bZ4X - solidní EV s malým dojezdem
Napsal: 28 pro 2023, 14:47
Měl jsem možnost 2 dny jezdit s EV Toyotou bZ4X což je 150kW, 260Nm SUV. Byla to prostřední výbava Prestige. Hmotnost je pod 2 tuny a stovku dá něco přes 7 sec. Cena 1,3 mil Kč.
Je to opravdu velké auto (je dokonce o kousek delší než RAV). Z venku je nepřehlédnutelné nejen velikostí ale i designem. Není ošklivá, ale za hezkou bych jí neoznačil, časem bych si asi zvyknul. Uvnitř je pro posádku až zbytečně moc místa. Když si sedadlo spolujezdce nastavím tak abych jen taktak nohama dosáhl na konec tak na zadních sedadlech mám před koleny snad 20cm. Velikost kufru bych označil za průměrnou (o 150 litrů méně než moje kombi ale SUV obecně nemají velké kufry). Mezi sedadly je tak široký středový tunel (něco jako ovladač raketoplánu) že jsem skoro nedosáhl na nohu spolujezdkyně.
Při jízdě vás nejvíce zaujme ticho. I když ve předu šššeptám, tak vzadu mě slyší. To je až neuvěřitelné. Snad jen kolem maximálky (mě se podařilo 170km/h) je slyšet svist větru. Má to krásně velké zrcátka a u takové „kredence“ se nedá čekat absolutní ticho. Ale stojím si za tím, že ve všech režimech vás při jízdě nejvíce zaujme ticho.
Další co zaujme je zrychlení. Kickdown kdykoli do 90km/h silně zrychluje a málokteré ICE bude schopné držet krok. Já měl předokolku a když nebyl úplně suchý asfalt, tak při plném plynu si i zahrabala. Ve vyšších rychlostech už ten pocit není takový. Nicméně při srovnání s Toyotou Supra (3.0 Twin Turbo, 250kW) je to lenoch.
Jízda samotná i komfort je na vysoké úrovni. Podvozek výtečně sedí a ani kostky ho nerozhází. Ticho, pocit jistoty, pevnosti a bezpečí jsou všudypřítomné. Při maximálce si jen tak plujete a vůbec vám nepřijde kolik jedete. Měl jsem problém udržovat limit na Jižní spojce. Těžko se mi rozlišovalo jestli jedu 70 nebo 110. I materiály v kabině jsou velmi dobré.
bZ4X je pro mě taková typická Toyota. Na jednu stranu velmi kvalitní podvozek a celé auto které určitě dlouho vydrží, např dávají na baterii záruku 10 let, resp 1.000.000 km (ale to je vykoupené menším výkonem nabíjení a nebo tím že SW omezuje DC nabíjení na maximálně 2 plné cykly denně). Infotainmenty jsou dva. Jeden malý před sklem pro řidiče (kouká se na něj přes volant) a druhý velký ve středu. Oba zobrazují jen základní údaje, žádné hračičky nebo vychytávky nečekejte. Co mě dorazilo : trvale kritizuju že v Toyotách nejde kvůli kolenům otevřít schránka spolujezdce a tady to vyřešili tak že schrána tady není vůbec !!!
Nebudu hodnotit nabíjení, protože toto je moje první svezení s EV, nicméně na DC 50kW nabíječku jsme přijeli s 20%. Za 45min bylo 70% a nabíjelo se výkonem 45kW. Za dalších 30 min byl nabito na 80% ale nabíjelo se už jen 8kW. Dojez na plné nabití je pod 300km (když šetříte topením).
Můj závěr bohužel není optimistický. Pořád přemýšlím proč to auto vůbec vzniklo. Do města je moc velké – bude se blbě parkovat (ale rejd má dobrý). Na dlouhé trasy má zase malý dojezd. Nevím kdo by měla být cílová skupina.
Nicméně jsem moc rád že jsem si to mohl zkusit.
Je to opravdu velké auto (je dokonce o kousek delší než RAV). Z venku je nepřehlédnutelné nejen velikostí ale i designem. Není ošklivá, ale za hezkou bych jí neoznačil, časem bych si asi zvyknul. Uvnitř je pro posádku až zbytečně moc místa. Když si sedadlo spolujezdce nastavím tak abych jen taktak nohama dosáhl na konec tak na zadních sedadlech mám před koleny snad 20cm. Velikost kufru bych označil za průměrnou (o 150 litrů méně než moje kombi ale SUV obecně nemají velké kufry). Mezi sedadly je tak široký středový tunel (něco jako ovladač raketoplánu) že jsem skoro nedosáhl na nohu spolujezdkyně.
Při jízdě vás nejvíce zaujme ticho. I když ve předu šššeptám, tak vzadu mě slyší. To je až neuvěřitelné. Snad jen kolem maximálky (mě se podařilo 170km/h) je slyšet svist větru. Má to krásně velké zrcátka a u takové „kredence“ se nedá čekat absolutní ticho. Ale stojím si za tím, že ve všech režimech vás při jízdě nejvíce zaujme ticho.
Další co zaujme je zrychlení. Kickdown kdykoli do 90km/h silně zrychluje a málokteré ICE bude schopné držet krok. Já měl předokolku a když nebyl úplně suchý asfalt, tak při plném plynu si i zahrabala. Ve vyšších rychlostech už ten pocit není takový. Nicméně při srovnání s Toyotou Supra (3.0 Twin Turbo, 250kW) je to lenoch.
Jízda samotná i komfort je na vysoké úrovni. Podvozek výtečně sedí a ani kostky ho nerozhází. Ticho, pocit jistoty, pevnosti a bezpečí jsou všudypřítomné. Při maximálce si jen tak plujete a vůbec vám nepřijde kolik jedete. Měl jsem problém udržovat limit na Jižní spojce. Těžko se mi rozlišovalo jestli jedu 70 nebo 110. I materiály v kabině jsou velmi dobré.
bZ4X je pro mě taková typická Toyota. Na jednu stranu velmi kvalitní podvozek a celé auto které určitě dlouho vydrží, např dávají na baterii záruku 10 let, resp 1.000.000 km (ale to je vykoupené menším výkonem nabíjení a nebo tím že SW omezuje DC nabíjení na maximálně 2 plné cykly denně). Infotainmenty jsou dva. Jeden malý před sklem pro řidiče (kouká se na něj přes volant) a druhý velký ve středu. Oba zobrazují jen základní údaje, žádné hračičky nebo vychytávky nečekejte. Co mě dorazilo : trvale kritizuju že v Toyotách nejde kvůli kolenům otevřít schránka spolujezdce a tady to vyřešili tak že schrána tady není vůbec !!!
Nebudu hodnotit nabíjení, protože toto je moje první svezení s EV, nicméně na DC 50kW nabíječku jsme přijeli s 20%. Za 45min bylo 70% a nabíjelo se výkonem 45kW. Za dalších 30 min byl nabito na 80% ale nabíjelo se už jen 8kW. Dojez na plné nabití je pod 300km (když šetříte topením).
Můj závěr bohužel není optimistický. Pořád přemýšlím proč to auto vůbec vzniklo. Do města je moc velké – bude se blbě parkovat (ale rejd má dobrý). Na dlouhé trasy má zase malý dojezd. Nevím kdo by měla být cílová skupina.
Nicméně jsem moc rád že jsem si to mohl zkusit.