Stránka 1 z 2
Prosba o radu na Sonatu 96
Napsal: 23 srp 2005, 13:11
od Návštěvník
Mám Sonatu z roku 96 a vyskytl se mi problém.
Nedávno mi na volnoběžných otáčkách kolísali otáčky v rozmezi 750-1300. Po té co se motor zahřál kolísání přestalo. S touto vadou jsem najel cca 15000 km. Nyní se mi toto pulsování projevuje i při zahřátém motoru. Několikrát se mi stalo že motor zhasl. Byl jsem na diagnostice ve značkovém servisu a diagnostikou mi zjistili, že je vadný snímač teploty nasávaného vzduchu a čidlo barometrického tlaku.nebo to také může být krokový motor. To jsem proměřil podle originálního manuálu a ukazuje správně.
Největší záhadou mi je že pokud byl motor dříve studený (auto stálo z kopce)
otáčky se po chvíli ustálily, pak jsem auto jenom odbrzdil a nechal jsem ho rozjet,otáčky opět začaly pulsovat. Pak jsem zase zastavil a po chvíli se otáčky zase ustálily.
Auto do servisu nechci moc dávat. Mám s nimi špatné zkušenosti.
Chtěl bych touto cestou poprosit někoho kdo tomuto vozu rozumí zda by mi neporadil. Děkuji Zdenál.
Lukino + Zdenal
Napsal: 23 srp 2005, 18:16
od cypisek
hele bohužel Ti musím říct že Tve tvrzení " že po odpojení baterky na určity čas zpětne připojení se motor po nějake době zpamatuje je chybne ... bohužel .... pravda je takova :
1. jde jednohuše doma se 100% zarukou resetnou ECU ale postup je "složitější" než jen odpojit baterku .. postup je zde
http://old.prelude.cz/data/ecu_reset.htm
ale opravdu je třeba dodržet to co je napsane - sam jsem zkoušel oplatí se těch 10 minut počkat a pohoda
2. lambda sondu jde zkontrolovat přesně co z ni jde do řidicí jednotky, stačí osciloskop
.. opět vlastní zkušenost
))
3. taky mi volnoběh třeba držel a satčilo ručně posunout auto o 1 metr a začaly kolísat .. na vině nakonec se objevilo čidlo co maš na převodovce nesmíva jen rychlost ale i dali je auto v pohybu ...
nevím proč všechno mají tak složite ale asi mysleli že to tak bude líp
))
a Zdenal co Ti to nejezdí když tak se ozvi na mail
cypisek1@seznam.cz, nebo icq 103473215 zaleží kde bydlíš není problem když tak na to kouknout pořadně
Napsal: 24 srp 2005, 09:53
od Zdeněk NOŽIČKA
Zdravím Vás. Tak jsem dneska prošel čidlo pohybu na převodovce. Dotažené bylo, kontakty jsem vyčistil. Poté jsem podle návodu zresetoval ECU. Problém je stále stejný. Na volnoběhu kolísají otáčky (1000-1500):-((.
Zkoušel jsem odpojit to čidlo pohybu při běžícím motoru. Nenastala žádná změna. Dutiny vzduchového filtru jsem vyfoukal čistým vzduchem.
Jen jeden poznatek. Když jsem zapl klimu, světla, ventilátor pulsuvání se na čas ustálilo. Poté co jsem vše vypl, volnoběh zase začal pulsovat.
...kuwa já snad budu muset jít do toho servisu
(. Neeeechci.
). Tolik peněz nemám.
s pozdravem Zdenál NOŽIČKA
Volnoběh
Napsal: 24 srp 2005, 18:23
od ivan
Zkus nastartovat motor bez plynu a sleduj plynový pedál!!
Nejlepší je,když motor je studený!
Plynový pedál při startu musí nepatrně klesnout,když to neudělá je vadný
krokoměr už jenom toto je na výměnu ty ostatní problémy s tím souvisí!!
Předpokládám,že startuješ se sešlápnutým plynem!
Funkce krokomeru:automatický sytič!(studený motor -otáčky motoru se zvýší a pak klesne motor na volnoběžné otáčky,zároven krokoměr drží pevně danou hodnotu volnoběhu!Dále krokoměr je závislý na teplotě motoru tedy spíše na čidlu na ukazately na vodu,počítač (ECU)podle toho
vyhodnocuje hodnoty a podle toho krokoměr řídí škrtíci klapku!!
Většinou se seká, tedy mechanická závada!!
Jinak se to správně jmenuje Potenciometr škrtící klapky!!
