Stránka 1 z 3
Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 20 čer 2023, 21:30
od Vysous
Zdar,
napadla mě taková anketní otázka - narazil jsem na nějaký článek o tom, že po ujetí 50k-100km by se měl člověk vždycky vrátit do pneuservisu, aby mu zkontrolovali dotažení kol. Což mi v životě v žádným pneuservisu nikdo ani slůvkem nenaznačil. Já osobně jsem to nikdy nedělal. Sem tam jsem si vzpomněl a obešel týden po výměně auto s klíčem. Nikdy nic povolený nebylo - ale správnej moment stejně tou ohlou trubkou co mám v autě ve výbavě prd poznám.
Což mě vede k otázce, jak to děláte vy? Vlastně mě ani nezajímají lidi, co si mění kola sami na dvorku, protože tam je nějaká kontrola celkem logická. 1) Kontrolujete utažení matic po výměně kol v profi pneuservisu?
2) Stalo se někdy někomu z vás, že byl nějakej šroub povolenej? A byli to lemplové, nebo se to prostě někdy může samo povolit?
Já svýmu (pneu)servisákovi celkem důveřuju, žádnej problém nikdy nebyl.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 20 čer 2023, 22:25
od Hugo11
Kdyz se kolo spravne dotahne a je jinak vse ok (dosedaci plocha, srouby/matky atd.), jeste jsem nezazil, aby se samo povolilo. Naopak byva problem opacny, kdyz to dotahujou na fest bouchackou, nejde pak kolo na silnici k autu dodanou fajfkou povolit.
No a kdyz je nekdo lempl a nedotahne to poradne, povolit se to rozhodne umi
Kolo ale neupadne bez varovani, povolene dost boucha, takze je nejaky cas to vyresit.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 08:58
od slabostka
každý slušný pneuservis ťa na to upozorní... a ja si to stále skontrolujem a samozrejme si to skontrolujem aj keď mením koleso sám.
Stane sa že niektorú skrutku po nejakom kilometri nutno o chlp dotiahnuť bez ohľadu na to že sa použil momentový kľúč.
Neviem - keď sa skontroluje olej po výmene prečo by som neskontroloval skrutky na kolesách.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 09:24
od msifa
Pokaždé když si přehazuji kola sám nebo to dělá autoservis/pneuservis/někdo další, tak po ujetí pár desítek km (20 - 50 km) provedu kontrolu dotažení. A je jedno jestli to je na mém soukromém autě nebo na služebním.
A za posledních cca 10 let co si vzpomínám, tak byl problém 2x. Jednou na služebním autě, kde na jednom kole byly volnější všechny šrouby (auto po výměně kol v pneuservise) a jednou volná jedna matka (to jsem si dělal si dělal) a zjistil jsem, že je hodně žvejklý závit právě na matce (dával jsem pak novou).
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 10:24
od oltcitak
Na kamióne po každom zdemontovaní kolesa v servise prisla do kabíny cedulka o prevedenej praci a veľké upozornenie, ze treba skontrolovať utiahnutie matiek. K tomu sme nafasovali momenťák. Po jazde sa vratil do officu. Takže áno, význam to má. Ten kto to navali pneumatickou utahovackou na to serie, prachy zhrabne a viac ho nezaujima. Ja nosím sice elektricku utahovacku v aute, ale zásadne dotahujem uz len rukou a "trhakom". Momenťák mám za tie roky v rukách.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 12:33
od hudyss77
Tak jaké bývají u
utahovací momenty na kolech?
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 12:48
od Mexican
ja mam vacsinou opacny problem - servis to dorve tak, ze sa to naradim z auta neda povolit. Takze si doma po dojazde zo servisu kolesa povolim a dotiahnem tak aby som pri defekte nemusel pouzit tyc dopravnej znacky ako paku
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 12:59
od sarin007
Osobně to kontroluji vždy a jak píšou kluci, je jedno, jestli měním kola sám nebo v servise. A ano, už se mi za těch 20 let párkrát stalo, že po ujetí 100-200 km jsem ještě kola trochu dotáhl a to i přesto, že jsem si byl jist, že byla prvně dotažena dostatečně (vždy ještě znovu obejdu auto pro kontrolu).
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 14:44
od slabostka
hudyss77 píše: ↑21 čer 2023, 12:33
Tak jaké bývají u
utahovací momenty na kolech?
- to budeš iste mať v príručke k autu - pri téme o výmene kolesa v prípade defektu. Od oka strelim niečo okolo 100Nm . Ak nemáš šlabikár stačí hodiť do guglu Torque moment wheels .
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 15:00
od hudyss77
jj díky, již jsem koukal a většinou se uvádí těch 100.
Já pro jistotu, momenťák vozím v autě.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 15:03
od slabostka
ja nie, rezervu dotiahnem "by očko" a tieto "nastavovacie" zariadenia mám radšej v šuflíku pri izbovej teplote.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 15:57
od Richard555
No používám momenťák, ale nastavuji na něm 140NM - 100 mi přijde dost málo, většinou píší tšch 120-140 NM a po ujetí nějaké kratší vzdálenosti - tak kolem 100km zkontoluji.
Ale jsem už starej dědek a tak závity a dosedací plochy mažu gtafitem... nebo teď i měděnou pastou Dnes je trend dávat to suchý a zrezlý a proto mi těch 100NM přijde dost málo
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 17:30
od slabostka
ja sa držím návodu k autu, autá nižšej strednej to majú 100Nm plus minus... a mazanie závitov na kolesách to je ďalšia "téma" - ja to nemažem - mazivo posúva moment dotiahnutia čo sa mi nepáči, medená vazelína zhoršuje koroziu skrz tie elektro-chemicko deje - tá patrí tam kde je veľké teplo... čo sa mi osvedčilo na závity všeobecne kvapka vosku napr. resistin ml a na kolesá buď nič alebo maličké množstvo resistin car.
Nemám problém s uvolnením skrutiek-matíc skôr koleso následne nechce "odpadnúť". ďalšia "téma" by mohla byť či a čím mazať dosadacie plochy kolesa - diskov...
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 17:41
od Bazim
Kola si měním zásadně sám. Přijde mi to jako vyhazování peněz do servisu. Dotahuji na 120 Nm a po cca. 100 km opět dotáhnu na 120 Nm.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 18:13
od slabostka
koleso vymeniť je jedna vec ale raz za x tisic km ho nutno aj vyvážiť.