleja na interval.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 06 čer 2023, 12:19
od saurus
devotional píše: 05 čer 2023, 22:22
saurus píše: 01 čer 2023, 13:22 Pýtam sa na to práve pre to, že začína byť už väčší hluk od zdvíhatiek, avšak ešte to nie je na nejakú servisnú výmenu, tak som chcel vedieť, či na to nebude mať pozitívny vplyv práve viskóznejší olej.
hluk pri studenom motore sposobuje práve viskozita oleja, fakt ti to nič nežerie?
Od poslednej výmeny, čo bolo cca 12000 km som olej nedolieval, hladina je stále rovnaká.

Re: zmena špecifikácie oleja na 10 ročnom aute

Napsal: 06 čer 2023, 12:29
od devotional
zostal by som u toho čo tam je teraz..