Ještě mi na piš kdoho vyrobil a opiš všechna čísla,pak Ti odpovím co dál!!
plyn
Napsal: 24 srp 2005, 19:09
od rade622
Počkat, něco mi nesedí. Vy startujete auto vybavené řídící jednotkou pod plynem? Teda to jsem nedělal ani u favouška s jednobodovým vstřikem BBM tuším, něco s BOSH to bylo. Proč šlapat při startu na plyn? Vysvětlete mi to někdo.
Rade622
Odpověd
Napsal: 24 srp 2005, 20:05
od ivan
To je jednoduché!!
Když má krokoměr problém : jemně se sešlápne plyn a motor naskočí
normálně a pak se plyn povolí a motor chcípne nebo jeho otáčky jsou nedostatečné,tak se jedná o závadu krokoměru!!Jde o to,že když krokoměr nedá tzv.nulovou hodnotu auto bez plynu nechytne!
Když jsi jezdil s favoritem,tak sis musel všimnout,že pedál plynu nepatrně klesnul,to je ta nulová hodnota,no prostě jako kdyby si u 120-tky zatáhnul sytič!!Bez sytiče ani neškytnou!!
Napsal: 24 srp 2005, 20:35
od Zdeněk NOŽIČKA
Moc Diky Ivane za radu. K tomu startování pod plynem. Nikdy jsem Sonátu nestartoval se sešlápnutým plynem. Ale na ten pokles pedálu se podívám. Je to zajimávý. A údaje Ti rád dodám. Ale až zítra. Mám jí v práci v hangaru u letadel:-)).
POKLES PEDÁLU
Napsal: 24 srp 2005, 22:02
od rade622
Vysvětli mě prosímtě proč by měl pedál poklesnout. Je ovládaný strunou vedenou v bovdenu. Snímač polohy škrtící klapky není akční člen, ten jen snímá, nic neovládá. Koncová poloha škrtící klapky / přívěry nasávaného vzduchu / je pevně daná a neměnná, snad jen usazením různých nežádoucích nečistot. Právě vadná koncová poloha bývá nejčastějším zdrojem poruch u tohoto zařízení. Pokud jde o jednobodový vstřik je z teorie platné - Na základě informací z mnoha čidel řídící jednotka vypočítá dobu otevření trysky, která udává množství paliva pro jeden sací zdvih. Tryska tedy provede tolik otevření na jednu otáčku, kolik sacích zdvihů motor na tuto otáčku vykoná. Studené starty, přechody a obohacení pro plný výkon jsou řešeny délkou otevření trysky a jsou tedy velmi rychlé.-/
http://www.skoda.panda.cz/clanek.php3?id=394 / Nic se tu nepíše o ovládání škrtící klapky. A 120 měly svoje šoupátko pro obohacení směsi které nemělo s plynem nic společného.
Ale třeba se pletu, že.
Zdar
Napsal: 24 srp 2005, 22:10
od Nightmaster
Měl jsem stejný problém u Peugeota 309. Je to jiné auto, ale princip je stejný. Kolísaly otáčky volnoběhu, motor chcípal jak na volnoběh, tak i během jízdy, třeba když jsem chtěl přeřadit. Později začal motor za jízdy vynechávat. Příčinou byl vyběhaný potenciometr v řídící jednotce, jak píše Ivan, který dodával počítači nesmyslné údaje.
Pro neznalé: potenciometr je mechanicko-elektronická součástka, proměnný odpor. Je to odporová dráha, po které jezdí běžec, a podle toho, ve kterém místě dráhy se nachází, mění se hodnota elektrického odporu. Když se odporová dráha v některém místě vydře, nemění se hodnota odporu plynule, ale skokově a bez jakékoli logiky, což může způsobit výše zmíněné problémy.
Závada byla odhalena po připojení na počítač. Na vrakovišti jsem potom sehnal celou vstřikovací jednotku za 4000 a všechno bylo zase v pořádku.
potenciometr
Napsal: 24 srp 2005, 22:31
od rade622
Ivan píše něco jiného-
"Funkce krokomeru:automatický sytič!(studený motor -otáčky motoru se zvýší a pak klesne motor na volnoběžné otáčky,zároven krokoměr drží pevně danou hodnotu volnoběhu!Dále krokoměr je závislý na teplotě motoru tedy spíše na čidlu na ukazately na vodu,počítač (ECU)podle toho
vyhodnocuje hodnoty a podle toho krokoměr řídí škrtíci klapku!!" S tím nesouhlasím.
Potenciometr snímá polohu škrtící klapky a na základě toho a dalších údajů ovládá vstřiky a tím i otáčky. Pokud dává špatné údaje je možné ba přímo určité že se motor zblázní a přestane regulovat, protože neví co.
Ale nic neřídí a nenastavuje. Pokud chceš potenciometr zkontrolovat stačí obyčejný ohmmetr, odpojit konektor, připojit se na piny OD POTENCIOMETRU, nechat někoho šlápnout na plyn a pokud se údaje mění plynule je vše v pořádku. Pak ještě několikrát projet, jestli jsou na obou koncích dráhy stálé hodnoty a mělo by být vymlácíno.
Myslím si ale že to bude spíš lambda sonda.
Zdar rade622
Napsal: 24 srp 2005, 22:39
od Zdeněk NOŽIČKA
Na lambdu to nevidím, neboť auto akceleruje stále stejně normálně a bez problému jede i 160. To by při špatné lambdě sondě prej nebylo možný.
potenciometr
Napsal: 24 srp 2005, 22:56
od rade622
Tak si to změř, někdo ti s tím pomůže stačí multimetr. Jinak pokud je vadná lambda či jiné čidlo třeba teplotní, mimo měřící ůdaje, naprogramované v ECU řídící jednotka přejde do nouzového režimu při němž používá zprůměrované data a udržuje motor v chodu. Zajdi si na ten test a budeš mít jasno. Ale předtím samo skus co ti kdo poradí.
Rade 622
Krokoměr
Napsal: 25 srp 2005, 00:12
od ivan
No už si připadám jako blázen!!
Ještě jednou jsem si přečetl dotaz od Zdenka Nožičky,jestli náhodou
jsem se nespletl,že ta sonáta má krokoměr!!
Je tam napsán!!To co též napsal Nightmaster mě potvrzuje,že totak bude!
Já totiž peugeoty opravuju již 9 let v kuse,takže něco dost otěch autech vím!!Pak ještě mě potvrdilo to,že tu sonátu nastartoval pod plynem normálně,takže motor jinak šlape normálně!!
Tady nejde o princip jak všechno funguje,možná jsem to trochu napsal zmateně! Jde přece o to někomu pomoct,ne?Teorie je jiná a praxe taky!
A teorie není moc moje silná stránka!
Vím moc dobře co se kde v autě nachází!!
Nejdříve odstranuji závady a pak řeším, jakým pricipem to funguje a k čemu tu slouží!!Já nejsem vyučený automechanik,ale zajímám se o auta!!
To jestli opravuješ hundaje pežoty nebo fordy princip je vždy stejný!!
Tady šlo o to,že jsem nevěděl jestli má 4-bodovou stříkačkou s mechanickým potenciomtrem a nebo bez něj! :!:Protože bez něj to funguje zase jinak!
Potenciometr škrtící klapky
Napsal: 25 srp 2005, 00:56
od ivan
Jsou různé typy potenciometrových klapek!
Akorát,jsou k nim přidány ještě jiné funkce!
Dělají sytič,drží volnoběh a samozřejmě řídí vstřikovací trysku(y)!
Tento je mechanický a je v tom motůrek s takovým šnekem,jenže
jednoho krásného dne se šnek kousne a dělá takové problémy!
To,že ECU vše řídí je jasné,ale když je ten šnek kousnutý tak povely
od ECU jsou k ničemu!Klapka je bud hodně zavřená nebo zase moc otevřená!A ECU je tomhle případě bezradná!
Psal jsi ,že jsi jezdil ve favoritu s motorem,který měl od Bosche 1-bodový
vstřik Monotronik,tak jestli ho máš doma nebo někdo ze tvých známých, tak se pořádně podívej jak ta malá krabička černá vrčí a pohybuje s plynem!Když nefunguje jak má,tak už jenom start motoru bude špatný!
To s tou 120-kou bylo pro příklad aby sis představil jak funguje automatický sytič!!Tady to dělá krokoměr a ve 120-ce taháš za strunu za sytič Ty lidskou silou!A tady zasune klapku jak motor potřebuje potenciometr!!
pojmy
Napsal: 25 srp 2005, 07:48
od rade622
Dobře,máš pravdu, je tam "NASTAVOVAČ škrticí klapky " . Toto je skutečně akční člen, který zasahuje do řízení množství vzduchu.
U BMM je zapojen na piny 2/26 konektoru ECU.
Ale je tam taky "SNÍMAČ ÚHLU nastavení škrtící klapky" . Zapojen na 14/18/41 konektoru ECU. Potenciometr. Tomuto by spíš odpovídal tvůj název krokoměr.
A o něm jsem se od začátku bavil.
Takže dvě součástky. Možná by bylo dobře si předem ujasnit termímy které se používají.
Takže mír jo?
Rade622